Advies gevraagd; Oudere PC upgraden voor gaming

Pagina: 1
Acties:
  • 758 views

• Gnarkill2k6
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-11-2022
Hallo Tweakers,

Bij deze zou ik graag jullie advies willen vragen bij het upgraden van mijn PC.

Mijn pc is al wat ouder maar ik zou er graag nog wat op willen gamen. Zo vind ik b.v. de S.T.A.L.K.E.R. serie helemaal geweldig en ik zou deze games graag weer gaan spelen. Ze hebben trouwens gedraait op mijn huidige configuratie maar dan met vrijwel alle instellingen op laag... Nu wil ik deze spellen (en de aankomende nieuwe) toch wel een keer in volle glorie gaan beleven.

Dit is mijn systeem:
Asus 8an SLI, 300 watt voeding, AMD 64 3200+ (zalman koeler), 2 GB ram (weet de snelheid niet), Geforce 6600 GT (zalman koeler) en een Creative X-fi Extreme Music. Draaiend op windows XP.

Zelf dacht ik aan 2 videokaarten in SLI maar ik weet niet welke kaarten goed zullen werken met de rest van mijn hardware. Waarschijnlijk zal ik ook een nieuwe voeding moeten hebben.

Wat kunnen jullie me adviseren?

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:20

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Waar je het niet over hebt is wat je budget is. Ga je een kleine boost geven voor 100 euro, smijt je er 500 euro tegenaan?

Wat je misschien eens kan uitzoeken wat je oude onderdelen of hele pc opbrengen op de tweedehandsmarkt, en daar je upgrade op baseren.

[ Voor 36% gewijzigd door sebastius op 21-01-2010 10:33 ]

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-04 21:16
Gnarkill2k6 schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 10:30:
Hallo Tweakers,

Bij deze zou ik graag jullie advies willen vragen bij het upgraden van mijn PC.

Mijn pc is al wat ouder maar ik zou er graag nog wat op willen gamen. Zo vind ik b.v. de S.T.A.L.K.E.R. serie helemaal geweldig en ik zou deze games graag weer gaan spelen. Ze hebben trouwens gedraait op mijn huidige configuratie maar dan met vrijwel alle instellingen op laag... Nu wil ik deze spellen (en de aankomende nieuwe) toch wel een keer in volle glorie gaan beleven.

Dit is mijn systeem:
Asus 8an SLI, 300 watt voeding, AMD 64 3200+ (zalman koeler), 2 GB ram (weet de snelheid niet), Geforce 6600 GT (zalman koeler) en een Creative X-fi Extreme Music. Draaiend op windows XP.

Zelf dacht ik aan 2 videokaarten in SLI maar ik weet niet welke kaarten goed zullen werken met de rest van mijn hardware. Waarschijnlijk zal ik ook een nieuwe voeding moeten hebben.

Wat kunnen jullie me adviseren?
Upgraden van dit systeem heeft weinig zin en is zeer waarschijnlijk duurder doordat de onderdelen slecht tot niet meer te verkrijgen zijn.

Mijn advies, koop een nieuwe moederbord,cpu,geheugen,videokaart,voeding. Kortom nieuw systeem

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:25
Je kunt beter even doorsparen voor een nieuw systeem, en deze er als 2e pc'tje bijhouden of zoals hierboven al werd gezegd tweedehands verpatsen. Als je dit systeem op wilt waarderen naar een hedendaagse gamepc zul je namelijk al praktisch alles moeten vervangen, behalve misschien de kast, en dan blijf je over met een berg oude onderdelen.

• Gnarkill2k6
Mja... ik heb een PS3 om op te gamen. Alleen ik wil dus die STALKER games weer spelen op mn PC (want die zijn er niet voor de PS3 ;-P) maar een compleet nieuw systeem is me dat b.v. niet waard.

Heb even snel zitten spieken bij Alternate voor een prijsindicatie... 2 videokaarten plus voeding ongeveer 200 euro. (Geforce 9 series en een zalman 500 watt)

Budget vind ik eigenlijk niet zo heel belangrijk. Ga maar los met de adviezen zou ik zeggen!

