segil schreef op maandag 01 februari 2010 @ 21:01:
Dat vind ik stiekem best wel een goede opmerking.... en ook wel mee eens, overigens. Ik ben ook wel benieuwd hoe de mensen die van mening zijn dat je niet iemand mag doden omdat het inmoreel is, verwerpelijk, tegen Christelijke waardes, etc... hoe zit het eigenlijk met dieren?
Een fundamentalistisch Christen zal zeggen dat de mens boven alle dieren geschapen is. God schiep immers de Mens naar Zijn eigen voorbeeld, met een ziel en vrije wil, om de Schepping te domineren.
Als je er wat minder fundamentalistisch naar kijkt zie je dat alle dieren ook schepselen van God zijn, en hoewel de dieren er zijn voor ons, en ze ondergeschikt zijn aan mensen, kan je niet zomaar met je ondergeschikten doen wat je maar wilt.
En om ontopic te blijven. Imo hangt het af hoe groot de groep is die je kunt redden door 1 (of enkele) personen te doden. Als ik het voorbeeld extreem doortrek en zeg: door 1 persoon te doden, voorkom je de ondergang van de mensheid, dan zeg ik: doen ! Geen moraal gedoe, geen kans op last van je geweten. In zo'n situatie is men goed in staat een dergelijke actie moreel te rechtvaardigen en speelt je geweten nauwelijks een rol.
Het maakt een groot verschil in de redenering of de persoon die gedood moet worden zelf schuldig is aan de vernietiging van de mensheid, en of hij zich bewust is van dat wat gaat gebeuren, met aan de ene kant van het spectrum "hij is schuldig en zich daarvan bewust", en helemaal aan de andere kant "hij is onschuldig en zich onbewust van dat wat er gaande is"...
Mijn inziens mogen ze ook zware criminelen een kopje kleiner maken, waarvan absoluut 100% zeker is dat ze een zeer grote negatieve invloed hebben op de mensheid of natuur en waarvan het niet lukt ze via een juridische weg te vervolgen.
Ten eerste heb ik een moreel bezwaar tegen de doodstraf: iemand doden is gewoon fout.
Ten tweede een wettelijk bezwaar: hoe kan een overheid volhouden dat moorden niet mag terwijl ze het zelf wel doen?
Ten derde een principieel bezwaar: de doodstraf is onherroepelijk, maar de rechtspraak is niet onfeilbaar. Er zullen dus zeker mensen ten onrechte ter dood veroordeeld worden en het is onmogelijk om dat recht te breien.
Ten vierde een financieel bezwaar: de zeer uitgebreide rechtsgang om eventuele dwaling te voorkomen kost verschrikkelijk veel geld. In de VS blijkt dat het duurder is om iemand ter dood te veroordelen dat om hem levenslang gevangen te houden...
Maar het is makkelijk om op veilige afstand te roepen wat je zou doen, zeker als je nog nooit direct betrokken bent geweest bij dergelijke situaties.
Precies. Ik hoop dat ik geen onverstandige dingen zou doen in zo'n situatie.
Maar wij staan boven de natuur en dienen ons dus niet tot dat niveau te verlagen.[/christelijk oogpunt]
Daarbuiten kan je stellen dat wij bewustzijn hebben: wij zijn ons bewust van de keuzes die we maken en kunnen intelligente (maar ook verschrikkelijk domme -- maarja, voor domheid is intelligentie nodig) beslissingen maken. We moeten deze intelligentie dan ook gebruiken...
[
Voor 10% gewijzigd door
Mx. Alba op 01-02-2010 21:22
]
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.