Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wierema
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-08 00:26
Dag,
Ik heb een HTPC met een M2A-VM HDMI moederbord erin. Op de HDMI Module is de TV aangesloten via component en het geluid gaat via SPDIF naar mijn 5.1 versterker. Alle drivers zijn geïnstalleerd (Realtek card en ATI HDMI driver) en in de bios is dit HDMI kaartje ook geactiveerd. Via de audiosettings kies ik voor 'Rear output' en voor een 5.1 geluidssysteem, maar als ik in de configuratietool van Realtek een demo kies (zoemende bij ofzo) dan begint ie rechts voor verdwijnt en komt dan links voor weer terug. Met andere woorden, de rear speakers worden niet aangesproken. Ook met het "riedeltje" dat telkens uit iedere speaker moet komen, blijft het 'achter' akelig stil.
Wat doe ik hier fout of wat moet ik nog doen om ook uit alle boxen uit mijn 5.1 systeem geluid te krijgen?

Alvast bedankt voor jullie reacties, tips en suggesties.
Groet, ROnald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

Vermeld eerst eens je besturingsyssteem. Verder is met simpel geluid een S/PDIF-aansluiting testen niet echt logisch, speel eens een film af met 5.1

Controleer ook of de Windows geluidsinstellingen en je Realtek geluidsinstellingen overeenkomen, en doe desnoods een driver update mocht je nog niet de nieuwste versie gebruiken.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wierema
hoi,
Sorry, het besturingssysteem bleek ik alleen in de topic vermeld te hebben, dit is Windows XP. Drivers zijn fresh van de Asus site.
Verder leek het mij ehh... logischer om het in windows te testen. Immers, als het daar al niet werkt, hoe kan het dan wel bij een film werken?? Maar... dat zie ik dus verkeerd?
Gr. Ronald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Als je een goede film (DVD of fatsoenlijke encode) heb met echt 5.1 geluid zal dit - mits alles goed is ingesteld - keurig doorgestuurd worden en te horen zijn.

Drivers voor je geluidskaart zou ik van de Realtek site (of een mirror halen), zie ook: meuk: Realtek HD Audio 2.41

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wierema
Thnx, ik heb nu in ieder geval nog nieuwere audio drivers door jouw reactie kunnen vinden. Ik zal eens verder met installeren gaan en dan kijken of ik het voorelkaar krijg met een 5.1 DVD.
Groet, Ronald

[ Voor 7% gewijzigd door Wierema op 03-02-2010 01:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wierema
Ik ben bezig om MediaPortal te installeren volgens de stappen als beschreven in de startpost daarvan. Bij het instellen van de FFDSHOW Audio codec gaat het mis, want...:

De instructies zijn:
6. Ga naar 'Start' > 'Programma's' > 'ffdshow' > 'Audio decoder configuration'
7. (Alleen bij gebruik van Optical Out, ook wel SPDIF genoemd, voor DTS)
Onder de 'Codecs' tab kies je voor 'AC3' en 'DTS' de 'S/PDIF' codec.

Maar... de S/PDIF codec kan ik dus niet kiezen, hij staat er niet tussen...Ik vermoed omdat dit komt omdat er hardware matig ergens iets fout staat, waardoor ik ook het testgeluid vanuit de achterste speakers en centerspeaker niet hoor???
Wat doe ik fout?

Groet, Ronald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Je zult voor DTS output hoogstwaarschijnlijk AC3filter moeten installeren.

Pagina: 1