Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liquid-Man
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-08 02:39
Hardware Lijstje:
MB: Asus P5Q-Pro
CPU: Intel C2D E8500 met daarop een Scythe Mugen 2
Ram: 2x Corsair Dominator TWIN2X4096-8500C5D
GPU: Asus ENGTX295
(De rest is niet echt van belang lijkt me)

Ik had hier al eens eerder gepost over een probleem met m'n geheugen. Toen kwamen er instellingen uit die enigszins stabiel leken, maar nu dus niet meer willen werken en ik zie door de bomen het bos niet meer.

Gezien ik dacht de boel stabiel te hebben was ik gaan testen met overclocken, omdat ik met mijn C2D E8500 met een Mugen 2 erop toch aardig zou kunnen overclocken zonder drastische temperaturen te halen.

Ik had eerst de volgende instellingen met 4gb zonder errors (3 dagen memtest):

AI Overclock Tuner: Manual
CPU Ratio Setting: 09.5
FSB Frequency: 333
PCIE Frequency: 100
FSB Strap to North Bridge: 333 MHz
DRAM Frequency: DDR2-800MHz
DRAM Timing Control: Manual
Timings staan op 5-5-5-15-2T
CPU Voltage: 1.30000
CPU GTL Reference: Auto
CPU PLL Voltage: 1.50
FSB Termination Voltage: 1.20
DRAM Voltage: 2.10
NB Voltage: 1.20
SB Voltage: 1.10
PCIE SATA Volgate: 1.50
Load-Line Calibration: Enabled
CPU Spread Spectrum: Auto
PCIE Spread Spectrum: Auto
CPU Clock Skew: Auto
NB Clock Skew: Auto
CPU Margin Enhancement: Optimized

Dit leek een poos goed te gaan en dacht eindelijk van het gezeur af te zijn, toen was ik gaan overclocken, kreeg ik in 100 uur 1 error, dacht dat het stabiel genoeg was maar toch bleef ik fouten krijgen. Ik had ondertussen wel 4gb extra besteld, dus had hem weer teruggeschroefd naar bovenstaande instellingen. Alleen, nu is dus mijn pc instabiel geworden met de bovenste instellingen waar hij eerst wel stabiel was. Waar moet ik dan op letten als ik de stap maak van 4gb naar 8gb, moet er dan meer voltage over het Ram, of misschien over de NB/SB? Dat is dus waar ik nu tegen op loop.

Ik heb m'n CPU stabiel gekregen op 8x 533, dan zou het geheugen ook 1:1 lopen, dus het probleem ligt niet bij de cpu (ik krijg ook alleen maar RAM-gerelateerde BSOD's).

Dus wie o wie kan mij een duw in de goede richting geven zodat ik een leuke overclock kan halen met stabiel geheugen (want ondertussen heb ik geen haar meer op m'n hoofd, figuurlijk dan, van het vele proberen iets aan te passen en dan memtest lopen, om vervolgens weer rode balkjes te zien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:08

Herman

FP ProMod
Hey Liquid-man!

Wat heb je als voeding? Welke waarden geeft de voeding aan in je bios? Als die afwijkingen te groot zijn, zou je systeem instabiel kunnen worden. Dus de afwijking moet niet groter zijn dan 5%. Liefst minder.

Opzich lijkt mij dat je bios-instellingen OK zijn.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Liquid-Man schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 18:15:
Alleen, nu is dus mijn pc instabiel geworden met de bovenste instellingen waar hij eerst wel stabiel was. Waar moet ik dan op letten als ik de stap maak van 4gb naar 8gb, moet er dan meer voltage over het Ram, of misschien over de NB/SB? Dat is dus waar ik nu tegen op loop.
Ik dacht dat 4 latjes de NB extra belasten, hij moet namelijk 4 latjes aansturen in plaats van 2.

