Toon posts:

Hoe ziet jouw werkbank eruit?

Pagina: 1
Acties:

• Stoney3K
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 05-12 17:37

Werkbank? Huh?

Als fanatiek [EL] bezoeker zullen we allemaal wel zelf aan het sleutelen geslagen zijn. Sommigen van ons zijn al even bezig en zitten misschien met stapels nutteloze junk, anderen hebben net hun eerste soldeerbout gekocht en dromen nog van rekken vol met componenten en een wand vol met meetapparatuur. :)

Of je nu sleutelt in je slaapkamer, op de salontafel van je ouders, aan de eettafel, in een dedicated werkkamer, of in een topgeheime ondergrondse grot met laboratorium, we willen hier graag zien waar je je snode plannen tot wereldverovering ter uitvoering brengt. :+

Workshops & Gear

Als topicstarter mag ik natuurlijk niet vergeten een aftrapje te maken.

Mijn gearlistje is hier nog redelijk bescheiden, soldeerstation, breadboardje, en een hoop lege ruimte op het bureau. IKEA Galant-bureauladekastje voor al het gereedschap en componenten, en aan de overkant (onder de PC) een rolkratje met de projecten waar ik op dit moment aan bezig ben. De 'Pixar'-bureaulamp met 28W halogeen-peertje houdt de boel lekker licht. ;)

En hier de opslag 'Junkyard Wars' (tweede slaapkamer), waar de bakken vol met gesloopte hardware staan, en projectjes die nog op werk staan te wachten. Ja, ik gooi niks weg, behalve als het écht stuk is!

Close-upje op het bureau, voor in het kader trouwens nog vier Philips TL-D HF elektronische ballastjes, 0-10V continu dimbaar, gescoord van eBay voor een verpletterende 1 euro + shipping :+... op mijn verlanglijstje staan nog een Owon TFT oscilloscoop en functiegenerator, en een tweetal labvoedingkjes. De multimeter zit op het moment even in de gereedschapkist. :)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Anthor
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
Dit kan een interessant topic worden. Dit miste ik een beetje in [EL].
Voordat ik foto's ga posten moet ik eerst nog een hoop zooi opruimen ;)

Is dit topic ook voor vragen / discussies mbt werkplek inrichting?

• Stoney3K
Anthor schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 15:38:Is dit topic ook voor vragen / discussies mbt werkplek inrichting?
Ik zou niet weten waarom niet, anders wordt het ook zo'n saai opsom-topic. Dus als je vragen hebt over hoe je een 63A driefasig apparaat in je studentenkamer wil testen zonder een illegale wietplantage lief aan te hoeven kijken (of iets anders), be my guest! :)

• AtomicShockwave
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 04-12 22:27

Een al wat oudere foto van werkplek, normaal staan er ook nog 2 schermen van mijn pc, maar die was er effe niet.
Meer zo dus:

Vintage rommelmarkt scope :D

Random shit in computer dozen, wie heeft het niet.

Ik zal nog eens wat nieuwe pics maken binnenkort.

[Voor 23% gewijzigd door AtomicShockwave op 27-01-2010 16:20]

• Rubinski
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 25-10-2018

Rubinski

Dodelijk blond!

Ik in mijn lab met mijn zus op de achtergrond:

:X

Software is like sex, it's better when it's free

• Roani52
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 17-03 20:23
Ik val onder "anderen hebben net hun eerste soldeerbout gekocht". Dit lijkt me een interessant topic waar best wel wat van te leren valt. Handige manieren om spullen op te bergen enzo... want ik denk dat ik dat in de nabije toekomst wel moet gaan doen :P

*Handtekening*

• rapture
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 20-11 18:23

rapture

Zelfs daar netwerken?

Stoney3K schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 22:37:
En hier de opslag 'Junkyard Wars' (tweede slaapkamer), waar de bakken vol met gesloopte hardware staan, en projectjes die nog op werk staan te wachten. Ja, ik gooi niks weg, behalve als het écht stuk is!
Zeer herkenbaar, zelfs duidelijk zichtbare waterschade was tot nu toe geen reden om het weg te smijten. Ik soldeer niet meer zoveel sinds ik aan de computers zit.

