Lijkt me sterk dat hier veel Twellonaren zitten, maar toch. Het is Zondag en ik verveel me.
Nadat het glasvezelnetwerk nu al inmiddels 5 jaar in de grond ligt, kreeg ik afgelopen vrijdag een
brief van Glashart in de bus met daarin een stukje tekst en uitleg + de aanbiedingen van 3 ISP's.
Hier een 2 (imho) belangrijke punten uit deze brief;
- Iedereen die zich voor 1 maart aanmeldt, betaalt geen aansluitkosten.
- Als niet aan de voorwaarde wordt voldaan dat 45% van de huishoudens in
Twello zich vóór 1 maart a.s. heeft aangemeld voor een abonnement, loopt
Twello dit glasvezelnetwerk mis. Het duurt dan weer jaren voordat zich weer
zo'n kans voordoet.
daarnaast bieden ook alle 3 ISP's een soort van gratis "opzegservice" aan.
De verschillen in prijs zijn (imho) zó groot dat het me een beetje verbaasde.
Ik neem even de (qua prijs) meest gelijkende triple-varianten welke de ISP's aanbieden als voorbeeld,
daarbij gebruik ik XMS als ´startpunt´ omdat deze ISP maar 1 triple-pakket in zijn assortiment heeft.
XMS
XMS biedt internet, televisie en telefoon aan voor €54.95
Voor dit bedrag krijg je een 50/50 internetverbinding, analoog+digitaal TV-signaal en een telefoonlijn.
Wil je echter van het digitale TV-signaal genieten, dien je een settop-box á €89 erbij te kopen. Het totaal
aantal TV-zenders uit dit basispakket (analoog+digitaal) is 50, een eventueel daarbij te nemen "pluspakket"
(16 extra zenders) kost €9.95 extra per maand. Eredivisie Live kost €11.95 extra per maand.
Concepts ICT
Concepts ICT biedt internet, televisie en telefoon aan voor €52.95
Voor dit bedrag krijg je een 75/75 internetverbinding, analoog+digitaal TV-signaal en een telefoonlijn.
Om van het digitale TV-signaal te genieten krijgt je van Concepts ICT er gratis een settop-box bij. Het totaal
aantal TV-zenders uit dit basispakket (analoog+digitaal) is 73, een eventueel daarbij te nemen "pluspakket"
(44 extra zenders) kost €7.95 extra per maand. Eredivisie Live kost ook hier €11.95 extra per maand.
Solcon
Solcon biedt hun pakketten op een andere manier aan (elke dienst wordt afzonderlijk betaald),
ik zal hier zelf een triple-pakket samenstellen op de goedkoopst mogelijke manier als voorbeeld.
Solcon biedt internet, televisie en telefoon aan voor een totaalbedrag van €62,30
Voor dit bedrag krijg je een 35/35 internetverbinding, analoog+digitaal TV-signaal en een telefoonlijn.
Om van het digitale TV-signaal te genieten krijgt je van Solcon een settop/box in bruikleen. Het totaal
aantal TV-zenders uit dit basispakket (analoog+digitaal) is 30, een eventueel daarbij te nemen "pluspakket"
(59 extra zenders) kost €8.95 extra per maand. Eredivisie Live kost ook bij Solcon €11.95 extra per maand.
Even de decoders op een rijtje:
Amino 110 (Nederlandstalige handleiding)

Grootte 114x100x35 (480g)
Ethernet 10/100 BaseT (RJ-45)
10-pins mini-Din
S/PDIF (RCA)
1x USB 1.1
Maximale resolutie 640x512
16MB Flash, 64MB RAM
Amino 130M (nederlandstalige handleiding)

Grootte 114x102x35 (262g)
HDMI 1.2a. met HDCP
S/PDIF (optisch)
1x USB2.0
Resolutie 720p en 1080i
32MB Flash, 192MB RAM
Amino 530 DVR (wordt verwacht,helaas nog geen handleiding)

Grootte 185x240x70 (1.8kg)
HDMI 1.2a. met HDCP
S/PDIF (optisch)
Component (YPrPb)
3x USB2.0
160GB HDD
Resolutie 720p en 1080i
32MB Flash, 192MB RAM
Voor mij persoonlijk is de "aanbieding" van Solcon een lachertje. Hoge kosten (de duurste), een lage
internetsnelheid en het kleinste aantal zenders in het basispakket. 35 down is tegenwwordig niet echt
iets om over naar huis te mailen een tegenwoordig hebben de meeste mensen al een kleine 30 zenders.
Ook wel grappig is hoe ze zelf groots adverteren in hun folder. Ze maken daar een kosten-vergelijking
tussen een standaard internet/analoge tv/telefonie -pakket en zo'n zelfde (ook analoog) pakket van hun
daarin uitkomt dat Solcon maar liefst €0.65 goedkoper is per maand als wat we (volgens hun) nu zouden
betalen. Tja, sommige mensen zullen het een wereldbedrag vinden. IMHO is het een bagger-vergelijking
Concepts ICT kom hier het goedkoopste uit de bus. 75/75 is uitstekend te doen, en dat je 1 settop-box
(twv €89) van hun krijgt om van het grote zenderaanbod te genieten is volgens mij mooi meegenomen.
Daarnaast kost hun best grote pluspakket ook het minste (zou men het erbij willen nemen).
XMS hangt er een beetje tussenin. De middenmoot gezien prijs en aanbod. Ook zag hun "folder" er uitermate
belabberd uit (niet dat dat echt belangrijk is, maar toch), het was een vadsig A4'tje met summiere informatie.
Hun TV-zender aanbod van hun basis- én hun extra te betalen plus-pakket is qua zenderaantal in totaal nog
kleiner als dat Concepts ICT alleen al als basis -pakket levert.
Ik neig zelf het "supah de luxe" alles-in-1 pakket te nemen van Concepts ICT. Deze kost €69.95 per maand
en daarvoor krijg je 100/100 up/down, analoog+digitaal TV, 2 telefoonnummers, settop-box én installatie.
Oh, voor ik het vergeet..
Voor onze Turkse Twellonaren hebben alle ISP's een speciaal pakket voor €4.95 per maand extra! (Pahalı değil?)
[ Voor 10% gewijzigd door Sinner op 02-02-2010 08:39 . Reden: decoders erbij gezet ]