Toon posts:

Dolby digital probleem?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn home cinema systeem (dvd) met een optische kabel rechtstreeks aangesloten naar mijn Blue Ray speler. Echter ik krijg geen dolby digital?.
Als ik dezelfde dvd in de home cimema stop geeft deze dolby digital aan. Met een audio dvd hoor je bij het intro gewoon het geluid van box tot box suizen. Kortom echte dolby.
Maar als ik deze in mijn blue ray speler stop geeft de display van mijn cinema set aam dolby PL en PCM.

De Blue ray speler zit gewoon met HDMI naar mijn LCD TV verbonden.
En de LCD TV weer met optisch naar mijn home cinema set.

Tijdens de test had ik uiteraard de toslink van de tv naar de cinemaset losgekoppeld.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:57
Kijk eens in de instellingen van je Blu-ray speler.

En Dolby PL is niet goed, dat betekend Dolby Pro Logic, en dat is volgens mij dat hij zelf het Dolby gebeuren 'verzint'. Het is dus geen echte surround maar upmixing.

Verwijderd

Topicstarter
ThinkPadd schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 20:24:
Kijk eens in de instellingen van je Blu-ray speler.

En Dolby PL is niet goed, dat betekend Dolby Pro Logic, en dat is volgens mij dat hij zelf het Dolby gebeuren 'verzint'. Het is dus geen echte surround maar upmixing.
Ja dat klopt met het upmixing.

Zou het kunnen dat de Blue Ray verkeerd ingesteld staat?.
Dat hij het 5.1 niet doorgeeft ofzo?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2010 20:36 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:26

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 20:18:
Maar als ik deze in mijn blue ray speler stop geeft de display van mijn cinema set aam dolby PL en PCM.
Ik dacht dat jouw set niet aan gaf welke codec er af werd gespeeld?
Maar wellicht staat de Blu-ray speler op de modus dat hij alles zelf intern decodeert en dan krijg je dus LPCM op je receiver. Dus de Blu-ray instellen dat hij de optische uitgang als uitgang gebruikt voor bitstream audio. Dan moet de receiver wel Dolby Digital herkennen..

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Verwijderd

Topicstarter
Lieve mensen,

Het is gelukt ThinkPad, ik ben je eeuwig dankbaar. _/-\o_
Ik heb geschreeuwd op de grond liggen rollen, wat was ik blij.

Ik heb dus dolby digital bij DVD/Blue Ray en bij TV uitzendingen in dolby digital!!

Fear, dit was even een misverstand die codecs zeggen me namelijk niets. Maar het was een kwestie van in mijn blue ray menu gewoon primaire doorgang te selecteren. En bij de Humax stond die op stereo, heb die op dolby gezet. Nu gaf mijn oude sony receiver gelijk dolby digital aan. Het geluid is super.

Dat we daar niet eerder aan hebben gedacht.

Sta er wel van te kijken, dat het dus wel werkt. De blue ray en digitale decoder met HDMI naar de TV en dan met Toslink terug naar de Sony receiver. Ik heb dus geen dure versterker meer nodig. Scheelt me echt een hoop geld, dat kan ik gelukkig gebruiken voor mijn nieuwe computer :)

Het enige wat ik nog op wil lossen, is het feit dat het geluid op een dolby uitzending zachter is dan overige zenders??.
Is dit ook nog een instelling :?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2010 21:57 ]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 21:32:
Dat we daar niet eerder aan hebben gedacht.
Omdat jij dus had gezegd dat je niet kan zien welk formaat/codec er wordt afgespeeld. Dus dan zou testen niet mogelijk zijn. Plus dat zulke dingen dus terug zijn te vinden in de manual. Alleen is die van Sony dus zo brak vertaald dat "primaire uitgang" gelijk staat aan wat normaal "bitstream" wordt genoemd. Maar ligt dus aan Sony want in dit topic gaat het dus exact op hetzelfde punt verkeerd (zie deze post). Dus Sony is weer eens niet echt handig bezig...

