Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XhaiKhaL
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-08 18:44
Omdat mijn Sony Bravia sinds vandaag geen signaal meer op de HDMI pakt besloot ik eens contact op te nemen met de klantenservice. Mijn TV is minder dan 2 jaar oud (aanschafdatum 3-5-2008) en ik ging er dus vanuit (gezien de Europese wetgeving) dat ik nog gewoon garantie zou hebben.

De man die ik aan de lijn kreeg kon zo geen oplossing verzinnen en stelde een onderzoek voor. De prijs hiervan zou €35,- zijn en ik zou dan een indicatie krijgen van de kosten van de reparatie, de TV viel volgens hem namelijk buiten de garantie (volgens hem zit er 1 jaar garantie op)! Hierop reageerde ik verontwaardigd en gaf ik aan dat ik me het niet voor kon stellen gezien de Europese wetgeving, ook aangezien ik op al mijn elektronica tot dusver 2 of meer jaar garantie heb ontvangen.

De man herhaalde hierop dat Sony 1 jaar fabrieksgarantie geeft en dat winkeliers ervoor kunnen kiezen de kosten voor het tweede jaar te dragen, ook zei hij dat de 2 jaar garantie van de EU slechts een richtlijn is.

Ik vraag mij dus af: heeft Sony het hier bij het rechte eind? Hoeven ze mij geen garantie te geven omdat de TV meer dan een jaar oud is?

Ik snap overigens dat ze geen garantie aan huis hoeven te geven, ik vind het ook geen probleem om de TV even naar de winkel te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 17:04
http://www.consuwijzer.nl...ettelijke_garantietermijn
Of het nu wettelijk is of een richtlijn wordt ook hier niet zo duidelijk, maar een belletje is zo gepleegd zou ik zeggen (nummer staat op de site)

[ Voor 33% gewijzigd door ShittyOldMan op 03-02-2010 23:26 ]

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-09 22:29
Europese richtlijnen worden omgezet naar nationale wetten en dan gelden ze gewoon. :) Je hebt gewoon 2 jaar, het is alleen dat je er soms naar de rechter mee moet om het af te dwingen. :/

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 19:03

job

Je moet je niet laten afschepen wat de fabrikant voor garantie geeft, daar heb jij niets mee te maken.
Jij hebt een overeenkomst met de winkel.
naar de winkel en daar even overleggen.
Kan je als ze moeilijk doen later altijd nog een aangetekende brief naar het hoofdkantoor sturen.

[ Voor 68% gewijzigd door job op 04-02-2010 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:39
Allereerst moet je - vriendelijk - contact opnemen met je leverancier = de winkel. Daar heb je de koopovereenkomst mee gesloten, dus dat is ook de juiste partij om naar toe te gaan.

Hier in Nederland kun je er vrij zeker van zijn dat je de eerste 3 jaar in je recht staat om garantie te claimen.
Je hebt dan recht op absoluut kosteloze onderzoekjes/reparaties/vervanging whatsoever.
edit:
Ik baseer me op de wekelijkse TrosRadar issues die maar al te vaak uitleggen (door experts zoals advocaten e.d.) dat je van dit soort producten mag verwachten dat ze zeker 3 jaar mee gaan.

Of je dat zondermeer krijgt is een tweede, het loont vaak niet (financieel) de moeite om te gaan procederen als de winkel onwillig is.
Qua fabrieksgarantie gelden iets andere regels geloof ik.

[ Voor 35% gewijzigd door Barleone op 04-02-2010 12:33 ]

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:20
Heeft Nederland het niet als een soort 'wettelijke richtlijn' overgenomen in plaats van een duidelijke en harde wet?

Zoals, je mag er van uit gaan dat een wasmachine meer dan 3 jaar werkt? Allemaal om het zo vaag mogelijk te houden zodat slimme winkeliers en fabrikanten zich er met het grootste gemak uit kunnen lullen.

