TV-decoder achter gesloten deur. De oplossing..?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-06 17:14
Hallo allemaal,

zoals de topictitel al doet vermoeden, wil ik mijn digitale tv decoder achter een deurtje maken.

Ik ga zelf een audio/videomeubel ontwerpen, die ik speciaal op maat laat maken voor mijn apperatuur. De reden dat ik geen kant en klaar meubel koop is simpel weg omdat ik nergens een meubel kan vinden waar alles mooi inpast, en dat bij de rest van de meubels er bij past.

Ik heb mijn nieuwe stereoinstallatie inmiddels samengesteld (moet nog besteld worden) dus weet inmiddels de afmetingen. Het word een kast met aan de rechterkant een deurtje met een plankje in het midden (boven de PS3, onder de TV decoder), in het midden 2 planken (onder de receiver, midden d bluray speler, en daarboven de Centerluidspreker) En aan de rechterkant van het kastje komen 3 laden. De reden dat ik de tv decoder achter een deurtje wil is omdat deze totaal niet bij de andere componenten past. Hij was namelijk alleen in het zilver leverbaar, en bestel de rest van de apperatuur allemaal in het zwart.

Enige probleem is natuurlijk dat ik niet kan zappen wanneer er een deurtje voor de decoder staat. Mijn vraag is of jullie daar een oplossing voor weten. (glazen deurtje is voor mij geen oplossing).

Is het mogelijk om de decoder gewoon open te draaien, en de sensor waar je op richt met een kabeltje te verlengen? Ik ben zelf wel handig met solderen e.d. dus dat zou me vast wel lukken. Of zijn er kant en klare oplossingen voor dit probleem.

Graag tips!

Het gaat om een interactieve tv decoder van Cisco. (Ziggo) type: CISCO8455

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Er zijn setjes te koop die de codes van je infrarood-afstandsbediening via radiogolven versturen naar een ontvanger die je dan weer voor de decoder kunt zetten. Deze ontvanger zendt dezelfde infraroodsignalen weer uit :)

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:45

Mr.Qips

Meneer Kips dus

Ik weet zeker dat dit vaker voorbij is gekomen in dit forum. Heb je al gezocht?

Mijn oplossing zou een IR-repeater zijn of iets dergelijks. Die zou dan een sensor aan de buitenkant van de kast hebben en een zender (IR-LED) aan de binnenkant van de kast. Ik kan me voorstellen dat dit zeer goed te doen moet zijn (wellicht zit er slechts een OpAmp tussen deze twee componenten, schema's zijn ongetwijfeld te vinden). Op deze manier behoud je je garantie.

@hieronder: dat heeft dus geen zin, want die werkt ook gewoon met IR (licht) en wordt dus ook geblokkeerd door een deurtje.

[ Voor 12% gewijzigd door Mr.Qips op 21-01-2010 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:11
Logitech Harmony? Kost een paar centen, maar dan krijg je ook wel wat meer functionaliteit dan alleen een 'verlengde' afstandsbediening.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
Antaresje schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 23:27:
Logitech Harmony? Kost een paar centen, maar dan krijg je ook wel wat meer functionaliteit dan alleen een 'verlengde' afstandsbediening.
Ik heb al een Harmony remote 525. Deze gebruik ik eigelijk al een tijdje niet meer, omdat het programmeren een behoorlijk tijd rovende klus is, maar zodra ik de nieuwe apperatuur allemaal heb wil ik hier weer eens mee gaan klooien. Maar zoals al gezegt wordt: Dit verhelpt het probleem niet.

Ik zal eens zoeken op google naar " IR-repeaters" Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:18

reiker

dan jij!

Antaresje schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 23:27:
Moet je wel een variant met RF-uitbreiding nemen, zelfs het Harmony IR-signaal kan ook niet door het deurtje heen :)

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
Ik zit ff te zoeken naar die IR-repeaters. Het valt me alleen direct op dat deze in allerlei soorten, maten en prijsklasses verkrijgbaar zijn. Sommigen zijn heel groot, en hebben eigen stroomvoorziening nodig, en er zit een kastje tussen. Sommigen zijn erg klein. Ik heb hier ene linkje van een IR-repeater. Deze ziet er vrij klein en makkelijk uit:

http://www.marmitek.nl/nl...hp?subgroep=3&product=305

Ik vraag me alleen af waar de mini-jack stekker ingedrukt moet worden :?

Gr

Waar moet ik op letten bij het aanschaffen van zo'n apparaat? Het hoeft niet één te zijn met allerlei functies. Hij moet alleen het signaal van de repeater doorsturen naar het apparaat. Als dat met een klein kabeltje kan ben ik helemaal blij! Dit scheelt me weer een hoop geimproviseerd geklooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:18

reiker

dan jij!

powermarcel10 schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 23:52:
Ik zit ff te zoeken naar die IR-repeaters. Het valt me alleen direct op dat deze in allerlei soorten, maten en prijsklasses verkrijgbaar zijn. Sommigen zijn heel groot, en hebben eigen stroomvoorziening nodig, en er zit een kastje tussen. Sommigen zijn erg klein. Ik heb hier ene linkje van een IR-repeater. Deze ziet er vrij klein en makkelijk uit:

Het apparaat wat je daar te pakken hebt is bedoeld als accessoire voor Marmitek video-zenders en infrarood-verlengers, zoals ook in de gelinkte handleiding staat :)
Je hebt meer aan de Marmitek InvisibleControl, als ik de Marmitek productpagina zo bekijk.

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
reiker schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 00:07:
[...]

Het apparaat wat je daar te pakken hebt is bedoeld als accessoire voor Marmitek video-zenders en infrarood-verlengers, zoals ook in de gelinkte handleiding staat :)
Je hebt meer aan de Marmitek InvisibleControl, als ik de Marmitek productpagina zo bekijk.
Je hebt gelijk.. Ik denk dat de Marmitek Invisible Control wel een mooie oplossing is.. Maar zal me ff verdiepen in wat er nog allemaal meer te koop is.

Dit kastje is wel vrij groot, en het zou mooi zijn als deze wat kleiner is. (als dat kan natuurlijk)

Wel vraag ik me af of de snelheid van het signaaloverdracht trager wordt. Dit omdat het signaal eerst omgezet moet worden in een electrisch signaal, en vervolges weer IR signaal moet worden. Weet iemand of je het verschil merk tussen rechtstreeks zappen of via een RI-reaptor?

Is Marmitek HET merk op dit gebied? Of zijnmeer er soortgelijke oplossingen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:51

Tourniquet

Hiya, fellas!

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
Die had ik al doorgelezen, maar vond hier nou niet bepaald veel suggesties.....

Zijn er niet gewoon kleinere, goedkopere apparaatjes, die GOED voor één apparaat te gebruiken zijn? Die Marmitek kastjes zijn vrij groot, en wil hem voor zo ver dat mogelijk is wegwerken. Onder de kast bijvoorbeeld.. Werkt zo'n apparaat verder net zo goed als rechtstreeks? Ook met richten en snelheid enzo?

