• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:40
Hallo

Ik heb beneden in de woonkamer een vrij oude computer staan, die gebruikt word als internet - mail - office systeem. Ondanks dat we er geen zwaardere dingen (zoals games of videobewerking) op doen, wil ik de computer upgraden.

Nou is mijn vraag: Welk onderdeel kan ik het beste upgraden? Het is een Compaq SR1905NL, en het enige dat ik tot nu toe heb vervangen is een reepje RAM, zodat er nu 1GB in zit ipv 256 MB.

Wat kan ik het beste doen? Een reepje RAM erbij (zelfde type zelfde merk) of de processor vervangen? Het is een Intel Cereron D (dacht ik, ik ben nu op school) met een kloksnelheid van 3.20 GHz. Ik heb er ook geen bezwaar tegen om de huidige over te klokken, alleen vraag ik mij af of dat wil met de bestaande koelers die in de kast zitten. De huidige temperaturen zijn al ±45 graden.

De kast is, behalve het reepje RAM, gelaten zoals hij was. Mijn budget is ongeveer €60.

Marcop

PS: Meer systeeminformatie heb ik hier niet, ik ben op school

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
voor dat budget kan je volgens mij beter een nieuw budget bakkie aanschaffen?

ik las 600 ipv 60 :X

[ Voor 16% gewijzigd door SMSfreakie op 21-01-2010 12:37 ]

404 Signature not found

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-02 23:40
marcop23 schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 12:08:
Hallo

Ik heb beneden in de woonkamer een vrij oude computer staan, die gebruikt word als internet - mail - office systeem. Ondanks dat we er geen zwaardere dingen (zoals games of videobewerking) op doen, wil ik de computer upgraden.

Nou is mijn vraag: Welk onderdeel kan ik het beste upgraden? Het is een Compaq SR1905NL, en het enige dat ik tot nu toe heb vervangen is een reepje RAM, zodat er nu 1GB in zit ipv 256 MB.

Wat kan ik het beste doen? Een reepje RAM erbij (zelfde type zelfde merk) of de processor vervangen? Het is een Intel Cereron D (dacht ik, ik ben nu op school) met een kloksnelheid van 3.20 GHz. Ik heb er ook geen bezwaar tegen om de huidige over te klokken, alleen vraag ik mij af of dat wil met de bestaande koelers die in de kast zitten. De huidige temperaturen zijn al ±45 graden.

De kast is, behalve het reepje RAM, gelaten zoals hij was. Mijn budget is ongeveer €60.

Marcop

PS: Meer systeeminformatie heb ik hier niet, ik ben op school
Overclocken met een oem moederbord van hp / compaq / acer enz kan je beter vergeten omdat de overclock opties in de bios niet vrij gegeven zijn waardoor het niet 1,2,3 te doen is.

Waarom wil je hem upgraden? Wat is het doel van het upgraden? Extra kennis? Omdat het leuk is?

• marcop23
Wil jij eens een bakkie noemen voor €60?

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-02 09:58
marcop23 schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 12:14:
Wil jij eens een bakkie noemen voor €60?
Kijk rond op vraag en aanbod of marktplaats bijv, daar worden zat oudere pc's (die meer performance hebben als jouw huidige pc) aangeboden tegen lage prijzen.

Bos Digitale Autoservice Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

• Herman
  • Laatst online: 19:59

Herman

FP ProMod
Ik zou 'm gewoon zo laten. Prima pc toch?
Je kunt je pc wel wat sneller krijgen door windows XP te herinstalleren. (uitgaande dat XP je OS is)
Even de software verversen doet wonderen!

Mocht de pc dan nog traag zijn, dan kun je dat het beste even bekijken door het taakbeheer te openen.
Als je een bottleneck ziet, dan weet je ook welke manier je het beste kunt upgraden.

Ik denk niet dat je pc traag is door de hardware. Ik denk dat het een software-probleem is.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-02 09:05
@Herman87:
Als het een beetje een oud beestje is kan die ook best wel moeite hebben met een up to date versie van XP hoor! Een schone instalatie is inderdaad sneller maar tegen de tijd dat je SP3 en IE8 er op hebt staan is hij merkbaar langzamer hoor ;)

Desktop | Server | Laptop

• marcop23
De XP die bij de computer geleverd zat, is verschrikkelijk traag, en ik had geen zin om een nieuwe licentie te kopen voor XP terwijl win7 bijna uitkwam. Maar nu staat win7 er dus op. Programma's als Firefox starten duurt vrij lang. Daarom wil ik de computer wat sneller krijgen, maar ik ben benieuwd welk onderdeel ik dat het beste kan upgraden.

