Salland weigert garantie na 24 mnd + 2 dagen

Pagina: 1
Acties:
  • 5.145 views

• Dragonm8
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:58
Hallo

Betreft videokaart GeForce 8800GTX XXX Edition 768

Ik heb mijn videokaart op 24/01/2008 gekocht bij Salland automatisering, en 2 jaar zonder problemen gebruikt. Helaas heeft hij het op 24/01/2010 begeven. Ik heb toen wat testjes gedaan en gekeken of het wel echt aan de videokaart lag.

Doordat ik eerst heb gekeken of het wel aan de videokaart lag en niet aan iets anders heb ik op 26/01/2010 een RMA aangevraagd Bij Salland.

Op 27/01/2010 heb ik een Email van Salland terug gekregen met de mededeling dat de garantieperiode van 24 maanden verlopen was.

Vandaag op 28/01/2010 heb ik ze gebeld en kreeg een vaag verhaal dat ze het niet konden terugsturen omdat als ze het zouden terugsturen de leverancier naar de datum zou kijken er sowieso niks mee zou gedaan worden.

Daarom heb ik vandaag een brief gemaakt en die opgestuurd samen met de factuur van toen.

De brief zag er al volgt uit:

Bas Aalbers
Adres
28 januari 2010, Amstelveen

Salland Automatisering BV
Praamstraat 3
8102 HM Raalte

Betreft: beroep op garantie
Referentie: Klantnummer 57349. factuurnummer F171394/1

Geachte heer/mevrouw,

Op 24 januari 2008 heb ik bij u een videokaart van het merk XFX GeForce 8800GTX XXX Edition 768 MB gekocht. Het geleverde product beantwoordt niet aan de overeenkomst, omdat het niet de eigenschappen bezit die ik mocht verwachten.

Ik heb de volgende klachten over de videokaart:

Het product is stuk gegaan nog voordat de garantieperiode verstreken was. Echter heb ik eerst gekeken wat er aan de hand was en ik kwam er later achter dat het de video kaart betreft. Ik heb daarna gelijk gemaild en kwam erachter dat de garantieperiode met 2 dagen verstreken was. Ik mag toch echter aannemen dat een dergelijk product een langere tijd meegaat dan de aangegeven 24 maanden.

Daaruit blijkt dat het bij u gekochte product gebrekkig is.
Uit de factuur waarvan u bijgaand een kopie aantreft, blijkt dat u mij een garantie van 24 maanden heeft gegeven waarin de videokaart het begeven heeft en waar ik recht op heb.

Ik verzoek u dan ook vriendelijk om de door mij bij u gekochte videokaart binnen twee weken na heden kosteloos te repareren.

Voor het geval u niet aan dit verzoek voldoet stel ik u bij deze in gebreke en ontbind ik reeds nu de koopovereenkomst. Voor dat geval verzoek ik u de door mij betaalde koopsom binnen tien dagen na heden terug te betalen door overmaking op mijn rekening 99999999 t.n.v. Bas Aalbers Amstelveen. Daarna maak ik aanspraak op de wettelijke rente en eventuele incassokosten.

Uw reactie zie ik graag op korte termijn en uiterlijk binnen drie dagen tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Bas Aalbers

Dit kreeg ik net terug

Geachte heer/mevrouw,

De verwachte levensduur van computercomponenten is vastgesteld op maximaal drie jaar, dit verschilt echter per merk, type en ook per gebruik. Een XFX videokaart is van mindere kwaliteit als b.v. een Asus videokaart, wat zich uit in b.v. ook het vertrouwen van de fabrikant in het product zelf: XFX verkoopt videokaarten met twee jaar garantie, Asus met drie jaar garantie. De verwachte levensduur van een XFX videokaart is dus minder lang dan van b.v. een Asus videokaart. Hiernaast, een intensief en vaak gebruikte videokaart zal minder lang meegaan dan een sporadisch en minimaal belaste videokaart wegens normale slijtage.

Wij stellen in deze dat de verwachte levensduur van uw videokaart twee jaar is. Deze termijn is verstreken, evenals de garantietermijn. Kostenloze reparatie is helaas niet meer mogelijk. Kunt u aantonen dat de verwachte levensduur langer zou zijn en kunt u aantonen dat het defect spontaan is ontstaan, dan kunt u aanspraak maken op een evenredig deel van de reparatiekosten.

Als voorbeeld voor het genoemde evenredige deel in de reparatiekosten: we gaan uit van een videokaart waarvan de garantie is verstreken. Gaan we uit van een verwachte levensduur van twee jaar en is de kaart één jaar oud ten tijde van het defect dan is de helft van de verwachte levensduur verstreken. In dat geval betaald u de helft van de reparatiekosten en de verkopende partij betaald de andere helft van de reparatiekosten. Dit, nogmaals, enkel wanneer u kunt aantonen dat het defect spontaan is ontstaan en dat de verwachte levensduur langer zou zijn dan de huidige leeftijd van de videokaart. Enkel binnen de garantietermijn is de reparatie kostenloos en hoeft u niet aan te tonen dat het defect spontaan is ontstaan.

Met betrekking tot de eventuele reparatiekosten: de onderzoeks- en handelingskosten bedragen 35 euro per uur, er is minimaal twee uur nodig. Hier komen de kosten van de benodigde onderdelen bij, waarmee de reparatie met grote zekerheid enkele honderden euro’s zal gaan kosten. Het is voor u in deze voordeliger en sneller om een nieuwe videokaart aan te schaffen, als suggestie b.v. de volgende minimaal gelijkwaardige (vaak zelfs betere/snellere) videokaart: http://www.salland.eu/pro...-512-mb-hd-485x-ydfc.html

Als losstaande reactie: een reactietermijn van drie dagen eisen is niet redelijk, hier staan veertien dagen voor. De wettelijk terugbetalingstermijn is dertig dagen, niet de door u genoemde tien dagen. In deze is echter geen sprake van één van beide punten, gezien onze snelle reactie en het feit dat er geen sprake is / zal zijn van terugbetaling. Wij melden het enkel ter informatie voor u.

Met vriendelijke groet,

*knip* geen namen

Hoofd RMA

Ze willen dus dat ik een nieuwe Videokaart ga aanschaffen en er wordt er zelfs al eentje voor me uitgezocht. Moet niet gekker worden.

Stel ze doen er nog niks aan heb ik dan nog opties dan wel mogelijkheden om het artikel toch terug te sturen dan wel onder garantie te repareren/vervangen?

Ik had toch echt verwacht van een bedrijf als Salland dat ze niet moeilijk gingen doen om 2 dagen. En dan nog het mooie is als ik had geweten dat op die dag de garantie af liep en ik had toen een RMA aangevraagd er niks aan de hand zou zijn.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2010 12:53 ]

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Ik zeg : niet te moeilijk willen doen, bespaar je de energie.
Koop gewoon een nieuwe videokaart (en als je ze echt vervelend vindt, dan koop je het bij een andere webshop).

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:03
Dat ze ervanuit gaan dat de ASUS beter is dat is belachelijk. Volgens mij als je die had gehad hadden ze gewoon gemailed dat de XFX beter was. Daarnaast kan ik me ook niet voorstellen dat video kaarten slijten, mijn 8800gt gaat al 3 jaar mee zonder enige problemen(zwaar gebruik) en dat is een Club 3D.
Het best is imho gewoon volhouden dat hij binnen de 24maanden kapot is gegaan.

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Bij een rechtswinkel informeren wie er nu gelijk heeft?
De vraag is alleen of je het zal krijgen gezien de zeer starre houding van Salland. |:(
De bovenstaande info is voor de gemiddelde consument een zeer grote reden hier geen hardware aan te schaffen. Suc6

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• NATStudent
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-08-2025
Inderdaad bijzonder flauw van Salland. Je kunt het ook rechtstreeks bij XFX proberen. Probeer het eens hier of hier.

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Het scheelt ze bloed, zweet, geld en tranen en officieel ben je twee dagen te laat. Voor hun een reden om zich er makkelijk van af te maken, voor jou des te zuurder want het gaat eigenlijk nergens om.

Aan de andere kant, dat verhaal over XFX en mindere componenten is BS. Misschien via nVidia iets regelen? Er zit een fout in het ontwerp van de GF8-series. Maar goed, voordat we op de zaken vooruit lopen: ik zeg ovenbaktruc @ Het doodgaan van G80GTX/Ultra kaarten ;)

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Ik verwacht dat je in je recht staat, maar recht hebben en recht behalen zijn twee verschillende dingen.

Als ik de reactie van Salland lees kom je met hun niet verder meer behalve via de juridische weg. Als je rechtsbijstand hebt is het nu tijd om hun te raadplegen in hoeverre je kans hebt.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-01 16:35
Tyrian schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 12:40:
Ik verwacht dat je in je recht staat
In welke zin? Twee jaar garantie is twee jaar garantie, niet twee jaar en een paar dagen. Je zou in zo'n situatie wellicht coulance mogen verwachten, maar na de belofte om Salland in gebreke te stellen lijkt me dat een gepasseerd station.

Enige waar je wat mee kunt is het verhaal over de economische levensduur en het naar rato betalen van de kosten. Maar ook al zou je maar 1/3e van de kosten zelf hoeven te betalen, dan nog is het kopen van een nieuwe kaart goedkoper.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

> SF
gezien het hier om een niet-technische vraag gaat maar over garantie gaat dit naar het shopping forum.

Verwijderd

Met betrekking tot de eventuele reparatiekosten: de onderzoeks- en handelingskosten bedragen 35 euro per uur, er is minimaal twee uur nodig.
Dit geeft imo aan dat ze het je moeilijk willen gaan maken.
Als losstaande reactie: een reactietermijn van drie dagen eisen is niet redelijk, hier staan veertien dagen voor. De wettelijk terugbetalingstermijn is dertig dagen, niet de door u genoemde tien dagen.
Dit geeft imo aan dat de betreffende meneer dergelijke brieven een beetje beu is, aangezien hij je claim afwijst hoeft hij hier niet op in te gaan. Hij gebruikt dit om je even op je plaatst te zetten. Dat vind ik niet professioneel.

