Systeem freezes bij aanspreken harde schijf

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyr3x
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-01-2021
Sinds een upgrade van 5 naar 6 harde schijven zit ik met een nogal apart probleem. Elke keer wanneer ik bestanden wil kopieren naar de laatst toegevoegde schijf of gewoon veel data stuur tussen willekeurige harde schijven blijft het systeem haperen. Met haperen bedoel ik dat het systeem totaal locked (beeld, muis en geluid freeze) voor een aantal seconden, en daarna voor een ongeveer gelijk aantal seconden is het systeem weer bruikbaar, enzovoort... Ik kan dus met moeite dusdanig het programma waar ik mee kopierde stoppen al zei het met moeite en soms helpt het sluiten van het desbetrefende programma ook niet. Misschien is de harde schijf kaduuk dacht ik eerst. Maar in een ander systeem werkt de schijf perfect en ook chkdsk en de controleer tools van western digital zelf zeggen dat de schijf in orde is. Ook de voeding is verdacht natuurlijk maar naast dat het geheel word gevoed door een corsair tx 750 watt (single rail dacht ik) zijn alle alle 3.3v, 5v en 12v lijnen voor zover ik kan zien stabiel. Ook heb ik mijn overclock tijdelijk ongedaan gemaakt om het systeem van wat meer stroom te voorzien en eventuele instabiliteit te verwijderen, nog steeds hetzelfde. Het enige wat werkt is schijf nummer 6 loskoppelen of weinig data over de sata interface sturen.

Update: zelfs met een vijfde schijf kan het systeem freezen, met vier lijkt het ok te zijn. Maar bij het kopieren naar schijf 6 gebeurt het altijd.

Alles op een rijtje:

harde schijven zijn getest en in orde
nieuwste intel matrix storage drivers geinstalleert
Het probleem doet zich voor op meerdere OS'en (XP en Win7)
1.5gb ipv de standaard 3.0gb sata speed jumpers aangezet met geen verschil
Overclock verwijderen maakt geen verschil
Het systeem is niet geaard (misschien is dit een mogelijke reden)
HD rek van plexiglas vervangen door een van metaal (maakte ook geen verschil)

Specificaties:

Intel Core 2 Duo E4500 2.2ghz 800fsb 1.35v @ 3.3ghz 1650fsb 1.60v 2MB Cache 64bit Conroe Processor
Asus P5K3 Deluxe WiFi DDR3 Crossfire SATA-RAID Motherboard
Marvel Yukon Gigabit Ethernet Controller Integrated (x2)
Analog Devices AD1988B S/PDIF 8 Channel High Definition Audio Integrated
XFX Nvidia Geforce 8800 GT Alpha Dog 512mb gddr3 SLI Graphics Card (OC)
OCZ Reaper HPC 4GB DDR3 1800mhz @ 1650mhz Cas8 Dual Channel Heatpiped Memory
Western Digital Caviar 500gb SATA2 7200Rpm 16Mb Hard Drive (x2 * Raid 0)
Western Digital Caviar 750gb SATA2 7200Rpm 16Mb Hard Drive (x2)
Western Digital Caviar 1000gb SATA2 7200Rpm 16Mb Hard Drive (x2)
NEC AD-7170A DVD-RW Dual Layer 18xDVD 48xCD
Logitech Desktop Microphone Background Noise Reduction
Zalman ZM-MFC1 Rheobus Fan Controller Modded (7w Per Channel)
Papst 4412F/2GL Ultra Silent 120mm 1.3w Adjustable 5v-12v Case Fan (x3)
Corsair TX750 750 Watts Silent 140mm Fan 80+ Rating Power Supply

Iemand een idee waar het aan kan liggen, laat het even weten want ik snap er geen hout meer van :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

Hmm, probeer eens een de schijven onderling te wisselen op de SATA-poorten, op een dergelijke manier dat je uit kan sluiten dat geen van de poorten 'stuk' is \ zorgt voor de hick-ups

Daarnaast zijn nieuwste drivers |= beste drivers. Probeer eens de standaard drivers meegeleverd op de DVD-rom.

Ten slotte, waar heb je de Windows installatie op staan? Op de RAID 0 configuratie?

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyr3x
Ja, de windows installatie staat op de raid 0 array. Een kapotte of slecht contact makende sata poort is inderdaad iets wat ik nog uit kan proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zet in ieder geval de 3.0GB transfer op de SATA weer terug.
Gebruik de nieuwste firmware voor de moederbord.