Maar heb je de 2 latjes al appart getest? Het zou ook gewoon kunnen dat de andere latjes niet zo hoog geraken.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liquid-Man
Herman87 schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 20:55:
Wat heb je als voeding? Welke waarden geeft de voeding aan in je bios?
Voeding is 720w, ruim voldoende, ook zijn de voltages gewoon stabiel

Ik was drnet nog de hele tijd gaan testen, nu kwam ik uit op NB @ 1.1v, SB @ 1.1v en DRAM @ 2.1v en memtest heeft een hele pass kunnen doen zonder errors, deze instellingen ga ik van het weekend wel stresstesten, voorlopig gok ik er nog even op dat dit werkt (gezien andere instellingen al vrijwel direct errors gaven)
Malantur schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 20:59:
Maar heb je de 2 latjes al appart getest? Het zou ook gewoon kunnen dat de andere latjes niet zo hoog geraken.
M'n systeem heeft eerst alleen op 4gb gedraaid, dus wel met 2 latjes.

[ Voor 42% gewijzigd door Liquid-Man op 03-02-2010 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Liquid-Man schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 21:34:
[...]

Voeding is 720w, ruim voldoende, ook zijn de voltages gewoon stabiel

Ik was drnet nog de hele tijd gaan testen, nu kwam ik uit op NB @ 1.1v, SB @ 1.1v en DRAM @ 2.1v en memtest heeft een hele pass kunnen doen zonder errors, deze instellingen ga ik van het weekend wel stresstesten, voorlopig gok ik er nog even op dat dit werkt (gezien andere instellingen al vrijwel direct errors gaven)
In de TS staat dat je daarvoor dus NB @ 1.2v draaide, stabiel. Nu probeer je weer op 1.1V?
Of mis ik hier iets?

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
sowieso die NB omhoog naar 1,25. als je dan ook nog een hoge FSB gaat draaien kun je beter zelfs 1,3/1,35 proberen. Je stresst je NB te veel voor dat lage voltage

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liquid-Man
* GROTE knip! *

Ik dacht dus dat hij stabiel draaide met 1,1v op de NB, maar feit was dat hij zelfs niet meer door de bios heen bootte, en dus zelf maar waardes pakte, na een keer de powerknop 5 sec ingedrukt te houden en dan aanzetten gaf ie pas weer beeld, doorbooten naar windows gaf 333x8 aan als cpu-clock

NB op 1,3v gezet en hij startte wel gewoon netjes op, heel even snel memtest gedaan en hij kwam al voorbij het punt waar ik eerst steeds errors kreeg, van het weekend testen op stabiliteit

Alvast bedankt :)

[ Voor 110% gewijzigd door Liquid-Man op 04-02-2010 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liquid-Man
Ben nu wat verder aan het testen, steeds was ie een paar uur stabiel, maar nu krijg ik dus steeds errors op het adres 7030.7mb, 7030,8mb en 7030.9mb. Kan dat er op duiden dat 1 van m'n reepjes gaar is?

[ Voor 6% gewijzigd door Liquid-Man op 09-02-2010 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
dit kun je uit sluiten door je reepjes afzonderlijk te testen, test eerst de 2 paren apart in dual channel, krijg je dan in een van de 2 setjes fouten, test dan van het foutieve setje de 2 modules apart, dan zal de kapotte module vanzelf boven komen drijven.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:32
Memtets86 over al je geheugenmodules apart draaien (duurt wel even). Gezien je een fout krijgt ergens in de 7030 MB zou ik de laatste twee reepjes als eerste proberen te testen.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liquid-Man
Ben ze nu apart laten testen, had vanochtend (nadat m'n pc uit was geweest voor een poos) weer voor de grap een test gedaan, kreeg nu 1 fout op 8642.3mb? Ben ik nou gek of kan dat gewoon niet?

*knip*, laat maar, ben nu al aan het testen met Memtest86+ V4.00, gaat stukken sneller

[ Voor 23% gewijzigd door Liquid-Man op 09-02-2010 20:13 ]

Pagina: 1