Toon posts:

Stereo versterker + HTPC - hoe aan te sluiten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste lezer,

Momenteel heb ik het volgende:
Samsung LED tv
XBOX (HDMI aangesloten op TV)
HD Decoder (HDMI aangesloten op TV)
HTPC (beeld via HDMI, geluid via analoog op TV)

Speciaal voor films/muziek vanuit HTPC heb ik sinds kort een stereo versterker Yamaha AS700 besteld, maar heb toen niet bij stilgestaan hoe ik het e.e.a. aan ga sluiten. Versterker heeft geen digitale ingangen.

Wat zou de beste aansluitconfiguratie zijn? Best in de zin van minste omweg cq minste kwaliteitsverlies.
Zou de setup werken als ik alle HDMI aansluitingen behou voor optimaal beeldkwaliteit, en geluid via analoog aansluit op de versterker?

Ik ben totaal niet thuis in deze materie. Kan iemand mij misschien helpen?

Alvast bedankt!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:09
Als het kan de analoge output van de TV gebruiken, en dan hopen dat de TV de delay van het scherm compenseert in de geluidsuitgang. Voor muziek maak je nog een rechtstreekse verbinding.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-01 20:27
Een antwoord op je vraag kan ik niet geven, maar ik weet wel dat het onwijs zonde is om wel HD beeld te hebben maar geen Dolby Digital / DTS / Dolby True HD / DTS HD Master Audio...

Koop dan een fatsoenlijk receiver zou ik zeggen :)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:16

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 23:05:
Zou de setup werken als ik alle HDMI aansluitingen behou voor optimaal beeldkwaliteit, en geluid via analoog aansluit op de versterker?
Geluid moet wel analoog, want de receiver heeft dus geen digitale ingangen. Maar je kan het op twee manieren doen:

Eerst en makkelijkste manier is inderdaad gewoon van 3,5mm jack (HTPC) naar twee maal RCA en die RCA gaan dan in de receiver.

Andere is geluid en beeld over HDMI sturen (moet de grafische kaart dat wel ondersteunen) en dus beeld en geluid de tv in. Dan via de analoge Audio Out van de tv naar de versterker. Doordat het de directe audio out is van de tv zou er geen lipsync of delay op moeten zitten.
Moet de tv natuurlijk wel over die uitgangen beschikken de de HTPC over de mogelijkheid om geluid over HDMI te sturen.
kipusoep schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 00:27:
Een antwoord op je vraag kan ik niet geven, maar ik weet wel dat het onwijs zonde is om wel HD beeld te hebben maar geen Dolby Digital / DTS / Dolby True HD / DTS HD Master Audio...

Koop dan een fatsoenlijk receiver zou ik zeggen :)
En waarom dat? Een slechte 5.1 set-up draaien om dat maar meerkanaals audio te hebben? Dan liever een goede 2.0 set-up. Plus wat heb je überhaupt aan dingen als Dolby Digital / DTS / Dolby True HD / DTS HD Master Audio als er "maar" een 2.0 set-up is... inderdaad, niets.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor snelle reacties!
FeaR1986 schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 00:54:
Geluid moet wel analoog, want de receiver heeft dus geen digitale ingangen. Maar je kan het op twee manieren doen:

Eerst en makkelijkste manier is inderdaad gewoon van 3,5mm jack (HTPC) naar twee maal RCA en die RCA gaan dan in de receiver.
Momenteel heb ik HTPC via een 3.5mm jack naar L/R RCA op de Samsung aangesloten. Deze methode is dus rechtstreeks aansluiten op de receiver.

Ik maak me een beetje zorgen dat die kabel (3.5m -> L/R RCA) wat aan de "brakke kant" is als je kijkt naar wat voor circus ik er achter hang.
FeaR1986 schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 00:54:
Andere is geluid en beeld over HDMI sturen (moet de grafische kaart dat wel ondersteunen) en dus beeld en geluid de tv in. Dan via de analoge Audio Out van de tv naar de versterker. Doordat het de directe audio out is van de tv zou er geen lipsync of delay op moeten zitten.
Moet de tv natuurlijk wel over die uitgangen beschikken de de HTPC over de mogelijkheid om geluid over HDMI te sturen.
Zou ideaal zijn, maar geluid en beeld via HDMI gaat voor mij helaas niet op. Op mijn mobo ontbreekt jammer genoeg een SPDIF aansluiting waardoor ik de video-kaart niet door kan "linken".

Voor de HD Decoder en Xbox zouden jullie ook aanraden om geluid rechtstreeks aan te sluiten op de versterker?

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:16

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 09:02:
Ik maak me een beetje zorgen dat die kabel (3.5m -> L/R RCA) wat aan de "brakke kant" is als je kijkt naar wat voor circus ik er achter hang.
Voor dit soort kabels dan iets verder in de buidel tasten en je probleem is opgelost. Heb zelf hier 10 meter HQ subwooferkabel (€50 voor 10 meter) liggen die in hetzelfde kabelgootje ligt als het netwerk, de 220 Volt en de antennekabel van de tv. En helemaal geen problemen :)
Verwijderd schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 09:02:
Voor de HD Decoder en Xbox zouden jullie ook aanraden om geluid rechtstreeks aan te sluiten op de versterker?
Aangezien je toch maar een stereoversterker hebt kan het ook via de tv. Dit omdat je dan (als het goed is) geen last van lipsync hebt aangezien de tv de audio out dus aanpast aan het uitgaande beeld. Moet de tv natuurlijk wel analoge audio uitgangen hebben...

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Verwijderd

Topicstarter
Zou een Digital Analogue Converter nog iets in kwaliteit uitmaken?

Dus HTPC via SPDIF aansluiten op DAC, en hieruit analoog aansluiten op de versterker.
Pagina: 1