[ Voor 5% gewijzigd door flowerp op 03-02-2010 23:46 ]

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Barleone schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 23:45:
Hier in Nederland kun je er vrij zeker van zijn dat je de eerste 3 jaar in je recht staat om garantie te claimen.
Je hebt dan recht op absoluut kosteloze onderzoekjes/reparaties/vervanging whatsoever.
Dit zijn dus weer van die stellingen waarbij de onderbouwing compleet ontbreekt. Jij vindt 3 jaar blijkbaar een redelijk termijn voor dit soort producten maar zolang er geen uitspraken van een rechter over zijn slaat het nergens op. Daar heb je dan ook meteen het probleem te pakken: Dit soort zaken komen zelden tot nooit voor een rechter omdat de kosten van een dergelijke procedure meestal hoger zijn dan een gloednieuw product kopen. Komt nog bij dat je na een jaar als consument met omgekeerde bewijslast zit, ook dit maakt het moeilijker want dan moet je immers kunnen aantonen dat je het niet zelf kapot hebt gemaakt.

Al met al is het beste advies om vriendelijk contact zoeken met de winkel waar je het product gekocht hebt. Dat zal waarschijnlijk meer resultaat hebben dan gelijk op hoge poten naar de winkel gaan om "je recht" te claimen. Met Sony heb je sowieso niets te maken in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:09
Er zijn inderdaad tabellen met apparaten waarin staat hoe lang die ongeveer zou moeten meegaan. Van een tv mag je er vanuit gaan dat deze zeker niet binnen 5 jaar kapot is en zelfs al is de garantietermijn afgelopen, wil dat niet zeggen dat de consument alles moet betalen.

Echter: Sony is heel vervelend met garantie en je krijgt natuurlijk een enorm gedoe. Ik heb al 2 keer gelezen van mensen met een kapotte PS3 van 1 jaar en 1 week (!) en die konden voor €240 een refurbished model krijgen!!

Schande natuurlijk!

Mijn advies zou ook zijn in dit geval: ga naar de winkel. Normaal gesproken doe je dit met de importeur, maar nu zou ik naar de winkel gaan en zeggen dat dit niet kan.

[ Voor 17% gewijzigd door Ferry34 op 04-02-2010 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:11

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Het mag toch wl eens duidelijk zijn, aangezienhet hier op GoT al heeeeel vaak is voorbij gekomen, dat je in Nederland NIET automatisch 2 jaar garantie hebt. De EU richtlijn geeft inderdaad aan 2 jaar, maar elke lidstaat mag zijn eigen interpetaie handteren. Zo is het in Nederland zo dat het eerste half jaar de bewijslast bij de leverancier ligt, daarna ligt de bewijslast bij de consument.

De rest blijft wazig, omdat men dan weer gaat werken met "verwachte levensduur", vaak hangt het dan van de winkelier af hoe zij hiermee om gaan. Overigens bij grantie claims heeft de consument ten alle tijden uitsluitend te maken met de winkelier/leverancier en NIET met de fabrikant.

Tenzij de TV direct bij Sony hebt gekocht dien je bij de winkelier te zijn voor een garantie claim, de winkelier mag je NIET doorverwijzen naar een fabrikant. Ook kan een winkelier zich niet verschuilen achter het feit dat een fabrikant 1 jaar garantie geeft, als consument heb je hier helemaal niets mee te maken.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Hoezo zou je normaal naar de importeur gaan? Wat dat betreft is het heel simpel, je hebt een overeenkomst met de winkel en daar moet je dus ook garantie van krijgen. Met de importeur of de fabrikant heb je als consument niets van doen, dat moet de winkel maar uitvechten.

Met ^^ dus, alleen net iets te laat :+

[ Voor 7% gewijzigd door ik222 op 04-02-2010 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XhaiKhaL
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-08 18:44
Bedankt voor de antwoorden, ik ga wel even langs de Mediamarkt!

De reden dat ik contact opnam met Sony was omdat dat met mijn vorige TV, een Samsung ook zo ging, gewoon 2 jaar garantie aan huis. Dit geldt ook voor het eerste jaar bij Sony. Als ik naar de Mediamarkt zou gaan met mijn Samsung zouden ze me simpelweg een telefoonnummer geven van de Samsung klantenservice. Ik ging er vanuit dat dit bij Sony precies zo zijn.