Thuis-situatie, gelukkig krijg je meer huis voor je geld in België. Vol krijgen blijft altijd wel lukken.

De sloop-loodaccu's, scoop, labovoeding, kapotte videorecorders, printplatenproductieapparatuur (Bijna een gat in de muur in vorige pand gemaakt met het etsen. Je kan wat verven en wat later zie je de grote vlek weer, nog een keer schilderen en het blijft gewoon zichtbaar. De productie heb ik niet meer heropgestart.), plooibare floppies (en drives), printplaten uit allerlei apparatuur, gerecupereerde schakelaars, draden, condensators, transistors,... en andere junk staat niet op het plaatje.
Close-upje op het bureau, voor in het kader trouwens nog vier Philips TL-D HF elektronische ballastjes, 0-10V continu dimbaar, gescoord van eBay voor een verpletterende 1 euro + shipping :+... op mijn verlanglijstje staan nog een Owon TFT oscilloscoop en functiegenerator, en een tweetal labvoedingkjes. De multimeter zit op het moment even in de gereedschapkist. :)
Elektronische voorschakelapparaatjes heb ik goedkoop van iemand die het uit medische apparatuur sloopte overgekocht. Jammer genoeg had ik niet zijn voorraad opgekocht. Er hangen 4 TL-D buizen boven mijn bureau in mijn studentenkamer met een schakelaartje erbij om tussen gedimd en maximaal vermogen te schakelen voor fotografie.

Het lastige voor mij is gereedschap tussen 3 lokaties synchroniseren en beheren. Het blijft altijd rondzwerven en kost tijd om het op lokatie te krijgen. Er zijn 2 overvolle gereedschapkisten, 2 multimeters, een stroomtang,... en bepaalde schroevendraaiers, tangen,... zijn redundant (bv 3 of 4 PH2 schroevendraaiers zodat er op elke lokatie minstens eentje te vinden is).

EOS 30D, kitlens, EF 50mm/1.8, EF 85mm/1.8

• Sprite_tm
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 04:15

Sprite_tm

Semi-Chinees

http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc11/tmb-img_5421.jpg
VLNR (ongeveer): Verfstripper die me al geholpen heeft bij menig een SMD-componentje, 5V/1A PSU met ernaast een regelbare edoch lichtelijk brakkende 30V/3A regelbare labvoeding, erboven een 40MHz Rigol scoop met 16kanaals LA, Weller WTCP50 soldeerstation, mijn server vermomd als ouwe TV, de midiset die als versterker voor mijn PC dient, 2 19" beeldschermen en een el-cheapo E50 laserprintertje. Onder de werkbank: opslagdingetje voor zaken waar ik snel bij wil kunnen, een AP, mijn workstation en een DDR-mat.

http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc11/tmb-img_5422.jpg
Werkbank, deel 2. Projecten die on hold staan en troep die ik niet opruim migreert meestal deze richting op.

http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc11/tmb-img_5420.jpg
Hoek met daarin de laserprinters. Ernaast een ouwe tafel met de overbekende ladenkastjes voor klein grut.

http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc11/tmb-img_5419.jpg
De hoofd-opslag; het idee is geleend van de methode die ze bij Mythbusters gebruiken. De indeling van shit is redelijk geperfectioneerd en ik kan de meeste zaken met 1 of 2 keer een bak uit het rek pakken terugvinden. Het kleine grut zit in de ijsbakjes in de Billy-Ikea-kast.

