De laatste onlogischheden in m'n oplosser gefixt... Het ontwerpen van een veld, tja... ik houd het maar geheim
Ik ben nog druk bezig met mijn verdediging, deze is bij mij op dit moment vooral gericht tegen brute forcers, dat hoop ik nog verder uit te bouwen, en als ik tijd heb wil ik ook tegen de logische spelers maatregelen nemen bij het ontwerpen van velden. De aanval heb ik wel redelijk op orde.
Ik had een brute force techniek in mijn speler ingebouwd. Hij deed alleen het eerste deel brute force i.v.m. de beschikbare tijd, maar uiteindelijk presteerde de speler het gemiddeld even goed als mijn speler van 2 weken geleden.
Ik heb er vele uren dagen al in zitten, maar het heeft verder helemaal geen voordeel opgeleverd. 
Ik weet waar ik de speler in ieder geval mee kan verbeteren, maar daar heb ik nu helaas geen tijd meer voor.
Nog een paar uurtjes te gaan.....

Ik weet waar ik de speler in ieder geval mee kan verbeteren, maar daar heb ik nu helaas geen tijd meer voor.
Nog een paar uurtjes te gaan.....
[ Voor 12% gewijzigd door Onbekend op 14-02-2010 14:46 ]
Speel ook Balls Connect en Repeat
Zo, nog even een paar last minute changes kunnen doen, maar geen idee of het stabiel is. *fingers crossed*
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
Ik heb ook best lang zitten proberen (lees kloten) om mijn speler hybride te maken door een gedeelte van het bord te brute-forcen. Het is er uiteindelijk alleen maar slechter op geworden, dus die doen we maar niet.
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits) | PoE
Wie heeft er nog een blik tijd over?
Laatste ideetjes die ik had krijg ik niet op tijd stabiel geïmplementeerd en ben waarschijnlijk vanaf nu tot 17.00 afwezig.
Ik zit dus nog steeds met mijn gemiddelde van 60 schoten wat veel te veel is uiteraard
Alles behalve laatste is mooi meegenomen!
Voordeel: ik gebruik de maximale bedenktijd totaal niet, dus potjes tegen mij zullen (van mijn kant uit) vlotjes verlopen.
Laatste ideetjes die ik had krijg ik niet op tijd stabiel geïmplementeerd en ben waarschijnlijk vanaf nu tot 17.00 afwezig.
Ik zit dus nog steeds met mijn gemiddelde van 60 schoten wat veel te veel is uiteraard
Alles behalve laatste is mooi meegenomen!
Voordeel: ik gebruik de maximale bedenktijd totaal niet, dus potjes tegen mij zullen (van mijn kant uit) vlotjes verlopen.
Wishlist Backpack Survivors op Steam !
Met name verbouwd, weinig verbeterd.... (gna gna). Laatste bug er 5 minuten geleden uit gehaald. Ga nu weg en ben benieuwd naar de resultaten ...
Vervelend, mijn vaste internetverbinding ligt eruit!!
Ik kan men programma nog wel hosten via men 3G modem maar dat gaat de snelheid niet ten goed komen vrees ik.
@Onbekend: ik heb een nieuw adres doorgestuurd via DM. indien de vaste internet verbinding nog in orde komt dan laat ik nog weten.
Ik kan men programma nog wel hosten via men 3G modem maar dat gaat de snelheid niet ten goed komen vrees ik.
@Onbekend: ik heb een nieuw adres doorgestuurd via DM. indien de vaste internet verbinding nog in orde komt dan laat ik nog weten.
don't take life to seriously, you won't survive it anyway
Wanneer en hoe moeten we de code aanleveren trouwens?
Doet iets met Cloud (MS/IBM)
Verwijderd
Niks moet natuurlijk, doe waar je zin in hebt. Ik ben van plan om in de loop vd avond mijn aanpak samen te vatten in een paar zinnen, net als vorige keer met Rummikub. Denk niet dat er iemand zit te wachten op m'n smerige code...D2k schreef op zondag 14 februari 2010 @ 15:31:
Wanneer en hoe moeten we de code aanleveren trouwens?
Ik zal zeker m'n code posten, of iemand er op te wachten zit of niet.
Ik ben ook wel vaag geïnteresseerd in D2k's LotusScript code hoewel ik 'm waarschijnlijk niet kan uitvoeren.
@JFeitsma: heb je je URL al doorgegeven aan Onbekend? Je staat nog niet bij de deelnemers namelijk (maar misschien is de TS niet up-to-date).
@JFeitsma: heb je je URL al doorgegeven aan Onbekend? Je staat nog niet bij de deelnemers namelijk (maar misschien is de TS niet up-to-date).
Als je jouw code graag wilt laten zien, raad ik je aan om alleen een linkje daarnaartoe te plaatsen en niet de gehele code hier neer te zetten. Anders moeten we van iedereen 1000-en regels code doorscrollen. 
We willen natuurlijk van iedereen, en vooral van de slimmere spelers, graag weten hoe hun speler werkt waardoor ze een hogere score konden behalen.
Aangezien de competitie over een uurtje begint, ga ik even alle urls langs om te controleren of ze bereikbaar zijn. Dus als je iets bijzonders in de log voorbij ziet komen, dan ben ik dat.
Edit: TS geupdated.
We willen natuurlijk van iedereen, en vooral van de slimmere spelers, graag weten hoe hun speler werkt waardoor ze een hogere score konden behalen.
Aangezien de competitie over een uurtje begint, ga ik even alle urls langs om te controleren of ze bereikbaar zijn. Dus als je iets bijzonders in de log voorbij ziet komen, dan ben ik dat.
Edit: TS geupdated.
Verwijderd
@SoulTaker: Ja hoor, tenminste, via DM had Onbekend bevestigd.
Ik verwacht echter minder competitief te zijn dan vorige keer, helaas... te weinig tijd natuurlijk, en ik kan/wil/mag niet multithreaden.