Ik zie dat je een voorbeeldbrief gebruikt (dwz volgens mij herken ik hem). Stuur die laatste alinea sowieso even door naar de organisatie die de brief heeft opgesteld.

Imo heb je SA de oorlog verklaard door deze brief te gebruiken. Je claimt namelijk dat je recht hebt op een langere garantieduur dan die 24 maanden. SA wijst die claim af en stelt dat de verwachte duur 24 maanden is. Nu is het dus aan jou om aan te tonen dat dit langer is dan 24 maanden (dat schrijf je zelf :P ).

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:41
Volgens Salland moet je dus een langere verwachte levensduur aantonen. Ik zeg: maak een Pol aan. In de poll geef je de optie om te kiezen voor bijv. "Mijn FXF kaart ging langer dan 3 jaar mee" en "Mijn XFX kaart ging minder dan 3 jaar mee." Gezien Tweakers een plaats is waar veel mensen met XFX kaarten zitten, is de uitslag representatief voor de betrouwbaarheid van XFX.
Als ze dat nog niet geloven, schrijf je een mooi artikeltje over de illegale praktijken van Salland en geef je advies om de zaak te mijden. De te verwachte levensduur levert immers een wettelijk bindende garantietermijn op. Als Salland die negeert houden ze zich niet aan de wet. Je kunt het artikel laaten plaatsen op Tweakers en HWI bijvoorbeeld. Dat zet ze onder druk om je kaart toch te repareren/vervangen. Waarschijnlijk zullen ze hun beleid niet veranderen voor andere klanten, want het kost meer geld.

En als je het ze echt moeilijk wilt maken, nadat je bewezen hebt dat de te verwachten levensduur nog niet verstreken was, kun je beslag leggen op de panden/auto's/inventaris van Salland. Let wel op als je zoiets doet, je moet dan wel een rechtszaak starten. Als Salland dan nog niks doet, verkoop je gewoon hun magezijn ofzo...

Addicted to silent computing

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-01 10:43
Je hebt het recht op een redelijke tijd om je melding door te geven in verband met garantie!
Als een product binnen de garantieperiode kapot gaat heb je dan 1 of (meestal) 2 maand(en) de tijd om daarvan melding te maken bij de partij die je garantie moet afhandelen.

Een kosteloze reparatie is overigens denk ik niet de beste oplossing voor beide partijen. Laat Salland met een voorstel komen voor een redelijke korting op een nieuwe videokaart (bijv restwaarde van je huidige kaart indien werkend). Op deze manier heb je ook gelijk weer volledige garantie over je nieuwe kaart, in plaats van de beperkte garantie op een reparatie.

edit:Boek 7, Artikel 23 Lid 1 Burgerlijk Wetboek
Bij een consumentenkoop moet de kennisgeving binnen bekwame tijd na de ontdekking geschieden, waarbij een kennisgeving binnen een termijn van twee maanden na de ontdekking tijdig is.

[ Voor 24% gewijzigd door Bulldock op 28-01-2010 13:11 ]

Verwijderd

Je valt simpelweg buiten het gestelde termijn van je garantie.

Als mijn nieuwe auto stukgaat binnen de garantie, en ik breng 'm na de garantielooptijd naar de garage, zijn zij dan verplicht de auto te repareren binnen de garantie-periode?

Hoe kan Salland nu weten of jij wel 2 dagen genomen hebt om het probleem op te zoeken? Je valt met dit item gewoon buiten de boot. Je had iets vlugger moeten zijn naar mijn mening. En wat betreft het merk X vs merk Y verhaal, dat is ieder z'n voorkeur. Merk Y bespaart op componenten waardoor de kaart goedkoper is, maar een minder langere levensduur heeft en merk X gebruikt weer duurdere componenten, die net zo goed onder barre omstandigheden ook de geest kan geven. Merk zegt eigenlijk niet zoveel, maar verwacht geen wonderen van o.a peak. :P

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Paar puntjes van kritiek op Crahsystor:

Beslag laten leggen op... wat? Ben ik de enige die dat niet realistisch vindt, gezien het waardeverschil tussen 1 videokaart en 1 magazijn?

En sowieso, de kans dat sites als HWI/T.net zich laten gebruiken om bad talks te lanceren richting hun klanten (ga maar na, Salland staat in de prijsvergelijkers) lijkt me ook al niet erg groot.

En een betrouwbare poll uit een community als deze? Sorry, lijkt me ook niet want voordat je de uitslag van een poll representatief kan noemen dan ben je al een héél stuk verder. Dat kan je beter doen op het forum van XFX bijvoorbeeld, in overleg met de moderators uiteraard.

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:21
Ik zou eerst een contact opnemen met XFX zelf, en laat die maar eens even lezen dat de desbetreffende winkel zegt dat ASUS kaarten van een betere kwaliteit zijn dan XFX kaarten.

• ADDG
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:29
Probeer contact op te nemen met de fabrikant misschien is die wat coulanter, zeker omdat het een G80 kaart betreft die massaal na zo'n twee jaar de pijp uitgaan door hardware fouten waar de gebruiker weinig aan kan doen.

Dat verhaal dat Asus beter zou zijn dan XFX omdat ze meer garantie leveren lijkt mij onzin over het algemeen zijn Asus kaarten ook wat duurder vanwege dat extra jaar garantie maar ik geloof niet dat er nu echt grote verschillen in kwaliteit zitten tussen die kaarten. Volgens hun redenering zou bijvoorbeeld Sapphire ook een merk zijn met mindere kwaliteit maar dat is volgens mij toch een merk dat best goed aangeschreven staat.

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:43
Ik zie dat je de brief van Radar hebt gebruikt om druk te zetten bij Salland. Je hebt alleen wel de verkeerde gepakt, want jouw versie is om te claimen binnen de garantie periode ( [url="http://www.trosradar.nl/index.php?id=84&no_cache=1&tx_alternethulpbrief_pi1[showUid]"=35]linkje[/url] ).

Je moet deze hebben voor de volgende keer: Linkje

Maar je hebt stap 1 gezet door op hoge poten naar Salland te schrijven dus nu moet je wel volhouden. Je zult dus moeten aantonen dat het defect spontaan is opgetreden en niet door jou is veroorzaakt. Dit klinkt makkelijk, maar bewijzen is moeilijk.
Daarnaast zou ik je rechtsbijstand er eens bij halen. Zij kunnen je vast helpen.

• Dragonm8
Hij is op de 24 ste stuk gegaan dat is toch binnen de garantie. Ik ga toch niet kijken van o jee me garantie loopt af ik ga hem meteen opsturen. Heb eerst gekeken wat er mee aan de hand was en daarna pas de RMA aangevraagd.

Verwijderd

Dragonm8 schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 13:17:
Hij is op de 24 ste stuk gegaan dat is toch binnen de garantie. Ik ga toch niet kijken van o jee me garantie loopt af ik ga hem meteen opsturen. Heb eerst gekeken wat er mee aan de hand was en daarna pas de RMA aangevraagd.
Dat is leuk, maar ik denk dat je daarmee een onvruchtbare discussie gaat starten. Ik zou zeggen probeer eerst eens de tip in Pascal.A in "Recht op garantie videokaart. Salland"

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Tsjah, ik denk dat je dan mag gaan aantonen dat hij al twee dagen eerder kapot was. ;)

Overigens is het natuurlijk lullig voor je als de kaart op de dag dat de garantie verloopt, kapot gaat. Maar ja, ik zou wel zorgen dat ik meteen RMA aanvroeg in dit geval. Het lijkt me dat ze gewoon gelijk hebben, twee jaar garantie, ook aangezien de fabrieksgarantie twee jaar is en dat lijkt me een goede indicatie. Als je een reden hebt om aan te nemen dat dat niet zo is, dan zal dat alleen werken met coulance van de winkel (maar dat gebeurt zo te zien niet) of via de juridische weg.

Overigens denk ik dat als er een poll moet komen, we beter kunnen vragen "hoe lang ging jouw g80-kaart mee", dan zul je best veel mensen hebben die rond de twee jaar uitkomen wegens een productiefoutje...

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Verwijderd

Om heel eerlijk te zijn zou ik als medewerker van een RMA-afdeling ook schijtziek worden van al die zogenaamd mondige consumenten die meteen dreigen met 'dan vorder ik wettelijke rente en incassokosten' :r

Je RMA is gewoon te laat aangemeld. Jammer dan. Je kunt niet bewijzen dat hij twee dagen eerder en dus nog binnen de garantietermijn stuk is gegaan. Als die ongebruikelijke situatie van een defect op de laatste dag van de garantietermijn zich voordoet, dan moet je dus meteen een RMA aanmaken en opsturen zodat hij bij Salland administratief nog verwerkt kan worden. Daarná kun je nog wel zelf gaan testen. Als dan blijkt dat hij toch niet kapot is dan stuur je ze een mailtje met de melding dat ze jouw RMA kunnen intrekken. Gewoon een beetje pro-actief denken heet dat.

Als ik jou was zou ik maar gewoon die nieuwe kaart kopen.

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Dragonm8 schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 12:27:
XFX verkoopt videokaarten met twee jaar garantie, Asus met drie jaar garantie. De verwachte levensduur van een XFX videokaart is dus minder lang dan van b.v. een Asus videokaart. Hiernaast, een intensief en vaak gebruikte videokaart zal minder lang meegaan dan een sporadisch en minimaal belaste videokaart wegens normale slijtage.
Eh, grappig? XFX geeft 5 jaar (beperkte) garantie op hun videokaarten. Dit staat notabene zelfs duidelijk op de dozen van hun videokaarten vermeld...

• wols
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-10-2024
Alles hangt een beetje af van de goede wil van de winkel. Blijkbaar hebben ze hier een duidelijk gebrek aan. Het bestje wat je allicht kan doen is rechtstreeks contact opnemen met de fabrikant en hopen dat dit in uw voordeel valt. Eventueel onderhandelen over een korting op de aankoop van een nieuwe kaart.

