Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[access 2007] probleem met linken textbox aan detail-veld

Pagina: 1
Acties:
  • 501 views

• Aesculapius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-11 15:04
Hallo allen,

ik ben bezig met een invoer-form voor een medisch experiment. Het bestaat uit een patientkeuze met daarbij een subform met allemaal eigenschappen.
Dit subform bestaat uit meerdere records. Wat ik wil bereiken is dat bij het kiezen van een waarde in de combobox, een category en subcategory ter info worden bijgewerkt in een andere textbox of label. Ik heb het volgende in de AfterUpdate functie staan van de combobox:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Private Sub bCharacteristicId_AfterUpdate()

' update the combobox next to us with the appropreate values

charId = Me!bCharacteristicId.Column(0)
    category = Me!bCharacteristicId.Column(2)
    subcategory = Me!bCharacteristicId.Column(3)

Me!bValue.RowSource = "SELECT V.listValue FROM tbl_valueLists AS V INNER JOIN tbl_blCharacteristics AS BL ON V.listGroup=BL.valueListGroup WHERE (BL.ID = " & charId & " );"

'also update descriptions!
    Me.Text13.Value = "Category: " & category
    Me.txt_subcategory.Value = "Subcategory: " & subcategory

End Sub

Nu gaat alles goed qua ophalen van data ed., alleen wanneer ik een van de comboboxen verander, wordt de Category value van alle andere properties ook gewijzigd! Het is uiteraard de bedoeling dat dit per record verschillend is, maar ik krijg hem niet zo ver om de textbox te linken aan het huidige record.

Ter illustratie de volgende screenshot:

Afbeeldingslocatie: http://img80.imageshack.us/img80/6902/accessprobleempje.jpg

Iemand een idee? Ik zie waarschijnlijk wat eenvoudigs over het hoofd, maar ik kom er ook met got-search en google niet uit :'(

Zeg wat je doet en doe wat je zegt, dan wordt de hele wereld een stukje leuker

• Aesculapius
niemand? ;-( het betreft trouwens office 2007 - zie dat ik dat in de titel ben vergeten...

[ Voor 76% gewijzigd door Aesculapius op 27-08-2009 14:21 ]

• Moirraine
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-02-2024
Is het toevallig een niet-afhankelijk besturingselement die op hetzelfde (sub)formulier staat als de records?

Edit: ik ontwikkel zelf in 2003, maar als ik het goed zie staat deze inderdaad op hetzelfde formulier.

Ook doet de naam text13 vermoeden dat ook deze niet afhankelijk is, klopt dat?

Een niet afhankelijk textvak (of control wat dat betreft) is niet, en kan niet gebonden worden aan een record. Dan moet je hem toevoegen als veld in je tabel.

Nu is het tekstvak aan het formulier, voor zolang deze openstaat, "gebonden". In feite zet access het formulier in een doorlopend formulier of gegevensblad meerdere malen open en gooit hij die waarde elke keer in.

[ Voor 73% gewijzigd door Moirraine op 27-08-2009 15:13 ]

• Aesculapius
Dat klopt inderdaad; hij is niet gebonden aan een record, en daarom lijkt het inderdaad fout te gaan.

Ik weet echter niet hoe ik hem zou moeten koppelen aan de goede records; een record van het subform gooit namelijk een waarde in tabel tbl_patient_characteristic:

code:
1
2
3
4
5
6
tbl_patient_characteristic:

ID
patientId
charId
value

terwijl dus de characteristic zelf en diens omschrijving uit een andere tabel gehaald worden:

code:
1
2
3
4
5
6
7
tbl_characteristics:

ID
characteristic
category
subcategory
description

De "lookup" van de description is dus niet zozeer uniek gekoppeld aan het record waar de waarde voor ingevuld wordt (tbl_patient_characteristic) maar voor een van de daar gekozen eigenschappen. Hopelijk weet ik het enigszins duidelijk te formuleren...

dus; waar zou ik dat text-object aan moeten binden?

• Moirraine
Euhm, ik moet wel even hard nadenken hier, mede omdat ik niet weet hoe je je relaties en referentiële integriteit hebt geregeld.

