[JAVA] Onbekende Syntax? (Voor mij iig..)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hi.. Ik ben begonnen met het leren van Java om zodoende te kunnen programmeren voor mijn Android phone. Ik heb de (overigens zeer goede!) online cursus van Mark Dexter gevolgd en wilde eens kijken of ik met de opgedane kennis een kort Android programma kon ontcijferen..

Hier liep ik direct tegen het volgende statement aan:

code:
1
textStatus = (TextView) findViewById(R.id.textStatus);

Mijn vraag is nu.. Wat gebeurt hier nu eigenlijk? Ik weet dat je het textstatus object kan gebruiken om later aanpassingen te doen binnen dit object.. Echter snap ik de syntax niet. Ik had een volgende syntax verwacht:

code:
1
type name = new type(arguments);

Ik gebruik dit voorbeeldje om wat meer te weten te komen overigens

Voorbeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
findViewById is een methode die je aanroept met een parameter. Het return type daarvan is waarschijnlijk van het type View. Echter wil je de compiler vertellen dat het geen View is, maar een afgeleide daarvan, namelijk TextView. Dus die moet je casten

Zoek eens een goed algemeen java tutorial op, daarin zou casten toch wel behandeld moeten worden.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Het gedeelte tussen de haakjes (dus TextView) is een 'cast' naar een bepaald type (in dit geval TextView). "findViewById" lijkt me een functie (method) aanroep waarbij R.id.textStatus al parameter wordt meegegeven. Het resultaat daarvan wordt dus gecast naar TextView en assigned naar textStatus.

* RobIII mept Woy zo hard dat 'ie Woei heet :P

[ Voor 9% gewijzigd door RobIII op 29-01-2010 15:26 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Casting is het steekwoord dus.. Thanx!!! Ik ga daar even naar op zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleJOnline
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-05 07:07
Ik ben niet bepaald bekend met de online cursus van Mark, maar voor mijn stage heb ik mijzelf Java door middel van de online documentatie op de site van SUN aangeleerd.

http://java.sun.com/docs/books/tutorial/reallybigindex.html

Ik zou je echt aanraden om deze tutorial reeks door te werken, want de basics van JAVA worden naar mijn mening hier erg goed in uitgelegd. En Casting wordt als het goed is er ook in behandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-08 00:09

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Zeer goede online cursus die basis begrippen als casting niet behandeld? Lijk mij niet echt een zeer goede cursus :)

Je bent wel bekend met begrippen als Objecten, inheritance etc etc?

Zo niet zou ik eens een PDF-je downloaden van SCJP kan je daarna gelijk examen doen :)

[ Voor 17% gewijzigd door Bl4ckviper op 31-01-2010 00:12 ]

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bl4ckviper schreef op zondag 31 januari 2010 @ 00:08:
Zeer goede online cursus die basis begrippen als casting niet behandeld? Lijk mij niet echt een zeer goede cursus :)

Je bent wel bekend met begrippen als Objecten, inheritance etc etc?

Zo niet zou ik eens een PDF-je downloaden van SCJP kan je daarna gelijk examen doen :)
Jah.. Dat weet ik ondertussen allemaal.. Waar ik mee loop te klooien, is als het ware een begin maken. Welke objecttypes ben je voor wat voor zaken nodig vind ik vrij lastig uit te vogelen.

Als ik bijvoorbeeld iets grafisch wil doen, doe ik dit aan de hand van voorbeelden.. Echter zal je uiteindelijk iets van scratch moeten gaan bedenken. Dat vind ik tot nu toe bijna onmogelijk.. Het nadeel van voorbeelden is dat je grote stukken copieert waardoor je weer niet goed ziet en weet wat er precies gebeurd.

Ik zou het handig vinden als er een cursus was, waarbij je van begin tot einde bijvoorbeeld een applicatie schrijft die ook grafisch iets doet.. Maar misschien ben ik ook wat te ongeduldig.. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Trouwens.. Is er ergens ook een total beginner topic, waar je wat vragen over Java kan stellen als je ergens niet uitkomt, of vast komt te zitten? sommige vragen, zoals in de OP kan je zelf erg lang over doen en er niet uitkomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 18:29:
Trouwens.. Is er ergens ook een total beginner topic, waar je wat vragen over Java kan stellen als je ergens niet uitkomt, of vast komt te zitten?
Nope ;)
We verwijzen beginners meestal door naar tutorials tenzij ze met concrete problemen komen. Een groot "dump-je-vraagjes-topic" doen we niet aan in PRG. Sorry.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02:10
Bijvoorbeeld hier kun je lesmateriaal vinden.

