Hoeveel Ampere voeding nodig voor autoradio

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:50
Hallo allemaal,

ik open dit topic nav een eerder topic ivm badkamerluidsprekers:

[AANSCHAF] Badkamerluidsprekers + Versterker

Ik maak in mijn nieuwe badkamer een verlaagd plafond met inbouw spotjes en watererdichte luidsprekers:

Afbeeldingslocatie: http://image01.conrad.com/xl/3000_3999/3000/3000/3002/300226_LB_00_FB.EPS.jpg

Deze sluit ik aan op een waterdichte autoradio van Sony: Sony CDX-MR10:

Afbeeldingslocatie: http://www.4uboot.nl/shop/images/P/360203.jpg

Dit alles moet voorzien worden van een voeding om het systeem van stroom te voorzien. In eerste instantie was ik van plan een gewone (telefoon) adaptor hiervoor te gebruiken, maar begreep al snel dat dat niet zomaar kan. Ik ben niet heel erg thuis in electronica, maar ben er inmiddels achter dat een voeding wel een bepaalde hoeveelheid ampere bij een bepaald aantal volt moet kunnen leveren om alles draaiende te houden. Ik heb mijn broer eens gebeld, die electricien is, en die dacht dat ik minimaal een 4 ampere voeding moest gebruiken.

Ik heb eens op de voeding van mijn laptop gekeken. Die geeft 1,5A bij 100/240v en 4,74A bij 19v, en bij 12v neem ik aan dus rond de 5 ampere.

Zou dit voldoende zijn denken jullie? En zou ik zo'n laptop voeding hiervoor kunnen gebruiken? Of zijn er betere alternatieven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05 00:25

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Staan de amperages niet achterop de radio, of in de handleiding. On-line kan ik het zo 1-2-3 niet vinden.

Edit: als je laptopvoeding 19 Volt levert, dan levert hij dus geen 12 Volt. Dat werkt niet zo. Sluit je die op je radio aan, dan is de kans erg groot dat die stuk gaat.

[ Voor 45% gewijzigd door ajhaverkamp op 03-02-2010 16:30 ]

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hier is de installatie handleiding.

Er staat een fuse van 10A genoemd, dan zou het vermogen op 12V dus maximaal 120 Watt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
ajhaverkamp schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 16:29:
Staan de amperages niet achterop de radio, of in de handleiding. On-line kan ik het zo 1-2-3 niet vinden.

Edit: als je laptopvoeding 19 Volt levert, dan levert hij dus geen 12 Volt. Dat werkt niet zo. Sluit je die op je radio aan, dan is de kans erg groot dat die stuk gaat.
Ik heb de het huis nog niet eens, laat staan de radio!:p

We hebben het huis net gekocht, en krijgen 1 juni de sleutel pas.. Ik heb ook al zitten zoeken, maar kon ook niet vinden hoeveel ampere een gemiddelde autoradio verbruikt..
Wolly schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 16:40:
Hier is de installatie handleiding.

Er staat een fuse van 10A genoemd, dan zou het vermogen op 12V dus maximaal 120 Watt zijn.
Dat begrijp ik niet helemaal.. Heb hier ook niet echt vele verstand van hoor, dus het zal aan mij liggen.. Maar wanneer je 12v aansluit (wat in een auto ook zo is) heb je maximaal 12o watt? Dat is toch ook voldoende?

Wat is een fuse btw?

Gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Veel verstand van electronica hoef je hiervoor ook niet te hebben. Het is enkel een kwestie van twee elementaire waarden:
1. Spanning. Duidelijk, gewoon 12 V gelijkspanning, let op volgorde van plus en min
2. Vermogen. Hoeveel watt moeten de speakers samen kunnen leveren? Verder zal op het typeplaatje wel een vermogenswaarde staan. Eén ding is zeker, een willekeurig adaptertje is veel te licht. Een doorsnee telefoonadapter levert maximaal rond 1A, bij 12 V dus 12 W. En alleen al de speakers vragen samen zeker een veelvoud.

Een ruwe schatting, wil je dat je radio ook de pieken van je muziek goed doorgeeft, zal je al met al een voeding nodig hebben van ongeveer 100 W, en wil je dat uitdrukken in stroom, dan is dit 100/12 ofwel ruim 8 A. Dus ongeveer 8 keer zo zwaar als de gemiddelde telefoonadapter.

Edit:
De fuse is de zekering. Die 10 A beteent dat hij maximaal 10 A mag trekken, dus maximaal 120 W. Zuiver beveiling, heeft niets te maken met wat die radio echt trekt.

