• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:52

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Obiter dictum schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 17:57:
[...]

...zonder andere verklaring dan dat het Maria is...
nee sorry, maar dat is niet de 'enig' mogelijke verklaring en die 'verklaring' of 'aanname' is zelfs weinig legitiemer of geloofwaardiger dan wat voor andere verklaring dan ook...
het is zeker een verklaring die voor een grote groep mensen de meest 'gewilde' is, of die 'culturele' raakvlakken heeft, maar dat maakt een bepaalde 'verklaring' in geen enkele mate opeens 'waarschijnlijker' .

Zo is er bv in Singapore en bekende een veel aanbeden 'apenboom', welk en opvallend uitstulping heft waarin veel mensen een 'aap' herknnen en deze past zeer goed bij de lokal traditie van het aanbidden van een 'aap-god'

Afbeeldingslocatie: http://johnsilva.net/wp-content/uploads/2009/02/monkey-tree-jurong-west-the-new-paper-sep-07.jpg
Wikipedia: Monkey tree phenomenon

er is echter weinig objectieve of rationele grond te stellen dat deze vorm enkel zo kon ontstaan omdat er daadwerkelijk een 'aap-god' zich manifesteerde in deze boom.
(overigens gef ik geen enkele 'waarde-oordeel' over de menselijke behoefte bij zulk fenomenen religieuze gevoelens te krijgen of deze te uitten in het 'aanbidden' van zulke objecten of gebeurtenissen als 'riten' te celebreren) ... Integendel, ik vin het juist wel n sterke menselijke eigenschap en volgens mij heel natuurlijk en maatschappelijk waarschijnlijk ook gezond (in en bepaalde mate vind ik de rol die religie in socio-culturele aspecten speelt zeker iets dat eerder positief gezien moet worden;).
Enkel heb ik wel sterk twijfels bij mensen die menen er een 'wetenschappelijk' bewijs van te moeten maken of in discussies te suggeren dat het allemaal 'zonder twijfel echt moet zijn', zonder daarbij wrklijk rationele argumentn t hebben anders dan 'het lijkt zo goed te passen'.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Pagina: 1