Advies over aankoop draadloos modem/router

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ik heb momenteel in huis draadloos internet door een SpeedTouch modem met daarachter een Asus draadloze router. De verbinding is heel instabiel en ik kan met deze apparatuur mijn maximale downloadsnelheid (20 mbit) niet halen. Daarom ben ik van plan om een nieuw draadloos modem / router aan te schaffen.
Aangezien ik het heel belangrijk vind om een goed draadloos netwerk in huis te hebben heb ik een aantal hoge eisen.

1. Het bereik / signaal van het draadloze netwerk moet erg goed zijn. Ik woon in een redelijk oud rijtjes huis en het apparaat zal op de 1ste verdieping komen te staan. In de rest van het huis (BG en 2de verdieping) moet een goed / stabiel signaal zijn.

2. Moet een snel thuis netwerk zijn en ik wil natuurlijk ook mijn maximale download snelheid van 20mbit halen (KPN Extra abonnement).

3. Poort forwarding en UPnP moeten makkelijk te onderhouden zijn en moet goed werken.

En ik kan het niet genoeg benadrukken, maar ik wil gewoon echt een betrouwbaar apparaat waar ik op aan moet kunnen. Niks is zo irritant als dat het netwerk af en toe uitvalt of dat het draadloze netwerk signaal zwak is waardoor ik mijn maximale snelheid niet kan halen.

Welke apparaten / merken staan goed bekend en welke raden jullie mij aan? :)

Een pré is trouwens nog wanneer het apparaat een USB aansluiting heeft waar ik een externe HDD aan kan hangen.

EDIT: Ik heb natuurlijk ook al even rondgezocht in de pricewatch en wat reviews gelezen, maar ik hoop dat hier iemand kan antwoorden die verstand van zaken en ervaring heeft. :P

[ Voor 6% gewijzigd door monnick op 16-01-2010 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Kijk 's naar een Netgear WNDR3700 of een D-Link DIR 655.

LEt wel, je hebt ADSL. 20 Mbit zul je bijna nooit niet halen. Hoe verder je van de centrale zit, hoe lager je modem meestal intraint. Op < 1KM van de centrale kun je meestal wel 16~17 Mbit/sec halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Niet online
Exorcist schreef op zondag 17 januari 2010 @ 04:43:
Kijk 's naar een Netgear WNDR3700 of een D-Link DIR 655.

LEt wel, je hebt ADSL. 20 Mbit zul je bijna nooit niet halen. Hoe verder je van de centrale zit, hoe lager je modem meestal intraint. Op < 1KM van de centrale kun je meestal wel 16~17 Mbit/sec halen.
Maar dat zijn allebei alleen routers. Het is toch beter om een modem+router in 1 te kopen. Zoals de situatie nu is staat de draadloze verbinding op mijn SpeedTouch modem+router uit en functioneerd mijn Asus router als WiFi accespoint.

Iemand tips qua gecombineerde apparaten? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Een Linksys WAG320N niks voor je dan? Modem+router en USB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Niet online
Exorcist schreef op zondag 17 januari 2010 @ 14:54:
Een Linksys WAG320N niks voor je dan? Modem+router en USB.
pricewatch: Linksys WAG320N Dual-Band Wireless-N ADSL2 Gigabit-modemrouter

Ja, die was ik zelf ook al tegen gekomen in de pricewatch en hij krijgt een goede score. Helaas zijn er geen reviews geschreven en kan ik ook GoT niet veel vinden over dit apparaat.

Ik kan trouwens geen WiFi snelheid vinden van dit apparaat (ook niet op de Cisco site). Bij andere router / modem combinaties is dit typisch 300 mbps, maar van deze is niks te vinden. 300 mbit/s

Deze 320N heeft twee frequentie banden wat natuurlijk prettig is, en heeft 3 interne antennes. Nu ben ik een beetje huiverig voor interne antennes aangezien je ze niet kan richten. Iemand die deze huivering weg kan nemen of uberhaupt iets kan vertellen over het bereik van dit apparaat (ervaring, anyone? ;) ).

Verder staat deze nu met stip op Nr. 1 qua keuze. Alles ziet er heel goed uit. Nu nog even verder zoeken naar gebruikerservaringen en het bereik / stabiliteit. :)

EDIT: Ik heb deze review gevonden van de 320n: http://www.wegotserved.co...gigabit-router-wag320n/4/

Op die pagina wordt het bereik van de WAG320n getest, en helaas is dat toch niet zo goed volgens deze test. Op de pagina daarna wordt de snelheid ook vergeleken en deze valt ook een beetje tegen. Ik heb toch wel een redelijk groot (rijtjes)huis en ik verwacht wel een goed signaal te hebben door het hele huis. Iemand die mij wat kan vertellen over het bereik van dit apparaat, of misschien een andere optie? :)

[ Voor 19% gewijzigd door monnick op 17-01-2010 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Niet online
Ik heb me nog meer ingelezen en volgens mij komt het er op neer dat Netgear beter is dan Linksys. Ik hoor meer (dramatisch) slechte verhalen over Linksys in ieder geval.