• ThinkPad
Dan heb je wel een goeie TV als hij het geluid in Dolby weer uitzend via de optische uitgang, meestal komt het er via die uitgang in 2.0 er weer uit namelijk.

En wat voor televisie via die decoder heb je? Want ik heb hier Ziggo Digitaal ook met een Humax decoder (IR FOX C) en daar krijg ik alleen op 1 digitale radiozender Dolby geluid uit :P De rest is allemaal gewoon stereo.

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:38

reiker

dan jij!

ThinkPadd schreef op zondag 17 januari 2010 @ 11:26:
Dan heb je wel een goeie TV als hij het geluid in Dolby weer uitzend via de optische uitgang, meestal komt het er via die uitgang in 2.0 er weer uit namelijk.

[...]
Dolby Digital kan ook 2.0 zijn, de term betekent niet automatisch dat het surround-geluid bevat. :)

[ Voor 9% gewijzigd door reiker op 17-01-2010 11:35 ]

Zo gezegd, zo gedaan.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

reiker schreef op zondag 17 januari 2010 @ 11:35:
[...]Dolby Digital kan ook 2.0 zijn, de term betekent niet automatisch dat het surround-geluid bevat. :)
Plus als je dit leest:
Verwijderd schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 20:18:
Met een audio dvd hoor je bij het intro gewoon het geluid van box tot box suizen. Kortom echte dolby.
Vraag ik het me af of hij het puur baseert op zijn eigen gehoor of ook daadwerkelijke info als de output van de Blu-ray speler. Maar FYI: hij heeft een LG 47LH3000 ;)

• Barca
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-02 21:35

Barca

In Search Of Sunrise

Verwijderd schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 21:32:
Het is gelukt ThinkPad, ik ben je eeuwig dankbaar. _/-\o_
Ik heb geschreeuwd op de grond liggen rollen, wat was ik blij.
Ik "schop" dit topic even omdat ik gewoon even het volgende kwijt wil.

Ik heb een Samsung BluRay speler optical aangesloten aan mijn Harman Kardon receiver. Ik heb een half uurtje lopen klooien met settings in de Harman Kardon omdat ik maar niet het geluid over 5 speakers kreeg. Na speurwerk hier op GoT kwam ik dit topic tegen en jawel, het is opgelost... :)

In de settings van de BluRay speler bij "geluid" moest ik:
Digital uit Audio aanpassen naar bitstream(audiofile)
en
Downmixing functie aanpassen naar Surround compatible

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Barca schreef op zondag 17 januari 2010 @ 17:17:
[...]In de settings van de BluRay speler bij "geluid" moest ik:
Digital uit Audio aanpassen naar bitstream(audiofile)
en
Downmixing functie aanpassen naar Surround compatible
Maar de instelling "bitstream" is een normale instelling of benaming voor dat type "codec" uit te sturen. Of in ieder geval beter dan de benaming die Sony dus voor bepaalde dingen gebruikt.

Verwijderd

Topicstarter
ThinkPadd schreef op zondag 17 januari 2010 @ 11:26:

En wat voor televisie via die decoder heb je? Want ik heb hier Ziggo Digitaal ook met een Humax decoder (IR FOX C) en daar krijg ik alleen op 1 digitale radiozender Dolby geluid uit :P De rest is allemaal gewoon stereo.
Ik heb zeker een goede TV, een LG 47LH3000, dat is echt een mooi scherm met perfect beeld hoor.
Fear niet zo minderwaardig over LG, want de beeldschermen doen echt niet onder voor Philips en Sony.
Het design is ook mooier vind ik zelf. Ik zat laatst bij een vriend met een Samsung, maar ik vond mijn beeld beter, dat hoor ik van veel mensen die bij mij kijken.

Maar of het echt dolby digital is, ik weet het niet. Hij geeft het in ieder geval wel aan. En je hoort sommige geluiden van box tot box gaan. Dus het surrounden.