• Nielson
Waarom twee budget videokaarten ipv één snelle? En ook al heb je een snelle videokaart(en), dan vormt je cpu (en geheugen) ws een gigantische bottleneck.

• Gnarkill2k6
Dat gaat ook snel die reacties... voor ik bovenstaand verhaal gepost had waren er al weer 2 nieuwe reacties :-P

Hmm... was er al een beetje bang voor eigenlijk.

Zou een nieuwe GPU dan haast niks uitmaken? Geforce 9 serie of zo? eventueel in SLI? die dingen kosten niks meer.

• Gnarkill2k6
@ Nielson

Ja, dat was ook de reden waarom ik hier advies kwam vragen. Ik moet dan wel een GPU hebben die nog goed werkt met de overige hardware. Aan een te snelle kaart heb ik idd niks. Maar misschien is er nog 1 te koop die aanzienlijk sneller is dan mn huidige 6600 én die niet te snel voor de rest van pc.

• Nielson
't Zal allicht iets uitmaken met je huidige kaart, maar het maximale haal je er gewoon niet uit. SLI is al helemaal overbodig, van twee kaarten wordt het echt niet tweemaal zo snel, en ook niet alle spellen ondersteunen het. Dan kun je beter van het geld van die twee 9 series één nieuwere kaart van een recente serie kopen.

• THE_FIREFOX
Gnarkill2k6 schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 10:40:
Mja... ik heb een PS3 om op te gamen. Alleen ik wil dus die STALKER games weer spelen op mn PC (want die zijn er niet voor de PS3 ;-P) maar een compleet nieuw systeem is me dat b.v. niet waard.

Heb even snel zitten spieken bij Alternate voor een prijsindicatie... 2 videokaarten plus voeding ongeveer 200 euro. (Geforce 9 series en een zalman 500 watt)

Budget vind ik eigenlijk niet zo heel belangrijk. Ga maar los met de adviezen zou ik zeggen!
Ik zou eerst kijken voor een betere processor voor je socket 939 moederbord zoals een 3800 x2 (let op moet wel socket 939 zijn). Daar heb je meer baat bij dan 2 videokaarten in sli. Daarbij zou ik kijken naar 1 videokaart van 80 a 100 euro. De 500 watt zalman is een goede keuze.

• -Niels-
  • Laatst online: 08-05 11:48
Alleen een nieuwe GPU red je het niet mee, je processor is ook redelijk verouderd namelijk. En nu heb je nog een oud socket 939 mobo waar geen nieuwe processoren meer voor te vinden zijn. Ook vraag en aanbod gaat je hier niet helpen omdat er alleen vraag advertenties zijn naar dualcore s939 processoren.

Dit houd dus in dat je een nieuw mobo en cpu moet kopen. Daarnaast maken alle nieuwe systemen gebruik van ddr2 of ddr3 dus moet je ook nieuw geheugen kopen.

En je gpu was al duidelijk dat die geupgrade moest worden.

• Gnarkill2k6
oke bedankt iedereen tot nu toe.

Hm ja die 939's zijn lastig te vinden. Heb er ooit 1 in bestelling gehad bij Coolprices, een 4200 x2 meen ik, maar die kon niet meer geleverd worden :-(

Ja als ik het zo hoor kan ik misschien toch beter een nieuw systeem aanschaffen. Maar ik weet niet of ik daar zo veel zin in heb. Is toch weer een flinke uitgaven en ik had me eigenlijk voorgenomen nooit meer een PC te kopen. Excuus als ik nu mensen op hun tenen trap, ik ben werkzaam in de grafische sectoor, dan weten jullie denk ik wel genoeg ;-)

• THE_FIREFOX
-Niels- schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 10:49:
Alleen een nieuwe GPU red je het niet mee, je processor is ook redelijk verouderd namelijk. En nu heb je nog een oud socket 939 mobo waar geen nieuwe processoren meer voor te vinden zijn. Ook vraag en aanbod gaat je hier niet helpen omdat er alleen vraag advertenties zijn naar dualcore s939 processoren.
Zonet gekeken en ik zie er zo 2. De vraag is of ze er nog zijn en niet onder tussen verkocht zijn zonder dat de advertentie offline is gehaald.

