Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dit topic is afgesplitst vanuit Beeldformaat

Hoi iedereen,

nu zie ik dat dit al een oud topic is en dat er niet gereageerd is op het laatste verzoek op informatie om te kunnen helpen.

ik heb een gelijk soort probleem en misschien kan iemand hier mij wel helpen.

Ik heb een canon Legria FS20.

als ik mijn camera instel op breedbeeld en dit filmpje dan naar mijn pc overzet dan drukt hij het filmpje samen zodat er geen zwarte balken ontstaan.
als ik breed beeld uit zet dan heb ik dit niet en zijn de filmpjes wel goed.
maarja zoals zo veel mensen heb ik een lcd breedbeeld tv dus wil je dat ook graag benutten met je eigen gemaakte filmpjes.

nu ben ik een redelijke leek op het gebied van film dus zal ik veel termen niet begrijpen maar ik leer snel ;-).

er zit standaard software bij van Pixela. imagemixer 3 se hier mee kan ik de filmpjes van em camera afhalen en omzetten naar een filmbestand.
Maar als ik op mijn camera naar de filmpjes zoek op ze er zo op die manier af te halen zodat het al weer een stuk sneller gaat (want met het programma duurt het bijna 3 uur voor je 4 filmpjes hebt binnen gehaald), kom ik per filmpje twee bestanden tegen:
MOD
MOI

en kan ik dus geen programma vinden die dat kan herkennen.
ik heb Adobe Premiere Elements 8.0 op mijn pc staan waar ik uiteindelijk mee wil leren te werken maar ook daarmee is het mij nog niet gelukt.

kan iemand mij helpen aan een programma om dit op te lossen ?

alvast erg bedankt voor de moeite,

Groeten

nog even om toe te voegen ik kan met dat programma wat er bij zit ook geen formaat kiezen voor mijn filmpjes die ik omzet.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2010 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdven
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-09 09:43
Wat zijn de instellingen waarmee je importeert?
Deze moeten waarschijnlijk op "DV PAL - widescreen" staan.
Het wordt platgedrukt omdat breedbeeld gebruik maakt van horizontaal opgerekte pixels, je moet dit echt wel aangeven anders gaat de computer uit van gewone pixels en krijg je dus een beeld van 4:3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-09 19:36

Caveman

whahoehaha

Het overzetten van de filmpjes van die camera zou ik gewoon doen door je SD kaartje eruit te halen en op een reader op de pc te zetten... dat gaat volgens mij heel wat sneller dan je nu doet.
MOD bestanden zijn gewoon MPEG-2 bestanden (waarom fabricanten allen van dat soort exotische extentie's verzinnen is mij ook een raadsel) Media player Classic speelt gewoon MOD af, als je hem erin sleept. Die MOI bestanden zijn een soort index bestanden. Je kunt die MOD bestanden ook gewoon hernoemen naar .mpg.
Volgens mij creeert jouw camera een hele hud van die mod bestanden, om de zoveel sec of als er een scene verandering is, maar die dingen kun je gewoon achter elkaar plakken.

De beeldchip op jouw camera is 4:3, dus om er 16:9 van te maken maakt de camera een rij pixels onder en boven zwart, hoe die het dan opslaat op de SD kaart weet ik niet maar dat kun je zien aan de eigenschappen van het MOD bestand. (opvragen bv in Media Player Classic, of met Media info)

Misschien had je beter een nieuw topic kunnen openen, je hebt nl. meer vragen dan de topic titel doet veronderstellen.

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
na de reacties rvdven en Caveman heb ik het een en ander uitgeprobeerd.

ik kan totaal geen instellingen doen wat betreft importeren.

en het mod bestand is ook al geen breedbeeld wat dat betreft alles op gelost zou ik zeggen alles werk zoals het hoort blijkbaar.

nu heb ik dus alleen filmpjes die dus in breed beeld zijn op genomen en nu dus niet kloppen op mijn pc gezien deze nu wel geperst lijken.
is dit nog te herstellen door ze met een programma uit te rekken tot de goed maat weer?? (zodat deze ook zo blijft want met mpc kan ik ze nu dus wel goed afspelen door de instellingen aan te passen)

met andere woorden mijn vraag wil in veranderen in(en ik hoop dat dit wel onder deze topic naam mag vallen):
Hoe pas ik het beeldformaat aan van een filmpje(hoe rek ik deze weer tot breedbeeld op)

vriendelijk bedankt al tot zover in elk geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caveman

Caveman

whahoehaha

Gewoon even aan een modje vragen of die er een nieuw topic van wilt maken vanaf jouw post...

Om antwoord te geven; kun je misschien een heel klein stukje film online zetten, dan kan ik (of andere) even kijken wat je nodig hebt om het weer in orde te krijgen. Als dat niet lukt, geef dan eens de resolutie van zo'n MOD bestand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij deze op eigen initiatief maar even gedaan!

