Bi-Wiring / Bi-Amping aansluiten denon 3310

Pagina: 1
Acties:

• Timstone
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-12 17:28
Beste allemaal,

Ik heb onlangs een aardige investering gedaan in audiovisuele apparatuur. Hier een opsomming:In de handleiding van m'n Denon zag ik een mogelijkheid staan tot het bi-polair aansluiten van de twee front speakers. Aangezein ik een noob ben op het gebied van audio heb ik dit uit nieuwschierigheid gedaan. De twee RX8'en zijn hiervoor geschikt (twee paar aansluitingen en staat ook nog in de handleiding van de speakers). Het zwikkie gecallibreerd en gelijk een paar films mee gekeken. Ik was er echter niet erg tevreden mee. De centre speaker was veel te zwak en het leek alsof ik een deel van het geluid miste. Het stemgeluid ging keurig van links naar rechts (en vice versa), maar sloeg de centre speaker over. Dit deed mijn bloed niet sneller pompen, dus heb ik de bi-polaire aansluitingen weer ongedaan gemaakt. Nu ik weer een paar films heb gekeken met de normale aansluiting ben ik wel erg benieuwd of ik de bi-polair aansluiting toch kan terugzetten zonder dat de centre speaker wordt overgeslagen. Je merkt echt wel verschil met de bi-polaire aansluiting. De centre speaker is overigens ook geschikt om bi-polair te worden aangesloten. Het enige waar ik niet achter kan komen is of mijn Denon 3310 dit ook aankan. Wellicht doe ik iets fout? Kan iemand mij misschien helpen?

Nog een vraag die direct opkomt is het zwakke stemgeluid uit de centre speaker. Muziek en geluidseffecten hoor je zeer duidelijk, maar stemgeluiden komen heel erg zwak uit m´n geliefde speakers. Kan iemand mij hier ook mee helpen?

[ Voor 0% gewijzigd door Timstone op 24-01-2010 18:42 . Reden: Typo´s ]

Paperclip Maximizer!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:09

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Volgens mij heb je het wel goed aangesloten (zoiets heet overigens bi-wiring), maar wellicht klopt er een instelling in de denon niet mbt dolby geluid?

Wise enough to play the fool

• Timstone
Teacher:

Tijdens de callibratie heb ik de instellingen van de Denon correct veranderd.
Misschien is de bi-wiring (mijn dank voor de verbetering) van de speakers niet compleet zonder de centre speaker ook op die manier aan te sluiten?

Nog advies met betrekking tot het erg zwakke stemgeluid?

Paperclip Maximizer!

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-12 23:00

reiker

dan jij!

Timstone schreef op zondag 24 januari 2010 @ 18:41:
Teacher:

Tijdens de callibratie heb ik de instellingen van de Denon correct veranderd.
Misschien is de bi-wiring (mijn dank voor de verbetering) van de speakers niet compleet zonder de centre speaker ook op die manier aan te sluiten?

Nog advies met betrekking tot het erg zwakke stemgeluid?
Het wel of niet bi-wired aansluiten van je center maakt geen verschil (tenzij je rare trucs uithaalt om te kunnen bi-ampen; zie onder). Ik kan me niet voorstellen dat de 3310 een optie voor bi-wiring voor de center heeft trouwens? Het is in elk geval niet te zien op de plaatjes van de achterkant van de 3310 (specs op Denon UK website; druk op grote plaatje voor pop-up, selecteer plaatje van de achterkant, klik link eronder aan voor details).

Heb je je 3310 wel correct ingesteld voor bi-wire? Ik neem aan dat je de tweede set kabels in de Front-B aansluiting hebt gestopt. Check je manual voor de juiste instellingen met betrekking tot bi-wire (bi-amp in dit geval ws)! Kan zijn dat je 3310 is ingesteld om bv. Surround-back te gebruiken als extra kanalen voor bi-amp, terwijl je de kabels dus in Front-B het gestopt. Dit zou kunnen verklaren waarom je niet zo gecharmeerd was van het geluid; je mist dan gewoon (ws) het hoog, omdat die driver niet aangestuurd wordt!