V&A aangeboden: amd athlon 4400+ x2 socket 939
V&A aangeboden: AMD X2 3800+ SKT 939

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Niet doen ... ik heb een 4400+ X2 en je komt in elke game CPU power tekort tegenwoordig !!

Koop iets leuks als een Phenom II X2 of X4 met een mobo'tje a 65 € en wat geheugen + een mid range kaartje dan kan je er weer een tijdje tegen aan :)

Als je budget groter is dan uiteraard een i5 of i7 systeem.

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Gnarkill2k6
ja, dan zou ik ook voor een i7 gaan. Had al gekeken bij Alternate (makkelijke builder :p) ik kwam op zo'n slorige 1400 euro uit. Maar dan had ik ook wat volgens mij. Had er b.v. een 10.000 rpm schijf in gezet en een videokaart van 300 eu.

Nah ja, misschien doe ik dat wel, maar even goed over nadenken. Vooral omdat ik windows uit mn huis wil verbannen. Maar voor games ontkom je er helaas niet aan.

Verwijderd

mn huidige setup:

Processor: AMD Phenom(tm) 9950 Quad-Core Processor (4 CPUs), 3.0GHz
Memory: 4096MB RAM
Hard Drive: 1200 GB
Video Card: ATI Radeon HD 4870 1GB [Crossfire]
Monitor: 24inch + Acer 19inch
Sound Card: Speakers (Realtek High Definition Audio)
Speakers/Headphones: Creative Headset
Keyboard: Sweex
Mouse: Microsoft Sidewinder X5
Mouse Surface: black - blue
Operating System: Windows 7 Ultimate 64-bit (6.1, Build 7600) (7600.win7_rtm.090713-1255)
Motherboard: ASRock AOD790GX/128M
Computer Case: Coolermaster centurion 5

voor 450 euro 8)7
-

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Jammer dat AMD de kans heeft laten liggen en veel te vroeg is gestopt met X2 socket 939 CPU's :'(

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Voor gamen heeft een i7 geen enkele meerwaarde t.o.v. een i5, en als je geen hele dikke videokaarten in SLi/Crossfire gebruikt heeft een i5 ook geen meerwaarde t.o.v. een phenom II x4. Maar goed, als de TS iets wilt weten over hoe duur een nieuw systeem is/kan zijn is dit waar je moet zijn ;) Het budget-systeem met als aanpassingen een athlon II x3 en een leuk videokaartje als de HD5670 is ruim genoeg om alle moderne spellen te kunnen spelen.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• -AzErTy-
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-04 21:14
Verwijderd schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 11:54:
mn huidige setup:

Processor: AMD Phenom(tm) 9950 Quad-Core Processor (4 CPUs), 3.0GHz
Memory: 4096MB RAM
Hard Drive: 1200 GB
Video Card: ATI Radeon HD 4870 1GB [Crossfire]
Monitor: 24inch + Acer 19inch
Sound Card: Speakers (Realtek High Definition Audio)
Speakers/Headphones: Creative Headset
Keyboard: Sweex
Mouse: Microsoft Sidewinder X5
Mouse Surface: black - blue
Operating System: Windows 7 Ultimate 64-bit (6.1, Build 7600) (7600.win7_rtm.090713-1255)
Motherboard: ASRock AOD790GX/128M
Computer Case: Coolermaster centurion 5

voor 450 euro 8)7
-
Die setup koop je echt niet voor 450€ forget it.
Die 4870 crossfire alleen kost 180€ 2de hands en dat 24inch scherm nog eens hetzelfde.