Ik denk dat je een crosstabel nodig hebt, het lijkt hier op een veel op veel relatie.

Even voor mijn beeldvorming:

Een patient kan meerdere characteristics hebben, maar een characteristic kan bij meerdere patienten voorkomen?
En elke characteristic is van een bepaald type? Zo ja, moet die ook uit een lijst gekozen moet worden of is het een vrij tekst veld?

• Aesculapius
inderdaad, een characteristic, bijvoorbeeld "geslacht", kan per patient maar een keer voorkomen (unique check op patientId & charId) maar tegelijkertijd wel bij meerdere patienten voorkomen. De characteristic wordt gekozen uit de pull-down lijst, waarna ik dus een category en kleine omschrijving bij die char. wil laten zien.

charId is verder FK en linkt naar de PK (ID) van de characteristics tabel. Per patient-characteritic combi komt er dus één nieuw record in de tbl_patient_characteristic tabel...

Verwijderd

tbl_blCharacteristics is in feite een tabel met variabele velden. voor de categorie functioneert dit dus eigenlijk identiek : je maakt een 3de kolom bij aan in de tabel tbl_blCharacteristics : catid dat een fk is naar de eigenlijke categorietabel die oa de waarde "Medical condition & History" bevat.
ik veronderstel dat je voorbeeldtabel tbl_baselineChar4 in werkelijkheid tbl_blCharacteristics heet.

• Aesculapius
tbl_blCharacteristics is in feite een tabel met variabele velden. voor de categorie functioneert dit dus eigenlijk identiek : je maakt een 3de kolom bij aan in de tabel tbl_blCharacteristics : catid dat een fk is naar de eigenlijke categorietabel die oa de waarde "Medical condition & History" bevat.
Als ik het goed begrijp is dat eigenlijk een ander probleem, meer een verdere normalisatie van het datamodel. Categorieën komen echter maar beperkt vaker voor, dus ik was nog niet echt overtuigd om er een aparte tabel voor aan te maken, maar wellicht is het een goed idee.

Probleem blijft dat ik het text-object niet gekoppeld krijg aan de categorie die bij het huidige record hoort...

• Moirraine
Ik heb even snel een .mdb in elkaar gezet met wat ik denk dat jij bedoelt. Ik mail hem wel even naar het hotmail adres uit je profiel. Deze is gewoon te openen in Access 2007. Kijk vooral even naar de relaties en naar de combobox in het subformulier.

Hij zou er inmiddels moeten zijn, hij is ook maar 35Kb. Laat even weten of deze goed is overgekomen aub :)

[ Voor 18% gewijzigd door Moirraine op 28-08-2009 14:26 ]

• Aesculapius
Thanks....lijkt inderdaad de oplossing te zijn!

Verwijderd

en deze willen wij ook graag zien natuurlijk!

• Moirraine
Oh, zijn subformulier was gebaseerd op een enkele tabel, ik heb er een query onder gegooid zodat ik de onafhankelijke velden afhankelijk kon maken en dus per record gebonden. Hij doet het nu goed voor zover ik dat zo snel kan beoordelen.

Verwijderd

Hallo,

Volgens mij kunnen jullie mij verder helpen want ik heb een soort gelijk probleem.
Zie http://office.webforums.nl/viewtopic.php?t=39778

Als ik dit probleem lees komt het ongeveer over een met die van mij.

Zou iemand de oplossing door willen geven want ik kan dit niet echt achter halen uit de laatste reactie.

Alvast bedankt.

• Moirraine
Edit: Weggejorist, vraag niet goed gelezen.

Maak een een op veel koppeling in je database.

http://www.google.nl/#hl=...veel+&fp=b9c6b55ccb32cb3a

[ Voor 90% gewijzigd door Moirraine op 20-01-2010 17:13 ]

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Eussie, welkom op GoT maar dit is niet de manier om hier een vraag te stellen. Ik zie dat je in Onafhankelijk namen kiezen een eigen topic bent gestart dus zie verder daar.

offtopic:
Moirraine: als je weggejoriste tekst nog relevant is, zet ik dat er gerust nog bij: laat me maar weten.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.