Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[Access] Onafhankelijk namen kiezen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben bezig om een Access (2003) database op te zetten voor Test omgevingen.
Aan de Test omgevingen zijn verschillende gebruikers gekoppeld.
Deze gebruikers moeten worden opgenomen binnen een formulier.
Nu is het mij gelukt om gebruikers in een tabel in te voeren en wanneer ik op het betreffende formulier bij Naam op de Dropdownlist klik, kan ik een gebruiker kiezen.
Tevens is het mij gelukt om via een VB een nieuwe gebruiker in te voeren wanneer deze niet in de Dropdownlist staan. Ik vul in de cel van Naam een nieuwe gebruikersnaam toe en wordt dan automatisch door gelinkt naar het formulier van Gebruikersgegevens. Daan vul ik de naam in van de nieuwe gebruiker en bij afsluiten van het formulier wordt de naam er in geladen.
In de Dropdownlist van Naam komt de nieuwe gebruiker dan voor.
Hierbij het script wanneer de Gebruiker als niet voor komt in de Dropdownlist.

Private Sub lstNaam_NotInList(NewData As String, Response As Integer)
DoCmd.OpenForm ("frmGebruikersgevens"), acFormDS, , , acFormAdd
Me!lstNaam.Undo
End Sub

Hier het script van toevoegen en laden van nieuwe gebruiker.

Option Compare Database
Option Explicit

Private Sub Form_Close()
Dim stNaam As String
stNaam = Me!Naam
If Not IsNull(stNaam) Then
MsgBox ("Geladen! " & stNaam)
Forms!frmOmgevingen!lstNaam.SetFocus
Forms!frmOmgevingen!lstNaam.Requery
Forms!frmOmgevingen!lstNaam = stNaam
Else
MsgBox ("Niet geladen")
End If

End Sub

Voor dus ver de inleiding.
Nu moeten en op het formulier van Test omgevingen dus meerder gebruikers worden weer gegeven.
Nu heb ik de cel (Naam) gekopieerd in het formulier geplakt.

Probleem is wanneer ik in cel 1 een naam kies, deze ook wordt in cel 2 wordt geladen.
Dus de zelfde naam wordt weergegeven en kan dus niet onafhankelijk namen kiezen van elkaar, wat de bedoeling is.

Volgens mij moet er met variabelen gewerkt worden, maar heb geen idee hoe.
Wie kan mij helpen.

• Moirraine
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-02-2024
[access 2007] probleem met linken textbox aan detail-veld Heb je ook al gepost, ook daar heb ik al gezegd dat je een een op veel relatie moet aanleggen.

Sorry voor mn ietwat lompe reactie, maar dit is een van de basisprincipes van databases. Dit moet je snappen voordat je een database aanlegt, of er achter komen terwijl je er mee bezig bent. Je copy/paste in 1 thread een link naar je vraag op een ander forum, hier copy/paste je gewoon letterlijk de gehele vraag, zonder ook maar enkele moeite te doen om uit te zoeken wat ik je gisteren als tip gaf.

Ik ben meer dan bereid om beginners te helpen, maar doe in ieder geval zelf ook een beetje moeite :)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik heb [access 2007] probleem met linken textbox aan detail-veld = de verwijzing naar http://office.webforums.nl/viewtopic.php?t=39778 gesloten: 1 topic per vraag is genoeg :)

Inderdaad lijkt het verstandig om even niet met de bomen te beginnen (zoeken naar specifieke code), maar het bos: leer (vanuit een boek o.i.d., niet door te proberen) de manier waarop Access werkt, eerst nog zonder direct doel voor ogen. Klinkt wat cru, maar met trial and error is het onmogelijk om een goede database te krijgen als je Excel in het achterhoofd hebt :)

Natuurlijk denken we graag mee, maar er is hier (wat ons betreft) dus geen 'pas dat of dat regeltje even aan'-tip, maar een meer ingrijpende: zorg voor een goed datamodel (c.q. als je die al hebt: geef die even) en ga dan pas aan de gang met een GUI. V.w.b. 1-op-n: zie ook [google=normalisatie in access] en dan bijv. o.a. de eerste hit (http://wwwfew.uvt.nl/ik/A...s_access/normalisatie.htm)

Succes!

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
He he,

Was ff puzzelen, maar ik het probleem zelf opgelost. En zonder een op veel relatie te hoeven gebruiken.

Maar bedankt voor de info want het was wel leerzaam.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

:)

Voor wat het waard is: het lijkt me toch slim om te kijken naar (de principes achter) normalisatie, zal je zeker nodig hebben als je met databases werkt. Maakt het waarschijnlijk juist ook een stuk makkelijker om meet te werken. Let ook op of jouw oplossing (is het voor anderen nuttig of leerzaam om aan te geven wat het geworden is?) wel in alle uitzonderingsgevallen goed gaat :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)