hoe netwerk uitbouwen met telenet als provider?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liquid_Bisquit
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-01 14:59
Beste mensen (uit België),

ik heb als ISP telenet en digitale tv (dus met digicorder).

Het dikke probleem is dat die digicorder alleen kan aangesloten worden op een switch, niet op een router, dan werkt hij niet normaal.

Ik heb voor de rest een pc (w7 ultimate), laptop (wxp), playon hd en binnenkort een nas. En het zijn net deze vier apparaten die ik op een netwerk zou willen krijgen, op een router die aangesloten wordt op die switch.

Ik heb een eierkop, maar ik krijg écht een punthoofd van al die technische praat die ik al heb doorgeworsteld op forums... |:( Ik kan er gewoon niet aan uit en ben bang m'n hardware te verklooien.

Alvast heel erg bedankt! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pachacuti
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-04 10:20
je sluit je router en je corder aan op de switch en dan alle 4 de apparaten op die router en dan zou alles gewoon moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 12:49

job

Vertel voor de NL'ers onder ons eens wat voor apparatuur je nu hebt liggen (wat voor modem dus) en hoe je nu de boel hebt aangesloten. Ik zie namelijk niet helemaal in waarom je vast loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liquid_Bisquit
Die switch is van D-link en de router van cisco wrt45.

Als ik alles aansluit hebben alle apparaten wel internetverbinding, maar mijn playonHD kan geen bestanden gestreamd krijgen van mijn pc bijvoorbeeld.

Ik zou graag een Nas kopen voor opslag en vooral voor video en audio, maar ik ben bang dat mijn playonHD er niet mee gaat samenwerken (lees: geen streaming mogelijk)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

job schreef op zaterdag 23 januari 2010 @ 20:39:
Vertel voor de NL'ers onder ons eens wat voor apparatuur je nu hebt liggen (wat voor modem dus) en hoe je nu de boel hebt aangesloten. Ik zie namelijk niet helemaal in waarom je vast loopt.
Bij Telenet krijg je volgende hardware geinstalleerd als je een pack met internet en digitale tv koopt. De kabelmodem, een switch en een digibox. De switch wordt geplaatst door Telenet zelf. Dit omdat de digibox een ip krijgt buiten de range van de gewone pc. Het is dus niet mogelijk om die switch te vervangen door een router. Anders werken bepaalde functies van de digibox niet meer.

On-topic:
Ik ben ook niet helemaal mee met het probleem. Je sluit gewoon je router aan achter de switch. Daarvoor kan je toch niks doen, en de digibox moet niet in jouw eigen netwerk zitten, want die heeft toch geen netwerkfuncties. Dus gewoon na de switch ( meestal plaatst telenet een dlink ) sluit je jouw router aan, en aan de router sluit je alle toestellen aan voor je intern netwerk...

Het ligt dus niet aan de installatie van Telenet. Ik zie namelijk niet in wat de digibox doet in combinatie met de PlayonHD en pc. Ik denk dat het probleem te zoeken is bij een van die twee, en niet onmiddellijk bij het netwerk.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2010 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 09:43
Weet niet precies hoe het daar in elkaar zit, maar lijkt mij dat als je de decoder gewoonrechtstreeks op de switch aangesloten laat en alle overige apparatuur achter een router aansluit op de switch het gewoon zou moeten werken, ook onderling.

[ Voor 5% gewijzigd door Nielson op 23-01-2010 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Verwijderd schreef op zaterdag 23 januari 2010 @ 20:51:
[...]

Bij Telenet krijg je volgende hardware geinstalleerd als je een pack met internet en digitale tv koopt. De kabelmodem, een switch en een digibox. De switch wordt geplaatst door Telenet zelf. Dit omdat de digibox een ip krijgt buiten de range van de gewone pc. Het is dus niet mogelijk om die switch te vervangen door een router. Anders werken bepaalde functies van de digibox niet meer.

On-topic:
Ik ben ook niet helemaal mee met het probleem. Je sluit gewoon je router aan achter de switch. Daarvoor kan je toch niks doen, en de digibox moet niet in jouw eigen netwerk zitten, want die heeft toch geen netwerkfuncties. Dus gewoon na de switch ( meestal plaatst telenet een dlink ) sluit je jouw router aan, en aan de router sluit je alle toestellen aan voor je intern netwerk...
Dankje. die informatie was wel nodig inderdaad.
Het hele woord kabelmodem wordt dus ook door de TS niet genoemd, zelfs niet na verzoek.

En inderdaad, de router aan de switch hangen, en aan de router alle apparatuur (behalve natuurlijk de digicorder) hangen en alles zou goed moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pachacuti
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-04 10:20
Ik heb geen ervaring met de playon maar ik heb bij telenet comfortnet + digitale tv en op mijn internet zijn 2 laptops, 2 pc's, mijn samsung tv, synology nas en playstation aangesloten en ik kan alles benaderen zonder de minste problemen.

Heb je op je pc je bestanden wel gedeeld?
maw, heeft je playon voldoende rechten om aan je bestanden te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liquid_Bisquit
Bedankt voor de vele en snelle reacties. Ik ga dat allemaal nog eens beter uitpluizen.

De rechten om te delen zouden echt voldoende moeten zijn, dat heb ik goed nagekeken. Ik vermoed dat het probleem dan zit bij de playonhd zelf... Die heeft wel meer problemen op het vlak van goed werkende drivers etc...

