Toon posts:

Speakerobstructie: hoe gaat dit klinken?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik ben van plan om een speakerset aan te schaffen (Jamo s606 hcs3 i.c.m. onkyo sr-507, ik heb niet echt de ruimte voor een aparte sub en het moet goed klinken en er goed uitzien). De ruimte in mijn kamer is beperkt, daarom komen de speakers direct naast (bijna tegen) het tv-meubel te staan (zie foto). Dit zou op zich niet zo'n probleem zijn, ware het niet dat de s606 een woofer in de zijkant heeft zitten die dan deels 'afgedekt' is door de zijkant van het meubel. Sowieso adviseert Jamo minstens 2 meter afstand tussen de twee fronts.

Ik begrijp ook wel dat de situatie dus niet optimaal is voor het geluidsbeeld, maar mijn vraag is wat ik dan kan verwachten. Gaat het hele meubel resoneren? Is de bass vrijwel afwezig of verschrikkelijk vervormd? Kortom is het wel aan te raden deze set aan te schaffen in deze situatie?

Dit is de huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/2lkpidw.jpg

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-02 00:15

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

als je de linker en de rechter omdraait wijzen de woofers toch beiden naar buiten?

Verwijderd

Topicstarter
Ja, alleen dan wordt de woofer van de linkerfront helemaal afgedekt door de kast aan de linkerkant...

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:56
Woofers naar binnen zetten.

• kevinvdw
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-08-2025
Ik heb hier juist dezelfde set staan sinds 2 weken, ook voor in een kleine kamer en zelfde situatie met tv-meubel(staan wel nog twee hoge kasten naast en daarnaast telkens een front)
Wegens examen heb ik wel nog geen tijd gehad mijn fronts daar te zetten. Jamo geeft zelf aan dat de woofers naar buiten zetten zorgt voor meer bassen, naar elkaar heffen ze elkaar gedeeltelijk op. Ik kan alleen maar zeggen dat het een verschrikkelijke aanrader is deze set te kopen en ik zou ze ook naar binnen zetten, maar dan gaat de woofer wel gedeeltelijk tegen je tv-meubel zitten.
Als mijn examens gedaan zijn en alles geïnstalleerd is laat ik weten hoe het hier is(staat wel voorlopig ergens anders opgesteld en klinken echt lekker)
Wel nog even vermelden dat als je deze set koopt je niet alles uit de boxen haalt(qua volume dan), maar vermits het een kleine kamer is zal dat zeker geen probleem zijn. Ik heb dit zelf zo gedaan zodat ik de boxe nog jaren en bij verhuis naar een grotere kamer kan houden, eventueel icm een andere receiever.
Als er vragen zijn over de twee, laat gerust weten

edit: nog een vraagje, waar ga je je speaker rechts zetten? Je deur gaat niet meer opengaan!

[ Voor 29% gewijzigd door kevinvdw op 23-01-2010 16:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
diamondback schreef op zaterdag 23 januari 2010 @ 15:56:

Wel nog even vermelden dat als je deze set koopt je niet alles uit de boxen haalt(qua volume dan), maar vermits het een kleine kamer is zal dat zeker geen probleem zijn. Ik heb dit zelf zo gedaan zodat ik de boxe nog jaren en bij verhuis naar een grotere kamer kan houden, eventueel icm een andere receiever.
Had hetzelfde principe in gedachten. Speakers koop ik een beetje op de groei, dus het hoeft nu nog niet het volle potentieel te geven als het maar goed klinkt zonder resoneren of iets dergelijks.

edit: nog een vraagje, waar ga je je speaker rechts zetten? Je deur gaat niet meer opengaan!
Ik heb het opgemeten. Het meubel schuift iets naar links en dan gaat het nèt.
Als er vragen zijn over de twee, laat gerust weten
Kan buiten de bovenstaande vraag even niets bedenken, maar in ieder geval bedankt.