Komt er überhaupt wel geluid uit je center? Zo ja: verhoog de output van de center in de instellingen met een paar dB. In mijn 2310 moet de center ook op +3.5dB om mee te komen met de rest. Is een veel voorkomend "probleem" bij AV receivers!

[ Voor 11% gewijzigd door reiker op 24-01-2010 18:52 ]

Zo gezegd, zo gedaan.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:45
Daarnaast is bi-wiring iets anders dan bi-amping. Met bi-wiring gebruik je voor beide draden dezelfde output van de versterker. Met bi-amping gebruik je de ongebruikte surround back uitgang van de denon samen met de normale front uitgang (zoiets zal ook wel in de handleiding staan). In het laatste geval kan dit dus enkel met links/rechts, niet met de center want daarvoor heb je geen output meer over. De center moet je dus normaal aansluiten, en die twee koperen verbindingsplaatjes moet je voor de center wel gebruiken, voor links/rechts niet.

De autosetup zou ik verder vanaf blijven en het lekker met de hand doen, en daarbij voor links en rechts hetzelfde doen om faseproblemen te voorkomen.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Timstone
Heren,

Bedankt voor de hulp. Ik print jullie antwoorden even uit ga vanmiddag aan de gang. Eens kijken of ik per ongeluk iets fout heb gedaan. Wel markant dat reiker aanhaalt dat het een veel voorkomend probleem is dat de centre speaker pas bij +3,5 dB mee kan komen met de rest (er komt overigens wel geluid uit de speaker, hij is niet kapot of wat dan ook).

ShittyOldMan:
Bedankt voor de opheldering van het verschil tussen bi-wiring en bi-amping. Bij mij gaat het dus om bi-amping.

Er zijn twee aansluitparen (HF; High Frequency en LF; Low Frequency), maakt het uit welke set kabels je waar aansluit (in de normale aansluiting voor de front speakers of in de Front-B)?

[ Voor 0% gewijzigd door Timstone op 06-03-2010 12:19 . Reden: Typo's ]

Paperclip Maximizer!

• reiker

reiker

dan jij!

Timstone schreef op maandag 25 januari 2010 @ 11:08:
Heren,

[...]

Er zijn twee aansluitparen (HF; High Frequency en LF; Low Frequency), maakt het uit welke set kabels je waar aansluit (in de normale aansluiting voor de front speakers of in de Front-B)?
Nope, dit maakt niet uit. De receiver stuurt het volledige signaal naar beide aansluitingen; de filters in je speakers doen de scheiding. Zolang je maar zorgt dat je receiver "weet" dat je speakers gebi-amped zijn via Front-A en Front-B (en niet, bijvoorbeeld, Front-A en Surround-Back; dan moet 'ie vast anders ingesteld zijn!), dan komt het met het bi-ampen wel goed.
Hou wel de fase in de gaten; + op de receiver aansluiten op + op de speakers (of + op -, als je maar consistent bent). Maar ik hoop dat ik mag aannemen dat dat wel goed zit :)

[ Voor 10% gewijzigd door reiker op 25-01-2010 11:26 ]

Zo gezegd, zo gedaan.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:45
In dit geval juist wel front A en surround back (amp assign). Uit beide komt overigens hetzelfde signaal.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• reiker

reiker

dan jij!

Prima :) Ik dacht dat de 3310 ingesteld kon worden om op meerdere manieren te bi-ampen :)

Zo gezegd, zo gedaan.

• Brimme
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-12-2024
Ik heb mij Avr3808A ook dmv Bi-amp aangesloten op mijn monitor Audio RS6, Dit klinkt veel beter bij mij dan normaal.Ik heb bij mij helemaal geen probleem dat mijn center zachter klinkt dan de rest.

Heb je Audyssey goed zijn werk laten doen?

hier staat een goede handleiding met hoe je het beste uit je versterker kan halen. dit maakte bij mij een wereld van verschil.
http://www.avsforum.com/a...p?p=14456895#post14456895

• Timstone
Heren,

Heel erg bedankt voor alle hulp. De link naar de handleiding zal ik aandachtig doornemen. Enige vragen zult u hier weer terugvinden.
Toppie! _/-\o_

Paperclip Maximizer!

Pagina: 1