Overigens stelde de man bij de Sony Klantenservice niet voor om langs de Mediamarkt te gaan maar begon hij direct over onderzoekskosten e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Laatst online: 03:45

FeaR

In GoT we trust

Omdat het hier vooral gaat om garantie ga ik dit topic moven naar Shopping Forum. Want daar is de ruimte om over garantie en eventueel wetgeving te praten. LCD, Plasma & Projectie is er vooral om over de tv zelf te praten :)

LCD -> SF

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Allereerst: leesvoer - en niet alleen voor TS, want ik zie weer een hoop dingen over wetten enzo.

Je hebt garantie van de winkel, niet van Sony. Sony heeft met jou niets te maken, en als Sony een jaar *fabrieksgarantie* geeft dan is dat tussen de winkel en Sony. Jij hebt enkel te maken met de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Damn, Floppus is me weer voor. Met Floppus dus :P

O ja, en even je titel gepimpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:50
_Dune_ schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 00:28:
Het mag toch wl eens duidelijk zijn, aangezienhet hier op GoT al heeeeel vaak is voorbij gekomen, dat je in Nederland NIET automatisch 2 jaar garantie hebt. De EU richtlijn geeft inderdaad aan 2 jaar, maar elke lidstaat mag zijn eigen interpetaie handteren.
In Nederland is het uitgangspunt dat defecten kosteloos tijdens de verwachte levensduur worden gerepareerd.
Kosten mogen slechts bij bepaalde uitzonderingen worden doorberekend. Nu is 'levensduur' wel voer voor discussie, maar je zult toch goed moeten zoeken naar producten die naar redelijkheid korter dan 2 jaar mee moeten kunnen gaan. Je kunt dus stellen dat Nederland de Europese richtlijn ruimhartig heeft geimplementeerd door langer dan 2 jaar garantie te geven aan consumenten.
Verwijderd schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 18:35:
Je hebt garantie van de winkel, niet van Sony. Sony heeft met jou niets te maken, en als Sony een jaar *fabrieksgarantie* geeft dan is dat tussen de winkel en Sony. Jij hebt enkel te maken met de winkel.
Dat klopt niet helemaal, consumenten kunnen zeker wel direct aanspraak maken op fabrieksgarantie. Je hebt dus wettelijke garantie van de winkel EN fabrieksgarantie van de fabrikant. Fabrieksgarantie kan je vaak zien als een uitbreiding van je wettelijke garantie, en het kan in ieder geval nooit je wettelijke garantie inperken.

[Edit]
In dit geval is de fabrieksgarantie verlopen en heeft de TS nu niets meer te maken met Sony, alleen nog met de winkel.

[ Voor 4% gewijzigd door croxz op 04-02-2010 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

croxz schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 21:23:
[...]

Dat klopt niet helemaal, consumenten kunnen zeker wel direct aanspraak maken op fabrieksgarantie. Je hebt dus wettelijke garantie van de winkel EN fabrieksgarantie van de fabrikant. Fabrieksgarantie kan je vaak zien als een uitbreiding van je wettelijke garantie, en het kan in ieder geval nooit je wettelijke garantie inperken.

[Edit]
In dit geval is de fabrieksgarantie verlopen en heeft de TS nu niets meer te maken met Sony, alleen nog met de winkel.
Fabrieksgarantie is geen wettelijk recht maar een gunst die een fabrikant kan verlenen als directe service naar de consument. Consument moet daarmee wel oppassen dergelijke reparaties in overleg te laten uitvoeren. Als de fabrikant bijvoorbeeld aangeeft dat er kosten zijn, en het valt binnen wettelijke garantie, dan had consument de winkel eerst de kans moeten geven tot eigen keuze van reparatie (misschien iegen TD). Daarom is er maar één juiste weg, en dat is altijd eerst naar de winkel.

Dat ze het toestaan er aanspraak op te maken, wil dus zeker niet zeggen dat je daar enige rechten aan kan ontlenen. Als fabrikant zegt dat ze het defect niet kosteloos repareren om wat voor reden ook heb je pech: jouw garantie ligt bij de winkel.

Vandaar de uitleg dat fabrieksgarantie een zaak is van service van fabrikant richting winkel, niet naar consument, ook al biedt fabrikant de mogelijkheid voor de consument om direct aan te bieden. Er is een verschil tussen wat geboden wordt en wie voor de wet verantwoordelijk is.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2010 01:24 ]

Pagina: 1