Als een van de SATA poorten niet goed werkt, dan kan je systeem inderdaad 2 of 3 seconden freezen. Maar ik denk niet dat je ICH9R stuk is. Het lijkt eerder een driver probleem van de Intel Matrix Storage drivers, en dat in combinatie met RAID.

Alle 6 de sata poorten gebruiken van je ICH9R, dat mag geen probleem geven. Maar eventueel kun je twee schijven op de eSATA aansluitingen zetten van de JMicron chip.

Checklist:
- Nieuwste firmware moederbord, pas op dat je raid in stand blijft.
- In tegenstelling tot Yellowneck hierboven zou ik zeker de nieuwste intel matrix driver nemen, want daar zitten regelmatig belangrijke updates tussen.
- Check alle kabels en stekkers binnenin.
- Heb je een extra adapter-printje in je computer zitten, bijvoorbeeld op Ebay gekocht? Dat meteen weggooien (ik heb gisteren een sata adapter van Ebay weggegooid).

Voor een betere betrouwbaarheid heb ik een jaar geleden RAID laten vallen, en heb ik de Intel Matrax Storage drivers verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

Verwijderd schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 14:24:

- In tegenstelling tot Yellowneck hierboven zou ik zeker de nieuwste intel matrix driver nemen, want daar zitten regelmatig belangrijke updates tussen.
Als je zijn verhaal goed gelezen had heeft hij júist de nieuwste Intel Matrix drivers geprobeerd. En daarmee heeft hij dus (nog steeds) de genoemde problemen.
Daarom lijkt mij bijna vanzelfsprekend om dan juist andere drivers (dus niet de nieuwste, maar bijvoorbeeld de bijgeleverde drivers) te proberen.

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:40
Wat is de CPU-load als je disk6 aanspreekt? Als die 100% is moet je even in apparaatbeheer duiken om een eventueel DMA/PIO probleem op te lossen. (genoeg over te vinden, dus ga het niet letter voor letter uitleggen)

[ Voor 19% gewijzigd door Fauna op 20-01-2010 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic_Vamp
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:21
Soortgelijk probleem had ik laatst ook. In mijn geval kwam de hapering doordat de schijven pas in spin-up gingen zodra bestanden benaderd werden.

Dit kun je aanpassen in energybeheer en dan doorklikken naar de geavanceerde opties. (Configuratiescherm\Systeem en beveiliging\Energiebeheer\Instellingen voor beheerschema bewerken)
Daarna onder "harde schijf" de instelling "harde schijf uitzetten na xx minuten" aanpassen.

Wellicht heeft het niets met jou probleem te maken, maar je zou het even kunnen checken.

[edit]
In mijn geval ook een Western Digital Caviar (Green edition)

[ Voor 6% gewijzigd door Mystic_Vamp op 22-01-2010 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyr3x
Bedankt voor de snelle reacties. Momenteel ben ik aan controleren per sata poort of het stotteren aanhoud. De laatste paar BIOS updates van dit bord worden aangeven als Beta met alleen changelog info als new CPU support dus dat bewaar ik als laatste optie. Kwa stekkers moet alles goed zitten, meerdere malen gecontroleerd en alle schijven worden tijdens boot netjes herkent. En wat de CPU usage betreft die heb ik inderdaad zien spiken/uitslaan op één van de cores in task manager tijdens het stotteren. In het energie beheer voorlopig ook maar de schijf slaapstand uitgezet. De raid laten vallen is zeker een optie, dan maar iets mindere performance want dit is echt bloed irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:40
Dan lijkt het toch op een PIO probleem. Vervang eerst de kabel naar de betreffende disk, dat kan al e.e.a. uitmaken.

Check vervolgens apparaatbeheer bij je schijfcontrollers. Loop de eigenschappen van allemaal door, en kijk of er een poort vast staat op PIO. Indien je dat kan wijzigen, naar de hoogste DMA modus zetten. Als je het niet kan veranderen, dien je dat apparaat te verwijderen. Bevestig en reboot. Waarschijnlijk is het dan opgelost.

Zie ook de FAQ: OM FAQ

[ Voor 6% gewijzigd door Fauna op 22-01-2010 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyr3x
Na alle poorten te hebben gecontroleert kan ik met zekerheid zeggen dat het aan SATA poort 2 ligt. Het maakt niet uit welke schijf of kabel ik daar aan hang, na verloop van tijd gaat de boel weer stotteren. Zeer vreemd allemaal. Wellicht is er tijdens de installatie van het mobo iets beschadigd geraakt of zijn één van de contacten niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooi, dat je de fout gevonden hebt. Vreemd is het niet, er kan nu eenmaal iets stuk gaan.
Pagina: 1