Ik verwacht echter minder competitief te zijn dan vorige keer, helaas... te weinig tijd natuurlijk, en ik kan/wil/mag niet multithreaden.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2010 16:04 ]
Ik zal van de week mijn code wel posten
Heb door wat last minute fixes heel veel debug erin staan, en die hoeft niet in de opgeleverde code. Tijdgebrek (en ik ben niet helemaal 100% fit vandaag). Rochel ik morgen wiel
Heb door wat last minute fixes heel veel debug erin staan, en die hoeft niet in de opgeleverde code. Tijdgebrek (en ik ben niet helemaal 100% fit vandaag). Rochel ik morgen wiel
Zo, ik ben er klaar voor (en mijn programma ook). Voor de geïnteresseerden: de belangrijkste code is slechts 900 regels. En helaas, maar mn leuke idee (die overigens wel echt werkte zolang ik m met de debugger corrigeerde) was zo snel niet meer in werkende code om te zetten. Jammer maar helaas, maar als het goed is heb ik toch minder schoten dan vorige week nodig.
Veel succes iedereen!
Veel succes iedereen!
Zo, nog even mijn code nagelopen of ik niets vergeten was terug te zetten.
Mijn servertje draait nu, zelfde gegevens als voorheen.
Totaal regels code:
Server: 148
Speler: 342
Mijn servertje draait nu, zelfde gegevens als voorheen.
Totaal regels code:
Server: 148
Speler: 342
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits) | PoE
Onbekend, ben je aan het testen welke servers online zijn? Ik ontvang data hier.
Klopt.Onbekend schreef op zondag 14 februari 2010 @ 15:59:
Ik ben aan het testen of ze allemaal online zijn. Helaas zijn ze dat nog niet allemaal. (Ik mis er nog 4)
Twee urls werken nog niet goed:
Die van Sinnergy kan ik geen verbinding mee krijgen.
En de code van qanar geeft zo'n 30 boten terug, maar misschien is hij nog bezig met debuggen.
[ Voor 17% gewijzigd door Onbekend op 14-02-2010 16:47 ]
Inclusief die van mij? Ik heb die van mij nu echt draaien, ik heb hem net een paar keer gestopt en herstart.
Ik heb de verdediging niet meer kunnen verbeteren en al dat halve werk eruit slopen leverde een paar bugjes op, dat proggen kost toch meer tijd dan ik van tevoren inschat
En er zit nog zeker 1 bug in, maar ik weet niet waar
ik hoop niet dat de boel daardoor crasht
Ik heb de verdediging niet meer kunnen verbeteren en al dat halve werk eruit slopen leverde een paar bugjes op, dat proggen kost toch meer tijd dan ik van tevoren inschat
En er zit nog zeker 1 bug in, maar ik weet niet waar

[ Voor 15% gewijzigd door _js_ op 14-02-2010 16:46 ]
En de Eindcompetitie is begonnen!
Er doen nu 24 deelnemers mee.
5 seconden nadat ik de uiteindelijke versie online heb komen de eerste requests binnen 
Als de wedstrijd is afgelopen zal ik proberen de code nog een beetje op te leuken zodat ik hem online kan zetten.
Als de wedstrijd is afgelopen zal ik proberen de code nog een beetje op te leuken zodat ik hem online kan zetten.
[ Voor 39% gewijzigd door Jegorex op 14-02-2010 17:05 ]
En ik zie ook actie
1 potje al flink gewonnen en de tweede is nu mn quadcore echt aan het lastigvallen
Nice. Mijn stats:
code:
1
2
3
| 185 server.go 368 solver.c 553 total |
Inclusief commentaar en lege regels. Verder heb ik zeker nog >2000 regels code geschreven om dingen te testen, borden te genereren, en zo nog wat dingen, maar dat is geen code die ik vandaag nodig heb.
Ik heb twee spelletjes af, beide goed gewonnen, maar visual studio springt wel telkens tevoorschijn
straks maar even herstarten en wat troep uitcommenten

Hmm, ik zie al foutmeldingen in mijn uitvoer...
Lijkt er op dat de last minute ingebouwde logging een bug heeft.
Wordt dus spannend om de uitvoer straks te zien aangezien ik dus nauwelijks feedback krijg, kan alleen zien wanneer er een request binnenkomt
Lijkt er op dat de last minute ingebouwde logging een bug heeft.
Wordt dus spannend om de uitvoer straks te zien aangezien ik dus nauwelijks feedback krijg, kan alleen zien wanneer er een request binnenkomt

Ik log alleen mijn aanvallen, de velden die ik aanmaak worden niet gelogged.
Ik kan dus niks zeggen over hoe goed/slecht ik speel.
Ik kan dus niks zeggen over hoe goed/slecht ik speel.
Raar. Ik heb alleen een onafgemaakt potje in m'n log...
hmm, zo te zien bleek er nog wel een bugje in te zitten. Geen idee of mijn speler wel een beetje zinvol aan het spelen is
. Maar ja, de hele middag met mijn dochtertje op de ijsbaan geweest...Prioriteiten he

Ik zie wel fouten van spelers naar voren komen, maar ik weet niet of jij of jouw tegenstander daarbij zit.Soultaker schreef op zondag 14 februari 2010 @ 17:11:
Raar. Ik heb alleen een onafgemaakt potje in m'n log...
Hmm, ja, blijkbaar is m'n SSH tunnel stuk of iets dergelijks. Dat is suf. Requests komen wel binnen, maar response komt niet terug ofzo? Wazig.
[ Voor 32% gewijzigd door Soultaker op 14-02-2010 17:19 ]
Ik heb ondertussen ook een niet afgemaakt potje staan (me mezelf als schieter), en om eerlijk te zijn, mn grafiek van het processorgebruik hier had enkele rare dalen. Dat er ergens iets mis loopt is dus wel duidelijk, ik log alleen niet voldoende om te kijken of het aan mij ligt (en anders was mn bot nog bezig).
@Onbekend: waar zit je ergens in de competitie? Heeft het nog zin om te proberen m'n solver elders te runnen of heb ik nu al zoveel failures dat 't eigenlijk geen nut meer heeft?
Dit is nog maar halverwege de eerste ronde, je kunt hem nog wel ergens anders starten denk ik? Er zullen nog wel meer rondes komen mocht je willen vergelijken met anderen.
En jij bent natuurlijk wel the man to beat na wat je in de voorrondes hebt laten zien, zou jammer zijn als je niet meedoet.
En jij bent natuurlijk wel the man to beat na wat je in de voorrondes hebt laten zien, zou jammer zijn als je niet meedoet.
Nog een snelle bugfix gedaan tijdens de competitie ....
aanpassing idd gedaan aan het einde van een ronde, en ik heb geen request gemist denk ik..
