Ik heb de fout gemaakt een prachtig werkend systeem (XP + MediaPortal) te verruilen voor een nog-niet-werkend-systeem (Windows 7 + MediaPortal). Vervolgens ben ik in een codec-jungle terechtgekomen waar ik bijna uit ben, maar nog niet helemaal.
Ik heb het combined community codec pack (CCCP) geïnstalleerd en AC3Filter om geluid uit te sturen over S/PDIF naar mijn versterker. Alles lijkt te werken, ik krijg van de meeste van mijn films in allerlei resoluties (720p, 1080i, DVD, etc.) netjes het Dolby Digital of DTS geluidsspoor naar mijn versterker.
Maar met twee films heb ik een probleem. Deze lijken het DD of DTS geluidsspoor niet goed te kunnen lezen, want na een paar seconden switcht het naar PCM. Daarna is het geluid haperend, soms helemaal weg, en wisselt het af en toe voor minder dan een seconde terug naar DD of DTS.
Een van beide heeft een DD én DTS geluidsspoor, die beide haperen. Als ik de film afspeel op mijn andere pc, waar alleen maar twee speakertjes aan hangen, krijg ik gewoon netjes stereo en is er niets aan de hand. Ik denk dat het niet komt omdat de film te zwaar is voor mijn hardware, want vergelijkbare films (qua grootte, resolutie en geluidsspoor) speelt-ie probleemloos af.
Info over deze film (MediaInfo):
Een screenshot van mijn settings in AC3Filter:

Een screenshot van de aangesproken codecs (GraphEdit):

Hebben jullie enig idee wat er aan de hand kan zijn?
Mijn systeem: AMD780G chipset, Athlon X2 4850e, 4 GB RAM, Windows 7 Ultimate x64, MediaPortal 1.1 Bèta (ik weet dat MP officieel Win7 niet ondersteunt, maar het werkt bij mij prima).
Ik heb het combined community codec pack (CCCP) geïnstalleerd en AC3Filter om geluid uit te sturen over S/PDIF naar mijn versterker. Alles lijkt te werken, ik krijg van de meeste van mijn films in allerlei resoluties (720p, 1080i, DVD, etc.) netjes het Dolby Digital of DTS geluidsspoor naar mijn versterker.
Maar met twee films heb ik een probleem. Deze lijken het DD of DTS geluidsspoor niet goed te kunnen lezen, want na een paar seconden switcht het naar PCM. Daarna is het geluid haperend, soms helemaal weg, en wisselt het af en toe voor minder dan een seconde terug naar DD of DTS.
Een van beide heeft een DD én DTS geluidsspoor, die beide haperen. Als ik de film afspeel op mijn andere pc, waar alleen maar twee speakertjes aan hangen, krijg ik gewoon netjes stereo en is er niets aan de hand. Ik denk dat het niet komt omdat de film te zwaar is voor mijn hardware, want vergelijkbare films (qua grootte, resolutie en geluidsspoor) speelt-ie probleemloos af.
Info over deze film (MediaInfo):
| Video |
| ID : 1 |
| Formaat : AVC |
| Formaat/Info : Advanced Video Codec |
| Formaatprofiel : High@L4.1 |
| Formaatinstellingen, CABAC : Ja |
| Formaatinstellingen, ReFrames : 10 frames |
| Muxingmodus : Container profile=Unknown@4.1 |
| Codec-ID : V_MPEG4/ISO/AVC |
| Duur : 1h 2mn |
| Bitrate : 11,7 Mbps |
| Nominale bitrate : 12,0 Mbps |
| Breedte : 1 920 pixels |
| Hoogte : 1 080 pixels |
| Beeldverhouding : 16:9 |
| Framerate : 29,970 fps |
| Resolutie : 8 bits |
| Colorimetrie : 4:2:0 |
| Scansoort : Progressief |
| Bits/(Pixel*Frame) : 0.189 |
| Stroomgrootte : 5,12 GiB (89%) |
| Gebruikte encoderbibliotheek : x264 core 77 r1281 3836218 |
| Audio #1 |
| ID : 2 |
| Formaat : DTS |
| Formaat/Info : Digital Theater Systems |
| Codec-ID : A_DTS |
| Bitrate-modus : Constant |
| Bitrate : 755 Kbps |
| Kanaal(en) : 6 kanalen |
| Kanaalposities : Front: L C R, Surround: L R, LFE |
| Samplerate : 48,0 KHz |
| Resolutie : 16 bits |
| Stroomgrootte : 337 MiB (6%) |
| Titel : Music |
| Audio #2 |
| ID : 3 |
| Formaat : AC-3 |
| Formaat/Info : Audio Coding 3 |
| Codec-ID : A_AC3 |
| Bitrate-modus : Constant |
| Bitrate : 448 Kbps |
| Kanaal(en) : 6 kanalen |
| Kanaalposities : Front: L C R, Surround: L R, LFE |
| Samplerate : 48,0 KHz |
| Stroomgrootte : 200 MiB (3%) |
| Titel : Natural Sound |
Een screenshot van mijn settings in AC3Filter:

Een screenshot van de aangesproken codecs (GraphEdit):

Hebben jullie enig idee wat er aan de hand kan zijn?
Mijn systeem: AMD780G chipset, Athlon X2 4850e, 4 GB RAM, Windows 7 Ultimate x64, MediaPortal 1.1 Bèta (ik weet dat MP officieel Win7 niet ondersteunt, maar het werkt bij mij prima).