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-01 10:31
Toen ik nog op de RMA afdeling werkte kon ik mensen in dit soort gevallen prima iets aanbieden; een goede korting op een nieuwe videokaart, een vervangend exemplaar of een andere leuke oplossing om de klant tegemoet te komen. Echter... Als ik jouw brief had ontvangen had ik op eenzelfde manier gereageerd als Salland. Ik vind het een keurig nette en uitgebreide reactie maar wel zakelijk en volgens de regels... maar daar vraag je ook om als je het gaat hebben over 'wettelijke rente en eventuele incassokosten'.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-01 17:10

Haan

dotnetter

wols schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 13:47:
Alles hangt een beetje af van de goede wil van de winkel. Blijkbaar hebben ze hier een duidelijk gebrek aan. Het bestje wat je allicht kan doen is rechtstreeks contact opnemen met de fabrikant en hopen dat dit in uw voordeel valt. Eventueel onderhandelen over een korting op de aankoop van een nieuwe kaart.
Zeg nou zelf, als jij meteen zo'n dreigbrief ontvangt als winkel, dan is toch meteen ieder greintje goodwill verdwenen? Ik zou als RMA medewerker ook precies hetzelfde teruggestuurd hebben.

Het volledige aankoop bedrag terugeisen nadat de kaart 24 maanden gebruikt is, lijkt me sowieso een kansloze eis (IANAL). De defecte kaart opsturen en inruilen voor een nieuwe met korting was redelijk geweest, maar dan had je het wat tactischer aan moeten pakken en niet meteen met de botte bijl er in te gaan.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:19
Eerst altijd vriendelijk vragen, zeker als je al weet dat je te laat bent.

Het enige waar je redelijk zeker van kan zijn is de garantietermijn van 2 jaar.
Ik weet dat in Nederland de termijn: "verwachte levensduur" geldt, maar dat is weer zo ruim te interpreteren dat je er geen bal mee kunt aanvangen.

In je brief stel je hen al direct in gebreke, dreigen met gerechtskosten, ...dat zou voor mij als winkelier de deur ook al gewoon dichtdoen.
Zeker omdat jij in de fout bent gegaan door te laat te claimen.
Alles hangt een beetje af van de goede wil van de winkel. Blijkbaar hebben ze hier een duidelijk gebrek aan
Tja, als men al direct begint over extra rentekosten eisen + direct reageren of tegen dan terugbetalen. Dat doet goede wil nogal snel verdampen.
Mij lijkt eerder de TS van slechte wil.
Het bestje wat je allicht kan doen is rechtstreeks contact opnemen met de fabrikant en hopen dat dit in uw voordeel valt. Eventueel onderhandelen over een korting op de aankoop van een nieuwe kaart.
Het zou me sterk lijken mochten die er wel op ingaan.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

De winkel heeft groot gelijk. Leuk dat je meteen pissig gaat reageren, binnen 3 dagen reactie eist en binnen 10 dagen je geld terug wilt zien, maar dan gaat een winkel echt geen moeite voor je doen. Als je normaal had gereageerd dan zou Salland misschien ook een stuk coulanter zijn.
Het is heel simpel, stuurt Salland die kaart terug naar hun leverancier dan zeggen die heel simpel dat er geen garantie is, dan draait Salland voor de kosten op.
Crahsystor schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 13:00:
Volgens Salland moet je dus een langere verwachte levensduur aantonen. Ik zeg: maak een Pol aan. In de poll geef je de optie om te kiezen voor bijv. "Mijn FXF kaart ging langer dan 3 jaar mee" en "Mijn XFX kaart ging minder dan 3 jaar mee." Gezien Tweakers een plaats is waar veel mensen met XFX kaarten zitten, is de uitslag representatief voor de betrouwbaarheid van XFX.
Nee, dat is niet zo. Een website uit Nederland is niet representatief voor de gehele userbase van XFX kaarten. Bovendien gaat het niet om XFX kaarten maar om de XFX 8800GTX XXX serie.
Als ze dat nog niet geloven, schrijf je een mooi artikeltje over de illegale praktijken van Salland en geef je advies om de zaak te mijden.
Illegaal? Zolang jij niet kan bewijzen dat de verwachte levensduur langer is dan 2 jaar is er niks illegaals aan.
De te verwachte levensduur levert immers een wettelijk bindende garantietermijn op. Als Salland die negeert houden ze zich niet aan de wet.
Bewijs die 3 jaar dan eerst maar eens.
Je kunt het artikel laaten plaatsen op Tweakers en HWI bijvoorbeeld. Dat zet ze onder druk om je kaart toch te repareren/vervangen. Waarschijnlijk zullen ze hun beleid niet veranderen voor andere klanten, want het kost meer geld.
Tweakers en HWI zullen niet meewerken aan het zwart maken van een bedrijf vanwege 1 negatieve ervaring van een klant.
En als je het ze echt moeilijk wilt maken, nadat je bewezen hebt dat de te verwachten levensduur nog niet verstreken was, kun je beslag leggen op de panden/auto's/inventaris van Salland. Let wel op als je zoiets doet, je moet dan wel een rechtszaak starten. Als Salland dan nog niks doet, verkoop je gewoon hun magezijn ofzo...
Ja.... nee dat niet gaat niet werken.

Wat je nu het beste kan doen, onderzoeken hoelang XFX zegt dat hun kaarten meegaan. Wat ik kan vinden op hun site:
GRAPHICS CARDS: The limited hardware warranty for Graphics Cards lasts for a time period of one year. If you register the product online at http://www.xfxforce.com/ within 30 days of purchase, your limited warranty will be extended for the duration of your life. Registration within 30 days of the date of purchase is a condition precedent to receiving the lifetime warranty.
Zou dan contact op nemen via hun support form, de zaak voorleggen en kijken wat hun antwoord is.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Crahsystor
Jejking schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 13:06:
Paar puntjes van kritiek op Crahsystor:

Beslag laten leggen op... wat? Ben ik de enige die dat niet realistisch vindt, gezien het waardeverschil tussen 1 videokaart en 1 magazijn?

En sowieso, de kans dat sites als HWI/T.net zich laten gebruiken om bad talks te lanceren richting hun klanten (ga maar na, Salland staat in de prijsvergelijkers) lijkt me ook al niet erg groot.

En een betrouwbare poll uit een community als deze? Sorry, lijkt me ook niet want voordat je de uitslag van een poll representatief kan noemen dan ben je al een héél stuk verder. Dat kan je beter doen op het forum van XFX bijvoorbeeld, in overleg met de moderators uiteraard.
-Beslag leggen mag op alles, hoe ongelijk de verhouding ook is. Beslag is gewoon een middel om druk uit te oefenen.

-Het is inderdaad de vraag of zo'n artikel ook geplaatst zou worden. Echter komt het wel regelmatig voor dat mensen tegen het einde van de garantietermijn garantie claimen en de winkels moeilijk doen. Ik ben er voor om die winkel kijhard aan te pakken. Ze weten (of behoren te weten) dat dat namelijk illegaal is. Klanten horen het ook te weten, maar daar valt nog bij te bedenken dat de wetgeving rond verkoop en garantie niet hun dagelijkse bezigheid is. Voor winkels is dit anders. Ook richt de wet zich er vaak op om de zwakke partij te beschermen tegen machtsmisbruik door de sterke partij. Dus naar letter en strekking van de wet zitten zulke winkel er heel erg ver naast.

-Een poll op een XFX forum zal veel minder representatief zijn. Er zijn daar namelijk veel meer mensen die specifiek pro-XFX zijn. Weinig mensen zullen actief blijven op een forum van een bedrijf waar ze de producten niet meer van (willen) hebben. Hier heb je mensen die voor en tegen zijn en mensen die het niets uitmaakt. Een veel gevarieerdere groep, met meer mensen die de extreme stemmen matigen dus.

[ Voor 0% gewijzigd door Crahsystor op 28-01-2010 14:52 . Reden: Typo ]

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-11-2025
Wat ik niet begrijp is dat je gelijk zo hoog op poten bent gaan schrijven. Buiten de onredelijke eisen is de toon gewoon naar en agressief. Zoals anderen hier had ik waarschijnlijk evengoed mijn behoefte voor coulance verloren.Ik heb aardig wat garantiezaken en discussies over verwachte levensduur mogen voeren n.a.v. RMA (, maar goed dit was B2B waar je doorgaans je coulance goed terugziet in omzet :) )en ik door zo'n toon zou ik me ook geschoffeerd voelen.

Iemand in gebreke stellen kan gewoon door de feiten te noemen, en daarin jouw redelijke verwachting kenbaar te maken, wellicht met toelichting. Dat kan in een heel vriendelijke brief, daar bereik je veel meer mee. Ik vind het antwoord van de RMA medewerker best netjes. In jouw geval kan je niet anders dan je route vervolgen en dat is denk ik stuksgewijs zijn argumenten ontkrachten. Waar dat kan tenminste...

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Crahsystor schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 14:51:
[...]

-Beslag leggen mag op alles, hoe ongelijk de verhouding ook is. Beslag is gewoon een middel om druk uit te oefenen.
Dat moet eerst nog door een rechter/deurwaarder/whatever worden beslist en die gaat dat echt niet doen omdat jij (buiten de garantieperiode) garantie claimt, dus dat klopt voor geen meter. Oh, ik wil even druk uit oefenen, geef me je huis en je auto eens :P ging het maar zo gemakkelijk.
-Het is inderdaad de vraag of zo'n artikel ook geplaatst zou worden. Echter komt het wel regelmatig voor dat mensen tegen het einde van de garantietermijn garantie claimen en de winkels moeilijk doen. Ik ben er voor om die winkel kijhard aan te pakken.
tegen het einde? Mooi creatief taalgebruik maar het is gewoon 'buiten de garantieperiode' hoor ;) Tevens snap ik niet waarom een winkel 'kijhard aangepakt' moet worden, na meer dan twee jaar geen garantie meer geven is helemaal niet ongebruikelijk.
Klanten horen het ook te weten, maar daar valt nog bij te bedenken dat de wetgeving rond verkoop en garantie niet hun dagelijkse bezigheid is. Voor winkels is dit anders. Ook richt de wet zich er vaak op om de zwakke partij te beschermen tegen machtsmisbruik door de sterke partij.
Nee, waarom zouden ze? Een 'sterke' partij hoeft toch niet benadeeld te worden?
-Een poll op een XFX forum zal veel minder representatief zijn. Er zijn daar namelijk veel meer mensen die specifiek pro-XFX zijn. Weinig mensen zullen actief blijven op een forum van een bedrijf waar ze de producten niet meer van (willen) hebben. Hier heb je mensen die voor en tegen zijn en mensen die het niets uitmaakt. Een veel gevarieerdere groep, met meer mensen die de extreme stemmen matigen dus.
Een poll is voor een rechter sowieso niet representatief en betrouwbaar genoeg denk ik dus waarom hebben we het daar over.