[ Voor 39% gewijzigd door powermarcel10 op 22-01-2010 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:35
powermarcel10 schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 00:23:
Wel vraag ik me af of de snelheid van het signaaloverdracht trager wordt. Dit omdat het signaal eerst omgezet moet worden in een electrisch signaal, en vervolges weer IR signaal moet worden. Weet iemand of je het verschil merk tussen rechtstreeks zappen of via een RI-reaptor?
Nee, is gewoon een simpele modulatietechniek die direct werkt. Het is niet zo dat ie een buffer heeft van ingekomen signalen om die vervolgens weer opnieuw te laten produceren ergens anders. Feitelijk is het gewoon een sensor + zender, samen nauwkeurig genoeg voor alle infrarood signalen van afstandsbedieningen (langzaam pulserend meestal) waarbij alleen een andere drager wordt gebruikt in het overbrengen van de signalen.
Vergelijk het met een versterker waarop je een microfoon en een luidspreker hebt zitten. In zo'n setup wordt geluid van een bepaalde frequentie ook eerst door een sensor opgevangen en omgezet in een andere vorm (elektriciteit) om vervolgens weer als geluid te worden weergegeven door een speaker. Dan heb je ook geen vertraging.
powermarcel10 schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 00:23:
Is Marmitek HET merk op dit gebied? Of zijnmeer er soortgelijke oplossingen..
Kan je toch zelf googlen?

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
Ik heb zojuist DE oplossing gevonden. Een oplossing waardoor ik de hele TV-decoder niet meer in de kast hoef te zetten!!

Hier mijn plan..

We krijgen boven op de slaapkamer ook een televisie. Ik had hier nog een oude smasung tv-decoder voor liggen die ik met scart aansluit. Interactieve tv door het hele huis is natuurlijk veel mooier, maar veel te duur.

Dit is volgens mij de oplossing:
Afbeeldingslocatie: http://www.bitcomputercenter.nl/images/ica8fq19p.jpg

De interactieve tv decoder komt op de slaapkamer te staan, en gaat met een componentvideokabel naar de LCD tv toe die ook op de slaapkamer staat. Vervolgens plak ik een IR-ledje op de tv-decoder, en trek ik een coax kabel naar beneden toe, en bevestig daaraan het andere IR-ledje zodat ik ook beneden kan zappen. Vervolgens trek ik voor het beeld een HDMI kabel van boven naar beneden (dit zal de kostbaarste investering worden) naar de LCD beneden.

Mijn vraag alleen het volgende:

-Kan ik met mijn Cisco tv decoder 2 beeldbuizen tegelijkertijd van beeld voorzien?
-Kan ik, wanneer ik een IR-led op op de TV-decoder plak (die dus op de slaapkamer staat) ook nog zappen op de slaapkamer? Of neem het IR-ledje de hele sensor in beslag... Is het in dat geval mogelijk een 2e sensor aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Het tegelijkertijd van beeld voorzien moet niet zo'n probleem zijn denk ik, indien de decoder maar 1 uitgang heeft kan je een HDMI splitter gebruiken. Ik neem overigens aan dat dit wel wat invloed op het signaal zal hebben. Daarnaast moet je er rekening mee houden dat je beneden en boven dus altijd naar dezelfde zender moet kijken, 2 verschillende zenders tegelijk kijken gaat niet. Ik denk dat bij het ontwerp van dat setje dat je laat zien er wel rekening mee gehouden is dat het apparaat ook nog rechtstreeks signalen moet kunnen ontvangen maar daarover kan je Marmitek natuurlijk altijd even een mailtje sturen :)

Persoonlijk zou ik eerder gaan voor een oplossing met een Harmony RF afstandsbediening (de 890 is redelijk goedkoop te krijgen tegenwoordig) of het oogje van de decoder zelf verlengen. Dat laatste heb ik zelf een keer gedaan bij een satteliet decoder en dat heeft lange tijd prima gefunctioneerd, maar aangezien je over interactieve tv praat neem ik aan dat het om een vrij prijzige decoder gaat? In dat geval zou ik me er denk ik toch niet zo prettig bij voelen om daar aan te knutselen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
kingrichard47 schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 01:31:
Het tegelijkertijd van beeld voorzien moet niet zo'n probleem zijn denk ik, indien de decoder maar 1 uitgang heeft kan je een HDMI splitter gebruiken. Ik neem overigens aan dat dit wel wat invloed op het signaal zal hebben. Daarnaast moet je er rekening mee houden dat je beneden en boven dus altijd naar dezelfde zender moet kijken, 2 verschillende zenders tegelijk kijken gaat niet. Ik denk dat bij het ontwerp van dat setje dat je laat zien er wel rekening mee gehouden is dat het apparaat ook nog rechtstreeks signalen moet kunnen ontvangen maar daarover kan je Marmitek natuurlijk altijd even een mailtje sturen :)

Persoonlijk zou ik eerder gaan voor een oplossing met een Harmony RF afstandsbediening (de 890 is redelijk goedkoop te krijgen tegenwoordig) of het oogje van de decoder zelf verlengen. Dat laatste heb ik zelf een keer gedaan bij een satteliet decoder en dat heeft lange tijd prima gefunctioneerd, maar aangezien je over interactieve tv praat neem ik aan dat het om een vrij prijzige decoder gaat? In dat geval zou ik me er denk ik toch niet zo prettig bij voelen om daar aan te knutselen...
Bedankt voor je reactie..

Over de splitter.. Mooi apparaatje.. Ik dacht dat er alleen maar splitters bestonden met een schakelaartje, waarbij je alleen voor het ene OF het andere scherm kon kiezen. Maar dit is zeker een oplossing om op beide schermen tegelijk iets af te spelen via HDMI. Tenzei het beeld erg verstoord raakt natuurlijk, maar ik denk dat dat wel mee valt, zeker voor tv. Wat helemaal mooi zou zijn, is dat ik de bluray speler net zo kan aansluiten, en op die manier ook boven bluray kan kijken. (ik draaf misschien een beetje door).

Aan de decoder ga ik in ieder geval niet meer rommelen. Dit apparaat kost ongeveer €430,- en door de manier zoals ik die heb beschreven heb ik dus maar 1 interactieve tv-decoder nodig om boven EN beneden tv te kunnen kijken.. Ik snap dat ik niet 2 verschillende zender kan kijken, en daarom sluit ik boven ook nog de oude decoder aan, zodat daar ook nog gewoon tv te kijken is.

Begrijp ik het nou helemaal goed dat ik de kastjes gewoon met elkaar kan verbinden door ze op de kabelaansluiting in de muur aan te sluiten? Kan ik dit zowel op het TV als de radioaansluiting doen? En pikt hij dan vervolgens gewoon door het hele huis het signaal weer van de kabel? Dat is een te gek systeem. Dat scheelt weer dat ik hiervoor niet appart kabels hoef te trekken. Voor het beeld koop ik dan denk ik gewoon een HDMI-kabel zonder stekkers, die ik door het lichtnet heen leg (door de muur heen dus) en er dan zelf de stekkers aan soldeer.. Ik kan dan mooi beneden een HDMI wandplaat in de muur maken waar ik een HDMI kabel in kan steken, en deze met mijn AV-receiver verbinden, die hem dan vervolgens weer naar de TV verbind:
Afbeeldingslocatie: http://kabeltje.com/images/HDMI%20muurplaat.jpg
Het blijft dus alleen nog ff de vraag of ik de interactieve decoder nog kan bedienen als er een IR-ledje opzit.. Ik denk dat daar wel iets op te verzinnen is.

