Overclocken E8400 i.c.m. Asus P5N32-E sli

Pagina: 1
Acties:

• M.d.B.
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-10-2025
Beste tweakers,

Ik ben nog volledig noob op het gebied van overclocken, maar vind het na 2 jaar wel tijd om mijn pc te 'updaten'.
Ik heb me de afgelopen dagen ingelezen over overclocking en ben er inmiddels achter hoe het in zijn werk gaat.
Eerst maar even mijn specs:

Core 2 Duo E8400 (met Arctic Cooling Freezer 7 Pro)
Asus P5N32-E sli mobo
8 GB Kingston ValueRAM 800 Mhz CL6 (4 x 2GB)
Antec Nine Hundred behuizing
Windows 7 64bit Professional

Ik heb de intentie om me te wagen aan een overclock naar minimaal 3,6 Ghz, liever sneller (4.0Ghz).
Echter, ik heb vernomen dat het aanpassen van de voltages per moederbord nogal verschilt en ik heb nog niets kunnen vinden over dat van mij.
Aangezien ik nog geen ervaring heb met overclocken vroeg ik me af of iemand mij uit kan leggen waar ik moet beginnen.
Welk voltage is een goede eerste stap en welke snelheid voor de bus?
Daarnaast vroeg ik me af of (als ik de 4 Ghz haal) mijn geheugen dat wel aan zou kunnen, gezien ik de snelheid van het RAM en de bus graag 1:1 wil hebben?
Kortom, ik weet hoe en waar ik de snelheden en voltages kan aanpassen, maar wat is voor mij de juiste aanpak :P ?

Alvast bedankt voor de hulp :) !

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:44

Herman

FP ProMod
Hey M.D.B.

Ik zou eerst goed orienteren en lezen wat anderen hebben geprobeerd. Met zoekfunties kun je veel te weten komen over de mogelijkheden van de CPU i.c.m. je moederbord.
Bijvoorbeeld: klik
Hier kun je soms ook tips vinden van een goede Vcore.

Een mooi streven van een socket 775 vind ik persoonlijk:
400 clockrate * 9 Multiplayer = 3.6 ghz. = 1600 FSB
Memory 400 mhz DDR2 = 800 mhz.
Memory : CPU= 1:1

Enige tip die ik je kan geven is om kleine stapjes per keer te nemen.

Edit:
Een BIOS-update doet soms wonderen

[ Voor 3% gewijzigd door Herman op 25-01-2010 12:33 ]

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• M.d.B.
Oké, bedankt voor de tip.
Lees een hoop berichten waarbij de processor volledig stabiel op 4 Ghz loopt, dus vandaar dat ik de hoop had dat dat ook wel zou lukken :)
Maar dat is dus niet aan te raden?
Wellicht als er een betere koeler op zit of is dat niet het probleem?
Wil geen grote risico's nemen, 3,6 Ghz is ook al een mooie snelheid ;)

• KhumbuCloWn
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-09-2010
Ik heb een e6750( 2.66) en draai die nu al maanden op 3.6ghz. Als je wil mail ik je eens wat screenshots door. Mobo is ook een asus dus je zal er wel iets mee zijn.

Wat voor koeling heb je nu? De mijne is een scythe mugen. Met de boxed koeler kwam ik net aan de 3.2 ghz.

• M.d.B.
Een Arctic Cooling Freezer 7 Pro:
pricewatch: Arctic Cooling Freezer 7 Pro

Is in ieder geval beter dan de boxed koeler, weet niet of het afdoende is om goed over te klokken...

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:44

Herman

FP ProMod
M.d.B. schreef op maandag 25 januari 2010 @ 13:17:
Oké, bedankt voor de tip.
Lees een hoop berichten waarbij de processor volledig stabiel op 4 Ghz loopt, dus vandaar dat ik de hoop had dat dat ook wel zou lukken :)
Maar dat is dus niet aan te raden?
Wellicht als er een betere koeler op zit of is dat niet het probleem?
Wil geen grote risico's nemen, 3,6 Ghz is ook al een mooie snelheid ;)
Je maximale overclock hangt van heel veel factoren af. Het kan zelfs zo zijn dat twee identieke processoren een totaal andere max heeft op hetzelfde MB.
Ik zou dus niet zoveel kijken naar andermans max maar kijken wat jij kunt realiseren.

Bij 4 ghz wordt overigens niet alleen je processor maar ook je moederbord zwaar belast.

Kijk ook naar je doel van je PC. Als je pc 24/7 aanstaat zul je wat veiliger moeten OC'en dan wanneer je je pc alleen voor games gebruikt.
Of je een andere koeler nodig hebt? Als je stapje voor stapje OC't en de temps goed bijhoudt, kun je dat zelf het beste inschatten. Nogmaals rekeninghoudend met het doel van je PC.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• M.d.B.
Ik gebruik hem inderdaad ook als werk pc, maar wil hem overclocken omdat ik ook regelmatig games speel.
In ieder geval bedankt voor de tips! Heb nog wat research gedaan, ben zo weer een stuk wijzer!
Ik zal met stapjes werken en vervolgens gewoon kijken hoe ver ik kom :)
Is er trouwens ook een manier om te meten hoe zwaar het moederbord belast wordt?
Heb inmiddels over meedere programma's gelezen (Everest, orthos, superpi, prime95), welke raden jullie aan?

• KhumbuCloWn
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-09-2010
Ik gebruik voornamelijk prime95 en orthos. Die stressen alles als een gek, je zal het wel zien aan uw temperaturen. Daarvoor gebruik ik speedfan en coretemp.

De belasting van uw mobo zal je wel merken, namelijk niet meer booten, hoge temps, Blue screens tijdens de testen. Gewoon stapje terug gaan dan.

Als ik me niet vergis moet je in je bios de mogelijkheid hebben om verschillende profielen aan te maken. Zo kan je een zwaar overclok profiel maken om te gamen en een tweede maar minder stresvol profiel om te werken.

• M.d.B.
KhumbuCloWn schreef op maandag 25 januari 2010 @ 17:36:
Ik gebruik voornamelijk prime95 en orthos. Die stressen alles als een gek, je zal het wel zien aan uw temperaturen. Daarvoor gebruik ik speedfan en coretemp.

De belasting van uw mobo zal je wel merken, namelijk niet meer booten, hoge temps, Blue screens tijdens de testen. Gewoon stapje terug gaan dan.

Als ik me niet vergis moet je in je bios de mogelijkheid hebben om verschillende profielen aan te maken. Zo kan je een zwaar overclok profiel maken om te gamen en een tweede maar minder stresvol profiel om te werken.
Dat zou helemaal mooi zijn, ik ga me er eens even in verdiepen, thanks ;)
Pagina: 1