[ Voor 9% gewijzigd door Techneut op 03-02-2010 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snijtafel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-06 13:33
ik zou een gewone autoradio nemen het verschilt niet zoveel met een waterdichte als je hem toch in een kastje hangt (als je goed ventileerd dan ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Overigens kun je ook op zoek gaan naar een voeding van 13,8v die minimaal 8A kan leveren. 13.8v is de laadspanning van een accu en zal de radio 'in het echt' dus ook krijgen. Er zijn hier genoeg (goedkope) voedingen voor te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Wat je zo kunnen proberen is een adaptor te kopen die gebruikt worden om 12V koelboxen op het 220v thuisnet te laten draaien, kost een tientje of 3 a 4. De autoradio zal nooit op vol vermogen werken neem ik aan - in een badkamer is 2x5 watt geluid al bijna oorverdovend (of je moet in een kasteel wonen).
Anders een gestabiliseerde voeding bij de electronica zaak halen (of conrad) - ben je meer kwijt maar ws minder ruis en brom in je geluid, mede afh van de filters in de radio.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:47

Aapje

Opel-beun
Spanning van 12v tot maximaal 14v en 5A is meestal genoeg voor zo'n autoradio...

Wel op letten dat je dan even de zekering in de radio vervangt met een 5A zekering ipv. de 10A.

Daardoor klapt de zekering eerder eruit dan de adapter/trafo.

Weet niet hoeveel speakers e.d. je eraan wou hangen, met hoeveel vermogen e.d.
Maar als je 2 speakers op een 'normaal' volume, gebruikt hij nooit meer dan 1A. (gemeten op soort gelijke sony's met bluetooth).

Een voeding van 13,8v en 8a is ook prima, maargoed... Vind er maarés 1tje :) 12v vaker gebruikt voor adapters e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik denk dat je er met een Ampere of 5 a 6 wel komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Laatst online: 19:39

heuveltje

KoelkastFilosoof

Mocht je die radio in je badkamer willen inbouwen, dan moet je daar volgens mij toch eens goed navragen of ie daar tegen kan.

Als ik het zo lees is het ding meer spatwaterdicht, dat wil nog niet zeggen dat ie tegen de zeer hoge luchtvochtigheid van je badkamer kan. (Salt Fog Exposure (ASTM B117) NO)

Verder levert een voeding een bepaalde Amperage op een vaste spannig. dus die spanning kun je niet zomaar veranderen.

[ Voor 16% gewijzigd door heuveltje op 03-02-2010 17:29 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
ThinkPadd schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 17:22:
Ik denk dat je er met een Ampere of 5 a 6 wel komt :)
Heren,

bedankt voor al deze reacties..

De meningen lopen wel uit één zie ik..

Er komen 2 luidsprekers te hangen met een vermogen van 40/150 watt.. Uiteraard is het niet de bedoeling om alles vol open te gooien tijdens het douchen, maar het moet wel af en toe eens lekker hard aan kunnen staan.. Het moet niet zo zijn dat bij een iets luider volume de zekering er direct uitknalt, of de voeding doorbrand...

Een laptop voeding is niet geschikt dus? Deze levert 19v.. Ik dacht dat een laptop op 12v liep, maar dat zal dus blijkbaar niet..

Kan iemand me een voorbeeld geven van een voeding die geschikt zou zijn? Ik zou niet weten hoe zo;n ding er uit ziet, en waar ik het kan kopen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
De tip van de eerder aangehaalde koelbox omvormer is wel een goede, zijn ook niet zo duur.

Deze lijkt mij wel geschikt: http://www.kampeergoed.nl...r-voor-koelbox-p-111.html

6 Ampere.

Daar knip je dan gewoon die sigarettenaansteker dinges vanaf. Wel goed opletten dat je weet welke draad de plus, en welke de min is, want ze hebben geen kleur. Beste kun je dat even nameten met een multimeter.

Ook moet je goed bedenken dat een autoradio 2 voedingsdraden heeft:
1 permanente voeding, om de radiozenders en instellingen te onthouden
1 schakelbare (zit aan je contactslot gekoppeld) die de stroom van de radio haalt als je de auto uitzet.

Als je het op een adapter gaat aansluiten verliest hij dus elke keer als je de stekker van de adapter eruit trekt de instellingen en zenders. Als je alleen CDtjes speelt is dit niet zo erg, maar ik kan me voorstellen dat je je er aan gaat ergeren als je iedere keer weer de zenders moet opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
Die koelbox oplader is inderdaad een goed oplossing, voor maar €12,35!

Dat hij de instellingen/zenders verliest is inderdaad vervelend..

Ik kan toch gewoon de draad die normaal voor het contact is (geel geloof ik?) op de voeding aansluiten zodat hij altijd op "stand-by" staat?

Ik wil het zo maken, dat wanneer het licht aangaat, ook automatisch de radio aangaat (als deze de vorige keer ook met de lichtschakelaar is uitgedaan uiteraard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

dan heb je twee voedingen nodig - 1 permanent (bewaren zenders) en 1 gelijk aan de lichtschakelaar.
Op deze radio is ook een bedrade afstandsbediening mogelijk, wellicht ook een optie ipv schakelen via het licht?

