Microkid schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 21:51:
[...] Dat weet ik zo net nog niet. Hier in Nederland mag je immers van een product verwachten dat het voldoet aan de opgegeven kenmerken. Als het product niet aan de verwachtingen voldoet mag je het teruggeven of moet de leverancier het oplossen.
Volgens mij geldt dat ook voor een auto. Als de fabrikant 4 op 100 opgeeft en je haalt slechts 6 op 100 voldoet het product niet aan de opgegeven kenmerken. Ik zal eens een brief op poten naar Ford sturen en ze in gebreke stellen. Zien wat de reactie wordt.
Dat verbruik is gemeten met een gestandaardiseerde test cyclus. Die testcyclus is voor alle auto's en voor heel europa gelijk - ongeacht merk, model, uitvoering enz.
In de praktijk zul je dit inderdaad vrijwel nooit halen. Dat geldt niet alleen voor jouw auto maar voor iedere auto. Een fabrikant KAN ook geen echte praktijkcijfers geven, omdat er veel te veel variabelen zijn waar hij geen invloed op kan uitoefenen. Zoals het klimaat waarin je rijdt, je rijstijl, de kwaliteit van de wegen, woon je vlak of in een bergachtig gebied, de mate van onderhoud, enzovoorts. Vandaar die testcyclus.
Die opgegeven cijfers kun je echter WEL onderling vergelijken, omdat de cyclus gelijk is voor alle auto's.
Voor praktijkcijfers ga je naar sites als
www.spritmonitor.de of naar werkelijkverbruik.
nl.
Met mijn
2009 focus econetic 1.6tdci zit ik nu na 3,5 jaar en bijna 100Mm op 4.9L/100km gemiddeld. Spec is 4,3 gecombineerd stad/snelweg. Ik heb wel eens op 4,35 gezeten maar dat waren vrijwel alleen snelwegkilometers toen. En ik heb "het nieuwe rijden" tot mijn standaard rijstijl gemaakt.
=========================
Ik ben benieuwd of er mensen zijn die de audio installatie van de Blaupunkt FX kennen zoals die af-fabriek in mijn 2009 focus zit, en deze kunnen vergelijken met wat er op dit moment geleverd wordt / kan worden.
Ben namelijk zeer te spreken over deze audio, en ik ben bang dat ik er met een nieuwe Focus eige
nlijk alleen nog maar op achteruit kan gaan.
[
Voor 9% gewijzigd door
joopv op 22-11-2012 09:48
]