Ik heb een Humax 5000c aangesloten met HDMI en LG Blueray BD390 ook aangesloten met HDMI naar TV.

Het vreemde is dat ik alleen bij discovery last heb van Lip sync.
Je kan audio vertraging ingeven bij Humax in het menu. Dat wordt aangeduid in ms.
Alleen weet niet echt of dit wel werkt.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op zondag 17 januari 2010 @ 21:23:
[...]En je hoort sommige geluiden van box tot box gaan. Dus het surrounden.
Dat zegt niets over of het (Dolby) surround is of wat dan ook. Want van speaker tot speaker gaan kan al met simpel 2.0 stereo geluid. En zoals gezegd kan je een 2.0 signaal ook met dingen als DTS Neo 6 en Dolby Pro Logic laten klinken als surround. Dus je moet zeker niet op je oren af gaan als het gaat als je wilt horen welke mode er wordt afgespeeld. Want er zijn zo veel truukjes om geluid anders te laten klinken dan er uitgevoerd wordt...

Verwijderd

Topicstarter
Maar hoe kom ik er dan achter.
Er staat nu wel dolby digital in de display van mijn versterker.

Waar ik nu wel ineens last van heb is lip sync!!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op zondag 17 januari 2010 @ 21:42:
Maar hoe kom ik er dan achter.
Er staat nu wel dolby digital in de display van mijn versterker.
Staat er alleen Dolby Digital in het scherm of nog meer? Iets als 2.0 of 5.1? Als er alleen Dolby Digital staat denk ik dat het niet iets is van Pro Logic, want dan zou dat er wel staan. Plus het is Dolby Pro Logic en geen Dolby Digital Pro Logic. Maar hoe je er dan achter komt is lastig. Je kan kijken naar wat de Blu-ray speler uitvoert en of dat overeenkomt. Dus doe een een DVD met DTS er in en kijk of er dan DTS op je scherm staat.
Verwijderd schreef op zondag 17 januari 2010 @ 21:42:
Waar ik nu wel ineens last van heb is lip sync!!
Dat komt over het algemeen door alle software die op een tv draait om het beeld beter te maken. Dit zorgt voor vertraging in het beeld, maar niet in het geluid. Het geluid komt dus meteen aan en het beeld wat later. Daardoor zie je verschil. Je moet dus met die lip-sync gaan zoeken naar het aantal ms wat de vertraging is. Bij sommige tv's is dit een vaste waarde wat het makkelijk maakt. Maar als het bij jou alleen bij een bepaalde zender is dan wordt het proberen en proberen...

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:38

reiker

dan jij!

Om maar even terug te komen op een van je vragen :)
Ik heb even wat zitten spitten in het speciale LG LH3000-serie topic op AVForums.com (jazeker, alle 59 pagina's...) om wat info voor je te vinden over wát je optische uitgang nou eigenlijk kan outputten. Een kleine aanwijzing zit in deze post:
the LG TV's DO NOT support DTS Audio

but they do support Dolby Digital 5.1 which should be output in the optical out but ive not had opportunity to try - -i have converted all my MKV(DTS 5.1) to MKV(DD 5.1) and they all playback perfectly - so i doubt they will go to the effort of DOWNMIXING before outputting it on optical
Het vetgedrukte wordt een heel aantal pagina's verderop nog een keer herhaald. Overigens bevestigt dit naar mijn mening nog steeds niet dat er ook daadwerkelijk 5.1 in discrete kanalen wordt uitgestuurd over de optische uitgang, maar je bent wellicht een stapje verder.

Overigens ook een goed forum om veel informatie te vinden over vanalles wat maar te maken heeft met receivers, luidsprekers, subwoofers, LCD-televisies, Blu-ray spelers, etc. Voor alles hebben ze wel een apart sub-forum. Net zoals we hier op GoT een topic over LG LCD's hebben.
Het is natuurlijk mogelijk dat je leest over problemen van anderen waar je nog niet van wist, en die je dan misschien bij je eigen tv ook gaat herkennen. Zeg niet dat ik je niet gewaarschuwd heb :)

[ Voor 11% gewijzigd door reiker op 17-01-2010 22:26 . Reden: paar woorden vergeten.. ]

Zo gezegd, zo gedaan.