Als iemand een vergelijkbare goede mediaspeler weet die wél zonder problemen bestanden kan delen, dan hoor ik het graag.

bedankt jongens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-09 16:25
De opzet moet zijn,

KABELMODEM ---> SWITCH --> ROUTER --> PC's & Laptops
............................................--> DIGICORDER

Dan krijgt de Digicorder zijn IP van de kabelmodem en de router een WAN ip, dan kan je alles doen wat je wilt.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ze krijgen alletwee een WAN IP... Dat is net het punt van de switch. De modem ziet twee apparaten. Alleen door twee WAN IPs (gekoppeld aan het MAC-adres waarschijnlijk) kan Telenet bepalen wat internetverkeer is en wat niet (lees: wat naar je digicorder gaat).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-08 11:51
Ik heb eveneens een vraag ivm de telenet netwerkwerk configuratie uitbreiden.

Mijn ouders hebben ook zo'n telenet pack, welke uit hetvolgende bestaat:

code:
1
2
3
coax --> kabelmodem --> dlink switch --> digibox (tv)
                                     --> pc van broer
                                     --> pc van ouders

Nu heb ik pas voor hun een laptop gekocht en dan zouden ze uiteraard een draadloos netwerk willen hebben

Ik heb hier zelf bij mij thuis echter nog een Wireless ADSL Gateway op overschot liggen (Linksys WAG200G-EU) doordat ik zelf pas ben overgeschakeld naar vdsl2

Nu heb ik vorig weekend al geprobeerd deze bij mijn ouders aan de praat te krijgen, maar als ik het topic hier goed begrijp, werkte dit niet omdat ik probeerde de switch te vervangen door Wireless ADSL Gateway (ipv hem er op aan te sluiten)
zoals eerder al vermeld, krijgt iedere client momenteel een eigen internet ip en geen lokaal netwerk ip

Nu kan ik dit pas volgend weekend opnieuw proberen en wou ik, indien nodig, zo snel mogelijk een wireless router bestellen.

Vandaar volgende vraag:
Zou het normaalgezien ook moeten werken als ik Wireless ADSL Gateway aansluit op de switch (ipv een Wireless router)?
Of werkt dit niet omdat een Wireless ADSL Gateway enkel internet kan ontvangen via ADSL poort (telefoonstekker)?

Alvast bedankt!

[ Voor 6% gewijzigd door Mastakilla op 13-04-2010 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lunacy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-10-2024
Als je die "Wireless ADSL Gateway" als accesspoint kan instellen moet dat wel lukken vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
enig idee hoe ik dat kan checken?

dit zijn momenteel de meest uitgebreide specificaties die ik kon vinden:
http://www.broadbandbuyer...ations.asp?ProductID=3870
bij Linksys zelf zijn de specificaties nl al weg (discontinued)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

niet zo moeilijk. dhcp server op de gateway uitzetten.. en het ding met een lanpoort aan je modem hangen.
De vraag is wel hoeveel ip's telenet uitdeelt.. daar zal vast een beperking aanzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
ow

wat je nu voorsteld is dan toch de switch vervangen door de Wireless ADSL Gateway?

ik dacht uit de replies hierboven juist te verstaan dat dit niet werkte? en dat je de "router" juist aan de switch moest hangen?

heb intussen nog deze 2 links gegoogled:
http://answers.yahoo.com/...qid=20071222060717AAuNuD9
--> vraag is hetzelfde, maar antwoord is vaag en link in antwoord werkt niet meer :'(

http://bc.whirlpool.net.a...ction=h_view&model_id=627
--> er staat een vinkje bij access point mode, maar of dit nu is wat ik zoek weet ik niet zeker

ook probeer ik te weten te komen of het zou moeten werken, zonder het effectief te proberen (dat kan dit weekend pas)

[ Voor 9% gewijzigd door Mastakilla op 13-04-2010 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
heb net nog deze topic gevonden:
Kabel en gebruik van DSL-modem

het scenario is wel een beetje anders in dit topic, maar trekt er toch erg hard op
hieruit begrijp ik dat het niet zou kunnen werken... :'(

kan iemand dit bevestigen of me uitleggen waarom het in mijn geval misschien toch op een andere manier zou kunnen lukken?

nogmaals bedankt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
ter info:

de modem --> http://www.motorola.com/C...-Cable-Modem-SB5101-US-EN
de switch --> http://www.beslist.nl/com...(_DES-1005D_)_Switch.html

het abo bij telenet --> http://telenet.be/1120/0/...efonie/diamondshake+.html

in de specs van het abo vind ik trouwens net dat slechts 2 computers / spelconsoles tegelijk online kunnen (officieel dan toch)

maar in principe heb ik ook niet meer nodig (mijn ouders hun laptop en mijn broer zijn pc)
hoewel het wel tof zou zijn mocht ik ook online kunnen als ik met mijn laptop langs kom ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Mastakilla op 13-04-2010 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 15:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Modbreak:Mastakilla, zou je in het vervolg je vorige bericht willen editten als jij de laatste poster bent in het topic. Dat voorkomt het gevoel van omhoog schoppen om het topic opnieuw onder de aandacht te brengen.
Je kan je bericht editten met behulp van de editknop Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/edit.gif

Na 24 uur mag je pas het topic opnieuw onder de aandacht brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
excuses...

het was niet de bedoeling om de thread al te bumpen (had ook weinig zin, aangezien hij nog steeds van boven stond ;) )
ik vond het gewoon apparte posts, vandaar... volgende keer zal ik ze in 1 post editeren...

iig, bij deze dan maar een "echte" bump :)
kan iemand me nog verder helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lunacy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-10-2024
Het is toch duidelijk inmiddels?
Je hangt je switch aan de de modem. Aan de switch hang je je digibrolbox en je router. Zowel je digibox als je router krijgen nu een publiek ip adres. De rest van je toestellen hang je op je router en deze deelt private ip adresssen uit. Alles wat nu achter de router hang kan met elkaar communiceren. Dan heb je je 2 publieke adresssen van telenet opgebruikt maar jij kan wel "oneindig veel" toestellen aan je router hangen.
Pagina: 1