Hardware Lijstje:
MB: Asus P5Q-Pro
CPU: Intel C2D E8500 met daarop een Scythe Mugen 2
Ram: 2x Corsair Dominator TWIN2X4096-8500C5D
GPU: Asus ENGTX295
(De rest is niet echt van belang lijkt me)
Ik had hier al eens eerder gepost over een probleem met m'n geheugen. Toen kwamen er instellingen uit die enigszins stabiel leken, maar nu dus niet meer willen werken en ik zie door de bomen het bos niet meer.
Gezien ik dacht de boel stabiel te hebben was ik gaan testen met overclocken, omdat ik met mijn C2D E8500 met een Mugen 2 erop toch aardig zou kunnen overclocken zonder drastische temperaturen te halen.
Ik had eerst de volgende instellingen met 4gb zonder errors (3 dagen memtest):
AI Overclock Tuner: Manual
CPU Ratio Setting: 09.5
FSB Frequency: 333
PCIE Frequency: 100
FSB Strap to North Bridge: 333 MHz
DRAM Frequency: DDR2-800MHz
DRAM Timing Control: Manual
Timings staan op 5-5-5-15-2T
CPU Voltage: 1.30000
CPU GTL Reference: Auto
CPU PLL Voltage: 1.50
FSB Termination Voltage: 1.20
DRAM Voltage: 2.10
NB Voltage: 1.20
SB Voltage: 1.10
PCIE SATA Volgate: 1.50
Load-Line Calibration: Enabled
CPU Spread Spectrum: Auto
PCIE Spread Spectrum: Auto
CPU Clock Skew: Auto
NB Clock Skew: Auto
CPU Margin Enhancement: Optimized
Dit leek een poos goed te gaan en dacht eindelijk van het gezeur af te zijn, toen was ik gaan overclocken, kreeg ik in 100 uur 1 error, dacht dat het stabiel genoeg was maar toch bleef ik fouten krijgen. Ik had ondertussen wel 4gb extra besteld, dus had hem weer teruggeschroefd naar bovenstaande instellingen. Alleen, nu is dus mijn pc instabiel geworden met de bovenste instellingen waar hij eerst wel stabiel was. Waar moet ik dan op letten als ik de stap maak van 4gb naar 8gb, moet er dan meer voltage over het Ram, of misschien over de NB/SB? Dat is dus waar ik nu tegen op loop.
Ik heb m'n CPU stabiel gekregen op 8x 533, dan zou het geheugen ook 1:1 lopen, dus het probleem ligt niet bij de cpu (ik krijg ook alleen maar RAM-gerelateerde BSOD's).
Dus wie o wie kan mij een duw in de goede richting geven zodat ik een leuke overclock kan halen met stabiel geheugen (want ondertussen heb ik geen haar meer op m'n hoofd, figuurlijk dan, van het vele proberen iets aan te passen en dan memtest lopen, om vervolgens weer rode balkjes te zien)
MB: Asus P5Q-Pro
CPU: Intel C2D E8500 met daarop een Scythe Mugen 2
Ram: 2x Corsair Dominator TWIN2X4096-8500C5D
GPU: Asus ENGTX295
(De rest is niet echt van belang lijkt me)
Ik had hier al eens eerder gepost over een probleem met m'n geheugen. Toen kwamen er instellingen uit die enigszins stabiel leken, maar nu dus niet meer willen werken en ik zie door de bomen het bos niet meer.
Gezien ik dacht de boel stabiel te hebben was ik gaan testen met overclocken, omdat ik met mijn C2D E8500 met een Mugen 2 erop toch aardig zou kunnen overclocken zonder drastische temperaturen te halen.
Ik had eerst de volgende instellingen met 4gb zonder errors (3 dagen memtest):
AI Overclock Tuner: Manual
CPU Ratio Setting: 09.5
FSB Frequency: 333
PCIE Frequency: 100
FSB Strap to North Bridge: 333 MHz
DRAM Frequency: DDR2-800MHz
DRAM Timing Control: Manual
Timings staan op 5-5-5-15-2T
CPU Voltage: 1.30000
CPU GTL Reference: Auto
CPU PLL Voltage: 1.50
FSB Termination Voltage: 1.20
DRAM Voltage: 2.10
NB Voltage: 1.20
SB Voltage: 1.10
PCIE SATA Volgate: 1.50
Load-Line Calibration: Enabled
CPU Spread Spectrum: Auto
PCIE Spread Spectrum: Auto
CPU Clock Skew: Auto
NB Clock Skew: Auto
CPU Margin Enhancement: Optimized
Dit leek een poos goed te gaan en dacht eindelijk van het gezeur af te zijn, toen was ik gaan overclocken, kreeg ik in 100 uur 1 error, dacht dat het stabiel genoeg was maar toch bleef ik fouten krijgen. Ik had ondertussen wel 4gb extra besteld, dus had hem weer teruggeschroefd naar bovenstaande instellingen. Alleen, nu is dus mijn pc instabiel geworden met de bovenste instellingen waar hij eerst wel stabiel was. Waar moet ik dan op letten als ik de stap maak van 4gb naar 8gb, moet er dan meer voltage over het Ram, of misschien over de NB/SB? Dat is dus waar ik nu tegen op loop.
Ik heb m'n CPU stabiel gekregen op 8x 533, dan zou het geheugen ook 1:1 lopen, dus het probleem ligt niet bij de cpu (ik krijg ook alleen maar RAM-gerelateerde BSOD's).
Dus wie o wie kan mij een duw in de goede richting geven zodat ik een leuke overclock kan halen met stabiel geheugen (want ondertussen heb ik geen haar meer op m'n hoofd, figuurlijk dan, van het vele proberen iets aan te passen en dan memtest lopen, om vervolgens weer rode balkjes te zien)