Crappy router wil slecht aan; mag niet uit van helpdesk

Pagina: 1
Acties:

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:42
Ik heb al jaren een tele2 abonnement met (verplicht) Davolink modem. Dat ding begint steeds meer kuren te vertonen: hij wil (na een nachtje uitstaan) slecht aan. Ofwel het powerlampje gaat uberhaupt niet aan, of het gaat wel aan, maar er wordt gewoon geen ADSL verbinding gevonden.

De oplossing: stekker eruit, wachten (minuutje of 5), en opnieuw proberen. En dat gemiddeld een keer of 5; dus het eerste half uur wordt er meestal niet geinternet. Hoogst irritant. Als ie eenmaal draait, dan blijft ie vaak wel 'up and running'.

Omdat het een "leen modem" is van Tele2, dus maar de helpdesk gebeld. En nu komt het: die komen met het 'advies' om de modem dan maar nooit meer uit te zetten! "Modems zijn eigenlijk niet bedoeld om regelmatig aan/uit te zetten". Ahum...

Het gaat mij eigenlijk niet zozeer om het technische issue - die modem is gewoon stuk - maar om de reactie van de helpdesk. Persoonlijk vind ik het zonde om zo'n ding dat 20W verstookt, 24/7 aan te laten staan. Is toch ~ €40 per jaar. Hij kan rustig 16 uur per dag uit, als ik slaap/ niet thuis ben.

Is dit een geaccepteerde wijsheid - routers hoor je niet aan/uit te zetten?

PS: Wellicht dat dit topic beter elders past (providers & hosting?) ; dan komt het daar 'vanzelf'...

Verwijderd

rare conclusie van een helpdesk(had ook niet anders verwacht ) gewoon nog een keer bellen, en dan zeggen dat het modem faalt, gegarandeerd dat je een nieuwe krijgt

• Neo_TGP
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-02 08:53
Het is onverstandig je modem uit te zetten.. In de nachtelijke uren worden hier configuratie wijzigingen / firmware updates naar toe gestuurd door je provider.. En als je die niet bij houd kunnen ze ook eventuele problemen niet oplossen..

Overigens moeten ze je wel gewoon een nieuwe geven als hij echt defect is natuurlijk..

[ Voor 15% gewijzigd door Neo_TGP op 29-01-2010 11:49 . Reden: toevoeging ]

Verwijderd

Ik heb hier geen ervaring mee. Maar bel ze en geef aan dat je modem nu helemaal niet meer werkt? krijg je vast wel een nieuwe toegestuurd. Of haal je hiermee nog meer zorgen op de hals?

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:22
Ergens hebben ze gelijk. Routers/modems zijn niet gebouwd om "constant" te powercyclen en dat kan op den duur wellicht een nadelig effect hebben.

Dat staat los van het feit dat het modem nu blijkbaar defect is en ze deze bij Tele2 gewoon moeten vervangen. Tenzij ergens in de handleiding staat dat je hem niet constant aan/uit moet zetten om schade te voorkomen maar die kans acht ik klein.

EDIT: Inmiddels al wat reacties bijgekomen hierboven. Het probleem is dus dat het modem wel goed werkt maar niet goed aan gaat. Ofwel, zolang je het modem aan laat staan is er niks aan de hand en dat zal de helpdesk aangrijpen.

Ik zou gewoon nog eens bellen met het verhaal te het modem defect is en als er dan een monteur komt laat je hem het echte probleem zien.

[ Voor 32% gewijzigd door The Realone op 29-01-2010 11:51 ]

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:18
Ik weet niet precies wat je met je topic wil bereiken, maar een router/modem zou je naar mijn mening gewoon uit/aan moeten kunnen zetten. Net als alle digitale TV tuners (dat onzuinige UPC ding zeg maar)

• BartS12
Ik weet niet precies wat je met je topic wil bereiken,
Ter verduidelijking: mijn (enige) vraag is eigenlijk of het een algemeen geaccepteerde wijsheid is dat een modem niet bedoeld is / gemaakt is om 1x per dag aan/uit gezet te worden.

