Toon posts:

Nieuwe PC, geen beeld bij eerste opstart

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met een hardware-probleem waar we, zijnde ik en twee IT-ers, niet uit geraken. Ik heb de volgende onderdelen voor een nieuwe PC besteld en gemonteerd:
  • MB: ASUS Striker II Extreme (Republic of Gamers edition) Nvidia NF970i Ultra SLI DDR3 LGA775
  • CPU: Intel Core 2 Duo E8600 3,33Ghz
  • RAM: Kingston Hyper KHX1600C9D3K3/6GX DDR3 6GB (3x 2GB) 1600Mhz
  • GFX: XFX GeForce GTX260 896MB 640M xXx
  • PSU: Nexus RX-8500 850W
  • Case: Coolermaster ATCS 840 zwart
  • HD: Seagate Barracuda 7200.12 1TB
Het probleem is, we krijgen deze configuratie niet opgestart. Bij het opstarten krijgen we geen beeld, de fan van de grafische kaart draait niet en toetsenborden (zowel PS/2 als USB) reageren niet (numlock LED's). Alle fans, de CPU cooler en de lichten van het moederbord werken normaal. De LCD Poster geeft steeds als informatie "CPU initiation".

Om te troubleshooten hebben we de grafische kaart in een andere PC gestoken waar de grafische kaart WEL werkt, ze is dus niet defect. De andere PC had een gelijkaardige moederbord (Asus S775 Striker Extreme 680i) en een 1000W PSU (Antec). Gezien het enige noemenswaardige verschil tussen beide PC's het vermogen van de PSU was, hebben we vervolgens de 1000W PSU in mijn PC getest. De grafische kaart draaide nog steeds niet. Het vermogen van mijn 850W PSU lijkt dus ook niet het probleem. De minimale stroomvereiste voor deze grafische kaart is 550W (12V, 36A) en aangeraden is 630W of meer. Vervolgens hebben we 2 andere grafische kaarten in mijn PC getest. Het gaat om een ASUS GeForce 8800 GTX en een XFX GeForce 8800 Ultra (zie thread). Bij beide kaarten draaide de onboard cooler, maar we ontvangen nog steeds geen beeld en het toetsenbord reageert niet.

We hebben een sterk vermoeden dat het aan het moederbord of aan de CPU ligt. Hoe kan ik verder troubleshooten? Is dit een defect of een compatibiliteitsprobleem? Mogelijke oplossingen?

Alvast bedankt voor eventuele antwoorden.

Alvast mijn excuses mocht er te weinig informatie of taalfouten zijn. PM me daarover gerust.

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-02 21:11

wowi

welke bios versie zit erin nu en ondersteund die de huidige cpu wel?

http://support.asus.com/cpusupport/cpusupport.aspx?SLanguage=en-us&model=Striker II Extreme&product=1&os=17
bios 1001 moet je dus minimaal hebben

[ Voor 73% gewijzigd door wowi op 21-01-2010 16:47 ]

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-02 10:37

Dima_2005

T.net-verslaafde

Ik vermoed ook dat de CPU nog niet ondersteund wordt door de BIOS versie dat er standaard op zit.
Ik raad je aan, om een andere processor erin te zetten. (zelfde socket), en kijken of dat werkt, en dan een firmware-upgrade doen. En dan nog eens proberen.

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

• dlmh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-02 11:26

dlmh

Lo-Fi

Heb je deze al doorgenomen?

Wij kunnen natuurlijk verder niet raden welk (en als) onderdeel defect is, dit kun je alleen zelf doen door middel van testen met andere hardware.

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zonet een andere processor getest, een Core 2 Duo E6750 die minimaal een BIOS versie 0402 vereist (lager dan 1001 voor E8600). Nog steeds krijgen we geen beeld, zelfs niet in combinatie met een werkende grafische kaart. Zonder beeld kan BIOS niet geupdate worden... Suggesties?

• Wouter.S
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-01 09:15

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

Kan nog moederbord of ram zijn dan. Ik gok op het moederbord.
Gewoon alle componenten testen, als alles verder werkt dan is het zeker het moederbord.

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

Verwijderd

Topicstarter
Zonet heb ik de RAM-latjes één voor één in de PC gestoken om te zien of er één defect is, maar helaas, het systeem werkt nog niet.

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-02 14:17
alle 4pins powercabletjes op je mobo aangesloten?
Anders ben ik bang dat het mobo rma mag...

Computer says no

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Misschien zit de processor niet helemaal goed in het socket ?

Verwijderd

Dat lijkt me wel apart, maar zoals wowi al zei.
Welke bios versie heb je?

• Marquezz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-12-2021
Haal je mobo es uit je kast en leg hem op hout met het bijverkregen papier ofzo. Sluit hem dan nog eens aan, kijk of hij het doet. Zoja, werkt hij? Dan moet je het moederbord daarna beter monteren in je kast mbv de afstandbusjes (elk gat vullen) en alleen in de gaten die als ground fungeren. Als hij niet werkt, dan heb je een DOA (Dead on arrival). Succes ermee ;)

Verwijderd

Nieuwe installatie altijd BUITEN de kast testen.
Werkt makkelijker ook.