Leg even uit welke stappen je onderneemt. De stappen die je imo zou moeten doen is een nieuw project beginnen en als eigenschappen van dit project de verhouding op Pal+ (=PAL in breedbeeld) kiezen (of gewoon PAL en dan kiezen voor breedbeeld). Pas daarna (als dit dus goed staat) moet je je bestanden importeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hierbij de gegevens van het MOD bestand vanuit MPC

Video: MPEG2 Video 720x576 (4:3) 25.00fps 9600Kbps [Video]
Audio: Dolby AC3 48000Hz stereo 256Kbps [Audio]

met bij geleverde software kan ik totaal niks instellen en met premiere elements kan ik de camera niet eens vinden. dus wat betreft instellingen voor dat ik ge importeren is er niks.

zowel met als zonder software die bij de camera is mee geleverd kan ik helemaal niks vinden met premiere elements

de stappen zijn dus ook erg simpel.

met bijgeleverde software

gewoon op de knop drukken en wachten, wachten, wachten en klaar

bij premiere niks gezien ik de camera niet kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry, maar wordt het wel goed weergegeven in MPC of niet? Ik zou namelijk een resolutie van 1024x576 verwachten (is breedbeeld).

Daarnaast, ik neem aan dat je de beelden eerst kopieert naar de pc, dus ik begrijp niet waarom premiere een camera zou moeten herkennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
in MPC wordt het niet goed weer gegeven alleen mijn camera zelf geeft het goed weer.
ik kopieer de beelden naar mijn pc ja maar probeerde om met premier om te zien of ik dan misschien wel iets van instellingen kon aanpassen.

de camera kan filmen in breed beeld (kan dit ook uitzetten.) dus je zou verwachten dat je die dan ook in breedbeeld op je pc krijgt.

het filmpje waarvan de gegevens zijn heb ik in breed beeld gefilmd dus ik was dan ook aardig verrast toen ik de eerste keer mijn filmpjes ging bekijken. en zag dat dit niet breedbeeld was op mijn pc.

ik ging er van uit dat dit vanzelf zou gebeuren gezien niet iedereen erg handig is met computers.

ook de handleiding zegt hier verder niks over wat ik dus ook wel een beetje vreemd vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caveman

Caveman

whahoehaha

Echt veel info krijgen we ook niet, het enige waar we wat aan hebben is:
Video: MPEG2 Video 720x576 (4:3) 25.00fps 9600Kbps [Video]
Audio: Dolby AC3 48000Hz stereo 256Kbps [Audio]
Daar staat dat het 4:3 is, is dat een "breedbeeld" filmpje of normaal beeld ? Als dat breedbeeld is, zie je dan zwarte balken onder en boven of is het beeldvullend in je player ? Een screenshotje of een stukje film zou een stuk helpen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 01 februari 2010 @ 20:54:
Sorry, maar wordt het wel goed weergegeven in MPC of niet? Ik zou namelijk een resolutie van 1024x576 verwachten (is breedbeeld).
PAL 4:3 en 16:9 hebben beide een resolutie van 720(704)x576, alleen wordt het 16:9 beeld bij weergave horizontaal opgerekt tot breedbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
helaas ben niet niet in de mogelijkheid om beeldmateriaal ergens te plaatsen en ben op dit gebied ook niet bekend

maar die gegevens zijn van een filmpje gefilmd in de modus breedbeeld.
The_Doman schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 21:12:
[...]

PAL 4:3 en 16:9 hebben beide een resolutie van 720(704)x576, alleen wordt het 16:9 beeld bij weergave horizontaal opgerekt tot breedbeeld.
zover ik ben gekomen is het probleem dan dit horizontaal oprekken van het beeld niet gebeurd. waarvan mag verwachten dat als je zo filmt je ook de filmpjes zo op je pc krijgt.

ik heb dus géén zwarte balken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caveman

Caveman

whahoehaha

Verwijderd schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 10:44:

zover ik ben gekomen is het probleem dan dit horizontaal oprekken van het beeld niet gebeurd. waarvan mag verwachten dat als je zo filmt je ook de filmpjes zo op je pc krijgt.

ik heb dus géén zwarte balken
even samenvatten:
- De eigenschappen van het videofragment (die MOD bestanden) zijn 720x576 (4:3).
- Het beeld wordt niet horizontaal uitgerekt.
- Geen zwarte balken.
Als dit allemaal klopt wordt het beeld dus verticaal opgerekt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Caveman schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 12:25:
[...]

even samenvatten:
- De eigenschappen van het videofragment (die MOD bestanden) zijn 720x576 (4:3).
- Het beeld wordt niet horizontaal uitgerekt.
- Geen zwarte balken.
Als dit allemaal klopt wordt het beeld dus verticaal opgerekt ?
er wordt helemaal niks uitgerekt. wat nu dus juist net het probleem is.
het beeld hoort uitgerekt te worden horizontaal maar dit gebeurd niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caveman

Caveman

whahoehaha

Misschien heeft iemand anders nog een oplossing, want ik snap het niet meer... Als het formaat van je filmpjes 720x576 is en je hebt geen zwarte balken en het beeld wordt niet opgerekt dan is het geen breedbeeld...
Het enige wat ik dan kan verzinnen is dat je camera niet naar behoren functioneert.

• dsibma
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:46
Probeer je filmpjes eens te importeren met SDCopy, ik gebruik het zelf ook in combinatie met mn Panasonic SDR-7. Je kunt dan aanvinken dat het materiaal 16:9 is, de software verwerkt dit gegeven in de bestandseigenschappen waardoor vrijwel alle programma's het herkennen als breedbeeld.

Je kunt het hier downloaden.
Pagina: 1