Wat misschien ook wel nuttig is om te vermelden: Hoe zitten jullie qua verlichting? Ik had op mijn studentenkamer een paar halogeenspotjes op mijn buro gericht, maar dat was best vervelend omdat je jezelf continue in de schaduw zet. Ik heb het toen ik dit huis kocht meteen goed opgelost: witte muren en 150W (ofzo) aan TL-licht tegen het plafond aan. Gezellig is anders, maar daar heb ik een huiskamer voor, en dit is wel echt ideaal licht om bij te werken: geen harde schaduw meer, geen reflecties op bolletjes tin, gewoon netjes ambient licht.

[Voor 16% gewijzigd door Sprite_tm op 27-01-2010 19:41]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Stoney3K
Die methode is echt al vééél ouder dan Mythbusters hoor, maar daarom niet minder effectief, ik denk dat iedere hobbyis wel een enorme stapel bakken heeft met 'Adapters', 'Signaalkabels', 'Boutjes M5' of zoiets erop.

Ik zie trouwens een Rigol TFT-scoop, bevalt dat ding een beetje? En is die grote plug aan de voorkant nu een poort voor een logic analyzer?

• Ikke!
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 23-06-2015

Ikke!

aka Netfinity

Dat huis ziet er gaaf uit, waar heb je die gehaald? Nee vind die muur gaaf zo, met die dikke boog erbij.

Klik mee voor GoT!........

• Sprite_tm
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 04:15

Sprite_tm

Semi-Chinees

Stoney3K schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 19:55:
Die methode is echt al vééél ouder dan Mythbusters hoor, maar daarom niet minder effectief, ik denk dat iedere hobbyis wel een enorme stapel bakken heeft met 'Adapters', 'Signaalkabels', 'Boutjes M5' of zoiets erop.
Mja, klopt, maar er echt losse rekken voor kopen en tegen de muur schroeven is iets wat ik hiervoor niet gedaan heb.
Ik zie trouwens een Rigol TFT-scoop, bevalt dat ding een beetje? En is die grote plug aan de voorkant nu een poort voor een logic analyzer?
Mjoah, tis an sich wel een redelijke scoop. Die van mij heeft zo nu en dan wat features (calibratie wil wel es weglopen als 'ie een tijd uitgestaan heeft; auto-calibratie fixet het wel though) maar voor hetgeen ik 'm gebruik issie prima. De poort aan de voorkant is idd een LA; die bevalt me erg goed ook omdat de scoop voor digitale signalen een samplefrequentie lijkt te hebben die hoger is dan de analoge.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• naftebakje
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 03-12 15:12
Sprite_tm schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 00:37:
... De poort aan de voorkant is idd een LA; die bevalt me erg goed ook omdat de scoop voor digitale signalen een samplefrequentie lijkt te hebben die hoger is dan de analoge.
Dat zal wel kloppen, want de ADC is het beperkende element van een scoop (sample nemen, quantizeren, uitlezen en op het scherm zetten duurt allemaal nogal lang), terwijl de signalen van de LA nagenoeg direct een schuifregister binnengeklokt kunnen worden.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• _ferry_
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Links een stelling a 3meter breed waar je net een hoekje van ziet, daar ligt allerlei meuk opgeslagen wat mischien eens van pas komt, en weerstandjes, ic'tje etc. Verder kun je denk wel aardig zien wat er ligt (klikken voor 800pixel foto)

En nog 1 van de zijkant van het bureau. Bij elkaar heb ik iets van 7 meter om aan te zitten :)

Verder staan er nog wat ladenkastjes onder de bureau's. En het is normaal niet zo opgeruimd nee, fotohoekje rechts ligt bijvoorbeeld helemaal vol ;) en t bureau ook wel aardig.

[Voor 15% gewijzigd door _ferry_ op 28-01-2010 12:35]

• tolunaygul12
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 04-12 14:15
mooi gemaakt die soldeerdampafzuiger.
ik zal van de week even foto's van mijn kamer maken. is nog wat rommelig :)

• kauko12
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 31-10 17:59

kauko12

No risk, No fun

veelzijdig hok!