Nu zo mijn speler toch een stuk beter moeten presteren!!
aanpassing idd gedaan aan het einde van een ronde, en ik heb geen request gemist denk ik..
Nu zo mijn speler toch een stuk beter moeten presteren!!
[ Voor 29% gewijzigd door Skier op 14-02-2010 17:31 ]
Mja inderdaad. Ik heb 'm maar even op m'n desktop gedraaid. Daar heb ik helaas maar één core tot m'n beschikking, maar daar staat tegenover dat er geen andere gebruikers op zitten die de harde schijf helemaal vol laten lopen waardoor alle screen sessies blijkbaar dood gaan._js_ schreef op zondag 14 februari 2010 @ 17:24:
Dit is nog maar halverwege de eerste ronde, je kunt hem nog wel ergens anders starten denk ik? Er zullen nog wel meer rondes komen mocht je willen vergelijken met anderen.

Nu hopen dat Onbekend m'n PM leest en bereid is m'n URL om te klussen, en duimen dat ik niet ál te moeilijke borden voor m'n kiezen krijg, dan ben ik back in business, al is het alleen maar voor de lol.
[ Voor 33% gewijzigd door Soultaker op 14-02-2010 17:34 ]
Als je iets aanpast dan kun je hem denk ik het beste aan het einde van een speelronde updaten.
Ok, ik had niet gezien dat er nog wat fout ging bij mij, als ik niet meedoe geen probleem.
edit: ok blijkbaar doe ik wel mee :-)
foutje is snel opgelost, ik had mijn fields.txt opengehad in notepad, ipv zoals normaal in notepad++
dit heeft dan de enters verneukt
zou nu opgelost moeten zijn, hopelijk niet te veel fouten erdoor :-)
edit: ok blijkbaar doe ik wel mee :-)
foutje is snel opgelost, ik had mijn fields.txt opengehad in notepad, ipv zoals normaal in notepad++
dit heeft dan de enters verneukt
zou nu opgelost moeten zijn, hopelijk niet te veel fouten erdoor :-)
17:11:12:000000 - D - 17473a3a - 30 - E8.F8.F3.F4.K7.L7.N6.O6.D12.E12.F12.I4.J4.K4.N10.O10.P10.B13.B14.B15.B16.M16.N16.O16.P16.C10.D10.E10.F10.G10
[ Voor 77% gewijzigd door qanar op 14-02-2010 17:50 ]
Argh, nu heeft Onbekend m'n nieuwe URL verkeerd gecopy/paste! Ik merk het al, dit wordt helemaal niets zo.
[ Voor 26% gewijzigd door Soultaker op 14-02-2010 17:50 ]
En de eerste ronde zit erop, in ieder geval voor mij
(misschien dat ik de 1e speler ben als ik dat uit de vorige uitslagentabel mag afleiden)
1 potje tegen e678672e heb ik niet afgemaakt (mezelf als schieter), en tegen 566c4891 heb ik alleen schepen geplaatst zonder resultaat en heb ik geen schietaanvraag gekregen. Ook een potje tegen c9e0fd74 is zo te zien mislukt, ook zonder duidelijke reden...
1 potje tegen e678672e heb ik niet afgemaakt (mezelf als schieter), en tegen 566c4891 heb ik alleen schepen geplaatst zonder resultaat en heb ik geen schietaanvraag gekregen. Ook een potje tegen c9e0fd74 is zo te zien mislukt, ook zonder duidelijke reden...
En de tweede ronde is ook van start. Eerste ronde ziet er goed uit
Ik heb maar 1 iemand die niet reageerde (02bf67f1).
Wel heb ik maar 23 tegenstanders gezien, er zouden toch 25 tegenstanders/26 spelers moeten zijn? Of heb je die twee die niet reageerden niet meegenomen?
Wel heb ik maar 23 tegenstanders gezien, er zouden toch 25 tegenstanders/26 spelers moeten zijn? Of heb je die twee die niet reageerden niet meegenomen?
[ Voor 10% gewijzigd door _js_ op 14-02-2010 17:53 ]
Nou, ik heb nog geen potje kunnen spelen, dus dat verklaart één van de 2/3 tegenstanders. 
@hieronder: true that.
@hieronder: true that.
[ Voor 12% gewijzigd door Soultaker op 14-02-2010 17:56 ]
Maar zelfs als jij niet bereikbaar bent zou ik een vraag moeten krijgen om schepen te leveren...
Ik heb niet goed gekeken, ik heb inderdaad alleen schepen geplaatst voor 566c4891 en niets ontvangen, dat zul jij dus zijn.
Ik heb niet goed gekeken, ik heb inderdaad alleen schepen geplaatst voor 566c4891 en niets ontvangen, dat zul jij dus zijn.
[ Voor 39% gewijzigd door _js_ op 14-02-2010 18:03 ]
De tweede ronde is inderdaad gestart om 17.50 uur.
De server van Sinnergy werkt niet, dus die heb ik er ook maar uit gehaald.
Dan zijn er dus 24 spelers over = 23 tegenstanders.
Er heeft 1 persoon zich afgemeld: SaphuA_js_ schreef op zondag 14 februari 2010 @ 17:52:
De server van Sinnergy werkt niet, dus die heb ik er ook maar uit gehaald.
Dan zijn er dus 24 spelers over = 23 tegenstanders.
23 tegenstanders lijkt me dan logisch toch?Onbekend schreef op zondag 14 februari 2010 @ 17:04:
En de Eindcompetitie is begonnen!
edit: damn you Onbekend
[ Voor 6% gewijzigd door BSTNjitRam op 14-02-2010 18:00 ]
Het loopt hier goed! Ik heb ook de indruk dat de tijd nodig om een speletje te spelen fink verminderd is bij mij.
Eing idee hoeveel rondes we spelen vanavond ?
Hm, tegen bdf8812e weer een mislukt potje... Heb ik denk ik toch nog ergens een bug
Voor de rest nu allemaal (op 1 na dan) geslaagd, en dat was volgens mij de 2e ronde.
En nu tegen bdf8812e gewonnen... best raar...
Wat gebeurd er overigens als een speler geen geldig veld toestuurd? Wat krijgt zijn/haar tegenstander dan te zien?
En nu tegen bdf8812e gewonnen... best raar...
Wat gebeurd er overigens als een speler geen geldig veld toestuurd? Wat krijgt zijn/haar tegenstander dan te zien?