Je zegt trouwens dat je zelf eerder zou gaan voor zo'n harmony 890 zou gaan. Die kunnen wel door deurtjes heen? Om eerlijk te zijn vind ik mijn oplossing wel mooier, doordat ik zo boven en beneden interactieve tv heb, en het kastje beneden mooi kwijt ben. Vind je zelf ook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Niet online
powermarcel10 schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 01:55:
[...]
Begrijp ik het nou helemaal goed dat ik de kastjes gewoon met elkaar kan verbinden door ze op de kabelaansluiting in de muur aan te sluiten? Kan ik dit zowel op het TV als de radioaansluiting doen? En pikt hij dan vervolgens gewoon door het hele huis het signaal weer van de kabel? Dat is een te gek systeem. Dat scheelt weer dat ik hiervoor niet appart kabels hoef te trekken. Voor het beeld koop ik dan denk ik gewoon een HDMI-kabel zonder stekkers, die ik door het lichtnet heen leg (door de muur heen dus) en er dan zelf de stekkers aan soldeer.. Ik kan dan mooi beneden een HDMI wandplaat in de muur maken waar ik een HDMI kabel in kan steken, en deze met mijn AV-receiver verbinden, die hem dan vervolgens weer naar de TV verbind:
[afbeelding]
Het blijft dus alleen nog ff de vraag of ik de interactieve decoder nog kan bedienen als er een IR-ledje opzit.. Ik denk dat daar wel iets op te verzinnen is.

Je zegt trouwens dat je zelf eerder zou gaan voor zo'n harmony 890 zou gaan. Die kunnen wel door deurtjes heen? Om eerlijk te zijn vind ik mijn oplossing wel mooier, doordat ik zo boven en beneden interactieve tv heb, en het kastje beneden mooi kwijt ben. Vind je zelf ook niet?
Voor zover ik de productbeschrijving begrijp werkt het inderdaad zoals jij zegt. Inderaad een erg mooi systeem :)

Met een extra decoder boven om nog naar andere kanalen te kunnen kijken is het inderdaad misschien wel een mooiere oplossing dan die Harmony. Aan de andere kant, het is wel een hoop werk en hoeveel zal je interactieve tv boven gebruiken? Moet ik wel bij zeggen dat ik geen ervaring heb met interactieve tv, dus misschien is het wel een verademing en wil je liever niets anders meer als je het eenmaal hebt gebruikt... ?!

Die in-wall HDMI aansluiting ziet er wel erg netjes uit trouwens! Het HDMI splittertje waar ik naar linkte is overigens de eerste de beste die ik tegenkwam... er is vast nog wel iets van betere kwaliteit te vinden (lees: duurder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
kingrichard47 schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 02:08:
[...]

Voor zover ik de productbeschrijving begrijp werkt het inderdaad zoals jij zegt. Inderaad een erg mooi systeem :)

Met een extra decoder boven om nog naar andere kanalen te kunnen kijken is het inderdaad misschien wel een mooiere oplossing dan die Harmony. Aan de andere kant, het is wel een hoop werk en hoeveel zal je interactieve tv boven gebruiken? Moet ik wel bij zeggen dat ik geen ervaring heb met interactieve tv, dus misschien is het wel een verademing en wil je liever niets anders meer als je het eenmaal hebt gebruikt... ?!

Die in-wall HDMI aansluiting ziet er wel erg netjes uit trouwens! Het HDMI splittertje waar ik naar linkte is overigens de eerste de beste die ik tegenkwam... er is vast nog wel iets van betere kwaliteit te vinden (lees: duurder).
Nogmaals dank voor je reactie, dat op dit late tijdstip.. Om eerlijk te zijn: is het echt nodig om hier zoveel werk, tijd en geld in te steken? (vooral de HDMI kabel gaat me aardig wat geld kosten) Nee, maar is het vet om dit te hebben...? Ja! Het lijkt me echt een super systeem.. En gezien het feit ik nogal van de "gadgets" ben, mag dit niet ontbreken..

Ook heeft het voor ons zeker wel zijn functionaliteit.. Vooral mijn vriendin kijkt veel interactief, doordat je via interactieve tv ook een heleboel volledige serie's rechtstreeks bij Ziggo van de server kan afspelen. (Friends, Baantjer, etc.. ) Dit zonder te downloaden, hij begint dus direct met afspelen..

Nu wonen we in een klein studiootje waar je van uit bed tv kunt kijken, maar als we straks een echt huis hebben wordt dat natuurlijk anders, en dan zou het fijn zijn dat we ook boven interactieve tv hebben. Al zal het wat geld gaan kosten, het blijft goedkoper dan er een 2e decoder bijhalen..

Ik heb net een losse extra ontvanger gevonden zodat de decoder ook op de slaapkamer appart te bedienen is. Dus stel (en nou draaf ik echt door) ook op de studeerkamer interactief wil is het een kwestie van nog een extra HDMI kabel leggen (6 meter is al voldoende) en daar ook zo'n ontvanger in de wandstoppen, en ook daar kan ik zappen.. Echt een ideaal systeem dus, dat oneindig uit te breiden is..

De kabel zal alleen het grootste probleem worden. Het mag geen kan en klare kabel zijn, omdat ik de kabel door de mur moet gaan trekken. Ik had verwacht dat kabel zonder stekkers goedkoper zou zijn, maar dat blijkt tot nu toe niet echt het geval te zijn. Ik kan bij kabeltje.com een kant-en-klare kabel van 20m voor iets van €70,- kopen, terwijl een losse kabel 11,75,- per meter kost!!

Enig idee of dit ergens goedkoper te vinden is?

Die wandplaten zjin inderdaad wel erg vet. Mijn broer is electricien, dus die knutselt alle kabels zo even door het huis heen voor me..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Niet online
powermarcel10 schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 02:23:
De kabel zal alleen het grootste probleem worden. Het mag geen kan en klare kabel zijn, omdat ik de kabel door de mur moet gaan trekken. Ik had verwacht dat kabel zonder stekkers goedkoper zou zijn, maar dat blijkt tot nu toe niet echt het geval te zijn. Ik kan bij kabeltje.com een kant-en-klare kabel van 20m voor iets van €70,- kopen, terwijl een losse kabel 11,75,- per meter kost!!

Enig idee of dit ergens goedkoper te vinden is?

Die wandplaten zjin inderdaad wel erg vet. Mijn broer is electricien, dus die knutselt alle kabels zo even door het huis heen voor me..
Als interactieve TV voor jou meer waarde heeft moet je dat zeker doen! Is het trouwens niet ook een optie om hiervoor een PC te gebruiken? Er bestaan genoeg DVB-C kaarten maar geen idee of daar ook iets van is dat interactieve tv ondersteund? In dat geval zou je de alle signalen vanaf de PC kunnen laten lopen en ook gebruik kunnen maken van andere content (MP3, Divx etc).

Het lijkt er inderdaad op dat HDMI kabel van de rol redelijk prijzig is, gek dat dit duurder is dan een voorgegoten kabel |:( Van wat ik verder lees lijkt het trouwens een flink lastig karwei om een HDMI stekker te solderen... als elektricien zal je broer er wel bedreven in zijn maar toch... er zijn nauwelijks/geen succes verhalen van te vinden! Wat misschien een veel gemakkelijker oplossing is is het gebruik van een Mini-HDMI kabel, volgens een topic hier op GoT (lapino in "Zelf HDMI connector aanzetten") moet het redelijk goed te doen zijn om deze door een standaard elektra buis te krijgen. Nog gemakkelijker zou misschien een HDMI naar UTP converter zijn, UTP kabels zijn mooi dun en relatief goedkoop. Ik heb alleen geen idee wat voor effect dit op de beeld/geluidskwaliteit zal hebben?