[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 03-02-2010 18:02 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Voor in een badkamer zou 5 tot 10A op 12V meer dan voldoende moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje

Aapje

Opel-beun
franssie schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 18:02:
dan heb je twee voedingen nodig - 1 permanent (bewaren zenders) en 1 gelijk aan de lichtschakelaar.
Op deze radio is ook een bedrade afstandsbediening mogelijk, wellicht ook een optie ipv schakelen via het licht?
1 voeding? Constante voeding+Contact voeding zijn 2 draden die dus gewoon op de plus aansluiten? Wellicht de contactkabel via een schakelaar van 't licht (icm. een relais).. Maar niet 2 voedingen. Volgens mij kan het door 2 voedingen te gebruiken zelfs gevaarlijk worden...

[ Voor 4% gewijzigd door Aapje op 03-02-2010 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83328

Die radio heeft niet eens een IP rating. Ik zou er eentje zoeken die op z'n minst spatwaterdicht is.
Als je de voeding in de badkamer plaatst moet hij ook minstens voldoen aan IP21. Al die universele dingen voldoen daar niet aan, die moet je dus buiten de badkamer plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
Anoniem: 83328 schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 18:30:
Die radio heeft niet eens een IP rating. Ik zou er eentje zoeken die op z'n minst spatwaterdicht is.
Als je de voeding in de badkamer plaatst moet hij ook minstens voldoen aan IP21. Al die universele dingen voldoen daar niet aan, die moet je dus buiten de badkamer plaatsen.
Toch wordt overal gezegd dat deze radio waterbestenidg is, en daarom geschikt is voor op boten en in badkamers..

De voeding kan lijkt mij prima achter een gesloten deurtje in de badkamer staan.. Ik bouw de radio en de voeding netjes weg, dus deze zullen van vochtige dampen geen last hebben denk ik..

Ik denk dat het makkelijker is om de radio niet te laten inschakelen met het licht.. Dit veroorzaakt toch een hoop gedoe denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje

Aapje

Opel-beun
Je kan eens kijken naar de voedingen van de halogeenspotjes. Deze worden ook vaak gebruikt in badkamers e.d. Wellicht dat 1 van die halogeen setjes een 12v voeding heeft? (Waarschijnlijk is dat wel wisselspanning 12v, maar dat zou een kwestie zijn van gelijkrichten...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:10
Aapje schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 19:13:
Je kan eens kijken naar de voedingen van de halogeenspotjes. Deze worden ook vaak gebruikt in badkamers e.d. Wellicht dat 1 van die halogeen setjes een 12v voeding heeft? (Waarschijnlijk is dat wel wisselspanning 12v, maar dat zou een kwestie zijn van gelijkrichten...)
Daar zou ik heel voorzichtig mee zijn, als het een transformatormodel is heb je idd de omslachtige gelijkrichter, afvlakking en regeling (want een gelijkgerichte 12V geeft ongeveer 16V). Is het daarentegen een schakelende, dan heb je een hoop storing in je geluid als het al werkt (je moet voldoende belasten, stille stukken in de muziek en de voeding valt uit).

Let ook op dat je je voeding niet te ruim hoeft te nemen, een deftige speaker geeft rond de 85dB als je er 1W vermogen in steekt (zie datasheet voor jou speakers als je de juiste waarde wil meten), met 10W zal je voor een normale badkamer (kleine ruimte met slechte akoestiek) wellicht al een bijna onaangenaam volume kunnen halen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje

Aapje

Opel-beun
naftebakje schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 20:14:
[...]
Daar zou ik heel voorzichtig mee zijn, als het een transformatormodel is heb je idd de omslachtige gelijkrichter, afvlakking en regeling (want een gelijkgerichte 12V geeft ongeveer 16V). Is het daarentegen een schakelende, dan heb je een hoop storing in je geluid als het al werkt (je moet voldoende belasten, stille stukken in de muziek en de voeding valt uit).
Heb het inderdaad over de Transformatormodellen, maar inderdaad was vergeten dat ze niet gelijkgericht direct 12V DC uitpoepen..

Maargoed, het is een goedkope oplossing voor een goede trafo, alleen wat elektronica erachter om 't te beperken op 12v~13,8v... moet te doen zijn zonder te veel warmte op te wekken lijkt mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snijtafel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-06 13:33
Transformator zou ik niet in de badkamer doen maar gewoon in de meterkast met 2 12v draden naar je badkamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Snijtafel schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 20:38:
Transformator zou ik niet in de badkamer doen maar gewoon in de meterkast met 2 12v draden naar je badkamer
Als dat kan idd de betere oplossing als de afstand niet te groot is ivm spanningsval bij te dunne kabels.
En aan gelijkrichters etc niet beginnen, gewoon een voeding inbouwen die dat al heeft want ergens denk ik dat TS dat niet zo 123 gaat solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224406

Ik zou kiezen voor een voeding met een kwalitatief goede transformator. Zo een schakelende voeding vind ik in een vochtige ruimte wat link.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 224406 op 03-02-2010 21:15 . Reden: schrijffoutje ]

Pagina: 1