[ Voor 32% gewijzigd door dcm360 op 14-02-2010 18:20 ]
We hebben er nu twee volledige rondes gehad in 75 minuten, en de derde is begonnen, dus dat zullen er wel een een stuk meer dan de vorige keer worden.Skier schreef op zondag 14 februari 2010 @ 18:13:
Het loopt hier goed! Ik heb ook de indruk dat de tijd nodig om een speletje te spelen fink verminderd is bij mij.
Deze tweede ronde is misschien iets minder gegaan voor mij... Ik mis een aanval in mijn logbestanden, ook had ik gemiddeld 0,24 meer schoten nodig om een vloot weg te schieten.
Het gaat lekker vlot en de derde ronde is zojuist gestart. 
Als het een beetje meezit kunnen we vandaag 6 tot 7 ronden spelen.
Als het veld ongeldig is, dan krijgt de speler nog 4 pogingen. Als geen daarvan lukt, wordt neergezet dat de tegenstander maar 30 schoten nodig had.
Het kan dus zijn dat je dus een spel niet hoeft te spelen omdat de tegenstander geen geldig speelveld kon genereren.
Als het een beetje meezit kunnen we vandaag 6 tot 7 ronden spelen.
Als het veld ongeldig is, dan krijgt de speler nog 4 pogingen. Als geen daarvan lukt, wordt neergezet dat de tegenstander maar 30 schoten nodig had.
Het kan dus zijn dat je dus een spel niet hoeft te spelen omdat de tegenstander geen geldig speelveld kon genereren.
Hmpf, tegen 61887c61 is er nu een spel behoorlijk aan het mislukken. T zal me niets verbazen als ik weer op A1 aan t schieten ben
(het lijkt erop alsof ik in een lus vast zit tenminste)
[ Voor 17% gewijzigd door dcm360 op 14-02-2010 18:27 ]
Hij blijft inderdaad flink lang op jou wachten. 
Ik hoop niet dat dat vaak gebeurd, anders zal ik minder ronden kunnen draaien....
Ik hoop niet dat dat vaak gebeurd, anders zal ik minder ronden kunnen draaien....
Ik weet niet hoe lang je mij laat doorproberen
maar van mij mag je potjes van mij die meer dan 70 schoten hebben (en vast lijken te zitten) rustig afbreken. Ik heb wel even gekeken en dit veld ziet er redelijk lastig uit, dus het is of zeer lastig, og een bug (ik denk het laatste)
Ik vermoed dat dcm360's falen en mijn deelname niet geheel onafhankelijk zijn. =)
Ik heb ook sinds 18:19:26 geen nieuwe requests gezien. Ik heb sowieso maar twee spelletjes gelogt (ik vermoed dat dit in de derde ronde is)._js_ schreef op zondag 14 februari 2010 @ 18:34:
Hmm, ik heb al een kwartier geen nieuwe spellen binnengekregen. Is er iets mis met mijn apparaat of is dit ook zo voor anderen?
[ Voor 70% gewijzigd door Soultaker op 14-02-2010 18:36 ]
En de mijne, doet hij het eindelijk fatsoenlijk?
Hmm, ik heb al een kwartier geen nieuwe spellen binnengekregen. Is er iets mis met mijn apparaat of is dit ook zo voor anderen?
Ja, derde ronde, ik heb twee sets van spellen afgemaakt in deze ronde, en verder niets gezien,Het event log zegt dat om 18:19:30.998 de laatste Finished melding binnenkwam.
Ja, derde ronde, ik heb twee sets van spellen afgemaakt in deze ronde, en verder niets gezien,Het event log zegt dat om 18:19:30.998 de laatste Finished melding binnenkwam.
[ Voor 41% gewijzigd door _js_ op 14-02-2010 18:39 ]
Verdorie, verkeerde id in mijn log gestopt
. Nu weet ik niet tegen wie ik aan het spelen ben. Het enige wat ik kan afleiden is of ik Player1 of Player2 ben en hoeveel schoten het bijbehorende potje heeft gekost. Ach ja, dat houdt de spanning er in.
Ik ben in ieder geval wel een stuk beter aan het schieten dan vorige keer.
Bij mij staat het sinds 18:19 ook stil. Edit: en daar we gaan weer.
Ik ben in ieder geval wel een stuk beter aan het schieten dan vorige keer.
Bij mij staat het sinds 18:19 ook stil. Edit: en daar we gaan weer.
[ Voor 3% gewijzigd door cfern op 14-02-2010 18:39 ]
Ik heb de limiet van 256 naar 100 gezet.
Het huidige spel kan ik niet afbreken, dus dat is eventjes wachten totdat je aan de 256 zit....
Het huidige spel kan ik niet afbreken, dus dat is eventjes wachten totdat je aan de 256 zit....
Een pauze in de requests is altijd welkom 
Mijn speler geeft iedereen unieke velden die hij uit een lijst haalt. Tijdens deze pauze is er meer tijd om moeilijke velden te genereren.
Mijn laatste log melding is van 18:38:56.339
Mijn speler geeft iedereen unieke velden die hij uit een lijst haalt. Tijdens deze pauze is er meer tijd om moeilijke velden te genereren.
Mijn laatste log melding is van 18:38:56.339
[ Voor 11% gewijzigd door Jegorex op 14-02-2010 18:42 ]
Ik heb eigenlijk nog maar 1 potje in mijn log staan dus ik heb eigenlijk geen idee of er iets gruwelijk misloopt of dat er gewoon nog niet veel gespeeld is...
Wellicht was het aardig geweest om na (bijvoorbeeld) vijf keer op een rij falen het spel ook af te breken. Anders dan bij de Rummikubcompetitie verandert de stelling na een gefaalde request niet, dus elke request is in principe hetzelfde. Als een speler de eerste vijf keer die stelling niet kon oplossen, zou ik er weinig vertrouwen in hebben dat 't 'm de volgende 251 keer wel gaat lukken, zeker aangezien de meeste spelers waarschijnlijk deterministisch zijn.
(Andere optie was geweest om bij een failure de speler random te laten vuren, in plaats van helemaal niet. Dan verandert de stelling tenminste nog en heb je kans dat het falen nog doorbroken wordt.)
Maar goed, beetje laat om dat nu nog te implementeren natuurlijk.
