Roestende Asus borden?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raptorial
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-05 16:07

Raptorial

Sore ga toru mono wa nandemo

Topicstarter
Euh op HWI zag ik deze post over iets wat Techzine weer van Semiaccurate had... dus om het makkelijk te houden.

Zijn er meer mensen die dit tegen komen?
http://www.hardware.info/forum/showthread.php?t=209633
http://www.techzine.nl/ni...ende-chokes-bij-asus.html
http://www.semiaccurate.c...y-rusty-chokes-part-deux/

Ik heb veel MSI en niks gevonden, mijn Asus P5N SLI heeft er ook geen last van gelukkig.

Knowledge is power

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:46
Damn, dit is geen gevalletje "je computerhok is te vochtig" meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
Picaroon schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 13:34:
Damn, dit is geen gevalletje "je computerhok is te vochtig" meer.
Te meer ook omdat er een lak laag over de roest heen lijkt te zitten.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

aan de andere kant, ik durf best te beweren dat dit geen kwaad kan, een bord kan makkelijk 20 jaar oud worden, ook met roestende spoelen.. (zo te zien is het namelijk oppervlakkig aangeslagen op de koperen spoel en n beetje tussen de verf en de buitenkant van het blokje, geen volledig doorroesting, en de koperen spoel lijkt ook nog wel oke onder het laagje roest)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raptorial
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-05 16:07

Raptorial

Sore ga toru mono wa nandemo

Topicstarter
Haha, een roestende fiets doet het ook lang... maar ben niet blij als ik hem zo krijg.

Knowledge is power

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 13:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

En ik dacht dat ik alles gezien had 8)7

Serieus: de auteur van dat artikel weet weinig over metallurgie en hoe corrosie werkt. Hij denkt dat de koper in de spoelen is gaan roesten. Dat is overduidelijk niet aan de orde aangezien koper blauwgroen oxideert (denk aan met koper beslagen daken enzo). Deze roest (ijzeroxide dus) op de spoelen komt van de ferriet eromheen. Zodra koper in geleidend contact is met ijzer ga je dit krijgen, aangezien ijzer een sterkere reductor is dan koper (zie concept van opofferingsmetaal).

Het probleem is hier dus niet vocht, het probleem is dat de coating van de koper niet volledig isoleert. Deze roest zal dus in eerste instantie niet de electrische eigenschappen van de koper beinvloeden, maar het feit dat de koper in geleidende verbinding staat met het ferriet is wel potentieel een probleem. Daarnaast is ijzerroest volumineuzer dan metallisch ijzer (en ferriet), en loop je op termijn risico dat deze onderdelen uit elkaar spatten als grote hoeveelheden gaan roesten.

Dit is wel degelijk een issue, maar dus niet wat de artikelschrijver denkt. WTF Asus mee bezig is, blijft wel een erg valide vraag :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Take
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-12-2024
Oke zo iets heb ik dus nog nooit gezien :P moet zeggen dat het er erg vaag uit ziet.
Zoals al gezegt is het lijkt dus echt onder de lak laag te zitten. wel grappig om te zien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• razr1337
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-09 13:58
dion_b schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 14:50:
En ik dacht dat ik alles gezien had 8)7

Serieus: de auteur van dat artikel weet weinig over metallurgie en hoe corrosie werkt. Hij denkt dat de koper in de spoelen is gaan roesten. Dat is overduidelijk niet aan de orde aangezien koper blauwgroen oxideert (denk aan met koper beslagen daken enzo). Deze roest (ijzeroxide dus) op de spoelen komt van de ferriet eromheen. Zodra koper in geleidend contact is met ijzer ga je dit krijgen, aangezien ijzer een sterkere reductor is dan koper (zie concept van opofferingsmetaal).

Het probleem is hier dus niet vocht, het probleem is dat de coating van de koper niet volledig isoleert. Deze roest zal dus in eerste instantie niet de electrische eigenschappen van de koper beinvloeden, maar het feit dat de koper in geleidende verbinding staat met het ferriet is wel potentieel een probleem. Daarnaast is ijzerroest volumineuzer dan metallisch ijzer (en ferriet), en loop je op termijn risico dat deze onderdelen uit elkaar spatten als grote hoeveelheden gaan roesten.

Dit is wel degelijk een issue, maar dus niet wat de artikelschrijver denkt. WTF Asus mee bezig is, blijft wel een erg valide vraag :o
Laat de artikelschrijver nou net mij zijn ;)
Ik ben met je eens dat ik geen "metaaleoloog" ben, en "metallurgie" is nog een onbekende term voor me.
Desalniettemin geef ik in mijn nieuwsbericht wel aan dat de coating niet voldoende is, wat neerkomt op wat jij zegt.
Ook heb ik een bron gebruikt, het enige wat ik doe is kijken wat er klopt en niet klopt, vervolgens herschrijf ik het bericht. Ik heb de exacte oorzaak van de roest dus verkeerd ingeschat. Daarmee wil ik je bedanken voor je nuttige bijdrage hoe dit precies in z'n werk gaat. Verder had ik ook het gevoel dat de originele schrijver van SemiAccurate het niet bij het rechte eind had. Koper roest namelijk niet, maar corrodeert. Als het zou corroderen zou het groen uitlaat. Misschien is het oxidatie? Alvast bedankt voor je bijdrage!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Laatst online: 17-07 01:45
Roest is een vorm van corrosie is een vorm van oxidatie.

Ijzer roest.
Metalen en veel andere materialen corroderen (reageren met zuurstof in de lucht of in het water).
Brandend hout is een voorbeeld oxidatie.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

razr1337 schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 16:25:
[...]