Verwijderd

Topicstarter
Fear:
Er staat dolby digital bij bv discoveryHD, Film1HD en Animal PlanetHD.
Er zijn ook zenders daarbij geeft die aan dolby digital en Dolby PL, dus beiden aanduidingen!!.

DTS geeft die niet aan in de display.
Als ik een dvd of blue ray draai, staat er dolby digital in de display.

Ik las een stukje op het forum van Ziggo dat er bv niet altijd het juiste 5.1 dolby wordt meegezonden bij een film. Dus dat er films zijn die nog in 2.0 worden uitgezonden. Zag laatst bij film1 dolby digital en dolby PL. En bij een andere film alleen dolby digital.

Bij de zenders waar alleen dolby digital staat is het geluid mooi.

Wat betreft de Lip sync, dat is alleen bij discoveryHD. Erg vreemd.

Reiker:
Ik zal eens kijken op het LG tv topic, maar daar wordt je vaak niet vrolijker van. Aan de andere kant kun je vaak dingen herkennen en vallen dingen op z'n plaats.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2010 23:27 ]

• ThinkPad
Ik zie hier: http://www.digitalekabelt...5000c/aansluitingen.shtml dat je decoder ook een optische uitgang heeft. Ik zou die direct op de versterker aansluiten ipv doorgelust via je TV, dan weet je zeker dat het signaal zo origineel mogelijk blijft :)

[ Voor 34% gewijzigd door ThinkPad op 17-01-2010 23:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Thinkpad, dat is geen optie, want dan heb ik mijn blue ray niet meer in dolby.
De kracht is nu dat met 1 optische kabel vanaf mijn TV naar mijn home cinemaset de TV en blueray dolby afspelen.

Heb net nog even een test gedaan, discoveryHD is de enige met lip sync.
Het zit dus in de audio die door hun wordt uitgezonden.

Fear:
Ik heb nog wat teste gedaan net. Hij geeft geen dts aan.
Hij gaat als ik hem op dts zet zelfs over op Dolby PL en PCM.

Als ik 5.1 dolby selecteer op de dvd's en blueray geeft de display wel dolby digital aan.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Dan stuurt je tv dus alleen Dolby Digital door vanaf het inkomende signaal. Maar er zijn ook maar zeer weinig tv's die DTS doorsturen door de tv vanaf het inkomende signaal. De reden dat hij over gaat op Dolby Pro Logic is omdat hij dan de core pakt van het signaal en dat is 2.0. En over 2.0 geluid komt dan weer dat Pro Logic-sausje. Maar hoe ik het zo lees is Dolby Digital gewoon de tekst die jouw receiver weergeeft als er meerkanaals Dolby Digital wordt afgespeeld. Mijn receiver doet hetzelfde, maar ik zie in de hoeken van het display hoeveel kanalen er binnen komen en worden uitgezonden, dus op die manier zie ik de 5.1.

Om DTS te krijgen moet je dan dus een DVD met DTS rechtstreeks op de set afspelen of de Blu-ray speler rechtstreeks koppelen met de receiver. Maar dat is dus niet wat je wilt.

En die lip-sync is inderdaad op te lossen door de waarde in ms te verhogen. Alleen de vraag of dat per kanaal is of geldt voor alles. Want als het het laatste is dan lopen de andere zenders weer niet goed...

Verwijderd

Topicstarter
FeaR1986 schreef op maandag 18 januari 2010 @ 00:09:
Dan stuurt je tv dus alleen Dolby Digital door vanaf het inkomende signaal. Maar er zijn ook maar zeer weinig tv's die DTS doorsturen door de tv vanaf het inkomende signaal. De reden dat hij over gaat op Dolby Pro Logic is omdat hij dan de core pakt van het signaal en dat is 2.0. En over 2.0 geluid komt dan weer dat Pro Logic-sausje. Maar hoe ik het zo lees is Dolby Digital gewoon de tekst die jouw receiver weergeeft als er meerkanaals Dolby Digital wordt afgespeeld. Mijn receiver doet hetzelfde, maar ik zie in de hoeken van het display hoeveel kanalen er binnen komen en worden uitgezonden, dus op die manier zie ik de 5.1.

