Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anthonycd
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-04 16:30
Om even in te haken op dit topic en niet een nieuw topic te starten. Zit zelf met het volgende. We hebben nog een hoop oude VHS banden liggen die we naar DVD willen omzetten. Dan ook nog een beetje editen, want niet alles is even interessant om te bewaren.

Ik heb op dit moment een Hauppage WinTV USB2 met composiet aansluiting en een analoge antenne/COAX aansluiting. Volgens mij moet het wel mogelijk zijn om hiermee mijn banden te gaan digitaliseren. Ook nog een oude videorecorder met volgens mij alleen 2x SCART en de gebruikelijke COAX aansluitingen.

Kunnen jullie mij advies geven hoe ik de banden met een zo hoog mogelijke kwaliteit kan omzetten naar DVD? Ik zat zelf te denken aan een SCART naar composiet kabel. Via een normale COAX-kabel zou ook kunnen, maar lijkt mij mindere kwaliteit.

Daarnaast, met welke programma's kan ik dan het beste capturen, editen en weer naar DVD-formaat omzetten? Ik heb mij hier nog niet in verdiept, maar misschien dat jullie mij op de goede weg kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-09 12:06

ktf

anthonycd schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 15:18:
Om even in te haken op dit topic en niet een nieuw topic te starten. Zit zelf met het volgende.
Je moet juist wel een nieuwe thread openen, dit heet thread hijacking. :(

Daarbij, ik hoopte nog reacties van mensen met ervaring rondom interlaced/progressief encoderen te krijgen, maar als jij met deze thread een andere richting op gaat, gaat dat natuurlijk niet meer gebeuren. En zo klopt de thread-titel natuurlijk ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beide reacties op verzoek afgesplitst van Familiefilmpjes: interlaced houden of deinterlacen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-09 19:36

Caveman

whahoehaha

Gewoon een Scart naar composiet kabel pakken, en volgens mij kan je met de Hauppage software direct naar DVD (mpeg2) capturen.

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-09 12:06

ktf

Het is inderdaad het best om een scart -> composiet kabel te nemen. Let op de richting! Jij moet dus een composiet uit hebben. Je hebt ook scart -> composiet adapters die je van richting kunt wisselen. Dat is nodig omdat composiet in en composiet uit bij scartkabels op andere pinnen zitten.

Welke programma je kiest ligt aan je situatie. Zo werk ik op Linux en dan ligt het voor de hand om mencoder of ffmpeg te gebruiken, maar als ik voor de eenvoud mag aannemen dat je op Windows werkt, kun je inderdaad het beste eerst naar meegeleverde software kijken. Wil je meer kwaliteit of gewoon iets anders dan kun je naar Virtualdub kijken, maar dat is een stuk ingewikkelder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anthonycd
Bedankt voor de reacties tot zover. Ik heb nog een scart -> composiet kabel met schakelaar, dus dat moet denk ik wel goedkomen. Wat betreft het capturen, volgens mij kan die Hauppage direct coderen naar MPEG2/DVD en heeft dat weinig tot geen computer belasting behalve I/O. Dit vraag ik met name omdat ik nog een oude pc heb staan, Athlon XP 2000+, 512 MB. Voor de opslag zal ik een externe harddisk op USB gebruiken, althans dat is het idee.

Gaat dit problemen opleveren? Editen zal ik op een andere pc doen, waar W7 64 bit op staat. Daar werkt de Hauppage niet op, geen drivers voor beschikbaar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het beste kan je met MAGIX Movie Edit Pro 14 de filmpjes overbrengen en bewerken. Met mijn Intel Pentium 4 gaat het nog snel ook. Let op dat je in .mvx opneemt en het daarna exporteert als mpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caveman

Caveman

whahoehaha

Die config is wel krap, maar ik zou zeggen proberen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anthonycd
Heb het nog niet getest, maar als het niet werkt, probeer ik het via een VM te capturen. Zag ook dat er een S-video aansluiting op zit. Is dat te prefereren boven de composiet aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caveman

Caveman

whahoehaha

anthonycd schreef op zondag 07 februari 2010 @ 11:43:
Heb het nog niet getest, maar als het niet werkt, probeer ik het via een VM te capturen. Zag ook dat er een S-video aansluiting op zit. Is dat te prefereren boven de composiet aansluiting?
Ja, :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anthonycd
Kort maar krachtig! Thanks, ga ik dat volgend weekend proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anthonycd
Afgelopen weekend alles aangesloten en wel. Na wat problemen om het aan de gang te krijgen loopt het nu wel aardig. Windows 7 x64 heeft geen drivers, Windows Vista x86 zorgde voor rare beelden, versneld etc. Uiteindelijk op die oude config, XP SP3 op een XP2000+ met 512mb loopt het als een zonnetje...