(Andere optie was geweest om bij een failure de speler random te laten vuren, in plaats van helemaal niet. Dan verandert de stelling tenminste nog en heb je kans dat het falen nog doorbroken wordt.)
Maar goed, beetje laat om dat nu nog te implementeren natuurlijk.
[ Voor 5% gewijzigd door Soultaker op 14-02-2010 18:43 ]
Dan wel random laten vuren op een plek waar geen schip ligt, anders is er nog een minieme kans dat hij wintSoultaker schreef op zondag 14 februari 2010 @ 18:42:
Hij loopt nu weer gewoon door.
@Janoz: Op een paar spellen na ziet het er bij mij het er redelijk goed uit. Dus ik denk dat het iets aan jouw kant is.
@Soultaker:
Achteraf had ik dat ook beter in kunnen bouwen. In de vorige spellen is dit puntje helaas niet direct naar voren gekomen, maar dat is weer een wijze les voor de volgende keer.
@Janoz: Op een paar spellen na ziet het er bij mij het er redelijk goed uit. Dus ik denk dat het iets aan jouw kant is.
@Soultaker:
Achteraf had ik dat ook beter in kunnen bouwen. In de vorige spellen is dit puntje helaas niet direct naar voren gekomen, maar dat is weer een wijze les voor de volgende keer.
Och, dat is toch niet zo oneerlijk? In principe kun je zelf ook random vuren bij een (dreigende) timeout of ander falen, dus een voordeel is het niet echt, zeker niet aangezien je kans om raak te schieten op een leeg veld slechts 11.7187% is. Ik denk niet dat je er op enige wijze voordeel uit haalt door te falen op die manier.Jegorex schreef op zondag 14 februari 2010 @ 18:45:
Dan wel random laten vuren op een plek waar geen schip ligt, anders is er nog een minieme kans dat hij wint
edit:
Dit soort potjes zie ik graag:
Dit minder graag.
[ Voor 80% gewijzigd door Soultaker op 14-02-2010 18:55 ]
Jullie spelen tegen een speler van mij die drie dagen oud is, de andere loopte => timeout. BEWARE
Hah, die 1.2...2.1 variant is wel populair, ik heb al een aantal mensen gezien die ook zulke velden maken.
Ah, Soultaker, die tweede is van mij. Maar die ronde heb je wel gewonnen met 41-42
Inderdaad bijna hetzelfde bord, alleen ik doe 22 naast elkaar ipv een 32 boven elkaar wat jij doet.
Ah, Soultaker, die tweede is van mij. Maar die ronde heb je wel gewonnen met 41-42
[ Voor 46% gewijzigd door _js_ op 14-02-2010 18:59 ]
In de hoop dat niemand zijn code meer aanpast tegen mij:
Ik maak random velden die ik dan op mezelf test. Als het veld goed genoeg is komt hij het de lijst met de beste velden.
Als er dan om een veld gevraagd wordt geef ik het beste veld terug waarna dat veld uit de lijst wordt gehaald.
Ik maak random velden die ik dan op mezelf test. Als het veld goed genoeg is komt hij het de lijst met de beste velden.
Als er dan om een veld gevraagd wordt geef ik het beste veld terug waarna dat veld uit de lijst wordt gehaald.
Haha, dat potje had ik ook gezien._js_ schreef op zondag 14 februari 2010 @ 18:54:
@-peter-: dan weet ik wel wat voor algoritme je gebruikt.
[ Voor 46% gewijzigd door Soultaker op 14-02-2010 19:02 ]
Ik had zowaar een 47 schoten nodig, terwijl in random borden ik max 41 en gemiddeld 35 haal. Heel absurd.
Iemand is goed bezig met borden genereren.
Au.....
Iemand is goed bezig met borden genereren.
Au.....
[ Voor 189% gewijzigd door - peter - op 14-02-2010 19:09 ]
Hmmm. De applicatie lijkt het inderdaad ook gewoon te doen (url oproepen geeft normaal resultaat) en nu ik nog eens goed kijk zie ik dat het log bestand waar ik in loop te kijken een bestand van vanmiddag is. Ik vond het ook al vreemd dat er een error gegeven werd die ik eigenlijk al opgelost had. Blijkbaar is mijn speler nu keurig naar /dev/null aan het loggen
..

Maar hij runt tenminste. Robuuste code FTW
Verwijderd
als je goed na had gedacht had je gezien dat je bij een veld als dit:_js_ schreef op zondag 14 februari 2010 @ 18:54:
Hah, die 1.2...2.1 variant is wel populair, ik heb al een aantal mensen gezien die ook zulke velden maken.
Ah, Soultaker, die tweede is van mij. Maar die ronde heb je wel gewonnen met 41-42Inderdaad bijna hetzelfde bord, alleen ik doe 22 naast elkaar ipv een 32 boven elkaar wat jij doet.

niet veel meer kan doen dan gokken...
maak er een paar varianten van, en gaan met die banaan, de beste levels blijven volgens mij handwerk.
Mwah, ik heb een bak unittests om de integriteit te testen, maar heb vanmiddag even een compleet nieuw deel er aan gehangen. Dit was los wel getest, maar aangezien ik het snel even aan elkaar gehangen had terwijl de kleine sliep heb ik het eigenlijk alleen maar even vlot op koolmedemblik kunnen proberen.
Mijn speler geeft nu iig niet meer telkens hetzelfde veld terug
.
Mijn speler geeft nu iig niet meer telkens hetzelfde veld terug
Hmmm, veel gaat goed, maar paar gaan niet goed. Zal dus in de top 5 komen ipv top 3.
Tuurlijk, ik heb ook zo'n 1.2...2.1, het cijfer gedeelte met de hand ingevuld en de bruteforcer de beste combinatie laten bedenken.Verwijderd schreef op zondag 14 februari 2010 @ 19:08:
[...]
als je goed na had gedacht had je gezien dat je bij een veld als dit:
[afbeelding]
niet veel meer kan doen dan gokken...
maak er een paar varianten van, en gaan met die banaan, de beste levels blijven volgens mij handwerk.
Jij mag ook trots zijn hoorSoultaker schreef op zondag 14 februari 2010 @ 19:01:
[...]
Haha, dat potje had ik ook gezien.Wel met afstand het beste scoreverschil (1, 8, 9, 12, 13, 14, 14, 21, 22, 23, 23, 25, 32, 36) dus je kan trots zijn.