• Roderiktweaker
Waarom zou je niet een goede 2 stereo versterker aanschaffen. Voor muziek is dat altijd beter en je hebt met die Jamo's echt geen subwoofer nodig.

Je kan ook tweedehands kijken. Voor E200,- heb je meestal een perfecte versterker die meteen het vollen potentieel van je speakers benutten.

• kevinvdw
Verwijderd schreef op zaterdag 23 januari 2010 @ 16:23:

[...]

Ik heb het opgemeten. Het meubel schuift iets naar links en dan gaat het nèt.
ALs je de breedte van de boxen genomen hebt:
Als het net past, past het eigenlijk niet, hé. Ik zou je speakers er niet vast tussen zetten, je sub gaat dan bijna geen lucht kunnen verplaatsen en alles gaat dan toch meetrillen.
Als je de breedte van de spikes genomen heb(264mm):
Dit is de beste manier, die spikes zijn ideaal en geven wat plaats voor de sub zijn werk te laten doen!
Roderiktweaker schreef op zaterdag 23 januari 2010 @ 16:27:
...en je hebt met die Jamo's echt een subwoofer nodig.
Dat moet ik echt tegengaan, die jamo's geven veel meer laag dan het 5.1 setje dat ik nu heb.
Deze zijn zeker voor te beginnen meer dan voldoe

Verwijderd

Als ik de foto zo zie zou ik het afraden. Een goed alternatief zou denk ik een paar goeie "boekenplank" luidsprekers zijn met een mooi bijpassend statief waardoor je speakers mooi naast je TV kunnen staan. En een paar goeie boekenplank speakers in een kleine ruimte doen meer dan die 2 Jamo's imho :

http://www.raf.nl/webshop...cPath=146_345_341&&page=1

http://www.raf.nl/webshop/index.php?cPath=146_345_169

In deze range is voor ieder budget wel wat te vinden maar kan Paradigm of Monitor Audio aanbevelen, al moet ik zeggen dar geluid persoonlijk is en je gewoon een keer wat moet gaan luisteren naar diverse merken/modellen :)

Verwijderd

Topicstarter
Roderiktweaker schreef op zaterdag 23 januari 2010 @ 16:27:
Waarom zou je niet een goede 2 stereo versterker aanschaffen. Voor muziek is dat altijd beter en je hebt met die Jamo's echt een subwoofer nodig.

Je kan ook tweedehands kijken. Voor E200,- heb je meestal een perfecte versterker die meteen het vollen potentieel van je speakers benutten.
Ik ga het vooral voor films en games gebruiken en minder voor muziek, dus dat is geen optie voor mij.
diamondback schreef op zaterdag 23 januari 2010 @ 16:40:
[...]

Als het net past, past het eigenlijk niet, hé. Ik zou je speakers er niet vast tussen zetten, je sub gaat dan bijna geen lucht kunnen verplaatsen en alles gaat dan toch meetrillen.
Dit is de beste manier, die spikes zijn ideaal en geven wat plaats voor de sub zijn werk te laten doen!
Ik heb echt de minimale breedte, dus zonder spikes genomen. Als er later ruimte voor is zet ik ze natuurlijk wel op spikes, maar het gaat er dus om of het tot die tijd acceptaal klinkt. Er is waarschijnlijk wel aan de bovenkant wat ruimte voor de woofer om lucht te verplaatsen en de woofer zelf is een beetje embedded, maar of dit echt wat uitmaakt weet ik niet.
[...]