Verwijderd

Moederbord + processor upgraden je kan er vast wel een pentium 4 tje van maken voor 60 euro en misschien wel meer. teminste als je je ram dan kan blijven gebruiken

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2010 14:04 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-02 12:51

M2M

medicijnman

wat je sowieso al kan doen, is een taakbeheervenstertje openen, en firefox opstarten. Kijk eens wat er met het geheugengebruik gebeurt. Als je geen vrij geheugen meer overhoud, dan is het toevoegen van geheugen wel een optie en zal je pc daar een stuk sneller door zijn. Loopt je geheugen niet vol, maar is je processor op 100% bezig, dan heb je wat aan een nieuwe processor. Zitten beide nog wel snor, dan heb je wat aan een verse harde schijf.

-_-

• Zenyatta
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:02

Zenyatta

Tsjakka!

Er komen hier in de vraag en aanbod en op Marktplaats genoeg systeempjes voorbij die iets sterker zijn dan dit, en waar nog niet eens de €60,- van jouw budget voor gevraagd wordt. Ik zou zeggen, koop zo'n systeemje en kijk wat je met de gecombineerde hardware kan maken. De HDD kan je er dan gewoon bijprikken, en dikke kans dat je het RAM er ook extra bij kan zetten. Daarnaast kan je dan even kijken welke graka je er in wilt hebben.

Verder snap ik eigenlijk niet zo goed wat precies het doel is van je upgrade. Je zegt niet dat je het systeem traag vindt, hoewel ik mij kan voorstellen dat hij dat wel is. Beter lezen! De topictitel! Een trage PC, misschien dat je dat met een verse installatie al kan oplossen. En dan kan het ook helpen er een lichte Linux-distributie op te knallen met Openoffice erbij. Moet dan draaien als een zonnetje! 8)

[ Voor 3% gewijzigd door Zenyatta op 21-01-2010 14:14 . Reden: Misread information ]

The answer is 42.

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-02 16:05
1GB voor 7 is wat magertjes, dus 1 GB extra RAM zou zeker helpen. Ook vermoed ik dat een nieuwe HDD veel zal schelen. Volgens de specs is de HDD maar 80 GB, dus een upgrade zal niet zo prijzig zijn. RAM en HDD kan samen voor minder dan € 60.

Addicted to silent computing

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

voor windows 7 zou ik anders toch kijken voor 2 gig ram.

de harde schijf (geloof het of niet) speelt trouwens ook een belangrijke rol in hoe traag of snel een computer aanvoelt.. als je serieus geld gaat steken in de pc (nieuw moederbord en cpu, waarschijnlijk ook nieuw ram dan, vergeet dan niet om "die oude IDE schijf" ook te vervangen door een vlot (sata) schijfje..

• PA4MW
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-02 11:35
Je zou eventueel je processor kunnen upgraden, naar bijvoorbeeld een Pentium 4 3,6GHz. Worden nog weleens aangeboden op marktplaats voor een paar tientjes. Lusten wel aardig wat energie, dus moet de voeding wel toereikend zijn.

Balen dat je er geen Pentium D in kan zetten, die ondersteunt je moederbord niet (althans zover de info over de ATI Radeon Xpress 200 chipset klopt).

Toch zou ikzelf liever nog even gebruik maken van de huidige configuratie en doorsparen voor een ander moederbord + processor. Nadeel van die Compaq kasten is dat ze niet allemaal even goed compatibel zijn met de 'gewone' ATX-borden. Waarschijnlijk zal je daarom ook nog een andere kast + voeding nodig gaan hebben voor dit plan.

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-12-2025

Frostbite

🤦🏻‍♂️

V&A aangeboden: Intel Pentium D 945

25 euro voor processor (+5 voor koeler)

V&A aangeboden: Kingston ValueRAM KVR400D2S4R3K2/2G

25 euro voor 2 jaar oud setje (4Gb)

onder de 60 euro dus.

🎮 Steam
💻 i5 6600k
📱 Samsung Galaxy S25+

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat je het beste kunt doen is eerst kijken waar je resources tekort komt en op basis daarvan bepalen wat je nodig hebt.
Wat je uiteindelijk moet aanschaffen moet je toch zelf bepalen, afhankelijk van waar je huidige bottleneck zit. Om je op weg te helpen kun je eens kijken in [UG] Upgrade Guide topicoverzicht, dit topic gaat in elk geval op slot.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.