[ Voor 25% gewijzigd door _js_ op 14-02-2010 19:20 ]
Tot hoe laat (+/-) spelen we eigenlijk door?
You don't have to be crazy to do this job, but it helps ....
Voor de geintereseerden:
mijn code-file is te vinden op http://qanar.be/programs/zeeslag/main.txt
alle files nodig staan in de directory http://qanar.be/programs/zeeslag
mijn code-file is te vinden op http://qanar.be/programs/zeeslag/main.txt
alle files nodig staan in de directory http://qanar.be/programs/zeeslag
grmbl, per ongeluk verkeerde post geëdit
[ Voor 156% gewijzigd door Soultaker op 14-02-2010 20:16 ]
Dat was helemaal niet de bedoeling
En jouw speler antwoord ook nog eens een stuk sneller dan die van mij
In 20 seconden heb je al een oplossing terwijl ik er bijna een minuut over doe
Zo maak ik helemaal geen kans tegen jou 
19:31:18.204 Schepen plaatsen, tegenstander: 566c4891, GameId: 12661722761044650cffccca5f8bbb545851cf26de
19:31:20.144 Nieuwe aanval, tegenstander: 566c4891, GameId: 12661722783638df452d84a309725b86b9edd116fb
19:31:38.139 Game 12661722761044650cffccca5f8bbb545851cf26de finished in 39 shots.
19:32:10.599 Game 12661722783638df452d84a309725b86b9edd116fb finished in 40 shots.
19:31:18.204 Schepen plaatsen, tegenstander: 566c4891, GameId: 12661722761044650cffccca5f8bbb545851cf26de
19:31:20.144 Nieuwe aanval, tegenstander: 566c4891, GameId: 12661722783638df452d84a309725b86b9edd116fb
19:31:38.139 Game 12661722761044650cffccca5f8bbb545851cf26de finished in 39 shots.
19:32:10.599 Game 12661722783638df452d84a309725b86b9edd116fb finished in 40 shots.
Oh, geldt er geen timeout dan?
Mijn solver heeft inderdaad rond de 2,5s nodig voor de moeilijkste lege velden, op mijn desktop. Op het multicore systeem waar ik eigenlijk op wilde draaien was dat rond de 1s.
Mijn solver heeft inderdaad rond de 2,5s nodig voor de moeilijkste lege velden, op mijn desktop. Op het multicore systeem waar ik eigenlijk op wilde draaien was dat rond de 1s.
Ja, er is wel een time out, ik geef wel losse zetten terug binnen de 5 seconden, maar voordat alles is doorgerekend ben ik dus 50 seconden verder, en moet ik voorgaande stappen doen met beperkte informatie.
Ik verwacht dat het laatste potje rond half 11 eindigt. Maar dit is natuurlijk afhankelijk hoe snel de spelers reageren.AlainS schreef op zondag 14 februari 2010 @ 19:27:
Tot hoe laat (+/-) spelen we eigenlijk door?
Er is weer een nieuw potje aan de gang.
Oh, dat is wel cool. Ben wel benieuwd hoe je dat doet._js_ schreef op zondag 14 februari 2010 @ 19:55:
Ja, er is wel een time out, ik geef wel losse zetten terug binnen de 5 seconden, maar voordat alles is doorgerekend ben ik dus 50 seconden verder, en moet ik voorgaande stappen doen met beperkte informatie.
Ik ga er vanuit dat ik altijd de hele stelling kan doorrekenen, dus doe ik geen moeite om tussendoor zinnige informatie te verzamelen (wat in mijn algoritme ook lastig is). In principe zou ik dan in het voordeel moeten zijn, omdat jij in het begin misschien een relatief ongunstige gok waagt.
[ Voor 31% gewijzigd door Soultaker op 14-02-2010 20:00 ]
Is er ook een tussenstand? (los van daadwerkelijke velden en scores ed) Ik heb geen enkel idee hoe mijn speler op dit moment bezig is.
Alvast mijn oplossingsmethode. Knappe gast die dat voor de laatste ronde nog krijgt geprogrammeerd.
Doelstelling was een brute-force die alle mogelijke combinaties voor de 10 schepen zou vinden. Het aantal potentiele combinaties is echter enorm. Voor het eerste schip met lengte 5 zijn er 384 mogelijke plekken (2 x 16 x (17-5)). Je kunt natuurlijk de informatie uit Rows en Cols gebruiken om de zoekruimte te verkleinen voordat je begint met echt zoeken. Wat ik bedacht, is om eerst voor Cols, respectievelijk Rows de 1-dimensionale oplossingen te zoeken, en deze vervolgens te combineren. Het aantal aangetroffen 1-dimensionale oplossingen ligt tussen 1 (3.1.1.1.2.0.2.4.5.2.0.2.0.0.3.4) en 6450 (1.2.2.2.2.2.2.2.2.2.2.2.2.2.2.1). Het aantal oplossingen dat ik vanavond vond lag tussen de 7 (Opponent 7639a463) en krap 20.000.
Ik heb net als bij Rummikub alles geprogrammeerd in PHP. Deze keer loop ik tegen de grenzen aan van PHP in combinatie met mijn optimalisatie-kunde, en heb ik af en toe meer dan 5 seconden nodig. Afgelopen week zijn er naast verbeteringen ook vertragingen in de code geslopen. Grote lol heb ik gehad met het bedenken van bovenstaande oplossingsrichting en het ook succesvol werkend te krijgen.
Onbekend al bedankt voor de organisatie! En alle andere deelnemers idem dito voor het meedoen.
Doelstelling was een brute-force die alle mogelijke combinaties voor de 10 schepen zou vinden. Het aantal potentiele combinaties is echter enorm. Voor het eerste schip met lengte 5 zijn er 384 mogelijke plekken (2 x 16 x (17-5)). Je kunt natuurlijk de informatie uit Rows en Cols gebruiken om de zoekruimte te verkleinen voordat je begint met echt zoeken. Wat ik bedacht, is om eerst voor Cols, respectievelijk Rows de 1-dimensionale oplossingen te zoeken, en deze vervolgens te combineren. Het aantal aangetroffen 1-dimensionale oplossingen ligt tussen 1 (3.1.1.1.2.0.2.4.5.2.0.2.0.0.3.4) en 6450 (1.2.2.2.2.2.2.2.2.2.2.2.2.2.2.1). Het aantal oplossingen dat ik vanavond vond lag tussen de 7 (Opponent 7639a463) en krap 20.000.