De Netgear DGN2000 krijgt veel positieve reacties. Nu vond ik op de Netgear site ook deze modem/router combinatie: http://www.netgear.com/Pr...sandGateways/DGN3500.aspx
Die ziet er echt heel goed uit. Categorie drie (1 of andere zelfverzonnen categorie, zie linkje), wat hopelijk neerkomt op een (nog) beter bereik dan de DGN2000. En die DGN3500 heeft ook een USB poort, een pluspunt :)
Ik vind echter erg weinig productinformatie / reviews over deze 3500. Het lijkt er ook op dat dit apparaat vrij nieuw is (correct me if I'm wrong ;) ). In de pricewatch staat deze: pricewatch: Netgear RangeMax Wireless-N DSL, maar zou dat dezelfde zijn als op de Netgear site? Er zijn denk ik meerdere veries van de 3500. Wanneer ik via de Pricewatch link doorklik naar een site om hem te kopen (bijv. Azerty) zie ik niks staan over dat het ook een modem is. Kan iemand deze leek helpen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:49
De site http://www.smallnetbuilder.com heeft reviews van n boel routers, verder heeft http://www.hardware.info laatst ook n stel routers gereviewd.
De functies die jij noemt zijn niks bijzonders en worden door de meeste routers wel ondersteunt.

[ Voor 25% gewijzigd door FatalError op 17-01-2010 21:19 ]

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Niet online
Bedankt voor de link naar smallnetbuilder.com. Ik zie daar echter alleen informatie over puur routers, dus geen combinatie apparaten met zowel modem als router functionaliteit.

Ik heb in mijn leven al veel hardware nauwkeurig uitgezocht zodat ik het beste in huis haal, maar ik vind het nu toch wel allemaal zo onduidelijk. Ik vind echt bijna geen informatie of reviews over de Netgear DGN producten. Zo heb ik met de pricewatch het volgende model gevonden:
NETGEAR RANGEMAX WIRELESS-N GIGABIT MODEM ROUTER DGN3500

Deze is bij Azerty te koop: http://azerty.nl/0-908-23...ngemax-wireless-n-ds.html maar daar staat dan weer niet duidelijk dat het ook een modem is. Er staat wel Protocol voor digitale signaaltransmissie: ADSL, ADSL+, ADSL2+, maar wordt daar dan ook bedoelt dat het inderdaad een modem is. Op de Netgear site (zie linkje) staat ook "build in ADSL2+ modem", maar wordt ADSL dan ook ondersteund?

En dan is er ook nog een andere NetGear RangeMax DGN3500 modem+router met 8 antennes en gebruikmakend van 2 frequentiebanden (maakt dat veel verschil in prestatie / bereik?). Maar die wordt volgens mij nergens verkocht. In de pricewatch is er ook niks over te vinden helaas.

Als ik die DGN3300 bij Azerty ga bestellen is dat een pure gok. Nergens gebruikerservaringen te vinden. :?

[ Voor 3% gewijzigd door monnick op 18-01-2010 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercop7373
  • Laatst online: 19:38
de DGN3500 is naar wat ik lees gewoon geschikt voor Annex-A.
http://www.netgear.com/up...00/dgn3500_ds_25sep09.pdf

Overigens voor 82,07 te verkrijgen bij 4wireless....of mag ik die naam niet noemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Niet online
supercop7373 schreef op maandag 25 januari 2010 @ 16:13:
de DGN3500 is naar wat ik lees gewoon geschikt voor Annex-A.
http://www.netgear.com/up...00/dgn3500_ds_25sep09.pdf

Overigens voor 82,07 te verkrijgen bij 4wireless....of mag ik die naam niet noemen?
Hey, in ieder geval bedankt voor (eindelijk!) een reactie _/-\o_

Ik ben benieuwd waar je dat over Annex-A leest? En ik kan op de site die je noemt (www.4wireless.nl) niks vinden over de DGN3500. Alleen de DGN2000 zie ik er staan (die heeft sowieso Annex-A).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercop7373
2e pagina, linksonderaan bij system requirements...dat van die prijs heb ik via de chatfunctie op hun site gekregen. Model wordt als het goed is toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Je noemt geen budget dus ik zeg deze : http://www.draytek.nl/pages/producten/?product=V2820

The best of the best 8)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Niet online
Ja, ik hoor inderdaad erg goede verhalen over die Drayteks. Helaas gaan die toch echt over mijn budget heen. Ik denk aan maximaal 130 euro ongeveer.