Succes in ieder geval, het klinkt nog als een redelijk project!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleintje77
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-05-2024
Heb je er wel rekening mee gehouden als je decoder op 2 tv's aansluit dat ze beide naar dezelfde zender moeten kijken?

Server , My Homepage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
kleintje77 schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 13:40:
Heb je er wel rekening mee gehouden als je decoder op 2 tv's aansluit dat ze beide naar dezelfde zender moeten kijken?
Ja, daar heb ik , zoals je hier ook wel kunt lezen, rekening meegehouden. Daarom sluit ik op de slaapkamer ook nog een gewone tvdecoder aan die ik nog heb liggen, zodat je daar ook nog gewoon appart televisie kunt kijken:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
Dick schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 03:11:
[...]

Als interactieve TV voor jou meer waarde heeft moet je dat zeker doen! Is het trouwens niet ook een optie om hiervoor een PC te gebruiken? Er bestaan genoeg DVB-C kaarten maar geen idee of daar ook iets van is dat interactieve tv ondersteund? In dat geval zou je de alle signalen vanaf de PC kunnen laten lopen en ook gebruik kunnen maken van andere content (MP3, Divx etc).

Het lijkt er inderdaad op dat HDMI kabel van de rol redelijk prijzig is, gek dat dit duurder is dan een voorgegoten kabel |:( Van wat ik verder lees lijkt het trouwens een flink lastig karwei om een HDMI stekker te solderen... als elektricien zal je broer er wel bedreven in zijn maar toch... er zijn nauwelijks/geen succes verhalen van te vinden! Wat misschien een veel gemakkelijker oplossing is is het gebruik van een Mini-HDMI kabel, volgens een topic hier op GoT (lapino in "Zelf HDMI connector aanzetten") moet het redelijk goed te doen zijn om deze door een standaard elektra buis te krijgen. Nog gemakkelijker zou misschien een HDMI naar UTP converter zijn, UTP kabels zijn mooi dun en relatief goedkoop. Ik heb alleen geen idee wat voor effect dit op de beeld/geluidskwaliteit zal hebben?

Succes in ieder geval, het klinkt nog als een redelijk project!
Bedankt voor je reactie..

Over de mediacenter pc.. Hier heb ik veel ervaring mee, en de afgelopen jaren aardig wat van dat soort apparaten in elkaar geknutseld.. Digitale TV is wel mogelijk, alleen zijn de oplossingen daarvoor ook harstikke duur, en interactieve tv werkt voor zover ik weet ook nog niet in windows 7. De button: "interactieve tv" staat er wel tussen in windows 7 MCE, maar hier kan je nog niks mee..

HDMI solderen zou inderdaa een probleem kunnen worden.. Het is nogal een gepriegel, en het komt allemaal vrij precies geloof ik. één lose verbinding, en je hebt direct geen signaal.. Mini-HDMI zou een oplossing kunnen zijn, alleen betwijfel ik of ik dit door een buis heen ga krijgen.. Daar zal ik eens even research naar gaan doen.

De HDMI naar UTP converter zou ook een oplossing kunnen zijn. Deze kabel zijn inderdaad goedkoper, En stekkers zijn er veel makkelijker aan te maken. Dat apparaatje wat je liet zien heeft alleen 2 utp ingangen/uitgangen. Moet ik deze allebe gebruiken???

Ik weet nog niet precies hoe zo'n lange kabel ik nodig heb. Ik kan het allemaal door de leidingen heen leggen, wat uiteraard het mooiste is, maar eb geen idee hoeveel meter ik daarvoor nodig heb. Dat is uiteraard eerst te testen, door een gewone kabel door de muur heen te leggen.

De slaapkamer zit wel pal boven de woonkamer, dus ik zou ook een kabel door het plafond heen kunnen boren. Zo heb ik aan 10 meter voldoende, en heb ik zeker geen dignaal verlies..

Ik vraag me namelijk af in hoeverre je signaalverlies hebt door de lengte van de kabel, en door alle tussenstukjes die in het circuit komen te zitten. HDMI is inprincipe toch digitaal? En signaalverlies zou toch eigelijk niet moeten kunnen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:40
powermarcel10 schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 23:52:

Gr

Waar moet ik op letten bij het aanschaffen van zo'n apparaat? Het hoeft niet één te zijn met allerlei functies. Hij moet alleen het signaal van de repeater doorsturen naar het apparaat. Als dat met een klein kabeltje kan ben ik helemaal blij! Dit scheelt me weer een hoop geimproviseerd geklooi.
op de link die je noemt staat precies het apparaat wat je nodig hebt
http://www.marmitek.nl/nl/catalogus/product.php?product=370

alleen het kleine zwarte balkje moet je in het zicht hebben, en deze is zo te zien 0,5 bij 5 cm groot. Geen gedoe met dure lange kabels van boven naar beneden.

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:23
Had je dit product van Marmitek ook al gezien trouwens? HDMI-over-UTP en een IR-retoursignaal, alles wat jij zoekt in één product misschien? :)

[ Voor 12% gewijzigd door Xander op 22-01-2010 16:17 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
Driek schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 16:05:
[...]

op de link die je noemt staat precies het apparaat wat je nodig hebt
http://www.marmitek.nl/nl/catalogus/product.php?product=370

alleen het kleien zwarte balkje moet je in het zicht hebben, en deze is zo te zien 0,5 bij 5 cm groot. Geen gedoe met dure lange kabels van boven naar beneden.
Dat is ook een mooi apparaatje, maar hiermee moet ik toch alsnog een HDMI kabel voor het beeld/geluid trekken?? En ook kan ik hiermee niet in een andere ruimte zappen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
Xander schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 16:17:
Had je dit product van Marmitek ook al gezien trouwens? HDMI-over-UTP en een IR-retoursignaal, alles wat jij zoekt in één product misschien? :)
Die heb ik ook gezien idd..

Hiermee stuurt hij dus het HDMI signal voor beeld/geluid & het IR signaal via een UTP kabel naar boven toe??

Dat zou ook een oplossing kunnen zijn.. Dit bespaart zeker het geld voor een dure HDMI kabel.

Er zitten alleen 2 UTP in/uit-gangen op. Moet ik 2 kabels trekken dus? Waarom niet één? Is het beeld net zo goed via een UTP kabel dan door een gewone HDMI kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
powermarcel10 schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 16:28:
[...]

Die heb ik ook gezien idd..

Hiermee stuurt hij dus het HDMI signal voor beeld/geluid & het IR signaal via een UTP kabel naar boven toe??
Nee, hij stuurt het HDMI-signaal met beeld&geluid naar beneden toe, en het IR signaal terug naar boven toe.

Tenzij je de kastjes omwisselt, dan gaat het andersom. :+

Dat lijkt me precies wat je wilt dus, de ontvanger boven neerzetten, beneden beeld hebben en alles kunnen bedienen.
Dat zou ook een oplossing kunnen zijn.. Dit bespaart zeker het geld voor een dure HDMI kabel.

Er zitten alleen 2 UTP in/uit-gangen op. Moet ik 2 kabels trekken dus? Waarom niet één? Is het beeld net zo goed via een UTP kabel dan door een gewone HDMI kabel?
Die moet je inderdaad alle twee gebruiken. De bandbreedte die ze over één kabeltje kunnen behalen zal wel niet toereikend zijn, of ze komen adertjes te kort... Het lijkt me echter niet zo'n probleem? Twee UTP-kabeltjes zijn dunner dan een goede HDMI-kabel en je kunt er tenminste wél zelf stekkertjes aanzetten.