Laat de artikelschrijver nou net mij zijn ;)
Ik ben met je eens dat ik geen "metaaleoloog" ben, en "metallurgie" is nog een onbekende term voor me.
Desalniettemin geef ik in mijn nieuwsbericht wel aan dat de coating niet voldoende is, wat neerkomt op wat jij zegt.
Ook heb ik een bron gebruikt, het enige wat ik doe is kijken wat er klopt en niet klopt, vervolgens herschrijf ik het bericht. Ik heb de exacte oorzaak van de roest dus verkeerd ingeschat. Daarmee wil ik je bedanken voor je nuttige bijdrage hoe dit precies in z'n werk gaat. Verder had ik ook het gevoel dat de originele schrijver van SemiAccurate het niet bij het rechte eind had. Koper roest namelijk niet, maar corrodeert. Als het zou corroderen zou het groen uitlaat. Misschien is het oxidatie? Alvast bedankt voor je bijdrage!
Ik had het ook over die vent van SemiAccurate (hoe toepasselijk ;) ), niet over de NL bewerkingen ervan :z

Geoxideerde koper is gecorrordeerde koper en dat is groen. Als je koper en een ijzerverbinding hebt en je vindt roodbruine meuk, dan is dat zo goed als zeker (ijzer)roest.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

dion_b schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 14:50:
Dat is overduidelijk niet aan de orde aangezien koper blauwgroen oxideert (denk aan met koper beslagen daken enzo).
Koperoxide is grijsbruin, koperchloride is groen, kopersulfaat is blauw. Koper verbind het liefst met chloor- en zwavelverbindingen uit de lucht, en in veel mindere mate met zuurstof.

Koperchloride:
Afbeeldingslocatie: http://webpages.charter.net/dawill/tmoranwms/Chem_CuCl2.jpgKopersulfide:Afbeeldingslocatie: http://www.crystalgrowing.com/labgrown/cuso4_xx.jpgKoperoxide:Afbeeldingslocatie: http://img.alibaba.com/photo/50155315/Copper_Oxide.jpg
Asus is, gok ik, bezig met het milieu. Ze moeten tegenwoordig hun spul reinigen in water en zeep, en chemische oplosmiddelen mogen niet meer (ROHS etc). Hun ferriet (wat rijk aan ijzer is) reageert niet zo goed op het reinigingsproces en oxideert. Zolang de smoorspoel heel blijft is er volstrekt niets aan de hand, op een cosmetisch punt na. Time will tell of het echt een probleem zou kunnen gaan worden, ergens in de toekomst. Ferriet isoleert prima, ijzer3oxide ook, dus niets aan de hand op dit moment.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:28
Ik heb even in Taiwan gechecked (via via bij de fabrikant (誠碩) waar Asus deze chokes bij aankoopt). Doordat de chokes (het poeder waarvan ze gemaakt zijn) niet genoeg tijd hebben gehad om te drogen vertonen ze 'roestige' plekken. Dit heeft Asus op laten lossen door er een zwarte coating overheen te gieten zodat niemand het zou zien. Bij een groot aantal mainboards laat de coating nu los of het komt zelfs door de coating heen waarna het er zoals op de foto's gaat uitzien.

Vermoed dat ze dit handen vol met geld gaat kosten, ook al mocht het niets qua stabilteit uitmaken zal er niemand blij mee zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door The Source op 19-01-2010 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

burne schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 18:01:
[...]

Koperoxide is grijsbruin, koperchloride is groen, kopersulfaat is blauw. Koper verbind het liefst met chloor- en zwavelverbindingen uit de lucht, en in veel mindere mate met zuurstof.

Koperchloride:
[afbeelding]Kopersulfide:[afbeelding]Koperoxide:[afbeelding]

[...]

Asus is, gok ik, bezig met het milieu. Ze moeten tegenwoordig hun spul reinigen in water en zeep, en chemische oplosmiddelen mogen niet meer (ROHS etc). Hun ferriet (wat rijk aan ijzer is) reageert niet zo goed op het reinigingsproces en oxideert. Zolang de smoorspoel heel blijft is er volstrekt niets aan de hand, op een cosmetisch punt na. Time will tell of het echt een probleem zou kunnen gaan worden, ergens in de toekomst. Ferriet isoleert prima, ijzer3oxide ook, dus niets aan de hand op dit moment.
Dat lijkt me voor de buitenkant van die chokes aannemelijk, maar niet voor de binnenkant, het contactoppervlak met de koper zelf...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:40

Dark

who tweaked the light?

binnenkant: ferriet poeder kleeft wat meer aan de lak dan die andere spoel maar verder niks aan de hand.
buitenkant: rohs lak op waterbasis werkt kennelijk toch niet zo lekker op ferriet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit doet het hem voor mij, ASUS zal niets meer aan mij verdienen. :o

Mijn laptop is vorig jaar plots overleden na een half jaar trouwe dienst. RMA opgestuurd natuurlijk en na 3 maanden kreeg ik de diagnose: Moederbord kapot. Nu heb ik weer te kampen met instabiliteit en hitte, wat blijkt, er zit een stuk plastic tussen de heatsink en CPU. 8)7

Ik heb een 24" ASUS monitor staan (VW246H), deze doet het allemaal goed tot het moment dat ik het geluid testte, hiervan doet maar één boxje het. Het zal mij niet zo veel uitmaken want ik heb toch externe speakers staan maar het gaat om het idee.

Binnekort ga ik weer een systeem bouwen en ik heb ook even naar de specs van dit betreffende mobo gekeken, maar na het lezen van deze artikelen is het mij wel gezegend. Adieu ASUS, ik heb liever geen Chinese rommel meer :(
Pagina: 1