God does not play dice

• THE_FIREFOX
Henk007 schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 11:57:
Jammer dat AMD de kans heeft laten liggen en veel te vroeg is gestopt met X2 socket 939 CPU's :'(
Veel te vroeg is gestop? De socket heeft bijna 2 jaar alleenrecht gehad. Daarna is het opgevolgd door AM2, AM2+ en AM3. Als je naar socket 754 kijkt, zou ik dat inderdaad zeggen want die was na een jaar al afgeschreven voor de high end segment omdat socket 939 eraan kwam en daarna alleen buget processoren uitkwamen.

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-05 17:54
Ik zou V&A upgradesets in de gaten houden :)

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

• THE_FIREFOX
Pas op! Er zitten ook downgrade sets tussen :+

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:34

HugoBoss1985

Xenotech

Oké je wilt dus Stalker spelen... ook de nieuwste versie?

Als je de oude wilt spelen heb je voldoende aan een simpele videokaart upgrade voor minder dan 100 Euro.
Een andere voeding is dan waarschijnlijk ook nodig.

Als je de nieuwe redelijk wilt spelen, dan zou ik toch een beetje verder kijken naar een algehele upgrade van je systeem...

[ Voor 9% gewijzigd door HugoBoss1985 op 21-01-2010 12:41 ]

• Gnarkill2k6
@ HugoBoss1985

Ja, de eerste 2 Stalker games gaat het me vooral om. Beetje zonde om er nooit meer iets mee te doen en ik vind het super vette spellen. Misschien houd ik het inderdaad wel low budget om die 2 games gewoon prima te kunnen spelen. Kan ik ook Oblivion nog een keer gaan spelen met betere graphics. (weet het, kan ik ook kopen voor de PS3, maar 1x kopen vind ik wel genoeg)

Welke videokaart zou dan goed zijn voor mijn systeem? Zonder dat hij beperkt wordt door de rest van de hardware?

• THE_FIREFOX
Gnarkill2k6 schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 12:46:
Welke videokaart zou dan goed zijn voor mijn systeem? Zonder dat hij beperkt wordt door de rest van de hardware?
De meeste videokaarten vanaf 60~75 euro hebben met jouw systeem al dik last van een cpu bottleneck. CPU upgrade aanbevolen incombinatie met videokaart.

Ik denk dat iets in de trend van een tweedehandse HD4850 van €60 meer dan genoeg power voor je heeft. Dan heb je nog een sterkere voeding nodig van 500 watt en een vlottere processor.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Opzich is een HD4650 (a 35-40 euro) al genoeg om alle moderne spellen te spelen. HD4850 lijkt me al overkill als je de CPU niet zou upgraden. Met een lichter kaartje als de HD4650 weet je ook zeker dat je je voeding niet hoeft te vervangen dus dan ben je lekker snel klaar.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Gnarkill2k6
Bedankt voor de tip. 45 euro is goed te doen, en is nog leuk.
Waarom eigenlijk een ATI kaart? Zijn deze goedkoper of werkt dit beter met mijn CPU? Ik heb tot nu altijd nog voor een Nvidia gekozen, geen idee waarom eigenlijk.

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:34

HugoBoss1985

Xenotech

Ik sluit me aan bij een goedkoop kaartje als de 4650.
Zeker omdat je dan je voeding óók niet hoeft te upgraden.
Cpu upgrade zou ik lekker achterwege laten, omdat dit je veel geld gaat kosten voor weinig. (Overweeg dan eerder een algehele upgrade.)

Stalker: Shadow Of Chernobyl moet op deze manier prima te spelen zijn.
Clear Sky zal niet zo vlot draaien vrees ik...
Maarja een goedkoop videokaartje, daarna kan je altijd nog verder zien!

Succes!

[ Voor 8% gewijzigd door HugoBoss1985 op 22-01-2010 09:21 ]

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-05 21:53

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Dit is wel een hele basic vraag, natuurlijk. Daarbij laat je in je TS op geen enkel punt zien dat je zelf al eens op onderzoek bent gegaan. Laten we het erop houden dat je mazzel hebt dat ik dit topic niet eerder zag, want nu heb je nog redelijk wat tips voordat ik hier een slotje op gooi.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.