Als ik Marmitek moet geloven is het beeld net zo goed, en afhankelijk van de afstand zelfs beter. Ik heb zelf geen ervaring met dergelijk spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
hmmmmmm, dat ziet er inderdaad allemaal veel belovend uit..

Ik denk zelf trouens dat je 2 kabels nodig hebt omdat de één het beeld en geluidsignaal de ene kant op stuurt, en je het infra-rood signaal via de andere kabel weer terugstuurt..

Een CAT5 kabel is trouwens toch gewoon een UTP kabel die je ook voor je computer gebruikt om deze van internet/netwerk te voorzien? Of is het een slag kleiner die je gebruiktvoor telefoon aansluitingen.

Ik heb eigelijk nog een beter idee gekregen..

Ik sluit beneden alles aan op een Marantz SR6004 surround receiver voa HDMI. (bluray speler, PS3, TV-decodr en laptop) Het mooie van deze receiver is dat er 2 uitgangen op zitten, waardoor ik 2 TV's van beeld kan voorzien.

Ik sluit één HDMI kabel dus rechtstreeks aan van de receiver naar de televisie beneden, en ik sluit één aan van de receiver naar de marmitek unit. Deze stuurt het signaal dan naar boven toe, en op die manier heb ik boven niet alleen interactieve tv, maar ook de mogelijkheid om via de marantz bluray speler bluray, DVD en CD's te bekijken/beluisteren!! Ook kan ik content op de PS3 afspelen, en zelf de laptop vanaf boven bedienen!! (Hier is in ieder geval vast iets op te verzinnen)

Ik koop voor op de slaapkamer namelijk ook een dolby surround setje, dus volgens mij is dat helemaal super!

Ik vraag me alleen af of je voor de Marmitek unit ook een extra sensor kunt aansluiten. Ik moet namelijk benden EN boven kunnen zappen. Maar doordat ik beneden de tv decoder plaats( wou die eerst boven zetten, maar door mijn idee met de surroundreceiver moet hij dus wel beneden staan) en een IR-ledje op het oog van de decoder plak, kan ik hier op dus niet meer op zappen..

Even een andere vraag: HDMI-kabels zijn toch digitaal, en het verschil tussen een kabel van €10,- en één van €100,- is toch eigelijk te verwaarlozen...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
powermarcel10 schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 16:50:
hmmmmmm, dat ziet er inderdaad allemaal veel belovend uit..

Ik denk zelf trouens dat je 2 kabels nodig hebt omdat de één het beeld en geluidsignaal de ene kant op stuurt, en je het infra-rood signaal via de andere kabel weer terugstuurt..
Dat zal niet de reden zijn, de versie zonder IR-signaal heeft ook twee kabels nodig. ;)
Een CAT5 kabel is trouwens toch gewoon een UTP kabel die je ook voor je computer gebruikt om deze van internet/netwerk te voorzien? Of is het een slag kleiner die je gebruiktvoor telefoon aansluitingen.
CAT5 UTP slaat op het type kabel, zet er een RJ45 stekkertje aan en het is precies hetzelfde als de kabel die je gebruikt om je computer van internet/netwerk te voorzien en zoals je die nodig hebt voor dit marmitek-apparaatje. Voor analoge telefoon gebruik je RJ11 stekkertjes.

Ik denk trouwens dat ik zelf meteen CAT6 zou leggen voor zoiets, voor de prijs hoef je het niet te laten en slechter kan het er niet van worden.
Ik heb eigelijk nog een beter idee gekregen..

Ik sluit beneden alles aan op een Marantz SR6004 surround receiver voa HDMI. (bluray speler, PS3, TV-decodr en laptop) Het mooie van deze receiver is dat er 2 uitgangen op zitten, waardoor ik 2 TV's van beeld kan voorzien.

Ik sluit één HDMI kabel dus rechtstreeks aan van de receiver naar de televisie beneden, en ik sluit één aan van de receiver naar de marmitek unit. Deze stuurt het signaal dan naar boven toe, en op die manier heb ik boven niet alleen interactieve tv, maar ook de mogelijkheid om via de marantz bluray speler bluray, DVD en CD's te bekijken/beluisteren!! Ook kan ik content op de PS3 afspelen, en zelf de laptop vanaf boven bedienen!! (Hier is in ieder geval vast iets op te verzinnen)

Ik koop voor op de slaapkamer namelijk ook een dolby surround setje, dus volgens mij is dat helemaal super!

Ik vraag me alleen af of je voor de Marmitek unit ook een extra sensor kunt aansluiten. Ik moet namelijk benden EN boven kunnen zappen. Maar doordat ik beneden de tv decoder plaats( wou die eerst boven zetten, maar door mijn idee met de surroundreceiver moet hij dus wel beneden staan) en een IR-ledje op het oog van de decoder plak, kan ik hier op dus niet meer op zappen..
Dat idee klinkt logischer. :P Maar een tweede sensor aansluiten zal niet zo simpel gaan, aangezien je de sensor dan boven op de slaapkamer moet aansluiten. Wellicht kun je het combineren met zo'n marmitek IR Control Pro8 beneden? (dwz het zendertje van die MegaView61 op de ontvanger van de Pro8 plakken, of misschien direct een kabeltje ertussen fabriceren?) Als je de zendertjes van die Pro8 dan niet alleen op je digitale ontvanger plakt, maar ook op je receiver en je blu-ray speler, kun je die ook meteen van boven bedienen.
Even een andere vraag: HDMI-kabels zijn toch digitaal, en het verschil tussen een kabel van €10,- en één van €100,- is toch eigelijk te verwaarlozen...?
Het is digitaal, dus als het signaal goed overkomt is het beeld ook gewoon goed en exact hetzelfde als met een veel duurdere kabel. Komt het signaal echter niet goed over, dan werkt het ineens niet meer. We hadden hier thuis in de woonkamer een 15m kabel van 4 tientjes liggen waar alle HD-resoluties (720p of hoger) alleen nog maar een hoop geflikker teweeg brachten. De huidige kabel (iets meer dan €100) doet alle resoluties zonder problemen. Op kortere afstanden zul je daar minder snel problemen mee krijgen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
Nogmaals dank voor deze reactie.. Ik word steeds wijzer :*)

Wat is het verschil tussen een CAT 5/6 kabel? Is deze niet weer een stuk dikker? Ik moet er natuurlijk wel rekening mee houden dat het sootje door de muur heen moet..

Tot nu toe is deze oplossing wel een stuk goedkoper. De kabel scheelt ongeveer 40,-, en de muurplaten schelen 50,-. Ook heb ik voor de oplossing niet allelei converters en tussenstukjes nodig, dus denk dat ik voor deze oplossing ga.

Ik zat ook al even na te denken over 2e ir-ontvanger. Er is wel een extra sensor bij te bestellen, maar deze moet dan inderdaad van de slaapkamer terug naar beneden. Niet ideaal dus.

Het idee om de marmitek megaview 61 te combineren met de Pro8 klinkt logisch, alleen kan me de constructie hierachter nog niet helemaal voorstellen.. Hoe zou dit precies moeten?