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
RobIII schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 18:39:
[...]
Een groot "dump-je-vraagjes-topic" doen we niet aan in PRG. Sorry.
Waarom eigenlijk niet? Als er geen animo/zin is om te antwoorden op een simpele vraag, is dat dan toch gewoon zo, daar moet je dan gewoon mee leren leven? Zoals ik zeg, de vraag waar ik deze thread mee begin, had ik nog wel een week zoekwerk kunnen kosten. Nu vraag ik het, krijg ik antwoord en is er weer een hobbel genomen, waardoor ik sneller verder kan en minder tijd verlies. Kleine moeite voor de antwoord gever, groot plezier voor mij...

Ik zie dat als een soort coaching eigenlijk. Het is soms beter om zaken zelf te ontdekken, echter als dat de ideale manier was, zouden we ook geen cursussen nodig zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03:42

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

RobIII schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 18:39:
[...]

Nope ;)
We verwijzen beginners meestal door naar tutorials tenzij ze met concrete problemen komen. Een groot "dump-je-vraagjes-topic" doen we niet aan in PRG. Sorry.
En in plaats daarvan laten jullie topics als deze maar gewoon open? ;)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
.oisyn schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 19:09:
[...]

En in plaats daarvan laten jullie topics als deze maar gewoon open? ;)
Zo nu en dan kan 't ook geen kwaad een (an sich geen verkeerd topic) te laten staan en daarmee de search eens goed te spekken met keywords ;)
Modden is fingerspitzengefühl; en dat weet jij stiekem best ;)

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raynman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01:30
Leg
Verwijderd schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 18:29:
sommige vragen, zoals in de OP kan je zelf erg lang over doen en er niet uitkomen...
en
Verwijderd schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 18:52:
[...]
Het is soms beter om zaken zelf te ontdekken, echter als dat de ideale manier was, zouden we ook geen cursussen nodig zijn :)
eens naast
Bl4ckviper schreef op zondag 31 januari 2010 @ 00:08:
Zeer goede online cursus die basisbegrippen als casting niet behandeldt? Lijk mij niet echt een zeer goede cursus :)
Misschien moet je dus juist beginnen met een goede cursus en niet met beperkte basiskennis al complete programma's willen begrijpen, omdat het zelf ontdekken op die manier niet ideaal is en veel tijd kan kosten (je ziet syntax maar weet het geen naam te geven waarop je kan zoeken). Maar ik wil niet beweren dat je dan nooit meer met een enigszins vergelijkbare vraag komt te zitten.

Verder heb je het zo te zien wel door: als je syntax e.d. geleerd hebt, kun je nog niet meteen makkelijk (grote) systemen opbouwen. Wat veel mensen doen is (naast cursusvoorbeeldjes) bestaande code bekijken en aanpassen; zo krijg je wat ervaring en dus een idee hoe en waarmee je bepaalde zaken kunt aanpakken.

Over het (niet mogen) dumpen van vragen is genoeg te vinden; die discussie laait bijvoorbeeld af en toe op in Feedback op moderatie binnen de Devschuur.

[ Voor 3% gewijzigd door Raynman op 10-02-2010 19:50 . Reden: nuance ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Wat niet onbelangrijk is (in deze aanroep).

R.id.textstatus verwijst naar de class 'R', waarvan je op basis van id het veld textstatus oproept.

Dit is de opbouw van een Android GUI. Je zal dit zeer vaak tegenkomen.

Misschien is het eerst beter om je gewoon in te lezen op Java zelf ipv direct op Java + Android? Mijn ervaring er rond is dat Java + Android al verwacht dat je je uit de voeten kan helpen met Java :)

Good luck ;)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil, na wat onderzoek, het boek "head first java" gaan aanschaffen, dit lijkt me een goed (en leuk) boek om java uit te leren. Via usenet heb ik de PDF even bekeken en het lijkt mij een prettig (doch erg dik!) boek.
Is dit een goed begin volgens de kenners? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 10:31:
Is dit een goed begin volgens de kenners? ;)
Als je dat eens gaat uitzoeken en/of vragen in [Alg] Centraal boekentopic - part II ;)

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Stel ik hem daar toch gewoon nog een keer? :) Heb ik direkt meer kans op antwoord, thanks!
Pagina: 1