[ Voor 3% gewijzigd door bwerg op 28-01-2010 15:10 ]

• Peregrine
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-11-2025
Pascal.A schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 13:03:
Je hebt het recht op een redelijke tijd om je melding door te geven in verband met garantie!
Als een product binnen de garantieperiode kapot gaat heb je dan 1 of (meestal) 2 maand(en) de tijd om daarvan melding te maken bij de partij die je garantie moet afhandelen.

Een kosteloze reparatie is overigens denk ik niet de beste oplossing voor beide partijen. Laat Salland met een voorstel komen voor een redelijke korting op een nieuwe videokaart (bijv restwaarde van je huidige kaart indien werkend). Op deze manier heb je ook gelijk weer volledige garantie over je nieuwe kaart, in plaats van de beperkte garantie op een reparatie.

[...]
Ik ben bang dat DAT artikel gaat over de eerste 2 maanden na aflevering, niet nadat een defect optreed. Maar dat zou je voor de zekerheid nog na kunnen vragen bij rechtshulp o.i.d. (laat het dan even weten, ik zit met een vergelijkbare zaak...)

Nee, ik ben GEEN hobbit...

• Mabili
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-01 13:28
Ik denk dat hij beter mocht hij rechtsbijstand hebben daar even kan navragen.
Maar heb je de volgende fragment bij HWI al bekeken?
Online kopen, retourrecht, garantie en conflictafwikkeling

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
In mijn ogen heb je het defect gewoon gemeld buiten de garantie periode en is daarbij ook de garantie via de leverancier verlopen.

Wel zou je een email kunnen sturen naar XFX. Stel dan wel even een nettere brief op dan je in dit geval richting de winkel hebt gedaan.
Geef aan dat je zeer tevreden bent met het product en dat deze helaas defect is geraakt, je weet dat XFX 5 jaar garantie op hun website heeft staan en vraagt of ze je verder kunnen helpen omdat je bij de winkel niet verder geholpen wordt omdat deze aangeeft dat de garantieperiode via hun van 2 jaar verlopen is.

Of iets in die richting

van hun website:
Should you experience any difficulty obtaining a fair and proper warranty service from any of our Resellers please do not hesitate to contact us via the Support Ticketing System where we will do our best to help you.

[ Voor 18% gewijzigd door Viper® op 28-01-2010 15:19 ]

• Crahsystor
bwerg schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 15:06:
[...]

Dat moet eerst nog door een rechter/deurwaarder/whatever worden beslist en die gaat dat echt niet doen omdat jij (buiten de garantieperiode) garantie claimt, dus dat klopt voor geen meter. Oh, ik wil even druk uit oefenen, geef me je huis en je auto eens :P ging het maar zo gemakkelijk.

[...]

tegen het einde? Mooi creatief taalgebruik maar het is gewoon 'buiten de garantieperiode' hoor ;)

[...]

Nee, waarom zouden ze? Een 'sterke' partij hoeft toch niet benadeeld te worden?

[...]

Een poll is voor een rechter sowieso niet representatief en betrouwbaar genoeg denk ik dus waarom hebben we het daar over.
Laatste keer hierover, ander wordt het beetje te zinloos voor het topic;

Beslag moet idd door een rechter goedgekeurd worden, maar hij doet dit op basis van summier onderzoek. Komt er op neer dat als je de factuur mee neemt en zegt dat het product, op de laatste dag van de garantie die de winkel noemt, kapot is gegaan je beslag wordt goedgekeurd. Het is inderdaad zo makkelijk ja. Tevens bepaalt de winkel de garantieperiode niet. Dat doet te wet. De winkel bepaalt alleen de garantie NA de wettelijke garantie.
Dus de winkel kan zeggen dat het buiten de garantie is, maar als de wet een langere garantie voorschrijft, wordt je niet beperkt door de winkel-"garantie."

En de wet beschermt de zwakke persoon wel degelijk. Dit is om machtsmisbruik tegen te gaan. Het betekend niet dat de sterkere partij benadeeld wordt. Het is gewoon makkelijker voor de zwakke partij om iets gedaan te krijgen juridisch. Helaas stelt de sterke partij daar vaak slepende rechtszaken tegenover zodat de zwakke partij zijn gelijk niet kan halen omdat z'n geld op is.

En een poll houd inderdaad geen stand in een bodemprocedure, maar is wel relevant genoeg voor beslag. Maar in dit geval bedoelde ik het ook meer als een simpele manier om vast te stellen dat XFX kaarten helemaal niet zo snel kapot gaan als Salland suggereerd met hun garantieargument en kwaliteits-BS.

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Crahsystor schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 15:22:
[...]

. Tevens bepaalt de winkel de garantieperiode niet. Dat doet te wet. De winkel bepaalt alleen de garantie NA de wettelijke garantie.
Dus de winkel kan zeggen dat het buiten de garantie is, maar als de wet een langere garantie voorschrijft, wordt je niet beperkt door de winkel-"garantie."
Hoe kom jij aan een garantie termijn van 3 jaar dan?

Money for nothin' and your chicks for free

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09-2025

Big Womly

Live forever, or die trying

24/01/2008 en 24/01/2010 is volgens mij eigenlijk 24 maand en 1 dag en is dus de garantieperiode verstreken. Moest ik nu de winkel zijn, zou ik de klanttevredenheid hoger waarderen dan die 1 dag over garantieperiode, maar vermits je in je eerste schrijven/mail al spreekt over "in gebreken stellen" en met rechten begint te zwieren en eisen te stellen... Jah, dan laat je weinig ruimte over voor dialoog en zal je op een zelfde manier benaderd worden. De winkel heeft pas nota gekregen op 26/01/2010 dat het apparaat kapot is, dus duidelijk buiten de garantieperiode van 24 maand en vervalt dus hun plicht om het kosteloos te repareren...
Als dit waar is:
Pascal.A schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 13:03:

[...]
Dan vervalt mijn argument :)
offtopic:
Ik hoop dat je deze reactie niet persoonlijk opneemt. Dit is slechts mijn visie op de zaak

[ Voor 25% gewijzigd door Big Womly op 28-01-2010 15:34 ]

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:03
Een hele grote duim, net zoals iedereen die roept "ik verwacht dat zo'n ding toch minimaal x jaar mee moet kunnen gaan"

• Kevinp
  • Laatst online: 24-01 09:14
Haan schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 14:31:
[...]

Zeg nou zelf, als jij meteen zo'n dreigbrief ontvangt als winkel, dan is toch meteen ieder greintje goodwill verdwenen? Ik zou als RMA medewerker ook precies hetzelfde teruggestuurd hebben.

Het volledige aankoop bedrag terugeisen nadat de kaart 24 maanden gebruikt is, lijkt me sowieso een kansloze eis (IANAL). De defecte kaart opsturen en inruilen voor een nieuwe met korting was redelijk geweest, maar dan had je het wat tactischer aan moeten pakken en niet meteen met de botte bijl er in te gaan.
Maar kostenlose reparatie is normaal, en staat zelfs zo in de wet.

Elke gang naar de rechter zal je in dit geval veel tijd (en geld) kosten, maar je wel een gerepareerde/nieuwe videokaart opleveren.
mbsaerens schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 15:27:
24/01/2008 en 24/01/2010 is volgens mij eigenlijk 24 maand en 1 dag en is dus de garantieperiode verstreken. Moest ik nu de winkel zijn, zou ik de klanttevredenheid hoger waarderen dan die 1 dag over garantieperiode, maar vermits je in je eerste schrijven/mail al spreekt over "in gebreken stellen" en met rechten begint te zwieren en eisen te stellen... Jah, dan laat je weinig ruimte over voor dialoog en zal je op een zelfde manier benaderd worden. De winkel heeft pas nota gekregen op 26/01/2010 dat het apparaat kapot is, dus duidelijk buiten de garantieperiode van 24 maand en vervalt dus hun plicht om het kosteloos te repareren...
offtopic:
Ik hoop dat je deze reactie niet persoonlijk opneemt. Dit is slechts mijn visie op de zaak
wel even goed lezen. hij heeft eerst gewoon RMA aangevraagd, daar had salland op kunnen reageren, met de garantie is verlopen, maar we zullen kijken wat we kunnen doen.

Ze zeggen namelijk in de brief die jij hebt gekregen dat ze altijd kort na 2 jaar kapot gaan.

[ Voor 36% gewijzigd door Kevinp op 28-01-2010 15:31 ]

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09-2025

Big Womly

Live forever, or die trying

Kevinp schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 15:28:
wel even goed lezen. hij heeft eerst gewoon RMA aangevraagd, daar had salland op kunnen reageren, met de garantie is verlopen, maar we zullen kijken wat we kunnen doen.
Ditto, hebben ze gedaan
Dragonm8 schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 12:27:
Doordat ik eerst heb gekeken of het wel aan de videokaart lag en niet aan iets anders heb ik op 26/01/2010 een RMA aangevraagd Bij Salland.

Op 27/01/2010 heb ik een Email van Salland terug gekregen met de mededeling dat de garantieperiode van 24 maanden verlopen was.
Het punt dat je aanbrengt van "we zullen kijken"... Ik volg je hier in, maar ik zou er niet van verschieten moest er eerst een standaard procedure gevolgd worden. De klant had maar eens kunnen denken dat ze gelijk hebben en het erbij laten...
Kevinp schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 15:28:
Ze zeggen namelijk in de brief die jij hebt gekregen dat ze altijd kort na 2 jaar kapot gaan.
Dan moet ik er grandioos over lezen, maar ik zie dat nergens staan. Enkel dat de fabrikant slechts 2 jaar garantie op geeft. Houdt niet automatisch in dat die dingen altijd na 2 jaar kapot gaan.

