[Windows 7] Kingston HyperX Geheugen vraag

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:31
Heren en Dames van het Tweakers Forum
Ik zit al een beste tijd met de volgende vraag in mijn hoofd.
Voorheen draaide ik op mijn zelf samengestelde PC Windows Vista 32bit Home Premium.
Telkens liep ik tegen het feit dat mijn werkgeheugen niet volledig gebruikt werd.
Daarom ben ik overgestapt naar Windows 7 Pro x64.

Wat schetst mijn verbazing,
Ook hier word mijn werkgeheugen (denk ik) niet correct gebruikt.

Als ik Windows Taakbeheer openen en klik op het tabblad: Prestaties
Krijg ik de volgende waarden in de tabel: Fysiek Geheugen (MB)
Fysiek geheugen (MB)
Totaal4087
In Cache2304
Beschikbaar2557
Vrij307

Hoe komt het dat ik standaard maar iets van 307 MB vrij geheugen heb?
Geheugengebruik grafiek geeft aan dat ik 1,56GB aan geheugen gebruik (idle) (terwijl de tabel ons dus iets geheel anders verteld)
Waarom komen de getallen niet overeen met elkaar?? En hoe komt het dat mijn 4GB niet vol benut worden?

Technische specificaties:
Moederbord: Asus P5E V-HDMI
CPU: Intel E8400 (standaard op 3Ghz)
Geheugen: Kingston HyperX DualChannel 2x2GB DDR2 (KHX6400D2K2/4G)
SSD: OCZ Vertex Turbo 60 GB

Alles op het moederbord staat standaard, er zijn dus GEEN OC's gedaan.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat een oorzaak kan zijn is het feit dat je moederbord onboard graphics heeft dat mogelijk geheugen wegpakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Dit kan deels komen doordat inderdaad het onboard videogedeelte van je moederboard geheugen reserveerd, maar daarbij reserveerd Windows ook nog een gedeelte. In dit gereserveerde gedeelte ( in Cache ) slaat Windows programma's op die je veelvuldig gebruikt, waardoor deze programma's sneller opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Laatst online: 20:05

Herman

FP ProMod
Je kunt bij het taakbeheer onder het kopje 'prestaties' een 'broncontrole' doen.

Onder het kopje 'geheugen' zie je een splitsing van het intern geheugen in:
-Gereserveerd
-In gebruik
-gewijzigd
-Stand-by
-Beschikbaar

Er wordt dus een gedeelte van het intern geheugen op stand-by gezet. Dit wordt dus niet gerekend als 'beschikbaar' geheugen.

Als je daar kijkt, denk ik dat je het verschil kunt traceren.

[ Voor 3% gewijzigd door Herman op 19-01-2010 00:45 ]

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
Kijk eens aan.
Mag ik u allen sowieso bedanken voor de vlotte reply?
Het is inderdaad zo dat ik on-board video gebruik.
Dat verklaart natuurlijk een hoop !!
Stom dat ik daar zelf niet aan gedacht heb :$

Anyway, een videokaart zou het probleem in principe moeten oplossen toch?
Of zijn er nog andere opties (bijvoorbeeld geheugen uitbreiding)
Want ik loop er regelmatig tegenaan, dat ik bijvoorbeeld data aan het kopiëren ben (grote hoeveelheden, denk aan back-ups en dergelijke) en dat het geheugen dus amper ruimte heeft om te schrijven. En daardoor de data overdracht ontzettend langzaam gaat.
Is het uberhaupt mogelijk om meer geheugen bij te prikken (ik heb nog 2 slots over), en het handigste zou dan eenzelfde set (Kingston HyperX DualChannel 2x2gb) zijn toch?

Sorry dat ik zoveel vraag, maar loop er al een tijdje mee en heb al wel flink wat gezocht hier op het forum en op google, maar zo'n simpel antwoord als dit nog niet gevonden :$

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elect
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Zie Herman87;
Naar mijn weten maakt Windows 7 efficiënter gebruik van precaching. Hierdoor lijkt het geheugen vol te zitten, maar is dit om te zorgen dat veel gebruikte software sneller start.

Geen zorgen om maken ;-)

HelmChat.eu - Free Motorcycle Group Chats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het wel een probleem? Want opzich zou elk proces wat je opstart dat standby geheugen gewoon moeten kunnen gebruiken, het is niet zo dat als je een programma opstart wat meer dan 300 MB geheugen wil gebruiken dat niet gaat lukken hoor. Je gaat nu waarschijnlijk niet zoveel merken van een upgrade. Pas als die 4GB écht vol komen te zitten (dus dat standby richting 0 gaat) zou ik je aanraden om te gaan upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
Okee.
Enige waar ik het nu dus aan merk is het feit dat ik intern (Sata300 naar Sata300) ontzettende lage kopieer snelheden haal (soms ook echt meer 10MB per seconde) En aan de schijven ligt het niet.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Lage kopieersnelheden kan ook eraan liggen dat je veel kleine bestanden kopieerd, wat vaak meer van je doorvoersnelheid vergt dan wanneer je alleen grote bestanden kopieerd. Ook is het zo bij kleine bestanden dat het getal wat je ziet van de doorvoersnelheid niet altijd precies is, omdat ie tijd nodig heeft die snelheid te berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

DonJunior schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 11:35:
Okee.
Enige waar ik het nu dus aan merk is het feit dat ik intern (Sata300 naar Sata300) ontzettende lage kopieer snelheden haal (soms ook echt meer 10MB per seconde) En aan de schijven ligt het niet.
Je zou miss beter een korte bench met HDTune kunnen maken om te zien wat je snelheid is...

Of nog beter een ander programma wat je vaak bij de reviews ziet van HDD's, ben alleen even de naam vak kwijt }>

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11:37
@Quad - HDtach, en is gratis te DL-en.

@Don Junior, kijk eens in de BIOS/handleiding of je de optie Memory hole of Memory remapping hebt, of anders inderdaad je shared graphics memory. Dat zijn zaken die geheugen reserveren voor onboard hardware.
Pagina: 1