Om DTS te krijgen moet je dan dus een DVD met DTS rechtstreeks op de set afspelen of de Blu-ray speler rechtstreeks koppelen met de receiver. Maar dat is dus niet wat je wilt.

En die lip-sync is inderdaad op te lossen door de waarde in ms te verhogen. Alleen de vraag of dat per kanaal is of geldt voor alles. Want als het het laatste is dan lopen de andere zenders weer niet goed...
Ja, het lijkt er dan inderdaad op dat het toch meerkanaals dolby digital is wat er door de LG TV wordt teruggestuurd. Dat is positief voor LG. ;)

Ik kan inderdaad nog eens testen met mijn mijn losse Toslink kabel of een directe verbinding met de Blue ray en de receiver wel DTS weergeeft. Ik betwijfel het, omdat ik het in het verleden nooit heb gezien.

Het probleem bij Humax is dat de instelling van de MS waarde dan gelijk voor alle zender geldt volgens de handleiding. Dus ik moet er maar mee leren leven. Het opvallende is wel dat het bij stereo geluid niet was en bij dolby wel. Dus ik weet waar het probleem zit. Dus ik moet kijken of een HD pakket wel de moeite is.
MTV HD en Animal planet HD doen het wel goed, alleen discovery HD niet.

Heb eens getest, maar als ik het menu van mijn humax hd decoder pcm en stereo selecteer blijft de lip sync bestaan. Dus het heeft niets te maken met dolby digital.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2010 10:54 ]

• DJ Vincento
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:47

DJ Vincento

1422055

Als je receiver twee digitale ingangen heeft kun je toch zowel de TV-decoder als de Blu-Ray digitaal aansluiten?

Als die receiver ook nog video door kan geven is het helemaal mooi, hoef je maar met een apparaat te schakelen.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

DJ Vincento schreef op maandag 18 januari 2010 @ 23:11:
Als je receiver twee digitale ingangen heeft kun je toch zowel de TV-decoder als de Blu-Ray digitaal aansluiten?

Als die receiver ook nog video door kan geven is het helemaal mooi, hoef je maar met een apparaat te schakelen.
Uit de vorige topics van TS is te lezen dat het hier om een Sony DAV SC5 Dolby Surround Systeem gaat. Met een enkele digitale ingang voor geluid en verder niets van video-doorvoer. Dus hoe het nu aangesloten is is de beste oplossing zonder switches en schakelaars. Nadeel is wel dat je dan dus geen DTS binnen kan krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
Dit is inderdaad de beste setting zoals Fear zegt.
Hij geeft dts aan bij directe aansluiting van de blue ray op de sony receiver.
Dus hij kan ook dts spelen.

Nu kan ik dus alleen dolby digital van de tv en blue ray ontvangen, maar dat vind ik allang goed. Zeker gezien het feit dat het toch een verouderde versterker is met 1 optische ingang.

Alleen ik heb besloten geen HD pakket te nemen bij de kabelverstrekker. Dus in principe heb ik de dolby over de tv niet nodig. Kan dus tijdelijk even een directe verbinding maken tussen blue ray speler en versterker. Dan kan ik wel dts afspelen.

En mocht ik later het HD pakket af nemen (als er meer zenders komen), dan schakel ik weer over op de oude setting. Maar waarschijnlijk heb ik dan al een Marantz NR1501 ;)

Ik had bij de HD zenders met dolby ook last van de lip sync. Is dat met een Marantz NR15101 hdmi versterker dan opgelost??. Omdat met HDMI naar de tv zit aangesloten?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2010 09:47 ]

Pagina: 1