[ Voor 19% gewijzigd door Big Womly op 28-01-2010 15:44 ]

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

• Kevinp
  • Laatst online: 24-01 09:14
mbsaerens schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 15:40:
[...]

Dan moet ik er grandioos over lezen, maar ik zie dat nergens staan. Enkel dat de fabrikant slechts 2 jaar garantie op geeft. Houdt niet automatisch in dat die dingen altijd na 2 jaar kapot gaan.
De brief is zo opgesteld dat het er inderdaad niet staat. Maar zoals die geschreven is wordt de suggestie wel haast gewekt (ten onrechte normaal gesproken).

en anders iig binnen 3 jaar.

De verwachte levensduur van computercomponenten is vastgesteld op maximaal drie jaar, dit verschilt echter per merk, type en ook per gebruik. Een XFX videokaart is van mindere kwaliteit als b.v. een Asus videokaart, wat zich uit in b.v. ook het vertrouwen van de fabrikant in het product zelf: XFX verkoopt videokaarten met twee jaar garantie, Asus met drie jaar garantie.

De verwachte levensduur van een computer is 5 jaar. En zelfs als het 3 jaar zou zijn als ze hier zelf toegeven dan betekend dat nog steeds dat de topicstarter gelijk heeft. En ja een computer en computercomponenten is precies hetzelfde zonder elkaar werken ze namelijk niet.

[ Voor 39% gewijzigd door Kevinp op 28-01-2010 15:52 ]

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Crahsystor schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 15:22:
Beslag moet idd door een rechter goedgekeurd worden, maar hij doet dit op basis van summier onderzoek. Komt er op neer dat als je de factuur mee neemt en zegt dat het product, op de laatste dag van de garantie die de winkel noemt, kapot is gegaan je beslag wordt goedgekeurd.
Hehe, echt niet ;) aangezien je maar een half jaar wettelijke garantie hebt waarbij de bewijslast niet bij jezelf ligt. Dan nog X jaar waarin jij moet aantonen dat het defect buiten jouw schuld om ontstaan is, en waarin je moet aantonen waarom die X jaar een redelijke termijn is. Als je op beide punten gelijk krijgt, krijgt de winkel de gelegeheid en verplichting de garantie af te handelen. Doen ze dat niet, kan je een deurwaarder inschakelen, die zelf ook aanmaningen gaat sturen. Reageren ze niet, dan kan er beslaglegging komen. En dan alsnog niet een heel magazijn en een auto want dat is nogal buitenproportioneel aangezien het gaat over een kaart die nu nog zo'n 80 euro waard is, hoogstens. Dus zo simpel gaat dat echt niet. Het is leuk de 'zwakkeren' in procedures te beschermen maar als één garantiegevalletje zou kunnen betekenen dat je magazijn en auto in beslag genomen wordt maken ze ondernemen wel heel onplezant :+

Of twee jaar een redelijke termijn is: ik denk eigenlijk dat langer wel zou moeten kunnen, zoals hierboven al gezegd. Je verwacht van een high-end kaart niet dat 'ie maar twee jaar meegaat. Maar dat is iets voor een procedure, zolang die niet komt hoeft een winkel niet toe te geven.

[ Voor 6% gewijzigd door bwerg op 28-01-2010 17:15 ]

• tm030614
  • Laatst online: 11-01 14:49
(jarig!)
Tja, brief is niet echt handig, maar de reactie van Salland is erg slecht (reden dat ik er ook al jaren niet meer bestel).

Je hebt mijn inziens gewoon recht op een goed product, kortom je mag verwachten dat je VGA kaart langer werkt dan 2 jaar. Dat de fabrikant maar 2 jaar garantie zou bieden is leuk, maar daar mag Salland zich niet achter verschuilen. Een volledige ontbinding is onredelijk, je hebt immers 2 jaar prima met de kaart gewerkt. Salland moet je gewoon een nieuwe/gelijkwaardige kaart aanbieden met bijvoorbeeld 50% korting.

Dat jij net buiten de garantie - paar dagen notabenen - dit pas meld doet daar verder niks aan af. Het getuigd overigens wel van buitengewoon trieste klantenservice als je als onderneming op deze wijze met je klanten omgaat. Maarja, ik ben niet voor niks ex-klant van Salland.

Wel triest om te zien dat Salland zich nog steeds schuil houdt (zoals zoveel winkels overigens) achter de fabrieksgarantie :')

Tip: Meld het bij Consuwijzer, die registreren elke klacht gratis en bij voldoende klachten worden ze op de vingers getikt.

Overigens, het aannemelijk maken dat de VGA kaart spontaan defect is geraakt zal het punt niet zijn. Als jij stelt dat je het apparaat gewoon elke dag gebruikt hebt, het geen fysieke schade kent (er zit geen scheur in de print bijvoorbeeld die door user abuse komt etc.), en vervolgens stopte met werken dan is dat al voldoende. Als Salland vervolgens beweert dat jij hem zelf kapot gemaakt zou hebben (bijvoorbeeld door OC) dan is het aan Salland om dat aan te tonen, niet aan jou om het tegendeel te bewijzen.

[ Voor 20% gewijzigd door tm030614 op 28-01-2010 18:44 ]

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Niet zo handig is de manier waarop het geschil is begonnen IMHO, verder gaat het een hoop moeite kosten als je hier 'iets mee wil'
Verwijderd schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 13:39:
... Je RMA is gewoon te laat aangemeld. Jammer dan. Je kunt niet bewijzen dat hij twee dagen eerder en dus nog binnen de garantietermijn stuk is gegaan. ...
Misschien wel, eventueel zijn er getuigen. Verder heb je redelijkerwijs wel wat tijd om een defect te melden.

[ Voor 24% gewijzigd door begintmeta op 28-01-2010 18:50 ]

Verwijderd

begintmeta schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 18:47:
[...]

Misschien wel, eventueel zijn er getuigen.
Of nog beter een log in je systeem. Komt een dergelijke hardware fout niet ergens in een log terecht?

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

tm030614 schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 18:40:
Je hebt mijn inziens gewoon recht op een goed product, kortom je mag verwachten dat je VGA kaart langer werkt dan 2 jaar.
Dat eerste is geen reden voor het tweede. Je hebt recht op een goed product, dat betekent echter niet direct dat hij ook langer dan 2 jaar hoort mee te gaan.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• mrFoce
  • Laatst online: 23-01 21:03
Je brief vind ik nogal 'op hoge poten' voor een kaart waarvan de marktwaarde misschien 30 euro is. Het verzoek van teruggave van aankoopsom indien zij niet op je verzoek ingaan is ook onrealistisch. Dat zou dan altijd nog gaan om de huidige marktwaarde. Ik vind het antwoord van Salland gewoon goed en een gepaste reactie op jouw brief.

Bij XFX kan je volgens mij alleen terecht indien je de kaart daar geregistreerd hebt binnen 30 dagen na aankoop. Maar proberen kan altijd...

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:47
Qua mogelijkheden is praktisch alles al wel gesuggereerd, wat ik nog wel zou doen in jou positie is een shopreview achterlaten bij Salland waarin je de kwestie (beknopt) uitlegt en bijbehorende ratings geeft. Wie weet geeft dit nog een reactie, zo niet dan kun je in ieder geval je medetweakers waarschuwen.

• Dragonm8
[vriendin van dragonm8]
Ik wil hier even op reageren. Ik heb namelijk vanmorgen met de mensen van Salland Automatisering aan de lijn gehangen en hen heel vriendelijk gevraagd wat onze mogelijkheden waren. Ze vertelden mij dat er niks aan te doen. Toen ik vertelde dat de videokaart al voor die tijd kapot was gegaan, zei hij nogmaals dat hij niks voor me kon doen.
Ik ben het met iedereen hier eens dat de brief die dragonm8 stuurde, niet bepaald een handige zet was. Dat heb ik hem ook gezegd voordat hij de brief mailde. (Maar je weet hoe jongens zijn :p) Maar ik verwacht van een verkoper dat ze mij de mogelijkheden opnoemen die er zijn. Ik verwacht dat iemand dan zegt dat ik het beste contact op kan nemen met de makers van de videokaart, of wat ik dan ook kon doen. Maar dat hebben ze mij niet geboden en dat is nog wel waar ik het meest teleurgesteld over ben. Maar als ik het hier zo lees blijkt dus wel dat meer mensen problemen hebben gehad met Salland, dus voor mij een echte reden om daar niks meer aan te schaffen.
[/vriendin van dragonm8]

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Want een verkoper moet jou doorverwijzen naar de fabrikant terwijl diezelfde fabrikant juist de reden is dat ze hem niet ter garantie aannemen omdat die fabrikant het niet vergoed.

• MeijsteR
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Ik heb een tijd gewerkt op de RMA afdeling van Salland. Iedereen die een defect heeft meent recht te hebben op van alles en nog wat. Er wordt tig keer per dag gebeld met dreigementen over deurwaarders etc.

2 Dagen te laat is 2 dagen te laat. Als ze jou nu voor jou coulant zijn en jij verteld het tegen persoon X, die verteld het aan persoon Y en Z, dan weten al 3 mensen ervan en zullen deze zaak aankaarten als ze een vergelijkbaar probleem hebben.. Zulke geintjes kosten een bedrijf simpelweg te veel geld, daar komt bij dat Salland naar mijn idee in deze zaak gelijk heeft. Zeker naar zo'n brief.

Ik zou zeggen slik je verlies want dit gaat (te)veel tijd kosten en dan weet je nog niet of je een werkende kaart hebt.

[ Voor 11% gewijzigd door MeijsteR op 28-01-2010 19:55 ]

• tm030614
(jarig!)
MeijsteR schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 19:53:
Ik heb een tijd gewerkt op de RMA afdeling van Salland. Iedereen die een defect heeft meent recht te hebben op van alles en nog wat. Er wordt tig keer per dag gebeld met dreigementen over deurwaarders etc.