Over de HDMI kabels.. Als ik toch voor deze oplossing ga zou ik CAT5/6 kabels gebruiken, en daarbij speelt de lengte volgens mij niet zo'n belangrijke rol ivm kwaliteitsverlies. Volgens de handleiding kan deze tot 100 meter onverzwakt beeld door sturen, dus dat moet goed gaan. Verder gebruik ik HDMI kabeltjes van hooguit 2 meter, dus hierbij za een goedkope varriant wel volstaan lijkt me..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
powermarcel10 schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 17:39:
Nogmaals dank voor deze reactie.. Ik word steeds wijzer :*)

Wat is het verschil tussen een CAT 5/6 kabel? Is deze niet weer een stuk dikker? Ik moet er natuurlijk wel rekening mee houden dat het sootje door de muur heen moet..
Volgens mij valt dat verschil wel mee, maar dat kun je met google ofzo vast wel vinden. ;)
Ik zat ook al even na te denken over 2e ir-ontvanger. Er is wel een extra sensor bij te bestellen, maar deze moet dan inderdaad van de slaapkamer terug naar beneden. Niet ideaal dus.

Het idee om de marmitek megaview 61 te combineren met de Pro8 klinkt logisch, alleen kan me de constructie hierachter nog niet helemaal voorstellen.. Hoe zou dit precies moeten?
Paint ftw :P

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/hpcLf0Mk5mNjKny1ldnG6A1J/full.png

Dat zou zo moeten werken. Persoonlijk zou ik proberen om een rechtstreeks kabeltje te maken van de megaview61-zender naar de IR Control Pro8. Er kunnen meerdere IR-ontvangers aangesloten worden, dus dat zal het probleem niet zijn. Een geschikt stekkertje vinden misschien wel (maar daarvoor kun je een extra IR-ontvangertje bijkopen en slopen).
Over de HDMI kabels.. Als ik toch voor deze oplossing ga zou ik CAT5/6 kabels gebruiken, en daarbij speelt de lengte volgens mij niet zo'n belangrijke rol ivm kwaliteitsverlies. Volgens de handleiding kan deze tot 100 meter onverzwakt beeld door sturen, dus dat moet goed gaan. Verder gebruik ik HDMI kabeltjes van hooguit 2 meter, dus hierbij za een goedkope varriant wel volstaan lijkt me..
Een slecht werkende HDMI-kabel van 2 meter vinden zal niet meevallen. Die marmitek-zender geeft trouwens 35m op als maximale afstand zonder kwaliteitsverlies, geen 100m!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
Xander schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 18:02:
[...]

Volgens mij valt dat verschil wel mee, maar dat kun je met google ofzo vast wel vinden. ;)

[...]

Paint ftw :P

[afbeelding]

Dat zou zo moeten werken. Persoonlijk zou ik proberen om een rechtstreeks kabeltje te maken van de megaview61-zender naar de IR Control Pro8. Er kunnen meerdere IR-ontvangers aangesloten worden, dus dat zal het probleem niet zijn. Een geschikt stekkertje vinden misschien wel (maar daarvoor kun je een extra IR-ontvangertje bijkopen en slopen).

[...]

Een slecht werkende HDMI-kabel van 2 meter vinden zal niet meevallen. Die marmitek-zender geeft trouwens 35m op als maximale afstand zonder kwaliteitsverlies, geen 100m!
Gozer, bedankt man! Wat een werk, maar ik snap het zo.. Dankjewel.

Het wordt wel weer duur als ik een Megaview61 EN een Pro8 moet anschaffen. Ik denk dat ik ipv de Pro8 ook voor een Invisiblecontrol zou kunnen gaan van Marmitek. Deze is ongeveer €60,- goedkoper!!

Enige nadeel is dat dit kastje zilver is (er is ook een zwarte, maar deze werkt alleen op batterijen, en heb liever één die op het stroomnet werkt), en vrij groot is, maar ik denk dat als ik hem onder de kast bevestig hij alsnog niet echt opvalt. één stekkertje sluit ik dan aan op de TV-decoder, en op de ander bevestig ik op de IR-led van de megaview61.

Jij zegt dus een kabeltje vanaf de megaview rechtstreeks in de in Pro8 (word dus nu invisible control) steken? Ik vraag me af of dat gaat lukken.. Dat zou dan een kabeltje met aan beide kant een 35mm jack aansluiting moeten zijn, en vraag me af of dat gaat werken.. Maar t zou kunnen natuurlijk..
We komen als maar een stap verder! Ik kan niet wachten tot ik het huis heb, dan kan ik eindelijk gaan prutsen.. Als ik voor bovenstaande configuratie zou kezen kost me dat ongeveer €163,-. Dat valt nog mee..

EDIT: Ik zie trouwens in je tekening dat je de IR-zender van de megaview61 zou willen aansluiten op de RI ontvanger van de PRO8. Dat kan toch niet lijkt me? Daar moet ik met de afstandsbediening op richten, maar kan er lijkt me niet ook zo'n IR-Led van de megaview61 op aansluiten. Ik dacht dat het logischer was om de Pro 8 (nogmaals, word waarschienlijk invisible control) met één IRled op de tv decoder te bevestigen en die op de andere IR-Led van de inviseble control de IR-LED van de Megaview61 te plakken. Deze stuurt dan het signaal verder naar boven toe.

Met de invisible control kan ik 4 apparaten aansluiten. (3 dus, omdat ik op 1 de led van de megaview61 moet aansluiten). Ik zou hierop dan dus de blurayspeler, PS3, en de tvdecoder kunnen aansluiten..

Klopt mijn idee??

[ Voor 16% gewijzigd door powermarcel10 op 22-01-2010 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
powermarcel10 schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 18:12:
Het wordt wel weer duur als ik een Megaview61 EN een Pro8 moet anschaffen. Ik denk dat ik ipv de Pro8 ook voor een Invisiblecontrol zou kunnen gaan van Marmitek. Deze is ongeveer €60,- goedkoper!!
Tja, je moet er iets voor overhebben hè. ;) Met de Invisible control heb je ook meteen minder IR-zendertjes. Persoonlijk zou ik die oogjes ook op de receiver, blu-ray speler etc plakken. 't is toch ook wel handig als je boven in de slaapkamer je blu-ray film kunt pauzeren? Of nog even naar interactieve TV kunt overschakelen als je blu-ray-film is afgelopen?
Enige nadeel is dat dit kastje zilver is (er is ook een zwarte, maar deze werkt alleen op batterijen, en heb liever één die op het stroomnet werkt), en vrij groot is, maar ik denk dat als ik hem onder de kast bevestig hij alsnog niet echt opvalt. één stekkertje sluit ik dan aan op de TV-decoder, en op de ander bevestig ik op de IR-led van de megaview61.
Nee, dat klopt niet. Die 2 plakkertjes zijn alleen IR-zendertjes, de IR-ontvanger zit in het kastje zelf. De IR-LED van de megaview61 moet dan dus op het kastje.
Jij zegt dus een kabeltje vanaf de megaview rechtstreeks in de in Pro8 (word dus nu invisible control) steken? Ik vraag me af of dat gaat lukken.. Dat zou dan een kabeltje met aan beide kant een 35mm jack aansluiting moeten zijn, en vraag me af of dat gaat werken.. Maar t zou kunnen natuurlijk..
Ik denk dat het moet lukken om daar een kabeltje voor te maken, in het geval van de Pro8. Bij de Invisible-control gaat het sowieso niet, die jack-aansluitingen zijn alleen voor de IR-zendertjes, de ontvanger zit intern en je kunt er geen tweede op aan sluiten.
EDIT: Ik zie trouwens in je tekening dat je de IR-zender van de megaview61 zou willen aansluiten op de RI ontvanger van de PRO8. Dat kan toch niet lijkt me? Daar moet ik met de afstandsbediening op richten, maar kan er lijkt me niet ook zo'n IR-Led van de megaview61 op aansluiten.
Niet aansluiten, maar opplakken (in het tekeningetje iig). Die IR-LED / IR-zender moet toch echt op een IR-ontvanger. Het is dan alsof je de afstandsbediening boven op de IR-ontvanger van de Pro8 beneden richt inderdaad, alleen dan via de Megaview61.
Ik dacht dat het logischer was om de Pro 8 (nogmaals, word waarschienlijk invisible control) met één IRled op de tv decoder te bevestigen en die op de andere IR-Led van de inviseble control de IR-LED van de Megaview61 te plakken. Deze stuurt dan het signaal verder naar boven toe.
Er wordt sowieso geen IR-informatie naar boven gestuurt, enkel van boven naar beneden. ;)