Dat moet ik echt tegengaan, die jamo's geven veel meer laag dan het 5.1 setje dat ik nu heb.
Dat dacht ik ook.
Verwijderd schreef op zaterdag 23 januari 2010 @ 17:00:
Als ik de foto zo zie zou ik het afraden. Een goed alternatief zou denk ik een paar goeie "boekenplank" luidsprekers zijn met een mooi bijpassend statief waardoor je speakers mooi naast je TV kunnen staan. En een paar goeie boekenplank speakers in een kleine ruimte doen meer dan die 2 Jamo's imho :

http://www.raf.nl/webshop...cPath=146_345_341&&page=1

http://www.raf.nl/webshop/index.php?cPath=146_345_169

In deze range is voor ieder budget wel wat te vinden maar kan Paradigm of Monitor Audio aanbevelen, al moet ik zeggen dar geluid persoonlijk is en je gewoon een keer wat moet gaan luisteren naar diverse merken/modellen :)
Even voor de duidelijkheid: ik heb het hier over de 5.0 set genaamd s606 hcs3 en niet over twee losse s606 staanders.

Dan wordt het vaak een stuk duurder om met losse speakers en speakerstands op hetzelfde bedrag uit te komen (zeker als ik alles van Mission koop). En dan is het voor films eigenlijk wel weer fijn als er een sub bij zit, waar ik weer niet van weet waar ik die dan kwijt moet |:( Ik vond het juist wel makkelijk dat die jamo's al een ingebouwde sub hebben, zodat het laag niet door een extra sub hoeft te worden verzorgd.

• kevinvdw
Als je het enkel voor films gaat gebruiken zou ik niet voor de jamo-set gaan. De set is zodanig opgebouwd dat de fronts veel beter zijn dan de rears, voor muziek te kunnen afspelen. Als het continu surround is ga je beter voor een set waarbij fronts en rears dezelfde zijn.
Bij kleinere fronts ga je wel een sub nodig hebben. Als ik zo vrij mag zijn een set aan te bevelen(ik zou hem zelf gekozen hebben moest ik niet evenveel muziek luister met de set als film kijk): de Wharfedale
Diamond 10.0 HCS, voor €650 te krijgen op eshop.nl

Niet op spikes zetten en zo ingeklemd opstellen van de jamoset zou ik alleszins niet doen. Een oplossing zou wel kunnen zijn een ander tv-meubel te kopen(towermodel) en daarop je tv zetten ofwel je TV ophangen aan de muur.

[ Voor 15% gewijzigd door kevinvdw op 23-01-2010 20:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
diamondback schreef op zaterdag 23 januari 2010 @ 20:03:
Als je het enkel voor films gaat gebruiken zou ik niet voor de jamo-set gaan. De set is zodanig opgebouwd dat de fronts veel beter zijn dan de rears, voor muziek te kunnen afspelen. Als het continu surround is ga je beter voor een set waarbij fronts en rears dezelfde zijn.
Volgens mij is dat wel vaker zo, omdat de achterspeakers ook bij films minder geluid hoeven te verwerken (alleen surround-effecten) dan de voorspeakers.
Bij kleinere fronts ga je wel een sub nodig hebben. Als ik zo vrij mag zijn een set aan te bevelen(ik zou hem zelf gekozen hebben moest ik niet evenveel muziek luister met de set als film kijk): de Wharfedale
Diamond 10.0 HCS, voor €650 te krijgen op eshop.nl
Erg mooie set inderdaad, alleen wel 150 euro duurder en (help me als ik hier fout zit, dit wordt mijn eerste ht-set) ik kan me niet voorstellen dat er uit zulke kleine speakertjes even of meer indrukwekkend geluid komt als uit de s606 (3-weg). Bovendien moet de sub dan links naast het meubel zetten en kunnen de speakers dan alsnog niet op stands. 8)7

Niet op spikes zetten en zo ingeklemd opstellen van de jamoset zou ik alleszins niet doen. Een oplossing zou wel kunnen zijn een ander tv-meubel te kopen(towermodel) en daarop je tv zetten ofwel je TV ophangen aan de muur.
Dit meubel staat er net. Nouja, nog niet lang genoeg om het alweer te dumpen.