2 Dagen te laat is 2 dagen te laat. Als ze jou nu voor jou coulant zijn en jij verteld het tegen persoon X, die verteld het aan persoon Y en Z, dan weten al 3 mensen ervan en zullen deze zaak aankaarten als ze een vergelijkbaar probleem hebben.. Zulke geintjes kosten een bedrijf simpelweg te veel geld, daar komt bij dat Salland naar mijn idee in deze zaak gelijk heeft. Zeker naar zo'n brief.

Ik zou zeggen slik je verlies want dit gaat (te)veel tijd kosten en dan weet je nog niet of je een werkende kaart hebt.
Tja sorry hoor maar Salland (en nogmaals, het is niet alleen Salland) heeft wel meer van dit soort geintjes.

Dat de klant 2 dagen te laat zijn garantie claimt doet niet af aan het feit dat hij op zijn minst recht heeft op een deugdelijk product maar daar gaat bijna iedereen aan voorbij. Een VGA kaart hoort gewoon langer te werken dan 2 jaar. Het is blijk van geen enkele graat van service als je op deze wijze met je klant omgaat, maar dat is mijn mening.

Dat zulke geintjes een bedrijf te veel geld kosten... sorry hoor maar dan moet je geen winkel starten! Wel de lusten maar niet de lasten willen dragen, kom op! Gedrag van een dozenschuiver, verkopen graag maar aftersales...

• tm030614
(jarig!)
Tsurany schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 18:50:
[...]

Dat eerste is geen reden voor het tweede. Je hebt recht op een goed product, dat betekent echter niet direct dat hij ook langer dan 2 jaar hoort mee te gaan.
Ik vind het niet normaal dat een VGA kaart na 2 jaar defect gaat. Heb hier een VGA kaart liggen uit 1997, werkt perfect! Mijn inziens mag je verwachten dat zo'n ding toch minimaal 4 jaar werkt.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
tm030614 schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 20:49:
...

Dat zulke geintjes een bedrijf te veel geld kosten... sorry hoor maar dan moet je geen winkel starten! Wel de lusten maar niet de lasten willen dragen, kom op! Gedrag van een dozenschuiver, verkopen graag maar aftersales...
't is ook inderdaad het jammere dat winkels het niet in hun prijzen in (willen) calculeren. Kopers zoeken natuurlijk ook vaak gewoon naar de laagste prijs, dus dan prijs je je eventueel als winkel snel uit de markt, zeker omdat de meerwaarde die je levert moeilijker te vatten is voor de koper. (en je er ook niet simpelweg vanuit kunt gaan dat duurdere winkels betere service leveren)

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

tm030614 schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 20:51:
[...]

Ik vind het niet normaal dat een VGA kaart na 2 jaar defect gaat. Heb hier een VGA kaart liggen uit 1997, werkt perfect! Mijn inziens mag je verwachten dat zo'n ding toch minimaal 4 jaar werkt.
Dan nog kan je het niet zo stellen. Het gaat om de verwachte levensduur, niet de levensduur van een aantal kaarten. De meeste auto's werken ook 20 jaar goed, betekent dat dat je er ook 20 jaar garantie op hoort te krijgen? Er is een levensduur die je minimaal mag verwachten, de rest is meegenomen.

• tm030614
(jarig!)
Tsurany schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 21:04:
[...]

Dan nog kan je het niet zo stellen. Het gaat om de verwachte levensduur, niet de levensduur van een aantal kaarten. De meeste auto's werken ook 20 jaar goed, betekent dat dat je er ook 20 jaar garantie op hoort te krijgen? Er is een levensduur die je minimaal mag verwachten, de rest is meegenomen.
Je mag toch wel stellen dat je minimaal 4 jaar van een VGA kaart gebruik kunt maken...?

Je voorbeeld van een auto snap ik niet? 20 jaar... ? Gaat er toch gewoon om dat je een minimale verwachte levensduur hebt en ik vind dat een VGA kaart wel langer dan 2 jaar mee mag gaan. Het is niet zo dat als de fabrikant zegt '1 jaar garantie' dat de rest van de werkingsduur dan 'meegenomen ís', winkeliers willen het klanten graag laten geloven.

Als je een laptop koopt met 2 jaar garantie wil dat nog niet zeggen dat hij maar 2 jaar mee gaat.

• mrFoce
  • Laatst online: 23-01 21:03
Tsurany schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 21:04:
[...]

Ik vind niet dat je het kan vergelijken met een auto. Die heeft namelijk service beurten en er gaat genoeg aan een auto kapot in die '20' jaar. Tussentijds onderhoud heb je niet bij je videokaart.

Er moet een grens worden getrokken. Twee jaar garantie is al beter dan de een jaar die het vroeger was. Je kan altijd proberen om de dagwaarde te claimen na de garantie, maar dat moet je zeker niet doen op de manier waarop de TS dit aangepakt heeft. Dan zou ik als winkelier ook zoiets hebben van: Je krijgt nog een deftige reply en dan zoek je het maar uit.

Vind de mensen die de shopreviews gebruiken als drukmiddel altijd, tjah, zo ... (vul zelf maar wat in). Volgens mij is de shopreview niet bedoeld als drukmiddel, maar als ervaring. Dat een shop na het verlopen van de garantietermijn niet coulant is (of meer is na de brief van de TS) mag je ze niet op afrekenen IMHO - is trouwens niet op de TS gericht, maar op een suggestie in dit topic

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
[...]

Tja sorry hoor maar Salland (en nogmaals, het is niet alleen Salland) heeft wel meer van dit soort geintjes.

Dat de klant 2 dagen te laat zijn garantie claimt doet niet af aan het feit dat hij op zijn minst recht heeft op een deugdelijk product maar daar gaat bijna iedereen aan voorbij. Een VGA kaart hoort gewoon langer te werken dan 2 jaar. Het is blijk van geen enkele graat van service als je op deze wijze met je klant omgaat, maar dat is mijn mening.
Ja dat is jou mening en de mening van veel consumenten die gelijk op hoge poten bellen en mails schrijven. Juridisch is het echter niet helemaal zoals als jij zegt. Verwachte levensduur is een heel vaag begrip in de wet waar nog nauwelijks uitspraak over is gedaan door een rechter. En uiteindelijk is enkel het oordeel van een rechter wat waard wanneer het gaat over een concrete termijn. Dus iedereen kan wel roepen "ik hebt recht op 3 jaar" maar dat is verder totaal niet van belang. Als je echt een uitspraak wilt over wat redelijk is moet je naar de rechter stappen maar dat is natuurlijk veel te kostbaar voor zo'n kaart.
Ja dat is natuurlijk makkelijk zeggen maar veel mensen maken hier salland nu zwart terwijl die eigenlijk niets hebben misdaan. Coulance in de vorm van korting op een nieuwe kaart was misschien netjes geweest maar is niet verplicht, en zeker met de agressieve benadering van de TS snap ik best dat ze niets meer doen wat dat betreft. Goede wil over een nette oplossing toon je namelijk niet echt met zo'n brief.

• MeijsteR
  • Niet online
[...]

Je hebt gelijk. Je mag ook verwachten dat hij langer werkt dan 2 jaar! Dat hoop ik ook van mijn kaart.. Maar buiten de garantie is buiten de garantie. Als Salland die kaart accepteerd en doorstuurd naar XFX kost het hun al snel €100 (incl. testen door Salland zelf en andere gemaakte kosten), en ja ik ken de procedures van Salland en nee sta hier niet 100% achter. Ik probeer enkel de TS advies te geven.

Ik gok dat de kansen van de TS het hoogste zijn bij XFX zelf. Puur omdat Salland nogal moeilijk is met dit soort dingen. Menig klant is om deze reden ook geen klant meer van Salland :+

Edit:
Salland heeft ook niet om een defecte kaart gevraagt. Salland valt niets te verwijten behalve dat ze misschien wat meer coulance hadden mogen tonen tegenover de TS.

En nogmaals ik ben het niet voor 100% met Salland eens. Ik geef enkel mijn mening.

[ Voor 8% gewijzigd door MeijsteR op 28-01-2010 23:15 ]

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:05
Beste kans is inderdaad om bij XFX dan maar te claimen dat de kaart binnen de garantieperiode van 2 jaar kapot is gegaan, maar dat de winkelier de garantieclaim niet in behandeling wilde nemen.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

• ik222
  • Niet online
coyote1980 schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 09:28:
Beste kans is inderdaad om bij XFX dan maar te claimen dat de kaart binnen de garantieperiode van 2 jaar kapot is gegaan, maar dat de winkelier de garantieclaim niet in behandeling wilde nemen.
XFX doet, naar mijn ervaring, helemaal niks voor consumenten.

• DeeJee

DeeJee

Dus...

ik222 schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 09:31:
[...]

Ik zou het toch maar gewoon proberen:
Should you experience any difficulty obtaining a fair and proper warranty service from any of our Resellers please do not hesitate to contact us via the Support Ticketing System where we will do our best to help you.

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-01 19:53
Je mag een RMA 2 maanden na defect & aflopen garantieperiode aanmelden. De levensduur van een videokaart is overigens langer dan 2 jaar, maar zo ver moet je helemaal niet gaan.

Stuur een brief dat je videokaart op de laatste dag van je garantieperiode defect is gegaan (Let hier wel op dat garantie tot niet garantie tot en met is!) en dat je hun in gebreke stelt. Hun moeten alsnog overgaan op reparatie of vervanging. Doen ze dit niet kun je een kort geding aanspannen (Kosten zijn volgens mij +/- 100 euro griffierkosten) maar dat moet je even uitzoeken.

Als hij op een garantiedag kapot is gegaan heb je gewoon recht op garantie tot 2 maanden na garantieperiode.

Overigens heb je je videokaart gekocht bij Salland en niet bij XFX, dus garantie claimen bij Salland zelf. Hun zijn zélf verantwoordelijk voor de afhandeling van een defect tijdens de garantieperiode (en tot 2 maanden na de garantieperiode).

[ Voor 15% gewijzigd door RedHat op 29-01-2010 09:58 ]

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Had je de videokaart eigenlijk op 24/1 al ontvangen of pas besteld of was die onderweg?

