Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo all,

Ik heb een digitale camrecorder panasonic. Deze heeft de mogelijkheid om wide-screen op te nemen. Dit heb ik altijd aan staan omdat ik ook een breedbeeld televisie heb. Er komt dan automatisch boven en onder een zwarte balk te staaan.

Echter doet zich het volgende probleem voor:
Als ik de film nu naar de pc importeer wordt het beeld vervormd. De computer maakt de boven en onder balk nog groter en het resulteert in een breedbeeld, met boven en onder een zwarte balk, en de beelden verticaal in elkaar gedrukt. Geen gezicht dus. Ik heb van alles geprobeerd maar krijg het niet goed.
Als ik de camera op normaal zet en dan alles herhaal gaat het wel goed. Maar dan is het eindresultaat dus een 4:3 beeld en heb ik op de tv links en rechts 2 zwarte balken.
Een kennis van mij heeft een macintosh machine en die kan het wel goed krijgen. Hij kiest dan altijd voor import op 4:3 formaat. Krijgt dan een beeld met aan alle kanten een zwarte balk maar de tv rekt dit dan uit naar de juiste formaten.

Ik heb windows vista en heb windows movie maker geprobeerd en Nero vision. Beide zelfde resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 14:10:
Krijgt dan een beeld met aan alle kanten een zwarte balk maar de tv rekt dit dan uit naar de juiste formaten.
Moet je dan het probleem niet bij je tv zoeken? Zo klinkt het nu wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 14:14:
[...]

Moet je dan het probleem niet bij je tv zoeken? Zo klinkt het nu wel.
Hi nee echt niet. Het is in de pc al naar een ander formaat. Dus ik importeer het van de cam. en als ik dan op bekijken klik is het beeld al vervormd. ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-03 01:02
Doe je het op je PC opslaan in 16:9 of in 4:3 en wat doe je er dan nog meer mee? bijv. bewerkt op je TV afspelen of zo iets. met een gratis of goedkoop programma kan je de balken er niet vanaf snijden dan zou je echt Pinnacle moeten aanschaffen of gewoon illegaal downloaden dan is het wel gratis >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

photofreak schreef op maandag 09 november 2009 @ 15:37:
Doe je het op je PC opslaan in 16:9 of in 4:3 en wat doe je er dan nog meer mee? bijv. bewerkt op je TV afspelen of zo iets. met een gratis of goedkoop programma kan je de balken er niet vanaf snijden dan zou je echt Pinnacle moeten aanschaffen of gewoon illegaal downloaden dan is het wel gratis >:)
virtual dub kun je dat soort dingen ook doen, en kost ook nix

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
himlims_ schreef op maandag 09 november 2009 @ 15:40:
[...]

virtual dub kun je dat soort dingen ook doen, en kost ook nix
Hallo allemaal,

bedankt zover voor de antwoorden. Het is echter zo dat ik nergens kan kiezen welk formaat ik op wil slaan op de pc. Ik krijg die keus gewoon niet.
Ik denk dat er het volgende gebeurd:
ik heb wide-screen opgenomen. De pc detecteerd tijdens inlezen 16:9 en importeert op 16:9
En volgens mij moet dit juist niet. Tijdens importeren moet het volgens mij 4:3 zijn. Ik krijg dan een beeld met boven en onder een zwarte balk. Als ik dit dan op de tv laat zien heb ik aan alle zijden een zwarte balk. Dan schakel ik tv over naar 16:9 en alles is goed. Op een mac pc kan het wel. Op mijn pc dus nergens een instelling voor het formaat. Wie weet hoe ik dit moet oplossen?

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-09 19:36

Caveman

whahoehaha

Het topic is al even oud, maar ik waag een gokje.. Welk programma gebruik je om je beeldmateriaal in te lezen ? Gebruik je Firewire of USB ? Komt er een DV stream uit je camera of is het al een "bewerkt" videoformaat ?

Het kan ook zo zijn dat het "nep" breedbeeld is, de camera laat wel een soortement breedbeeld zien maar het formaat wat uit de camera komt blijft dan 4:3 met zwarte balken. De beeldchip van je camera blijft 4:3, hij gebruikt een gedeelte niet om breedbeeld te creeren, maar als die de uitgestuurde resolutie niet aanpast naar 16:9 blijf je dus 4:3 materiaal krijgen met zwarte balken. Je zou dit dan softwarematig moeten verhelpen (de zwartebalken eraf knippen)
Kortom met wat info kunnen we wat meer.

[ Voor 24% gewijzigd door Caveman op 23-11-2009 20:49 ]

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

Pagina: 1