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 24 januari 2010 @ 10:16:

(help me als ik hier fout zit, dit wordt mijn eerste ht-set) ik kan me niet voorstellen dat er uit zulke kleine speakertjes even of meer indrukwekkend geluid komt als uit de s606 (3-weg).
Je zit fout. Een Monitor Audio GS10 (boekplank) vs een Monitor Audio RS8 (zuil) zouden qua geluid absoluut niet voor elkaar onder doen. Zelfs de Monitor Audio RS1boekplank moet niet onderdoen voor mijn Monitor Audio BR6 zuil.

Ergo: een boekplank van dezelfde prijs van een zuil hoeft niet onder te doen. Sterker nog: mijn volgende set gaat waarschijnlijk bestaan uit boekplanken van een hogere reeks ipv zuilen uit een lagere reeks.

[ Voor 9% gewijzigd door Chevy454 op 24-01-2010 10:31 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• kevinvdw
Verwijderd schreef op zondag 24 januari 2010 @ 10:16:
[...]

Volgens mij is dat wel vaker zo, omdat de achterspeakers ook bij films minder geluid hoeven te verwerken (alleen surround-effecten) dan de voorspeakers.

[...]

Erg mooie set inderdaad, alleen wel 150 euro duurder en (help me als ik hier fout zit, dit wordt mijn eerste ht-set) ik kan me niet voorstellen dat er uit zulke kleine speakertjes even of meer indrukwekkend geluid komt als uit de s606 (3-weg). Bovendien moet de sub dan links naast het meubel zetten en kunnen de speakers dan alsnog niet op stands. 8)7
eerste opmerking: ja, klopt, is meer zo. Maar het verschil bij de jamo's is wel heel groot, hoor. En surround is eigenlijk ontworpen in het ook van allemaal dezelfde speakers.Je kiest dit natuurlijk zelf, de jamoset is zeker een goede koop

tweede opmerking: ik ben zeker dat de filmervaring van die wharfedaleset niet hoeft onder te doen tegen de jamoset. En de sub kan je bvb ook aan de andere kant van de kamer zetten.

Gouden raad: kies wat je zelf wil, maar het zou zonde zijn de jamoset te kopen en hem niet deftig te kunnen plaatsen

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:09
Surround klinkt beter met 5 dezelfde speakers ja, maar als je moet inleveren op je fronts dan zou ik mij nog even achter de oren krabben. Maak je meer zorgen over dat de center goed past bij de fronts. Een boekenplank model als surround bij zuilen als fronts gaat prima, een crappy center echter niet.
Verder zou ik gewoon een smaller meubel kopen op breedte van de tv :)

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 23 januari 2010 @ 18:09:

Even voor de duidelijkheid: ik heb het hier over de 5.0 set genaamd s606 hcs3 en niet over twee losse s606 staanders.

Dan wordt het vaak een stuk duurder om met losse speakers en speakerstands op hetzelfde bedrag uit te komen (zeker als ik alles van Mission koop). En dan is het voor films eigenlijk wel weer fijn als er een sub bij zit, waar ik weer niet van weet waar ik die dan kwijt moet |:( Ik vond het juist wel makkelijk dat die jamo's al een ingebouwde sub hebben, zodat het laag niet door een extra sub hoeft te worden verzorgd.
Ik weet dat je praat over een 5.0 setje maar ik denk dat het verstandig is, zoals altijd, dat je eens wat in de winkels gaat beluisteren, alleen luisteren geeft een impressie. Die Jamo's bezitten geen sub woofers maar gewone woofers. Ik zou de noodzaak/vraag in dit geval anders stellen, je hebt weinig ruimte/budget maar je wil iets goeds hebben. Imho ben je beter uit met een goeie 2.0 opstelling dan een wat mindere 5.0 set.

Je speakers staan relatief zo dichtbij de TV dat een center speaker niet echt een vereiste is. Ook standaards hoeven niet echt als je dat te duur vind, je komt al een eind met goedkopere muurbeugels. Ik vraag me overigens af wat je zitafstand is en de totale oppervlakte van die kamer.

