Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-11 16:08

Lulukai

God's gift to women

Topicstarter
Een vriend van mij in Nederland zou graag een iPhone willen kopen. Hij heeft een klein bedrijfje en zou de iPhone ook deels voor zijn werk willen gebruiken. Als bedrijf zou hij dus de BTW niet moeten betalen. Volgens hem moet ik gewoon in de (Belgische) winkel zijn BTW-nummer en KVK zeggen en ga ik dan maar de prijs zonder BTW moeten betalen. Dit kan volgens mij natuurlijk niet zo eenvoudig.

Hoe moet ik het regelen dat hij met zijn Nederlands BTW-nummer in Belgie een iPhone kan kopen zonder BTW?

edit: voorraad e.d. is geen probleem
edit2: ik heb het topic van een paar maanden terug doorgelezen, maar er was niemand die het effectief gedaan had.

[ Voor 13% gewijzigd door Lulukai op 20-01-2010 22:26 ]

.

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-11 13:55

Sen

<-->

ruyckske schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 21:30:
Een vriend van mij in Nederland zou graag een iPhone willen kopen. Hij heeft een klein bedrijfje en zou de iPhone ook deels voor zijn werk willen gebruiken. Als bedrijf zou hij dus de BTW niet moeten betalen. Volgens hem moet ik gewoon in de (Belgische) winkel zijn BTW-nummer en KVK zeggen en ga ik dan maar de prijs zonder BTW moeten betalen. Dit kan volgens mij natuurlijk niet zo eenvoudig.

Hoe moet ik het regelen dat hij met zijn Nederlands BTW-nummer in Belgie een iPhone kan kopen zonder BTW?

edit: voorraad e.d. is geen probleem
edit2: ik heb het topic van een paar maanden terug doorgelezen, maar er was niemand die het effectief gedaan had.
Als het een b2b shop is is het wel zo eenvoudig. Dus iets in de trant van een Makro etc.

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

ruyckske schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 21:30:
edit2: ik heb het topic van een paar maanden terug doorgelezen...
Welk topic? Deze? [iPhone 3GS] Zakelijk btw-vrij importeren vanuit Belgie?

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Vooropgesteld, ik ben geen belastingkenner, dus lees het volgende niet als zijnde een feit :)

Als je als NLs bedrijf in Belgie BTW betaalt voor producten, kun je dat via een speciaal formulier terugvragen bij de Belgische belastingdienst. Probleem in dit geval is echter wel dat daar volgens mij een minimum-btw-bedrag (van alle bonnetjes opgeteld) voor geldt en daar ga je met alleen een iPhone niet aan komen. Dat minimum is naar ik meen ongeveer 200 euro.
Wat je dus voor elkaar moet zien te krijgen is dat het bedrijf waar je de iPhone koopt de telefoon ex-BTW of BTW-vrij (of weet ik hoe ze dat noemen) verkoopt. Wat daar de regels voor zijn weet ik niet.

[ Voor 1% gewijzigd door P.O. Box op 21-01-2010 08:45 . Reden: spelling... ]

• Lulukai

Lulukai

God's gift to women

Topicstarter
Ja inderdaad. Maar uiteindelijk heeft niemand het echt uit Belgie 'ingevoerd' en iedereen heeft bij een webshop besteld.

.

• Lulukai

Lulukai

God's gift to women

Topicstarter
Sen schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 00:13:
[...]

Als het een b2b shop is is het wel zo eenvoudig. Dus iets in de trant van een Makro etc.
P.O. Box schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 08:44:

Wat je dus voor elkaar moet zien te krijgen is dat het bedrijf waar je de iPhone koopt de telefoon ex-BTW of BTW-vrij (of weet ik hoe ze dat noemen) verkoopt. Wat daar de regels voor zijn weet ik niet.
Allebei bedankt voor de reacties. Ik moet dus een winkel vinden waar ze mij gewoon zonder BTW een iPhone willen meegeven?

.

• Stampertje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-01-2024

Stampertje

Gaat je nix aan

Moet je als ondernemer niet gewoon die BTW betalen in Belgie, en bij je kwartaal aangifte OB kan je dan die BTW terugvorderen (leveringen uit het Buitenland)

Living the American Dream

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:36
Stampertje schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 10:09:
Moet je als ondernemer niet gewoon die BTW betalen in Belgie, en bij je kwartaal aangifte OB kan je dan die BTW terugvorderen (leveringen uit het Buitenland)
Nee, je kan ineens ook een factuur laten opmaken zonder BTW.
Om dat te regelen ga je eens moeten kijken of de winkel een factuur daarvoor wil opmaken.

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
volgens mij kan de belgisch winkel inderdaad gewoon een factuur zonder BTW te maken, maar op de factuur dienen dan wel verplicht jouw adresgegevens (die staan al gauw op een factuur) EN JOUW BTW nummer te staan.

o.a. http://www.zzp-nederland.nl/artikel/btw-naar-buitenland
(deze link gaat over iemand in NL die naar buitenland factureert, maar ik neem aan dat het vanuit BE naar NL hetzelfde werkt)

• Lulukai

Lulukai

God's gift to women

Topicstarter
chime schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 12:02:
[...]

Nee, je kan ineens ook een factuur laten opmaken zonder BTW.
Om dat te regelen ga je eens moeten kijken of de winkel een factuur daarvoor wil opmaken.
Oke bedankt. Ik moet dus rekenen op de goodwill van de winkel.

.

Pagina: 1