• Marquezz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-12-2021
Verwijderd schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 18:28:
Nieuwe installatie altijd BUITEN de kast testen.
Werkt makkelijker ook.
Ik zou zeggen, alleen buiten de kast testen, wanneer deze het voor de eerste keer niet doet in de kast :9

Verwijderd

martinstegenga schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 19:23:
[...]

Ik zou zeggen, alleen buiten de kast testen, wanneer deze het voor de eerste keer niet doet in de kast :9
That's the spirit ^^.

Maar ontopic; heb je het al getest?

Verwijderd

Topicstarter
Alle onderdelen zijn volledig getest geweest door een professional. De conclusie: het moederbord is DOA.

Allen bedankt voor jullie advies en snelle respons!

Alleen op Tweakers.net kreeg ik bruikbaar advies by the way. d:)b

Verwijderd

Topicstarter
Het moederbord heb ik binnengebracht bij de webshop Databyte, die enkele dagen later dit moederbord "hersteld" verklaarde. Niets was minder waar, het moederbord werkte nog steeds niet! Vervolgens heb ik een nieuw moederbord gekocht en het systeem werkt nu wél! Dit bewijst niet alleen het defect, maar ook de wanpraktijken van Databyte. Conclusie: Ik bestel nooit nog bij Databyte.

Bij deze, nogmaals dank voor al jullie input.

Verwijderd

Het lijkt me netter om de oplossing van het probleem aan de winkel te melden en te kijken wat hun reactie is en een beroep te doen op de garantieregeling van de winkel en de fabrikant. En eventueel kan het verhaal dan in een winkelevaluatie in de shopreviews gezet worden. De post hierboven komt over als een beetje een zuur eind van een verder interessante bespreking van een probleem met redelijk enthousiaste en positieve reacties. Als de winkel het moederbord een tweede keer als werkend terugstuurt kan gekeken worden of het moederbord inderdaad werkt of kapot is. Dan zal ook overgegaan kunnen worden op verdere communicatie met de winkel. Dat verandert wel de insteek van deze bespreking. De vorige opmerking komt over als het zonder voldoende aanleiding zwart maken van een gewone winkel zonder dat de winkel de mogelijkheid heeft gekregen om een mogelijke fout te herstellen.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2010 22:59 ]

• Hajame
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-02 10:02
http://support.asus.com/c...20Extreme&product=1&os=17

hier kun jij je bios update downloaden. die prof 's die ernaar hebben gekeken zullen toch ook wel nagedacht hebben over bios update? of hebben zij jouw daar niks over gezegt.

[ Voor 114% gewijzigd door Hajame op 12-03-2010 11:31 ]

• Hajame
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-02 10:02
Verwijderd schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 17:57:
Ik heb zonet een andere processor getest, een Core 2 Duo E6750 die minimaal een BIOS versie 0402 vereist (lager dan 1001 voor E8600). Nog steeds krijgen we geen beeld, zelfs niet in combinatie met een werkende grafische kaart. Zonder beeld kan BIOS niet geupdate worden... Suggesties?
zonder processor zul je ook geen beeld gaan krijgen (die worden ook aangestuurd door de processor hé)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 22:55:
Het lijkt me netter om de oplossing van het probleem aan de winkel te melden en te kijken wat hun reactie is en een beroep te doen op de garantieregeling van de winkel en de fabrikant. En eventueel kan het verhaal dan in een winkelevaluatie in de shopreviews gezet worden. De post hierboven komt over als een beetje een zuur eind van een verder interessante bespreking van een probleem met redelijk enthousiaste en positieve reacties. Als de winkel het moederbord een tweede keer als werkend terugstuurt kan gekeken worden of het moederbord inderdaad werkt of kapot is. Dan zal ook overgegaan kunnen worden op verdere communicatie met de winkel. Dat verandert wel de insteek van deze bespreking. De vorige opmerking komt over als het zonder voldoende aanleiding zwart maken van een gewone winkel zonder dat de winkel de mogelijkheid heeft gekregen om een mogelijke fout te herstellen.
De winkel is ook na de "herstelling" op de hoogte gebracht dat het moederbord nog steeds defect was. Hun reactie was dat ik het probleem wellicht moest zoeken bij de andere onderdelen (wat zonet aangetoond is niet het geval te zijn). Het moederbord een tweede keer ter herstelling binnenbrengen zou me geld gaan kosten. Over de shopreviews, mijn review werd niet gepubliceerd, jammer. En ja dit is een zuur einde aan een vervelende ervaring die 6 maanden heeft geduurd. Verwacht geen enthousiasme van mijn zijde, behalve dan over de steun jullie.

Verwijderd

Topicstarter
fenylalaline schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 10:29:
http://support.asus.com/c...20Extreme&product=1&os=17

hier kun jij je bios update downloaden. die prof 's die ernaar hebben gekeken zullen toch ook wel nagedacht hebben over bios update? of hebben zij jouw daar niks over gezegt.
De bios versie bleek de juiste te zijn, daar lag niet het probleem.

Over Asus support, die was er niet. Na het registreren van mijn product en het melden van een defect kon men mij maar één advies geven en dat was om de kaart terug aan mijn leverancier te bezorgen.
Pagina: 1