Zoals Chevy ook al aangeeft, boekenplank/monitors doen zeker niet onder voor zuilen en zeker in jouw opstelling zeker een aanrader. Ik zou zeggen, neem de proef op de som en zoek eens een goeie audio/hifi zaak op en ga eens luisteren met je favo cd's/dvd's en laat je verrassen. En pin je niet vast aan merken, zeker als ik je al het vergelijk zie maken met Jamo/Mission, er is zoveel meer te krijgen waarbij Jamo/Mission al weer heel anders klinkt :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 14:24:
[...]

Ik weet dat je praat over een 5.0 setje maar ik denk dat het verstandig is, zoals altijd, dat je eens wat in de winkels gaat beluisteren, alleen luisteren geeft een impressie. Die Jamo's bezitten geen sub woofers maar gewone woofers. Ik zou de noodzaak/vraag in dit geval anders stellen, je hebt weinig ruimte/budget maar je wil iets goeds hebben. Imho ben je beter uit met een goeie 2.0 opstelling dan een wat mindere 5.0 set.
Ja ik weet het: luisteren (was in mijn kinderjaren hetzelfde verhaal :+ ). Probleem is een goede winkel te vinden, waar je én de speakers en receiver kan beluisteren die je op het oog hebt én je een beetje serieus wordt genomen ook als je geen duizenden euro's uit komt geven én je geen halve dag moet reizen. Imho voegt 5.1 voor films en games, waar ik het vooral voor ga gebruiken, toch echt wel een extra dimensie toe. Ik begrijp ook wel dat je voor hetzelfde geld in 2.0 beter apparatuur kan kopen, maar je gaat toch ook niet naar 1.0 omdat je dan 1 speaker van 500 euro i.p.v. 2 van 250 kan kopen 8)7 .
[...]

Je speakers staan relatief zo dichtbij de TV dat een center speaker niet echt een vereiste is. Ook standaards hoeven niet echt als je dat te duur vind, je komt al een eind met goedkopere muurbeugels. Ik vraag me overigens af wat je zitafstand is en de totale oppervlakte van die kamer.
Center lijkt me toch wel fijn voor bijv. dialoog in films. Zitafstand is 2 meter en oppervlakte is iets van 15m2 ofzo.
[...]

Zoals Chevy ook al aangeeft, boekenplank/monitors doen zeker niet onder voor zuilen en zeker in jouw opstelling zeker een aanrader. Ik zou zeggen, neem de proef op de som en zoek eens een goeie audio/hifi zaak op en ga eens luisteren met je favo cd's/dvd's en laat je verrassen. En pin je niet vast aan merken, zeker als ik je al het vergelijk zie maken met Jamo/Mission, er is zoveel meer te krijgen waarbij Jamo/Mission al weer heel anders klinkt :)
Ik probeer me ook niet aan merken vast te pinnen. Ik ben helemaal (nog) geen hifi-freak, maar ben wel een sucker voor mooie spullen. Dat is ook de reden dat ik nog steeds erover twijfel om gewoon lekker goedkoop een sony ht-sf100 neer te zetten, omdat alles dan mooi bij elkaar passend sony glimmend zwart plastic is 8)7 . Dan ga je natuurlijk zwaar achteruit in geluidskwaliteit, dus liever toch een mooie componenten set. Ik wil niemand voor het hoofd stoten, maar ik snap sommige mensen niet die 5 verschillende speakermerken en kleuren hebben. Ook al klinkt het geweldig ik zou er niet tegenaan willen kijken. Dus met mijn bescheiden budget en speakers die er dan in mijn ogen goed uitzien, hou je maar een klein lijstje speakers over en daar pin ik me dan wel een beetje op vast.

• Roderiktweaker
[...]

[...]

Sorry ik bedoel natuurlijk dat je echt GEEN sub nodig hebt. Even een G te weinig...
Pagina: 1