Als je een IR-zendertje van de Pro8 én een IR-zendertje van de Megaview61 op de tv-decoder plakt kun je zowel beneden als boven de tv-decoder bedienen, maar je kunt van boven af dan niet de rest van de apparatuur bedienen. Dat IR-zendertje van de Pro8 kan immers geen IR ontvangen.
Met de invisible control kan ik 4 apparaten aansluiten. (3 dus, omdat ik op 1 de led van de megaview61 moet aansluiten). Ik zou hierop dan dus de blurayspeler, PS3, en de tvdecoder kunnen aansluiten..
Je kunt er 4 apparaten mee aansluiten (mits je een extra jack -> 2IR-leds kabeltje koopt, standaard zit er maar 1 bij), je hoeft er geen te reserveren om aan het IR-zendertje van de megaview61 te plakken, twee zenders op elkaar plakken doet niets, zie boven. ;)

Het zou kunnen dat je die Pro8 rechtstreeks met bijvoorbeeld je Marantz-receiver kunt verbinden d.m.v. een jack<> jack-kabeltje, als daar een ingang voor is. Dat is misschien mooier als de apparatuur in het zicht staat. Ik verwacht alleen niet dat het officieel ondersteund wordt door Marmitek of Marantz en als ik jou was zou ik deze informatie even negeren totdat je de rest van de informatie helder voor je ziet. :+

edit:
En nog even voor de duidelijkheid, ik heb geen ervaring met de Megaview61 of met de IR Control Pro8. Ik heb alleen wat handleidingen opgezocht en "1 + 1 = theoretisch 2" conclusies getrokken. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
Het is me helemaal duidelijk..

Ik kan inderdaad beter kiezen voor de Pro 8, omdat ik hierop meerdere IR-ontvangers kan aansluiten. Hierdoor kan ik de IR-Led van de megaview61 op een 2e IR-Ontvanger van de Pro 8 aansluiten. Deze kan ik dus gewoon achter de kast leggen, waardor dit niet in het zicht ligt. Ik betwijfel uberhaupt of ik beneden zou kunnen zappen op op de IR-ontvanger van de Pro 8 als hier een IR-Led opgeplakt zit van de megaview61 (dat was jou idee).

Het is zeker de bedoeling om dan alle apparaten hiermee te verbinden. (receiver, Blurayspeler en interactieve TV decoder) Het is alleen niet zo mooi dat ik de IR-Leds aan de voorkant van de apparaten moet plakken. Nou zit er op de receiver en de bluray speler wel een IR-flash in/uit op de achterkant. Dit zijn volgens mij gewoon 3,5" jacks. Kan ik hier niet een kabeltje met een IR-ontvanger voor kopen, zodat ik die gewoon op de IR-Led van de Pro8 kan plakken? Dat zou helemaal super zijn! Moeten dit officiele Marantz kabeltjes zijn, of zijn er ook universele op de markt.. Ik heb al even zitten zoeken, maar kan alleen maar IR-Leds vinden, en geen ontvangers..

Het beeld van de playstation gaat ook naar boven toe, omdat deze ook op de Marantz receiver is aangesloten, en alles dat hier op is aangesloten met HDMI gaat dus naar boven toe. De playstation werkt alleen via bluetooth, en het signaal kan ik dus niet via de megaview61 versturen. De slaapkamer zit pal boven de woonkamer. Denk je dat ik de controllers op de slaapkamer kan gebruiken? Zou te gek zijn! Mocht dit niet kunnen, zijn er methodes om het signaal van bluetooth te verlengen?

Ik weet trouwens ook waarom er 2 UTP kabels geinstalleerd moeten worden. 1 is voor beeld/geluid, en 1 is voor DDC (Display data Channel) Dit is een soort informatie ovr het signaal en type scherm die via deze kabel gestuurd wordt.

[ Voor 83% gewijzigd door powermarcel10 op 23-01-2010 03:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
powermarcel10 schreef op zaterdag 23 januari 2010 @ 01:06:
Het is me helemaal duidelijk..

Ik kan inderdaad beter kiezen voor de Pro 8, omdat ik hierop meerdere IR-ontvangers kan aansluiten. Hierdoor kan ik de IR-Led van de megaview61 op een 2e IR-Ontvanger van de Pro 8 aansluiten. Deze kan ik dus gewoon achter de kast leggen, waardor dit niet in het zicht ligt. Ik betwijfel uberhaupt of ik beneden zou kunnen zappen op op de IR-ontvanger van de Pro 8 als hier een IR-Led opgeplakt zit van de megaview61 (dat was jou idee).
Als die plakkertjes hetzelfde zijn als die van de InvisibleControl komt de afstandsbediening daar gewoon doorheen, ze zijn semi-transparant. Mooier is inderdaad zo'n tweede ontvanger. Of een rechtstreeks kabeltje, we zijn toch tweakers hier? Je hebt vast een soldeerbout? :+ Maar iig, opplakken gaat sowieso werken. ;)
Het is zeker de bedoeling om dan alle apparaten hiermee te verbinden. (receiver, Blurayspeler en interactieve TV decoder) Het is alleen niet zo mooi dat ik de IR-Leds aan de voorkant van de apparaten moet plakken. Nou zit er op de receiver en de bluray speler wel een IR-flash in/uit op de achterkant. Dit zijn volgens mij gewoon 3,5" jacks. Kan ik hier niet een kabeltje met een IR-ontvanger voor kopen, zodat ik die gewoon op de IR-Led van de Pro8 kan plakken? Dat zou helemaal super zijn! Moeten dit officiele Marantz kabeltjes zijn, of zijn er ook universele op de markt.. Ik heb al even zitten zoeken, maar kan alleen maar IR-Leds vinden, en geen ontvangers..
Het zou zelfs kunnen dat je een jack<>jack kabeltje rechtstreeks tussen de Marmitek Pro8 en de Receiver kunt aansluiten. Ook daar heb ik zelf geen ervaring mee, maar ik kwam laatst deze posts tegen op GoT:

