1024 x 768 op een Compaq Armada 1592DT

Pagina: 1
Acties:

• HwKok
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-04 22:37
Beste Tweakers,

Vorige week heb ik een oude Compaq Armada 1592DT laptop uit het stof gehaald en weer opgelapt. _/-\o_
Vervolgens op internet aangesloten middels een PCMCIA kaart en compleet geupdate. Ik moet zeggen: hij doet het vrij aardig voor zo'n oud beestje.

Echter, de maximale resolutie die ik kan instellen is 800x600, wat vooral op internet aan de kleine kant is.
Nu weet ik dat dit een heel oud beestje is en ik er niet teveel van moet verwachten, maar de vraag is: is er geen slinkse manier (een of andere universele of zelfgemaakte driver o.i.d.) beschikbaar waardoor ik toch 1024 x 768 kan instellen?

De graka is een crappy onboard Chips & Technologies (Asiliant) 68554.

Alvast bedankt.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:36
Volgens mij niet, het is niet de grafische chip wat de beperkende factor is, maar de display van het ding kan gewoon geen hogere resoluties weergeven. Mocht je de laptop aan een extern scherm kunnen aansluiten, dan zou die 1024x786 wel mogelijk moeten zijn.

• TrekDude101
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-08-2024
Volgens mij had men op bepaalde EEE PC's een stukje software waarmee ze wat extra resolutie kregen, ik weet alleen niet meer hoe dat precies zat, en wat de nadelen ervan waren, maar je zou een paar van de eerste EEE PC topics kunnen doorlezen.

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Hoezo via een externe poort opeens wel? De grafische chip is toch de beperkende factor? Die geeft een max resolutie af, of deze nou intern of extern getoond wordt.

Heb je al wat LiveCD's zoals Ubuntu geprobeerd?

==
hoi

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Het 12" display (klein, zeker voor die tijd!) kan gewoon geen hogere resoluties aan. Je hebt 2MB aan videogeheugen, zoals op de website vermeld staat kun je daarmee een extern scherm aansturen met een resolutie tot maximaal 1280x1024. Daarbij zit je waarschijnlijk wel aan 8-bit (256) kleuren.

🖥️ | 🚗

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:36
Eusebius schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 11:00:
Hoezo via een externe poort opeens wel? De grafische chip is toch de beperkende factor? Die geeft een max resolutie af, of deze nou intern of extern getoond wordt.

Half lezen en reageren... tjongejonge. De beperking zit niet in de grafische chip, maar in de display van de laptop. Als je eventjes had gegoogled naar wat specs van die kaart dan had je die gegevens zelf ook kunnen vinden. MadMarky heeft de moeite al gedaan zo te zien. :)

[ Voor 5% gewijzigd door MicGlou op 22-01-2010 11:11 ]

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Moeite? Er staat nota bene een link in de startpost...

🖥️ | 🚗

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-03 13:07
HwKok schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 09:28:
Nu weet ik dat dit een heel oud beestje is en ik er niet teveel van moet verwachten, maar de vraag is: is er geen slinkse manier (een of andere universele of zelfgemaakte driver o.i.d.) beschikbaar waardoor ik toch 1024 x 768 kan instellen?
Nee, dat kan niet.
Het beste wat je kan doen is je OS aanpassen: kleinere lettertjes, dunnere balkjes, "zoom" in je browser, etc. Maar dan nog wordt het er niet mooier van.
Eusebius schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 11:00:
't Ding heeft 32 MB geheugen...

Mijn advies: Installeer er Windows 95 op, en andere software "uit die tijd", dan is-ie zo snel als toen-ie nieuw was.

[ Voor 23% gewijzigd door RemcoDelft op 22-01-2010 11:17 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:14
Soms kun je wel een hogere resolutie forceren (bv 1024x768) maar dan zie je alsnog maar een 800x600 uitsnede van dit beeld en scrollt deze met je cursor mee. Kun je beter de scrollbalkjes van je browser gebruiken.

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:14

Herman

FP ProMod
Als het scherm niet meer dan 800X600 pixels per inch heeft, dan is dat een beperking. Theoretisch zou je wellicht de resolutie 1024X768 kunnen krijgen, maar dat zou het scherm wazig maken, of delen van het scherm zouden weg vallen.