Heb alleen nog een probleem. Als ik s-video als input gebruik, is het beeld grijs en niet helemaal strak. Composiet is wel gewoon in kleur en werkt prima. Iemand enig idee waar het aan kan liggen dat het via s-video niet in kleur is? Heb al wat proberen te zoeken maar geen antwoord gevonden. De s-video kabel op een laptop en LCD tv getest en daar geeft die het beeld goed weer. Kan het eventueel aan het scartblokje liggen of instellingen van de VHS recorder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:58
anthonycd schreef op maandag 22 februari 2010 @ 22:58:
Heb alleen nog een probleem. Als ik s-video als input gebruik, is het beeld grijs en niet helemaal strak. Composiet is wel gewoon in kleur en werkt prima. Iemand enig idee waar het aan kan liggen dat het via s-video niet in kleur is? Heb al wat proberen te zoeken maar geen antwoord gevonden. De s-video kabel op een laptop en LCD tv getest en daar geeft die het beeld goed weer. Kan het eventueel aan het scartblokje liggen of instellingen van de VHS recorder?
Dat klopt.
Normale VHS recorders hebben geen S-Video uitgang, alleen composiet (CVBS)
Een S-Video signaal is normaal gesproken alleen beschikbaar bij S-VHS recorders.

Het SCART blokje doet geen conversie van het videosignaal, het is alleen maar een verloop stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anthonycd
Bedankt. Weet niet of het een VHS of S-VHS recorder is. Zal dan vast wel een VHS recorder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermanvh
  • Laatst online: 12-09 07:03

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

Wanneer mogelijk zou ik capturen met VirtualDub en dan bij voorkeur als "ongecomprimeerde AVI". Om bewerkingen/opschoning/verbetering uit te voeren op video kan je het beste werken met ongecomprimeerde AVI en geen MPEG etc.

Daarna kan je middels AviSynth scripts of VirtualDub filters aardige verbeteringen/restauraties doen!

webOS all the way!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anthonycd
Ik capture het op het moment met WinTV van Hauppage zelf. Zal vrijdag eens proberen of VirtualDub hem herkent. Sla het nu op als MPEG2 HQ. Ziet er voor de rest goed uit als ik het zo zie. Thanks voor de tip en ga het met de pre 1990 videos zeker doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caveman

Caveman

whahoehaha

Op het systeem waarop je nu captured, ga jij ongecomprimeerde avi's echt niet redden, je gaat geheid skipped frames krijgen en het bestand wordt echt achterlijk groot. Het is ook een beetje onzinnig om met de kaart die je nu gebruikt om daar ongecomprimeerde avi's mee te gaan cappen. Jouw kaart heeft hardwarematige MPEG encoding, als je dat gaat overslaan dan laat je je systeem al het werk doen, terwijl als je direct naar MPEG capt de kaart het werk doet (daar is die voor gemaakt :) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermanvh
  • Laatst online: 12-09 07:03

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

Caveman schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 12:06:
Op het systeem waarop je nu captured, ga jij ongecomprimeerde avi's echt niet redden, je gaat geheid skipped frames krijgen en het bestand wordt echt achterlijk groot. Het is ook een beetje onzinnig om met de kaart die je nu gebruikt om daar ongecomprimeerde avi's mee te gaan cappen. Jouw kaart heeft hardwarematige MPEG encoding, als je dat gaat overslaan dan laat je je systeem al het werk doen, terwijl als je direct naar MPEG capt de kaart het werk doet (daar is die voor gemaakt :) ).
Ja, hij is gemaakt voor rechtstreekse MPEG capture. Maar om video op te schonen is het beter om met uncompressed AVI te werken.

Maarja heb dan ook een Phenom X2 met 4GB geheugen en in totaal 2TB aan schijven tot m'n beschikking :)

webOS all the way!

Pagina: 1