Your Grandma in "[AB] Logitech Harmony Advanced Universal..."
Your Grandma in "[AB] Logitech Harmony Advanced Universal..."
Your Grandma schreef op woensdag 30 december 2009 @ 08:54:
Maar dat is het probleem niet, ik bedien al vlekkeloos de marantz, humax, en blu-ray speler. En de marantz niet met een ledje van logitech maar met een dit http://www.allekabels.nl/...14/Jack---Jack-Kabel.html van extender, in een ir poort op de marantz. Op die manier is het ledje van logitech overbodig en heb ik niet zo'n stomme plakker op de apparatuur. Dit wil ik ook op popcorn.
Als de pin-out van die IR-zendertjes van de marmitek hetzelfde is als bij die Logitech extender...? :)
Het beeld van de playstation gaat ook naar boven toe, omdat deze ook op de Marantz receiver is aangesloten, en alles dat hier op is aangesloten met HDMI gaat dus naar boven toe. De playstation werkt alleen via bluetooth, en het signaal kan ik dus niet via de megaview61 versturen. De slaapkamer zit pal boven de woonkamer. Denk je dat ik de controllers op de slaapkamer kan gebruiken? Zou te gek zijn! Mocht dit niet kunnen, zijn er methodes om het signaal van bluetooth te verlengen?
Ik neem aan dat je die playstation al hebt? Wat let je dan om het bereik eens uit te testen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
Nogmaals velen dank voor de reacties man!! _/-\o_

Voor de Marantz receiver heb ik de oplossing al gevonden!! Er word een bluetooth apparaatje bij deze receiver geleverd zodat ik dradloos muziek vanaf mijn telefoon of laptop op de receiver kan afspelen. In dit externe bluetooth apparaatje die aan de achterkant aan te sluiten is zit ook een externe IR-ontvanger! Deze kan ik ook gewoon aan de achterkant van de kast leggen, en er een IR-Ledje van de Pro8 opplakken!! De bluerayspeler is ook van Marantz, alleen vraag ik me af of ik ook via de receiver de blurayspeler kan bedienen. Anders zou ik alleen hiervoor nog een extra externe IR-ontvanger moeten halen.

Het zou helemaal vet zijn als het met die jack-jack-kabeltjes zou lukken.. Dan ben ik in één keer van alle problemen verlost!

De playstation heb ik inderdaad al, maar het huis nog niet! :P dus ik weet niet hoe het ontvangst door muren heen is met bluetooth, maar ik kan wel even wat steekproefjes nemen. Ik vroeg me meer in de algemene zin af, of er bluetooth versterkers zijn..

Ook twijfel ik nog tussen de Cat 5 of Cat 6 kabels.. De Cat6 kabel heeft wel een veel grotere bandbreedte, maar of dit ook zinvol is weet ik niet.. Ze zijn wel een stuk duurder namelijk. Er hoeft alleen maar een HDMI signaal doorheen, dus als daarvoor Cat5 ruim voldoende is, kan ik dat beter doen denk ik..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
powermarcel10 schreef op zaterdag 23 januari 2010 @ 15:00:
Voor de Marantz receiver heb ik de oplossing al gevonden!! Er word een bluetooth apparaatje bij deze receiver geleverd zodat ik dradloos muziek vanaf mijn telefoon of laptop op de receiver kan afspelen. In dit externe bluetooth apparaatje die aan de achterkant aan te sluiten is zit ook een externe IR-ontvanger! Deze kan ik ook gewoon aan de achterkant van de kast leggen, en er een IR-Ledje van de Pro8 opplakken!! De bluerayspeler is ook van Marantz, alleen vraag ik me af of ik ook via de receiver de blurayspeler kan bedienen. Anders zou ik alleen hiervoor nog een extra externe IR-ontvanger moeten halen.

Het zou helemaal vet zijn als het met die jack-jack-kabeltjes zou lukken.. Dan ben ik in één keer van alle problemen verlost!
Dat soort details kun je het snelste invullen als je alles bij de hand hebt denk ik. Je hoeft het toch niet allemaal van te voren uitgedacht te hebben? :P
De playstation heb ik inderdaad al, maar het huis nog niet! :P dus ik weet niet hoe het ontvangst door muren heen is met bluetooth, maar ik kan wel even wat steekproefjes nemen. Ik vroeg me meer in de algemene zin af, of er bluetooth versterkers zijn..
Ik ken ze niet, maar dat zegt ook niet alles. ;)
Ook twijfel ik nog tussen de Cat 5 of Cat 6 kabels.. De Cat6 kabel heeft wel een veel grotere bandbreedte, maar of dit ook zinvol is weet ik niet.. Ze zijn wel een stuk duurder namelijk. Er hoeft alleen maar een HDMI signaal doorheen, dus als daarvoor Cat5 ruim voldoende is, kan ik dat beter doen denk ik..?
Een stuk duurder? Ik zie hier Cat5e kabel voor €0,59 per meter en Cat6 voor €0,79 per meter.

Waarschijnlijk zal het prima werken met Cat5e. Ik zou zelf Cat6 leggen "voor het geval dat"... wat als achteraf blijkt dat het niet genoeg is? Ik heb een hekel aan kabels trekken, dus ik geef graag in eerste instantie wat meer geld uit voor waat meer zekerheid. Heck, misschien zou ik voor zoiets wel STP- of FTP-kabel pakken. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat jij dat ook moet doen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
Die CAT kabels vallen idd wel mee.. Niet goed gezocht blijkbaar..

Moeten er gewoon dezelfde stekkers op de Cat5 en Cat6 kabels? Gewoon de RJ45 stekker? Of moet er iets anders op gemaakt worden..

Ik heb een goedkopere oplossing gevonden. De Megaview60 icm de videocontrol3. De megaview60 stuurt alleen het beeld en geluid door, en met de videocontrol3 kan ik het IR-signaal via de bestaande coax kabel sturen. Ook lees ik dat dit minder storingsgevoelig is. Met deze oplossing ben ik voor ongeveer €140,- klaar.

Hier heb ik dan al een extra ontvanger voor beneden voor gerekend. (moet zowel boven als beneden één hebben).

Wel is er nog een klein ander praktsch probleem. De receiver en de blurayspeler komen beneden niet achter een deurtje te staan. Hiervoor gebruik ik welliswaar de externe IR-ontvanger, maar hiermee voorkom ik niet dat hij het signaal van zowel dat kastje als vanaf de voorkant pakt. Dit kan natuurlijk storing geven.

Ik heb niet zoveel zin om de IR-oog van de apperatuur er uit te slopen. Weet iemand ook of je kan instellen dat hij deze uit moet zetten?

[ Voor 69% gewijzigd door powermarcel10 op 25-01-2010 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:30
Iets in dezelfde categorie dus het lijkt mij nutteloos om een apart topic te openen.

Mijn idee : Boxen in de badkamer , luidsprekerkabels door plafond naar zolder waar een mico hifisetje komt te staan (afstand ong 4-5 meter)

Ik heb al die kastjes gezien maar zit er eerlijk gezegt niet op te wachten op een lelijk kastje.
Je hebt wel oplossingen die een mooi ontvangertje hebben maar aangezien het huis me al goud kost kan ik daar niet mee aankomen bij mijn vriendin.
Met de kans om als ongelofelijke noob door de mand te vallen is mijn vraag:

Is het mogelijk om de ir-ontvanger vanuit het hifisetje los te maken en doormiddel van solderen en een paar meter kabel het oogje naar de badkamer te brengen ? Aangezien het microsetje nergens anders voor gebruikt gaat worden zou dat een mooie/goedkope oplossing voor mij zijn en kan ik de ab totaal verwerken in de badkamer. Is dit technisch onmogelijk (Lees : of alleen met ingewikkelde technische schema's :p)

Edit : Na nog langer zoeken en een ander topic doorgespit te hebben heb ik de All for one sv 1100 gevonden die ir omzet naar rf voor 10 euro bij correct.nl :) Mooi prijsje om te proberen of het ook door een betonnen vloer komt ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Beakzz op 02-03-2010 02:26 ]

Pagina: 1