Ik heb net als bij Rummikub alles geprogrammeerd in PHP. Deze keer loop ik tegen de grenzen aan van PHP in combinatie met mijn optimalisatie-kunde, en heb ik af en toe meer dan 5 seconden nodig. Afgelopen week zijn er naast verbeteringen ook vertragingen in de code geslopen. Grote lol heb ik gehad met het bedenken van bovenstaande oplossingsrichting en het ook succesvol werkend te krijgen.
Onbekend al bedankt voor de organisatie! En alle andere deelnemers idem dito voor het meedoen.
Nou _js_ het is je gelukt
@Bolukan: ik denk inderdaad dat PHP hier wel een handicap is. Klopt het trouwens dat je deze week nog bugs in je kernalgoritme gefixt hebt? Ik zag vorige competities zetten van jouw speler die volgens mijn analyse niet optimaal zijn, terwijl je volgens je uitleg wel hetzelfde doet als ik.
(Ik schieten) | (_js_ schieten) |
@Bolukan: ik denk inderdaad dat PHP hier wel een handicap is. Klopt het trouwens dat je deze week nog bugs in je kernalgoritme gefixt hebt? Ik zag vorige competities zetten van jouw speler die volgens mijn analyse niet optimaal zijn, terwijl je volgens je uitleg wel hetzelfde doet als ik.
[ Voor 16% gewijzigd door Soultaker op 14-02-2010 20:17 ]
Jullie doen het allemaal veel slimmer dan ik
Wanneer een nieuw spel begint start ik twee threads die beginnen met werken. Ik heb een lijstje met op welke positie de verschillende maten schepen zouden kunnen liggen. Van die lijst maak ik combinaties, en zodra ik iets gevonden heb gooi ik de combinatie in een andere lijst.Soultaker schreef op zondag 14 februari 2010 @ 19:59:
[...]
Oh, dat is wel cool. Ben wel benieuwd hoe je dat doet.
Ik ga er vanuit dat ik altijd de hele stelling kan doorrekenen, dus doe ik geen moeite om tussendoor zinnige informatie te verzamelen (wat in mijn algoritme ook lastig is). In principe zou ik dan in het voordeel moeten zijn, omdat jij in het begin misschien een relatief ongunstige gok waagt.
Wanneer ik de vraag krijg om weer een schot af te vuren (en het resultaat van het vorige schot) markeer ik de scheepsposities die niet meer op het bord passen, daarna wacht ik nog even, als de threads niet op tijd klaar zijn dan lock ik de lijst waarin ze resultaten wegschrijven zodat de antwoord thread cpu tijd krijgt, dan ga ik nog eens door de gevonden oplossingen heen om te zien of er geen onmogelijke resultaten in zitten, en wat overblijft tel ik op en kies het meest voorkomende vakje.
Het brute forcen en het kiezen van het meest waarschijnlijke vakje gebeuren vanuit verschillende hoeken van het veld, zodat als ik een verkeerde keuze maak ik in ieder geval een zo veel mogelijk berekende combinaties uitschakel.
Niet echt. Ik heb alles naar 0-15 gezet ipv een combi van 1-16 en 0-15. (Niet echt value-adding), en de opslagcapaciteit met comprimeren/decomprimeren verbeterd (ten nadele van performance). En bij gelijke kans neem ik nu een willekeurige zet ipv de zet meest linksboven. Als ik een DLL wil maken voor het echte rekenwerk, zal ik het thuis moeten hosten (PC aan laten staan), want dat kan bij mijn hoster waarschijnlijk niet (??) En ik heb weinig tijd besteed aan de design van moeilijke velden: dat is wel de helft van de competitie...
Tussenstand top 10
Op verzoek post ik hier een tussenstand:Aantal spellen gespeeld: 5
Plaats | Speler | |||
---|---|---|---|---|
1 | _js_ | |||
2 | JFeitsma | |||
3 | Bolukan | |||
4 | Skier | |||
5 | Janoz | |||
6 | dcm360 | |||
7 | Jegorex | |||
8 | AlainS | |||
9 | Soultaker | |||
10 | - peter - |
Een aantal van jullie zitten enorm dicht bijelkaar en er is nog van alles mogelijk.
Enige kans op een (onofficiële) tussenstand vanaf ronde 3?
En nog eens, we staan weer gelijk onderling.
En vlak daarna geeft b41023eb me mijn ergste verlies ooit: 3 punten verschil
[ Voor 17% gewijzigd door _js_ op 14-02-2010 20:54 ]
Ik heb duidelijk een andere aanpak.
Aangezien ik in eerste instantie verwachte dat brute-forcing te intensief zou zijn en ik geen zin had in ingewikkelde synchronisatie issues met een langlopende thread waar zo nu en dan weer mee verbonden moest worden ben ik anders begonnen. Zodra ik een veld binnenkrijg worden er een stel enrichers op los gelaten die het veld zo veel mogelijk proberen op te lossen. Op basis van de rij en kolom waarden en de reeds geloste schoten worden de velden zo veel mogelijk ingevuld. Wat pattern matching voor het verder aanvullen en de complete boten worden verwijderd.
Hierna kwamen de aimers. Als er halve schepen waren werden deze eerst helemaal afgeschoten en daarna werd de vrije positie genomen die de hoogste som van (overgebleven) rij en kolom waarde had.
Hiermee speelde ik de eerste testronde. Hiermee heb ik ook de velden gemaakt. Omdat dit algorithme erg vlot was kon ik heel snel potjes spelen. Een uurtje random velden genereren en deze laten oplossen en de 100 hoogste scores onthouden gaf me de na de eerste ronde 'beruchte' speelvelden.
Uiteindelijk bleek de bruteforce toch mee te vallen. Zeker na de enrichers. De bruteforce neemt alleen schepen mee die nog op het enrichte veld passen. Ook hebben de enrichers de overgebleven vloot vaak wat uitgedund. Er zit nog wel een bugje in aangezien ik te weinig resultaten terug krijg, maar de resultaten waren erg goed. De bruteforcer mag de rest van de tijd volmaken tot zo'n 100ms voor het einde van de deadline.