Zou mooi zijn als ze die DGN3500 aan hun site toevoegen. Is dat model heel nieuw ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercop7373
Ze zeiden tegen mij dat ze het model op de site zouden zetten en dat ik bij direct bestelling een mail moest sturen naar de verkoop. Overigens in Januari geen verzendkosten bij hun.

Edit: volgens mij is dit model pas net (zeer schaars) te krijgen. Zo was o.a. te lezen op avforums.com. Zelfs met google komt ik er niet veel over tegen.

[ Voor 30% gewijzigd door supercop7373 op 25-01-2010 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercop7373
Inmiddels dus wel te krijgen op de site bij 4wireless

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Niet online
supercop7373 schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 17:27:
Inmiddels dus wel te krijgen op de site bij 4wireless
He toevallig! Ik keek toevallig vanochtend en toen stond hij nog niet op de site. Maar nu dus wel :)
Niemand een gebruikers ervaring? :?

EDIT: Toch wel erg weird dat er werkelijk nergens iets over de DGN-3500 te vinden is. Ik ben niet de enige die wacht op ervaringen: http://forums.whirlpool.n...-archive.cfm/1339016.html
Is ook erg gelimiteerd op voorraad. :/

[ Voor 28% gewijzigd door monnick op 27-01-2010 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elamre
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-06 17:03
Is er ondertussen al wat meer info over de 3500 beschikbaar? Hij ziet er namelijk erg goed uit voor die prijs, en ook zit er een gigabit LAN poort op, wat altijd mooi meegenomen is :).
En is het anders niet handig om een losse modem te kopen? Zoja welke is goed én heeft gigabit poorten?

Mvg, elmar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercop7373
Ik heb de Netgear DGN3500 nu een week goed draaien. Installatie liep snel met de bijgeleverde CD in het NL. Het modem menu is ENG maar met Google vertaler dus zo om te zetten naar NL. Haal alleen wireless N niet meer dan 65 mbps, soms piekt die even naar 130 mbps Ben er nog niet achter hoe je dat kunt verbeteren. Kan ook liggen aan het feit dat de DGN3500 bij mij in de meterkast staat. Heb een Hp laptop 3090ED i7 Q720 met een Intel Wifi Link 5100AGN netwerkkaart.

Heb er ook een externe HD aangehangen, die loopt ook goed.

Bedraad idd 1 gb. Heb nog geen tijd gehad om een 1080p film te streamen naar mijn ps3, de laatste keer dat ik dat deed was met mijn oude WAG200G. Bij momenten kwam ik boven de 100 mbps uit en toen stotterde die vandaar de overstap naar een gigabit modem/router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winterlord
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 16:37
supercop7373 schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 18:20:
Ik heb de Netgear DGN3500 nu een week goed draaien. Installatie liep snel met de bijgeleverde CD in het NL. Het modem menu is ENG maar met Google vertaler dus zo om te zetten naar NL. Haal alleen wireless N niet meer dan 65 mbps, soms piekt die even naar 130 mbps Ben er nog niet achter hoe je dat kunt verbeteren. Kan ook liggen aan het feit dat de DGN3500 bij mij in de meterkast staat. Heb een Hp laptop 3090ED i7 Q720 met een Intel Wifi Link 5100AGN netwerkkaart.

Bedraad idd 1 gb. Heb nog geen tijd gehad om een 1080p film te streamen naar mijn ps3, de laatste keer dat ik dat deed was met mijn oude WAG200G. Bij momenten kwam ik boven de 100 mbps uit en toen stotterde die vandaar de overstap naar een gigabit modem/router.
Er zijn wat problemen bekent met de Intel 5100AGN wat bij mij een behoorlijke verbetering opleverde was de encryptie voor je sleutel op AES te zetten ipv TKIP
Na deze wijziging haalde ik 270 tot 300Mbit :9

Dat bordje "zachte berm" is een waarschuwing geen uitnodiging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Fix #4: Use WPA2/AES

Als je WEP of WPA/TKIP beveiliging gebruikt kan dit inderdaad de verbindingssnelheid behoorlijk verlagen. Tenzij je Ralink gebaseerde spullen gebruikt. (Zie ook de link) Daarom voor 300Mbps link rate te kunnen krijgen: WPA2/AES en channel width 40MHz (of Auto in het geval van de Intel kaartjes).

Waarom een modem en router ineen? Je beperkt je keuzes zo en sneller zal het niet zijn, aangezien 1 apparaat alle taken tegelijk moet afhandelen. Kun je bovendien wel een ander modem gebruiken bij KPN?
Daarnaast een wireless N router zal de snelheid van B/G wireless clients niet verhogen. De maximale verbindingssnelheid van G is 54Mbps, dit komt neer op een maximale doorvoer snelheid in het beste, gunstigste en gelukkigste geval van zo'n 27Mbps.