Want als je de resolutie groter wilt hebben dan dat je aan pixels per inch hebt, dan moet je computer dus bijvoorbeeld 3 kleurenpunten verdelen over 2 pixels op het scherm.
Wat je dan krijgt is een heel wazig beeld.

[ Voor 3% gewijzigd door Herman op 22-01-2010 11:35 ]

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• HwKok
Bedankt voor jullie reacties. Ik kan bij beeldscherminstellingen wel omhoog naar 1280 x 1024, maar dan krijg ik zoals Herman87 zegt maar een deel van het scherm te zien, om precies te zijn het linksbovenste deel. Ook wordt het aantal kleuren dan beperkt naar 256 kleuren.

Momenteel draait hij nog steeds op Windows 98, en na een grote schoonmaak + defragmentatie vind ik dat hij behoorlijk snel is als je bekijkt hoe oud hij al is (denk 10 jaar of ouder).

Jammer dat de resolutie niet omhoog kan, maar evengoed bedankt voor het meedenken!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gaat je vraag over het ingebouwde scherm of over een aparte monitor over VGA aansluiten?

Mbt dat eerste verwijs ik naar je eigen link:
Display Max. Resolution 800 x 600
Duidelijk. TFT kan op één resolutie werken en dat is in dit geval 800x600

Extern gaan de beperkingen van de VGA controller en z'n geheugen meespelen. En dan wordt het simpelweg een rekensom: pixels vertikaal x pixels horizontaal x kleurdiepte (allemaal in bit) delen door 8 (om er Byte van te maken), dan door 1024 (voor kB) en weer door 1024 (voor MB). Is dat meer dan 2MB, dan kan het niet.

Concreet: met 2MB kun je 800x600 op 32b doen, 1024x768 op 16b en 1280x1024 op 8b. Mocht je een CRT aansluiten, dan is 1152x864 waarschijnlijk optimale resolutie, aangezien je dat met 16b kleur nog nipt in 2MB kwijt kan.

Het gaat hier maw niet over wat de controller kan, maar wat je in 2MB videogeheugen aan resolutie kwijt kunt.

* dion_b heeft toevallig voor de muziek op feestje vanavond z'n oude Toshiba Portege 320CT met 1024x600 scherm en 2MB uit de kast getrokken, waar dit ook speelt (intern kan het dus alleen 24b kleur aan, aangezien 32b op 1024x600 2.34MB nodig heeft)

[ Voor 18% gewijzigd door dion_b op 22-01-2010 12:57 ]

Oslik blyat! Oslik!

• HwKok
dion_b schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 12:31:
Gaat je vraag over het ingebouwde scherm of over een aparte monitor over VGA aansluiten?

Mbt dat eerste verwijs ik naar je eigen link:

[...]

Duidelijk. TFT kan op één resolutie werken en dat is in dit geval 800x600

Extern gaan de beperkingen van de VGA controller en z'n geheugen meespelen. En dan wordt het simpelweg een rekensom: pixels vertikaal x pixels horizontaal x kleurdiepte (allemaal in bit) delen door 8 (om er Byte van te maken), dan door 1024 (voor kB) en weer door 1024 (voor MB). Is dat meer dan 2MB, dan kan het niet.

Concreet: met 2MB kun je 800x600 op 32b doen, 1024x768 op 16b en 1280x1024 op 8b. Mocht je een CRT aansluiten, dan is 1152x864 waarschijnlijk optimale resolutie, aangezien je dat met 16b kleur nog nipt in 2MB kwijt kan.

Het gaat hier maw niet over wat de controller kan, maar wat je in 2MB videogeheugen aan resolutie kwijt kunt.

* dion_b heeft toevallig voor de muziek op feestje vanavond z'n oude Toshiba Portege 320CT met 1024x600 scherm en 2MB uit de kast getrokken, waar dit ook speelt (intern kan het dus alleen 24b kleur aan, aangezien 32b op 1024x600 2.34MB nodig heeft)
Duidelijk. Dan houdt mijn hoop hier op :)
Pagina: 1