Om er voor te zorgen dat de deadline er niet voor een specifieke voorkeur zorgt heb ik de schepen in random volgorde gezet. Tijdens het bruteforcen wordt een 16x16 array bijgehouden en elke oplossing wordt hier bij opgetelt. Als hij klaar is (of de deadline verstreken is) worden de velden met de hoogste score genomen (mits dit veld nog onbekend is) en daar op geschoten. Als er meerdere zijn wordt er random 1 gekozen (om een linksboven voorkeur te vermijden).
Dit is het waarmee ik de tweede ronde gespeeld heb.
Voor deze finale heb ik nog wat extra's toegevoegd. Daar kom ik later nog wel even op terug
Aangezien ik in eerste instantie verwachte dat brute-forcing te intensief zou zijn en ik geen zin had in ingewikkelde synchronisatie issues met een langlopende thread waar zo nu en dan weer mee verbonden moest worden ben ik anders begonnen. Zodra ik een veld binnenkrijg worden er een stel enrichers op los gelaten die het veld zo veel mogelijk proberen op te lossen. Op basis van de rij en kolom waarden en de reeds geloste schoten worden de velden zo veel mogelijk ingevuld. Wat pattern matching voor het verder aanvullen en de complete boten worden verwijderd.
Hierna kwamen de aimers. Als er halve schepen waren werden deze eerst helemaal afgeschoten en daarna werd de vrije positie genomen die de hoogste som van (overgebleven) rij en kolom waarde had.
Hiermee speelde ik de eerste testronde. Hiermee heb ik ook de velden gemaakt. Omdat dit algorithme erg vlot was kon ik heel snel potjes spelen. Een uurtje random velden genereren en deze laten oplossen en de 100 hoogste scores onthouden gaf me de na de eerste ronde 'beruchte' speelvelden.
Uiteindelijk bleek de bruteforce toch mee te vallen. Zeker na de enrichers. De bruteforce neemt alleen schepen mee die nog op het enrichte veld passen. Ook hebben de enrichers de overgebleven vloot vaak wat uitgedund. Er zit nog wel een bugje in aangezien ik te weinig resultaten terug krijg, maar de resultaten waren erg goed. De bruteforcer mag de rest van de tijd volmaken tot zo'n 100ms voor het einde van de deadline.
Om er voor te zorgen dat de deadline er niet voor een specifieke voorkeur zorgt heb ik de schepen in random volgorde gezet. Tijdens het bruteforcen wordt een 16x16 array bijgehouden en elke oplossing wordt hier bij opgetelt. Als hij klaar is (of de deadline verstreken is) worden de velden met de hoogste score genomen (mits dit veld nog onbekend is) en daar op geschoten. Als er meerdere zijn wordt er random 1 gekozen (om een linksboven voorkeur te vermijden).
Dit is het waarmee ik de tweede ronde gespeeld heb.
Voor deze finale heb ik nog wat extra's toegevoegd. Daar kom ik later nog wel even op terug
Verwijderd
Spannend, ik hoop dat ik in de top 3 kan blijven. Jammer van je connectieproblemen, Soultaker.
Die reductie tot 1-dimensionale oplossingen heb ik gemist... Nice catch, Bolukan!
Ik heb ook gewoon een brute-forcer geschreven om alle mogelijke velden te genereren. Voor moeilijkere velden duurt het echter ruim 2 minuten voor deze klaar is (singlecore 2.83Ghz). De eerste schoten worden dan dus gelost met beperkte informatie. Schotkeuze gaat simpelweg volgens meest-populair vakje, leesvolgorde (ja, tekortkoming, maar geen tijd meer). Uitzondering: als ik een bepaalde row/col hash met precies 1 oplossing eerder gezien heb, dan ga ik gewoon weer op dezelfde manier schieten. Dit leverde al een paar perfecte potjes op, zag ik
.
Wie doen er wel eens een schot op een vakje met suboptimale directe raakkans, maar met doel om maximaal aantal nodige schoten terug te dringen? Stond nog op mijn wensenlijstje, niet meer aan toegekomen.
Zelf geef ik een compleet willekeurig veld uit een kleine set van ~30 velden die mijn solver moeilijk vond. Soultaker, ik heb o.a. een paar van jouw velden uit testronde 1 als uitgangspunt genomen, thx
. Er zitten velden tussen met dezelfde row/col hashes om mensen met geschiedenis-tracking, zoals ik zelf doe, wat zand in de ogen te strooien.
Die reductie tot 1-dimensionale oplossingen heb ik gemist... Nice catch, Bolukan!
Ik heb ook gewoon een brute-forcer geschreven om alle mogelijke velden te genereren. Voor moeilijkere velden duurt het echter ruim 2 minuten voor deze klaar is (singlecore 2.83Ghz). De eerste schoten worden dan dus gelost met beperkte informatie. Schotkeuze gaat simpelweg volgens meest-populair vakje, leesvolgorde (ja, tekortkoming, maar geen tijd meer). Uitzondering: als ik een bepaalde row/col hash met precies 1 oplossing eerder gezien heb, dan ga ik gewoon weer op dezelfde manier schieten. Dit leverde al een paar perfecte potjes op, zag ik
Wie doen er wel eens een schot op een vakje met suboptimale directe raakkans, maar met doel om maximaal aantal nodige schoten terug te dringen? Stond nog op mijn wensenlijstje, niet meer aan toegekomen.
Zelf geef ik een compleet willekeurig veld uit een kleine set van ~30 velden die mijn solver moeilijk vond. Soultaker, ik heb o.a. een paar van jouw velden uit testronde 1 als uitgangspunt genomen, thx
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2010 21:06 . Reden: remove automagische mailto ]
Als ik de eerste twee rondes niet mee zou tellen breng je het er inderdaad veel beter vanaf, en sta je op een gedeelde 3e, 4e en 5e plaats.Soultaker schreef op zondag 14 februari 2010 @ 20:47:
Enige kans op een (onofficiële) tussenstand vanaf ronde 3?
Maar er draaien nog rondes, dus je kan nog hoger eindigen dan in de officiële tussenstand.
Ik zie dat ik het minder goed doe als vorige week.
Maar dat is ook te verwachten als iedereen verbeteringen bedenkt en ik met dezelfde code meedoe
Maar dat is ook te verwachten als iedereen verbeteringen bedenkt en ik met dezelfde code meedoe
Enig idee tot hoelaat er gespeeld wordt?
Dan weet ik wanneer ik het rekenbeest kan laten rusten
Dan weet ik wanneer ik het rekenbeest kan laten rusten