• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:30
ktf schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 14:38:
Oh, oke, interessant. Ik mask zowiezo al, ik wist alleen niet dat dat zo heette. Het hele punt is dat ik eigenlijk wil masken op 16-pixel randen, om het de encoder makkelijker te maken, maar dan moet ik 4 pixels naar boven schuiven, en dat gaat niet. Daarom heb ik tot nu toe steeds de volgende filter pijplijn: deinterlace, crop, expand (dat is een filter die zwarte randen toevoegd) waarbij ik zwarte randen van 16 pixels onder, links en rechts hebt. Dat schuiven gaat geloof ik niet samen met interlaced materiaal. (hij gaf een waarschuwing met iets met brainfart cropping :P)
Dat kan allemaal wel met AviSynth. :)
Croppen, masken, schuiven kan hiermee eenvoudig, ook met interlaced materiaal.

Zie het onderstaande voorbeeld wat ik gebruik bij het converteren van VHS naar DVD:

VHS opname via analoge ingang DV/D8-Camcorder (720x576) met typische 'VHS noise' aan de onderkant van het beeld.
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/25rpbw9.jpg

Met dit eenvoudige Avisynth script verwijder ik 16 pixels/lijnen aan de onderkant en voeg dan zowel aan de boven als onderkant van het beeld weer 8 pixels toe zodat de resolutie weer 720x576 wordt ern DVD MPEG2 compatible blijft.
Hierbij wordt het beeld dan weer netjes gecentreerd
Uiteraard blijft alles ook interlaced..

code:
1
2
3
4
#avisynth VHS Crop and Noise Reduction
AVISource("VHSBBCTEST.avi")
dnr2(8)
cropbottom(16).AddBorders(0,8,0,8)

VHS opname via DV-Camcorder via Avisynth script.(720x756)
Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/29fxtl5.jpg
Edit: ik heb een Pinnacle PCTV USB2, kastje van een jaar of 4 oud geloof ik. Ik capture van een Sony Handycam met Video8 bandjes over composiet (de camera ondersteunt helaas niets anders)
Ik lees dat dit apparaat in het DV (enm MPEG2) formaat kan capturen?
Dit lijkt mij een beter geschikt formaat om te bewerken dan X/H264.
[b][message=33351516,noline]Wat blijkt? De laatste voldoet eigenlijk ook wel (net niet helemaal, maar ik denk dat dat komt door de blur die opschalen altijd met zich meebrengt) De camera heeft dus heel niet het oplossend vermogen 720x576, dus het maakt niet uit, scherpte die ik niet heb kan ik ook niet verliezen ;)
Tja 'voldoet eigenlijk ook wel....'
Het is maar wat je wilt natuurlijk.
De beste kwaliteit krijg je gewoon door 720x576 interlaced te capturen en dit ook zo op DVD te zetten.

.

[ Voor 3% gewijzigd door The_Doman op 26-01-2010 17:26 ]

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-04 14:38

Caveman

whahoehaha

Wat jij quote gaat de hele tijd over digitale camcorders, je HI-8 tapes zijn analoog. En op de site staat dat die net even iets anders werken. Je heb gelijk als je zegt dat die 50 images per seconde cappen, maar wel op de halve hoogte, het is net alsof je door jaloezien kijkt (oneven lijnen - even lijnen). Je TV zorgt ervoor dat je geen streepjes ziet door ze in elkaar te weven (interlacen). Je kunt het vergelijken met een sinus:
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/e/ea/Sine_wave.svg/200px-Sine_wave.svg.png
Bij bv 50 Hz gaat ie 100x door nul, 1 cyclus is dus hele sinus (positief en negatief). Hetzelfde geld voor frames en fields, 1 frame zijn 2 fields (odd en even). Je kunt dus niet zonder meer zeggen dat het 50 fps is, het blijft 25 fps alleen heeft de ene picture (odd) de andere (even) nodig om een frame te maken.
Hierbij wil ik niet aangeven dat interlaced slecht is, het is een hartstikke mooie techniek waarbij je vloeiende beelden krijgt met beperkte bandbreedte. Maar "het komt uit de breedte of de lengte" letterlijk, het is wel de halve hoogte (lagere resolutie). Wat de maker van 100fps doet is van 25 fps interlaced, 50 fps progressief maken is extrapoleren, welliswaar op basis van de fields maar er wordt informatie "bijverzonnen" die er niet was. Wat niets af doet aan de mooie beelden en vloeiende bewegingen die gecreerd worden.

Om nog even op je eigen quote terug te komen; Interlacing is niets meer dan een oplossing om vloeiende beelden te krijgen met de apparatuur van toen, die niet snel genoeg was (beperkte bandbreedte).
Dus als je bang bent dat deinterlacing informatie weggooit, zou ik het idd interlaced laten. Maar zoals ik al aangaf met een fatsoenlijk deinterlace filter heb ik nog nooit iets gemerkt van bewegingsverlies, maar misschien ben ik niet kritisch genoeg...

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

Pagina: 1