Dan ook nog: een USB poort op een router zal waarschijnlijk teleurstellen. (Tenzij de verwachtingen niet al te hoog zijn en de HDD natuurlijk überhaupt herkend wordt.)

En als laatste: Het bereik van de 5GHz band is nog minder dan dat van de 2,4GHz band, het enige voordeel is dat dit frequentie gebied minder gebruikt wordt en er dus minder storing is van andere apparaten zoals het geval is (kan zijn) bij de 2,4GHz frequentie. Om het nog geweldiger te maken zijn er routers die niet tegelijk beide frequentie banden kunnen gebruiken zoals de WRT320N. (2,4GHz of 5GHz)

[ Voor 16% gewijzigd door Nivk op 18-03-2010 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-09 08:50
supercop7373 schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 18:20:

Hoe bevalt de router? Is er veel in te stellen qua QoS? Zijn upstream en Downstream te cappen? Ik zoek namelijk ook een modem/router met wireless N en gigabit ethernet :)

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 00:35

Malarky

Wils voor wat ieder

StefanvanGelder schreef op maandag 24 mei 2010 @ 17:32:
[...]
Hoe bevalt de router? Is er veel in te stellen qua QoS? Zijn upstream en Downstream te cappen? Ik zoek namelijk ook een modem/router met wireless N en gigabit ethernet :)
Sinds 2 maanden heb ik de DGN3500 in gebruik. Eerst had ik een Netgear WNDR3700 bestelt en geprobeerd. In mijn haast had ik heel niet gezien dat dit geen modem was (heel stom) en het PPPoA protocol niet ondersteunde (beetje stom). Losse modems tegen een fatsoenlijke prijs blijken in Nederland uitsluitend bij je provider te verkrijgen, mijn provider had deze niet en beweerde er ook niet aan te kunnen komen. Ze konden mij alleen router/modem combinaties verkopen.

Beide routers heb ik wel even aangesloten en bekeken en zoende heb ik gemerkt dat de configuratie van beiden hetzelfde verloopt en heel eenvoudig is.

Bij mijn vorige modem/router de Speedtouch ST716v5 moest ik o.a. zelf het VPI / VCI en PPPoA protocol configureren. De DGN3500 deed dit allemaal zelf het enige wat ik zelf moest invullen waren de authorization gegevens (zullen meeste providers niet meer hebben). Nadat hij eenmaal draaide heb ik er niet meer naar om hoeven te kijken, in tegenstelling tot mijn oude router is deze zeer stabiel te noemen. Ook een 50tal torrents en 6 computers tegelijk die actief bezig zijn op Internet zorgt niet voor instabiliteit.

Hoewel mijn netwerk kennis zeer beperkt is valt mij het volgende op:
- Port forwarding is niet nodig, UPnP ingeschakeld houden is genoeg.
- Uitgebreide schedule mogelijkheden ook icm met e-mail.
- Uitgebreide draadloze mogelijkheden (WDS)
- Externe hdd of ander usb apparaat aansluiting. (ik had de WD 500GB Essentials in gedachten, maar apparaten die geen gebruik maken van externe stroom doen het helaas niet)
- Het draadloze bereik is goed maar niet veel beter dan de 6 jaar oude Speedtouch router. Hoewel ik ook via een 100mbit lijntje (helaas) verbonden heb ik speciaal een 300mbit pci kaart gekocht om te kijken of het bereik verbeterde tegenover mijn oude pci kaart. Die verbetering zie ik niet.
- Erg belangrijk was voor mij (in ons druk netwerkende gezin) de QoS. Reviewers van de WNDR3700 hebben geschreven dat ze de QoS van die router wat beperkt vinden, bij de DGN3500 is het nog veel beperkter. In de documentatie komt het woord 1x voor (dat het erop zit). In de setup zie je het verder nergens terug. Het werkt wel (enigszins) omdat ik draadloos een betere ping ingame heb dan bedraad (bedraad zit ik eerst nog achter een goedkope Eminent switch die natuurlijk nooit dat QoS doorgeeft). Maar eerlijk gezegd had ik er meer van verwacht. Want verschillende computers die druk pagina's op het internet aan het laden zijn zorgen nog voor een ping van 200 in-game die normaal 100 is (op de Amerikaanse server waar ik altijd speel).

Ik heb wat screenshots van de layout van de setup van de router gemaakt.
Router status
USB Storage
Firewall rules
Diagnostics
WAN Setup
LAN Setup
Wireless Settings
Router upgrade
Add WPS Client

Meer op aanvraag :P
Pagina: 1