[ Voor 25% gewijzigd door begintmeta op 29-01-2010 10:01 ]

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

RedHat schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 09:57:
Doen ze dit niet kun je een kort geding aanspannen (Kosten zijn volgens mij +/- 100 euro griffierkosten) maar dat moet je even uitzoeken.
Dan hoop ik dat je die kosten bij winst terug krijgt, anders kan je beter een nieuwe kaart kopen. Scheelt een hoop gedoe.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• DeeJee

DeeJee

Dus...

RedHat schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 09:57:

... Doen ze dit niet kun je een kort geding aanspannen (Kosten zijn volgens mij +/- 100 euro griffierkosten) maar dat moet je even uitzoeken.
En dat allemaal om een videokaart ??

Laat hem nu eerst een contact met de XFX opnemen. Maar dan wel op een normale manier ;)

• RedHat
Mja, je kan wel een nieuwe videokaart kopen (Wat 99% zou doen) echter daar aast Salland op. Die vind het allemaal wel best.

Zo'n webshop zou ik overigens mijden.

• DeeJee

DeeJee

Dus...

RedHat schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 10:07:
...

Dat moet de TS ook gewoon in de toekomst doen. En een slechte review schrijven en dan klaar.
En het dan verder proberen af te handelen met XFX.

• coyote1980
begintmeta schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 10:01:
Had je de videokaart eigenlijk op 24/1 al ontvangen of pas besteld of was die onderweg?
Oeh interessant! >:)

• MeijsteR
  • Niet online
begintmeta schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 10:01:
Ik denk dat hij hem toen besteld heeft. Maar is het niet zo dat je na betaling juridisch de eigenaar bent?

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

RedHat schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 10:07:
Mja, je kan wel een nieuwe videokaart kopen (Wat 99% zou doen) echter daar aast Salland op. Die vind het allemaal wel best.

Uiteindelijk als honderden mensen deze ervaring met Salland krijgen en er niet meer bestellen de voglende keer, en dit ook als negatieve mond-op-mond reclame doorvertellen zal Salland hier uiteindelijk zelf de dupe van zijn door verlies aan inkomsten

Elect a clown, expect a circus.

• tm030614
(jarig!)
mrFoce schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 21:38:
[...]

Vind de mensen die de shopreviews gebruiken als drukmiddel altijd, tjah, zo ... (vul zelf maar wat in). Volgens mij is de shopreview niet bedoeld als drukmiddel, maar als ervaring. Dat een shop na het verlopen van de garantietermijn niet coulant is (of meer is na de brief van de TS) mag je ze niet op afrekenen IMHO - is trouwens niet op de TS gericht, maar op een suggestie in dit topic
Tja, de brief was niet sterk, maar aan de andere kant, Salland weigerde al meteen dus kan me de brief ook wel voorstellen.

Een shopreview als drukmiddel is niet goed - en daarvoor is de shopreview ook niet bedoeld - maar het blijkt maar al te vaak dat wanneer de review geplaatst is er meteen wel het e.e.a. geregeld kan worden. Komt regelmatig voor dat er nog bij staat - na het plaatsen van deze review ben ik benaderd en is het opgelost bla bla bla... -. Vervolgens vraagt de winkel aan de klant, pas alstublieft de score aan.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
MeijsteR schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 10:40:
...
Ik denk dat hij hem toen besteld heeft. Maar is het niet zo dat je na betaling juridisch de eigenaar bent?
Zeker niet, het product bestaat wellicht nog niet eens.

Volgens mij is het bij een koopovereenkomst normaalgesproken gangbaar dat de verkoper moet leveren (eigendom overdragen en het goed afleveren) en de koper moet betalen.

Maar goed wellicht dat een van de GoT-juristen hier meer over kan vertellen.

Op zich schreef TS natuurlijk dat hij'm 2 jaar heeft gebruikt, maar ik dacht voor de zekerheid maar ff vragen.

[ Voor 10% gewijzigd door begintmeta op 29-01-2010 11:04 ]

• _Dune_
  • Laatst online: 18:47

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

TS wat is precies het probleem men de VGA kaart? Het is namelijk inmiddels wel bekend dat Nvidia kaarten gebasseerd op de G84, G86 en G92 GPU's een vroegtijdige dood sterven puur door een fabrikagefout. Als jouw kaart deze sympthomen vertoont, dan is er geen sprake van wel of geen garantie. De winkelier en daarmee ook de fabrikant zijn verplicht jou een vervangend produkt aan te bieden of het "oude" produkt te herstellen.

Zie ook dit topic: Het doodgaan van G80GTX/Ultra kaarten

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• DeeJee

DeeJee

Dus...

tm030614 schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 10:45:
[...]

Tja, de brief was niet sterk, maar aan de andere kant, Salland weigerde al meteen dus kan me de brief ook wel voorstellen.

Een shopreview als drukmiddel is niet goed ...
Niet als drukmiddel, maar wel om je mede tweakers te "waarschuwen".
Waarom is een shopreview anders?

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

DeeJee schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 11:01:
[...]

Niet als drukmiddel, maar wel om je mede tweakers te "waarschuwen".
Waarom is een shopreview anders?
Een shopreview lijkt me niet bedoeld om twee jaar na aanschaf nog eens de shop af te fikken.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Gunner schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 11:02:
[...]

Een shopreview lijkt me niet bedoeld om twee jaar na aanschaf nog eens de shop af te fikken.
Want? Het gaat om ervaringen met een shop. Dat kan ook betekenen hoe om wordt gegaan met de garantietermijn. Ik zie niet in waarom dat niet kan.
Ik zou het erg prettig vinden wanneer ik iets ga bestellen dat ook dit aan het licht komt.

Overigens denk ik dat de TS gewoon pech heeft en het met XFX verder moet regelen.

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

[...]
Wel als een webshop zijn verplichtingen niet nakomt en dat is nog niet duidelijk of Salland hier wel juist heeft gehandeld.

Maar voor de TS, als de kaart vertikale lijnen vertoonde waarbij het beeld verder zwart blijft heb je gewoon te maken met een dode kaart door een fabricagefout.

[ Voor 19% gewijzigd door _Dune_ op 29-01-2010 11:15 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:18
Eerlijk gezegd komt je brief een beetje dwingend/dreigend over. Het is wel erg toevallig dat het precies 2 jaar is.
De koop ontbinden na precies de garantietermijn doorgezeten te hebben is al helemaal vreemd.

Dat terzijde, ik heb ook wel eens zo'n akkefietje gehad met Salland. Mijn moederbord deed iets wat het niet moet doen, men constateerde niets en ik mocht lekker lappen voor onderzoek en dubbel opsturen.
Aangezien dit moederbord ~60 euro kostte en onderzoek+2x verzendkosten al akelig dicht in de buurt komen, heb ik besloten dit maar te laten rusten.

Maar goed, XFX mag dan wel een iets minder merk zijn dan Asus, maar voor hetzelfde geld zijn het gewoon Asus bordjes of van een ander merk. De merk op de doos zegt lang niet alles.

[ Voor 6% gewijzigd door Sypher op 29-01-2010 11:16 ]

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:43
[...]

Het is een shopreview, geen aanschaf review. Ook de garantie afhandeling bij een RMA valt onder de service van een webshop en is dus interessant voor anderen die daar willen gaan kopen.

• swiffer
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11-2025
garantie is net verlopen

wel jammer dat salland begint van asus is beter dan XFX want dat is toch onzin.

1 schroef de koeler eraf
2 steek de 8800GTX 10min in een oven van 200 graden met gpu naar onder gericht

meer info http://hardforum.com/show...?p=1034145333&postcount=1

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18:56

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Wat een ontzettende rare ideëen hebben sommigen in dit topic zeg...
Een shop is "illegaal", "achterbaks", "niet-servicegericht" en ga-zo-maar-door vanwege het niet kostenloos repareren van een videokaart die 2 jaar + 2 dagen oud is?

Garantietermijn = verstreken, da's duidelijk. Dan is de vraag of het defect waarmee de videokaart kampt reeds bij aanschaf aanwezig was. Na 2 jaar trouwe dienst kan ik alleen maar concluderen dat dat niet het geval was. Er is dus iets tussentijds kapot gegaan door slijtage/onjuist gebruik/whatever, maar in ieder geval niet door een productie- of ontwerpfout.

Claimen dat je recht hebt op kostenloos herstel houdt dus geen stand, laat staan ontbinding van de koop. Je hebt immers ruim 2 jaar probleemloos gebruik kunnen maken van de kaart, en dat is ook wat waard. Blijft over: coulance. Met een dergelijke brief van TS zou ik ook geen coulance verlenen, dus daar mag de shop ook niet op worden afgerekend. Net zo min als op het feit dat ze TS niet hebben doorverwezen naar de fabrikant; wettelijk gezien mogen ze dat niet eens!

Kortom:
TS is boos, stuurt een boze brief, shop checkt het papierwerk, "hee, garantietermijn verstreken", shop denkt na over coulance, "mmm, best wel een *ssh*le die TS", geen coulance, brief aan TS met afwijzing.

Precies de afhandeling die ik ook gekozen zou hebben!

[advies]
@TS:
Volgens mij heeft je kaart een G80 core. Hiervan heeft NVidia toegegeven dat er ontwerpfouten in zitten. Daarmee kun je alsnog wél garantie claimen. Zoek dit eens uit.
Daarnaast kun je nog met hangende pootjes hééééél lief vragen om korting bij aanschaf van een andere videokaart, shop krijgt dan extra omzet en dat is ze vaak best wel wat waard.
[/advies]

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Ik kan het hier alleen maar mee eens zijn.

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

woelders schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 11:42:
Wat een ontzettende rare ideëen hebben sommigen in dit topic zeg...
Een shop is "illegaal", "achterbaks", "niet-servicegericht" en ga-zo-maar-door vanwege het niet kostenloos repareren van een videokaart die 2 jaar + 2 dagen oud is?
Je hebt gelijk dat sommige personen hier wel erg vel reageren, met de verkeerde bewoording, maar...
Garantietermijn = verstreken, da's duidelijk. Dan is de vraag of het defect waarmee de videokaart kampt reeds bij aanschaf aanwezig was. Na 2 jaar trouwe dienst kan ik alleen maar concluderen dat dat niet het geval was. Er is dus iets tussentijds kapot gegaan door slijtage/onjuist gebruik/whatever, maar in ieder geval niet door een productie- of ontwerpfout.
In bovenstaande stukje staan een paar kleine, maar feitlijke foutjes in. Garantietermijn verstreken betekend niet automatisch dat de winkelier niets meer hoeft te doen, dat kun je hie op GoT in vele topic's terug lezen. Ook de Nederlandsewet geeft hier in ook aan dat het niet zo zwart-wit is. dat het in de praktijk niet altijd even makkelijk toepasbaar is doet daar niets aan af.