Dit lijkt mij:
1) Zonde van de energie. Van een apparaat dat je maar een deel van de dag nodig hebt, mag je toch gewoon verwachten dat ie aan/uit kan? Waarom al die discussie over 'standby power verbruik', als er nog dit soort apparaten zouden zijn, waarvan het "By design" is dat ze niet eens uit moeten?!
2) Bijzonder waardeloos design. Als een elektrisch apparaat niet eens 1x per dag aan/uit kan.... Hoe slecht kun je het maken?

Dat kan toch niet waar zijn?

PS: als de modem echt kaduk is, krijg ik ook wel een nieuwe van de helpdesk. Maar dan moet hij eigenlijk eerst ook nog wel "vaker dan 1x per week gaan uitvallen, als hij eenmaal aan staat"...

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06-2025

JvW

On my way home...

Mee eens. Ik gebruik zelf niet het modem wat ik van mijn provider heb gehad. En ik zet elke avond alle apparaten in huis uit. Ook het modem. (De tijd dat mijn computer 24/7 stond te draaien is long gone). Dit is iets wat gewoon moet kunnen.
(Volgens mij komt er zelfs een europese regel aan die een fysieke aan/uit knop op apparaten verplicht)

Blijkbaar doet jouw modem het niet meer lekker, dus lijkt het me dat je provider je moet voorzien van een nieuwe. Gewoon nog eens bellen. Als je zegt dat het modem niet meer aangaat dan kunnen ze weinig anders. Aangeven dat het modem het soms wel gaat doen nadat je een half uur aan het klooien bent geweest met stekkers en de aan/uit knop maakt het alleen maar nodeloos gecompliceerd.

[ Voor 36% gewijzigd door JvW op 29-01-2010 12:12 ]

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Tja... eigenlijk hoort zo'n ding inderdaad 24/7 te draaien, maar je mag hem echt wel uitzetten :)

Dat Tele2 ding is gewoon zodanig brak dat een vriend van mij nu gewoon lekker naar KPN gaat overstappen waar je WEL zelf een eigen modem/router mag gebruiken. Hij moest de 2 PC's in een bepaalde volgorde opstarten, want anders kreeg er maar 1 PC een IP van de DHCP van de Davolink :X LOL :+

Gewoon lekker doorzeiken zodat je een vervangende krijgt :Y)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

Ik zou ze gewoon vermelden dat de router nu ECHT defect is (moet je natuurlijk niet internetten via de router, want dat zien ze)
En dan wachten op een andere, indien dit natuurlijk kosteloos voor jou is

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Neo_TGP schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 11:49:
Het is onverstandig je modem uit te zetten.. In de nachtelijke uren worden hier configuratie wijzigingen / firmware updates naar toe gestuurd door je provider.. En als je die niet bij houd kunnen ze ook eventuele problemen niet oplossen..

Overigens moeten ze je wel gewoon een nieuwe geven als hij echt defect is natuurlijk..
En die worden de volgende ochtend dan alsnog op je router gezet hoor.
Het is echt niet je mist hem je loopt achter, je hebt pech, bij de boot checkt die netjes of er nieuwe files zijn.

@ de TS:

Hoe zet je het modem uit?

• BartS12
Hoe zet je het modem uit?
Er zit geen aan/uit schakelaar op, dus 'de stekker eruit' is de enige oplossing. Nou ja, dat *kan* nog op 2 verschillende manieren: de transformator (zwarte blokje) uit de 220V halen, of de 12V stekker uit de modem trekken. Dat zou verschil kunnen maken... Ik zal later vandaag eens kijken.

• cornfed99111
  • Laatst online: 13:26
Je moet gebruik maken van een tijdklok. Hoef je niet steeds de adapter eruit te trekken. Simpel toch?

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
De helpdeks heeft op zich wel gelijk dat een router niet bedoelt is om elke keer powercycles te krijgen. Natuurlijk gaan ze er niet meteen kapot van van aan en uitzetten maar het heeft zeker wel een nadelige invloed op de levensduur.

Neemt niet weg dat jou kapotte modem gewoon vervangen moet worden.
Pagina: 1