RAID kwijt na Flashen BIOS

Pagina: 1
Acties:

• monta
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-02-2025
Vorige week een moederbord de: Gigabyte GA-P55 UD3 gekocht. Daarop 2 schijven met RAID 0.
Aangezien de versie van het BIOS F3 was en er reeds een F6a op de Gigabyte site stond heb ik het BIOS geflashed met Qflash.
Na de flash gereboot en een melding verscheen: MBR3, MBR3 en daarna MBR1 error.
Geboot met True Image boot stick. True Image zag de 2 schijven niet die in RAID zaten voor de flash. Weer gereboot en in BIOS gekeken. Instelling SATA setting stond op IDE. Deze heb ik op RAID gezet. Daarna via de Storagemanager in het BIOS stonden de 2 harde schijven er wel weer maar bij status stond: FAILED en BOOTABLE stond ook op NO.

MIjn vraag is nu eigenlijk, wat kan ik nu het beste doen?
Kiezen voor create array, RAID in de storage manager van het BIOS?
Is door de Flash de RAID compleet verloren?
Ik had verwacht dat door de flash alleen een setting van de RAID niet goed stond maar het lijkt erop dat de RAID verloren is maar ook Windows enz. weg is.
Via google vind ik dat MBR3 een melding is dat te maken heeft met True Image. Heb ook opgestart met de Windows 7 cd en geprobeerd de opstart.. te herstellen, maar die blijft maar bezig, waarschijnlijk omdat hij geen RAID config meer zag...

Gelukking heb ik een Image gemaakt met True Image, dus ben maar een paar dagen kwijt.maar wel een hoop ellende...

monta

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-02 13:38
Geen 'hardware' raid gebruiken meer van je moederbord.

Je kunt beste gewoon zelf een software raid opzetten (zelfde effect eigenlijk) of een mooie hardware raidcontroller van bv LSI kopen.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• monta
Keiichi schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 08:33:

Je kunt beste gewoon zelf een software raid opzetten (zelfde effect eigenlijk) of een mooie hardware raidcontroller van bv LSI kopen.
[quote]Keiichi schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 08:33:

Dit is toch niet echt een oplossing voor het probleem? Alles is nieuw dus kan ik niet ook nog eens een andere controller kopen?

monta

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-02 13:38
monta schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 08:45:
[...]

[quote]Keiichi schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 08:33:

Dit is toch niet echt een oplossing voor het probleem? Alles is nieuw dus kan ik niet ook nog eens een andere controller kopen?
Geen oplossing voor het probleem, maar het voorkomt wel toekomstige problemen.

Mijn ervaringen met onboard raidcontrollers zijn bar en bar slecht iig.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:10

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Keiichi schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 08:33:

Het nadeel is dat bepaalde RAID levels in software RAID niet bootable zijn. Daarbij werken de Intel ICHx controllertjes toch best aardig. Een nette PCI-X of PCI-e RAID controller is natuurlijk altijd beter.

Maar voor de TS normaalgesproken zou een RAID set niet verbroken moeten worden, maar wanneer dit wel het geval is dan zou dit toch in de begeleidende documentatie van de BIOS terug moeten komen. (lees bij firmware en BIOS updates altijd de begeleidende documentatie en update alleen wanneer het nodig is)

Verder om de RAID set weer te herstellen dien je de instellingen in het BIOS exact zo in te stellen van op het moment dat je de RAID set hebt aangemaakt, maar laat geen rebuild/initialisatie uitvoeren.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ondanks dat de RAID-controller in dit geval op het moederbord zit, is RAID en het herstellen ervan iets wat in Opslagmedia & I/O Controllers thuishoort. Ik move even :)

Move PMG -> OM

Oslik blyat! Oslik!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

f6a is een BETA bios he?

en kun je nog terug naar f3? heb je daar een backup van gemaakt, of staat die op uitgeleverde schijven?

Bij de bios die je download zit geen(nauwelijks) documentatie. dus helaas kun je daar niks lezen. Snap ook niet dat je upgrade, want je beschrijft geen problemen die je probeerd op te lossen.

Maar ik vermoed dat de nieuwe bios de raid op een andere manier markeerd, en dat je daarom op je oude schijven geen raid meer herkend. create array zou dat oplossen (gelukkig heb je een goede backup gemaakt )

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• monta
F6a is een beta maar wel stabiel aldus de Gigabyte website.

Ik heb ook niets gelezen in het boekje van het moederbord die toch echt gelezen is voordat ik ging flashen. Ben gaan flashen omdat F3 een redelijk oude versie is en omdat het een nieuw systeem is die na een paar keer al een vastloper had. Dit kan met het moederbord te maken hebben of met een andere oude driver.

Als ik een create array doe is Windows er toch zeker af. Ik heb echter de RAID 0 niet zelf ingesteld maar dit was zo bij aanschaf. Het enige wat ik in het moederboek boekje kan vinden is dat de optie SATA op raid moet staan indien je RAID wilt gebruiken en dit stond na de flah op IDE. Maar dit op RAID zetten verhelpt het probleem dus nog niet.

Teruggaan naar F3 versie helpt volgens mij ook niet want het kwaad is al geschied, tenminste dat denk ik dan. Kan het vanavond wel even proberen.

Is wel iets om volgende keer rekening mee te houden dat de RAID na het flashen weg is.
Waarom zou de status van de RAID nu failed zijn en bootable no? Kan ik hem zonder opnieuw te createn bootable yes maken en kijken of mbr3 error nog verschijnt?

Ik heb de image namelijk op een externe Western Digital Mybook Home Edition 1 Tb staan via het netwerk en die kan ik niet benaderen met Ture Image 11 na het booten met usb stick True Image. Dan moet ik gaan zoeken naar andere mogelijkheden.

monta

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

monta schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 11:04:

Als ik een create array doe is Windows er toch zeker af.
ja, die is er dan af.

Image moet wel op een of andere manier terug te zetten zijn, kan je niet ergens een bootable trueimage cd maken? dat zit toch ingebouwd?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• monta
Ik heb een bootable True Image boot stick. Booten lukt wel maar dan nog toegang zien te krijgen via het netwerk met mijn (zogenaamde) NAS.
Hebben meer mensen de ervaring dat na het flashen de RAID verloren is en dus ook de data?

monta

• monta
Zojuist gelezen in online document over Flashen Gigabyte bios dat, indien je RAID hebt er een paar zaken gevolgd moeten worden zoals na flashen terug in BIOS en settings aanpassen, en daarna nog meer settings na booten. Dan pas zal RAID in tact blijven.

Wordt dus raid opnieuw bouwen en image terugzetten op een of ander manier.

monta

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-02 19:24

Matis

Rubber Rocket

Als ik mijn BIOS ( pricewatch: Gigabyte GA-EX58-UD5 ) flash, dan gaat mijn RAID altijd verloren.

Het enige wat ik dan hoef te doen is in de BIOS RAID weer te activeren, en dan pakt de ICH10R gewoon de RAID weer op.

Dit werkt iig bij mijn RAID-0 setje zo, ik ga er vanuit dat dat ook bij jou zo werkt.

Als je je RAID opnieuw gaat creëren, dan kan ik je bij deze vertellen dat je al je gegevens kwijt bent. (ervaringsdeskundige :P)

[ Voor 14% gewijzigd door Matis op 27-01-2010 13:40 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Tja, helaas werkt die Intel controller niet altijd even goed mee. Ik heb array's versleept van de ene naar de andere plank zonder problemen, maar ook meegemaakt dat ineens de array dood was na een vastloper.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-02 00:26

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Matis schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 13:38:
Als ik mijn BIOS ( pricewatch: Gigabyte GA-EX58-UD5 ) flash, dan gaat mijn RAID altijd verloren.

Het enige wat ik dan hoef te doen is in de BIOS RAID weer te activeren, en dan pakt de ICH10R gewoon de RAID weer op.
Precies : Een beetje moederbord heeft dit zo geregeld en ik kan me niet voorstellen dat de RAID weg is na het flashen van de BIOS.

Kijk eens goed rond voordat je de boel sloopt zou ik zeggen :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• monta
Wellicht heeft het te maken met de MDR3 melding. Volgens google heeft MDR3 met True image te maken. Ik heb dan ook een secure zone van True Image wellicht kan hij die niet meer vinden of iets dergelijks. Maar blijft een feit dat in de Storage manager van het BIOS een failed staan bij status van RAID en non bootable. Ik zal dus die RAID moeten her creeren, en dan de Image terugzetten.

monta

• monta
Edit:
MBR3 i.p.v. MDR

monta

Pagina: 1