Deze kaarten, lievergezegd de Nvidia kaarten gabasseerd op de G84, G86 en G92 GPU's zowel mobile als desktop varianten hebben allemaal te kampen met een produktiefout welke zich pas over tijd toonbaar maakt. Afhankelijk hoe intensief de VGA kaart gebruikt wordt onstaan de problemen over het algemeen na anderhalf tot twee jaar. De kaart van de TS past in iedergeval in dit beeld.

In het geval van een produktiefout is de vraag wel of geen garantie al beantwoord, de winkelier en ook de fabrikant zijn verplicht tot reparatie danwel vervanging van het produkt over te gaan.
Claimen dat je recht hebt op kostenloos herstel houdt dus geen stand, laat staan ontbinding van de koop. Je hebt immers ruim 2 jaar probleemloos gebruik kunnen maken van de kaart, en dat is ook wat waard. Blijft over: coulance. Met een dergelijke brief van TS zou ik ook geen coulance verlenen, dus daar mag de shop ook niet op worden afgerekend. Net zo min als op het feit dat ze TS niet hebben doorverwezen naar de fabrikant; wettelijk gezien mogen ze dat niet eens!
In het geval van een produktiefout mag er wel degelijk een claim gedaan worden op kostenloos herstel, sterker nog je hebt er recht op. Afgezien van de brief van TS, welke inderdaad wel erg direct en eisend is, hoeft er ook geen sprake te zijn van coulance, omdat produktie fouten geen recht gezet dienen te worden.

Dat de winkelier de TS niet doorverwijst naar de fabrikant is helemaal correct, zoals je aangeeft mogen zij dit helemaal niet (wettelijk gezien), de winkelier blijft namelijk verantwoordelijk voor de afhandeling.
Kortom:
TS is boos, stuurt een boze brief, shop checkt het papierwerk, "hee, garantietermijn verstreken", shop denkt na over coulance, "mmm, best wel een *ssh*le die TS", geen coulance, brief aan TS met afwijzing.

Precies de afhandeling die ik ook gekozen zou hebben!
Zoals al eerder in dit topic te lezen was, heeft schijnbaar een particulier twee maanden de tijd na het constateren van een defect om dit kenbaar te maken bij de winkelier. In dit geval zal er dan nogaltijd garantie verleend moeten worden.

Maar nogmaals het is gooed mogelijk dat wel of geen garantie helemaal geen discussie punt uis, omdat dit produkt onderhevig is aan een produktiefout.
[advies]
@TS:
Volgens mij heeft je kaart een G80 core. Hiervan heeft NVidia toegegeven dat er ontwerpfouten in zitten. Daarmee kun je alsnog wél garantie claimen. Zoek dit eens uit.
Daarnaast kun je nog met hangende pootjes hééééél lief vragen om korting bij aanschaf van een andere videokaart, shop krijgt dan extra omzet en dat is ze vaak best wel wat waard.
[/advies]
Dit advies is prima. :)

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Tsurany schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 14:47:
Tweakers en HWI zullen niet meewerken aan het zwart maken van een bedrijf vanwege 1 negatieve ervaring van een klant.
Als alternatief heeft tweakers.net iig wel een shopreview die je in kan vullen. ;) Daar zijn (zo te zien) ook wel andere van dit soort "op het randje gevallen" te vinden.

• coyote1980
Laat de TS nu eerst eens aangeven wanneer hij de kaart ontvangen heeft, de garantietermijn is namelijk pas per die datum ingegaan!

• ik222
  • Niet online
Wat _Dune_ zegt klopt alleen komt er wel nog iets bij kijken: Je moet namelijk als consument na 2 jaar kunnen aantonen dat jou defect het gevolg is van een productiefout. Kijk dat die kaarten productiefouten hebben is duidelijk maar om daardoor garantie te krijgen moet je kunnen bewijzen dat jou deffect daardoor wordt veroorzaakt, en dat is een heel stuk lastiger.

Alles bij elkaar sta je juridisch niet erg sterk in deze zaak, de zaak netjes opbellen en kijken of er nog iets te regelen is lijkt mij dan ook het beste advies.

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

coyote1980 schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 12:40:
Laat de TS nu eerst eens aangeven wanneer hij de kaart ontvangen heeft, de garantietermijn is namelijk pas per die datum ingegaan!
Daarnaast wat zijn de sympthomen van het defect, daarmee zou aangetoond kunnen worden of het inderdaad toegeschreven kan worden aan de produktiefout. (Wat ik222 aangeeft)

[ Voor 16% gewijzigd door _Dune_ op 29-01-2010 12:54 ]

• RedHat
Al het bovenstaande is imho een straat te ver.

Je moet gewoon garantie krijgen, zo moeilijk is dat niet. De kaart is in de garantieperiode kapot gegaan en is binnen de 2 maanden meldplicht aangemeld als defect.

Meer is er niet nodig.

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:08
ik222 schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 09:31:
[...]

Even OT:

Maar met bovenstaande opmerking ben ik het niet helemaal eens. Ik heb op dit moment problemen met een XFX GF9800GTX+ .

De leverancier van deze kaart ( webshop ) is helaas failliet gegaan. Hierdoor ben ik direct in contact gekomen met de support afdeling van XFX. Dit werkt op basis van een webbased ticket systeem. De reactie tijd is zeer snel. Als ik iets vraag, heb ik 9 van de 10 keer dezelfde dag nog reactie.

Ik heb mijn kaart aangemeldt bij XFX ( ter info: de kaart is net een jaartje oud ) en wordt binnenkort vervangen door een ander exemplaar via de garantie regeling van XFX.

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Dragonm8 schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 19:39:
Ik verwacht dat iemand dan zegt dat ik het beste contact op kan nemen met de makers van de videokaart, of wat ik dan ook kon doen. Maar dat hebben ze mij niet geboden en dat is nog wel waar ik het meest teleurgesteld over ben.
Dat hadden ze wel even kunnen doen ja. Aan de andere kant; vanuit Salland is het verhaal ook klaar. Een dik twee jaar oude, kapotte videokaart is min of meer waardeloos. Tijd om een nieuwe aan te schaffen.
Maar als ik het hier zo lees blijkt dus wel dat meer mensen problemen hebben gehad met Salland, dus voor mij een echte reden om daar niks meer aan te schaffen.
Salland is een prijsvechter. Daar krijg je inderdaad niet de allerbeste service, maar volgens mij opereren ze prima binnen de wet en is het een net bedrijf. Ze sturen ook een nette mail terug. Zulke gevallen als hier zullen bij alle prijsvechters voorkomen en het is dan ook niet heel zinvol om nu een andere leverancier te zoeken, tenzij je besluit om een prijs- en serviceklasse hoger te gaan zitten :)

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
er staan in de reactie van Salland natuuelijk wel enkele (kleine?) onwaarheden.

• Masterlans
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-01 22:49
Je kunt nog opzoeken wat de economische levensduur volgens UNETO VNI is, voor computers is die 3 jaar (dus je mag aannemen voor de onderdelen daarin ook zou ik zeggen...).
Dat zou betekenen dat het deel van die termijn dat het apparaat niet deugdelijk gefunctioneerd heeft voor rekening van de verkoper is. In dat geval zou je dus redelijkerwijs 2/3 van de reparatie- of vervangingskosten moeten betalen, en de verkoper 1/3.

Daarbij moet ik wel zeggen dat ik de toon van de brief naar Salland erg aanmatigend vind, en als ik daar een medewerker was geweest had ik hetzelfde gereageerd als degene die nu teruggemaild heeft. Als iemand meteen (onterecht) met allerlei dreigementen begint zou ik vanaf dat moment ook precies de feiten volgen, en die zijn nu eenmaal zo dat volgens de regels de RMA te laat is voor reparatie onder garantie.

@Red Hat
Er staat dat je idd 1-2 maanden de tijd hebt om je garantie te claimen, bij kapot gaan na 2 jaar en 1 dag geldt dat dus niet lijkt me.

[ Voor 8% gewijzigd door Masterlans op 04-02-2010 16:49 ]

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Masterlans schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 16:47:
...
Er staat dat je idd 1-2 maanden de tijd hebt om je garantie te claimen, bij kapot gaan na 2 jaar en 1 dag geldt dat dus niet lijkt me.
De vraag is ook of de kaart inderdaad 2 jaar en 1 dag na die tijd kapot is gegaan:

Het is niet echt duidelijk wanneer de kaart is ontvangen.
Wellicht begint de telling mbt de duur van garantieperiode sowieso net als bijvoorbeeld die voor de bedenktijd bij koop op afstand in op de dag na ontvangst.
En eventueel: is de kaart kapotgegaan op de 24ste op een eerder tijdstip dan het ontvangsttijdstip twee jaar ervoor?

[ Voor 5% gewijzigd door begintmeta op 04-02-2010 17:10 ]

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-01 22:31
Garantie is toch bedoeld om fabrieksfouten e.d. mee te dekken? Het is onzin dat een leverancier aan de hand van de garantie de verwachte levensduur mag bepalen, want deze ligt veel hoger.

Van een auto mag je ook verwachten dat deze 10 jaar mee gaat, hoewel de garantieperiode veel korter is. Volgens mij kun je het zelfs hard maken om onderdelen gratis te laten vervangen buiten de garantieperiode om.

Verwijderd

Hmm, een kick na 2 maanden zonder dat het een directe relatie heeft met het probleem van de TS. Tot het moment dat iemand nieuwe info heeft over dit onderwerp (neem dan even contact op via de DM) gaat deze even preventief op slot.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.