• Elek_Stynus
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 19:28
Een pano van mijn werkplaats:

Mijn werkbank/bureau

Opslag in de kast:

De pc bureau (waar ik ook studeer, die 2 boeken moet ik overmorgen uit men kop kennen :p):

http://www.elektronicastynus.be ||| http://e-stynus.com/ ||| PV-Output 3840W/

• Sphere-
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 01-12 10:09

Alles ligt een beetje overhoop momenteel door wat gestress, morgen een poging doen om het weer wat netjes te maken :)

• vdbeke
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 02-12 07:17
Mooie werkplekjes allemaal, ik zal de mijne er ook maar tussen gooien.

opslag:

(Ondertussen ligt de tafel alweer vol met onderdelen en heb ik nood aan meer opslag om alles te kunnen sorteren, het word tijd dat er in de Brico nog eens een raaco-aanbieding komt.)

werktafel:

Ik ben al een tijdje opzoek naar een nieuwe en grotere werktafel, iemand een idee waar je goedkoop een tafel koopt?

De bouw van een (bijna) passief offgrid huis

• Ikke!
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 23-06-2015

Ikke!

aka Netfinity

Kringloop. bouwmarkt, of maak er zelf één.

Klik mee voor GoT!........

• Anthor
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
De ergste zooi is weer opgeruimd:

Hier zijn al vaker foto's van voorbij gekomen, maar dit deel van de woonkamer is mijn (electro)werkhoek:

Op tafel: sever/router, breadboards en simpele diy avr progger + 7805 voeding, multimeter en zakmes (die ik voor bijna alles gebruik), soldeerstation, labvoeding. De witte bakjes op de printer komen van de chinees, en zijn altijd handig.

Toevallig ben ik afgelopen weekend bezig geweest met het maken van de opbouw voor mijn werktafel . Het ding is nog niet af, het frame moet nog geverfd worden en de bovenplaat zit nog los. De bedoeling is om er nog een plaat tegenaan te zetten. Op die plaat komen dan stopcontacten (misschien zekeren met een automaat), en eventueel wat plek voor gereedschap / verbruiksmateriaal. Het lijkt me ook handig om er +5, +12 V en gnd aansluitingen te maken met een eigen voeding. Heeft iemand een idee wat de voorschriften (nen1010 o.i.d) zeggen over het aanleggen van zoiets?

De meeste componenten en verbruiks materialen bewaar ik in dit half verzakte kastje:

Dit is mijn 'rommelhok', ik heb wel een berging maar hout en metaalbewerking etc. doe ik meestal hier.

links een proxxon mf70 minifrees (net als die van ferry zo te zien). De scannerbak en 'handige' conrad hobbybox zijn mijn 'etst-installatie'.

De rest van de kamer:

Verbruiksmeteriaal, een lading gereedschap (die je gerust mag tutoyeren), een onmisbare verstekzaag, zooi die gerecycled kan worden, verdwaalde dmx t-bar die gerepareerd moet worden, voorraad hout en alu, en een grabbelbak met alu zaagresten voor stoute kinderen >:)

• tim427
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 05-12 10:06

tim427

Turbulence!

vdbeke schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 18:25:
Mooie werkplekjes allemaal, ik zal de mijne er ook maar tussen gooien.

opslag:
[afbeelding]
(Ondertussen ligt de tafel alweer vol met onderdelen en heb ik nood aan meer opslag om alles te kunnen sorteren, het word tijd dat er in de Brico nog eens een raaco-aanbieding komt.)

werktafel:
[afbeelding]

Ik ben al een tijdje opzoek naar een nieuwe en grotere werktafel, iemand een idee waar je goedkoop een tafel koopt?
Binnenkort doe ik mijn grote burea (Ahrend (goed merk!) de deur uit 90x200of210mm ;)) weg.

Echt een zware bureau, twee man is nodig om het fatsoenlijk te verplaatsen :) Zelfs een la voor hangmappen ;)

• Moonfox
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 01-12 23:08

Mijn lab doordeweeks >:)

Mijn knutselhoek op vrijdagavond :) (in panorama)

[Voor 38% gewijzigd door Moonfox op 02-02-2010 11:09. Reden: knutselhoek toegevoegd]

• Stoney3K
@hierboven: Die Tektronixen zijn leuke scoops, ik heb op de TU/e regelmatig met de 2-kanaals variant gewerkt (oude serie, zonder gekleurde knoppen). De 4ch hadden we voor de ontwerpprojecten niet echt nodig.

Die HP multimeters hadden we toen ook in de projectlokalen staan, samen met de bijbehorende functiegeneratoren, en Delta lab-voedinkjes. :)

Goed, hier is ook wat nieuwe gear binnen, dus het wordt tijd voor een up-deet:

Nieuw toegevoegd, v.l.n.r: Rode componentenkast (Praxis, 28 euro, 48 vaks), digitale multimeter met frequentie- en capaciteitsmeting en autoranging, 2 x 0-15V labvoeding, Owon PDS5022 DSO, Ferm multitool met flexibele as.

Voor de mensen die zich afvragen wat het zwarte kastje met sleutel en schakelaar is: Dat is een DAC voor het projectiegedeelte van [EiP]Codename: Rendez-Vous (als ik normale lasershows doe), niet een geheim project om nucleaire raketten mee te kunnen lanceren. :+

Reverse shot, als je je afvraagt waarom zelfs de kabels zo netjes liggen, ja, ik heb de foto een beetje ge-enscèneerd. So shoot me! O-)

Alle kabels verdwijnen in het ladenblok als ik geen projecten heb staan. Opgeruimd staat netjes! De USB-hub naast de scoop is niet alleen een veredeld verlengdoosje voor de USB-kabel die bij de scoop zat, maar komt ook enorm goed van pas als ik bijvoorbeeld een keer een programmer in wil pluggen of een Arduino wil herprogrammeren.

De lades heb ik ook onder handen genomen, het meest gebruikte gereedschap heeft nu zijn eigen (vaste) plek in flightcase-schuim. Zo schuift het ook niet meer door de kast heen als ik toevallig de la een beetje ruw opentrek. ;)

Gereedschap in de middelste la, componenten (behalve passives, in de kast) bovenin: Het achterste gedeelte is nog open om wat rommel in te dumpen, en het schuim heeft een mooi bijkomend voordeel, als je componenten hebt die je eventjes niet gebruikt en je wil voorkomen dat ze over je bureau heen gaan zwerven, dan kun je ze mooi met de pootjes in het schuim duwen.

Het ladeblok (op wielen) heeft zijn eigen stekkerdoos, en een spare voeding en een gereedschapssetje maakt het de ideale mobiele unit om ergens "crash-cart style" naartoe te rijden als er reparaties moeten gebeuren. De meetsnoeren hangen aan de zijkant van het ladeblok, en alle belangrijke spullen liggen ingeschuimd zodat het geen enorme rommel wordt als het blokje verreden wordt.

• nick_haak
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 01-12 22:52
netjes stoney, hoe bevalt je nieuwe scope?

• FrankTM
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 05-02 18:53
offtopic:
meh.. volgens mij had ik wat meer het topic moeten lezen, ipv alleen plaatjes kijken
evt mag deze post wel getrashed worden (H)

[Voor 94% gewijzigd door FrankTM op 26-02-2010 14:51]

iRacing Profiel

• vdbeke
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 02-12 07:17
De afgelopen drie dagen mijn opslagplaats een beetje "uitgebreid".

groter

De zwarte bureau moet nog weg. In de plaats komt er een kast op de twee meeste linkse dragers onder het grootste werkblad. En een stopcontact voor de TBM zou ook nog handig zijn, maar dat is voor met een paar weken.
De speakerkabel in de midelste rail dient voor het voeden van ledverlichting, ook nog iets voor de toekomst. Deze wordt gemonteerd zoals ik bij mijn bureau gedaan heb.

De bouw van een (bijna) passief offgrid huis

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee