Kan je 'n uPnP MediaServer gebruiken met 'n niet-uPnP router

Pagina: 1
Acties:

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Ik wil graag met mijn Nokia N96 media streamen vanaf mijn computer. De computer zit aan een Sweex ADSL 2+ modem/router (geen wifi). Aan die zelfde router zit ook een Netgear WNR2000 Wifi router die wèl uPnP understeunt. Via die wifi router kan ik verbinden met mijn Nokia of andere draadloze apparaten.

Maar als ik XBMC uPnP start op mijn (niet-wifi) mediacenter of Foobar (met uPnP renderer+server plugin) kan ik geen verbinding maken met mijn telefoon.

Ik neem aan dat het komt omdat die oudere bedrade router geen uPnP truukjes doet. Kan je dit soort dingen niet alsvanouds met poorten mappen en poorten triggeren oplossen?

In eerste instantie wil ik gewoon de muziek vanuit foobar op mijn telefoon spelen, als dat lukt kan ik eens kijken of ik ook video kan gaan streamen.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Als je lokaal zit heeft uPnP geen functie; dat is echt puur voor apparaten die naar de buitenwereld gaan. In je interne netwerk zou je gewoon, mits je in dezelfde range en subnet zit, alles moeten kunnen met je apparaten. Los gezien van evt. lokaal geïnstalleerde firewalls.

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Da's raar.. ik wou net zoeken welke subnets ik heb, kom ik er achter dat ik via de draadloze router (192.168.1.1) wel op de vaste router (192.168.201.1/255.255.255.0) kan komen maar niet andersom..

Ik zal straks eens mijn laptop erbij halen om dat subnet van die draadloze te vinden, maar volgens mij is dat ook gewoon 255.255.255.0. Ik weet dat je het kan zien aan het ip adres maareh.. ik niet :P

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Om het voor jezelf makkelijk te maken zou ik beginnen e.e.a. wat meer in dezelfde range te zetten.

Dus, Sweex = 192.168.201.1, Netgear = 192.168.201.50 en je DHCP scope instellen op 192.168.201.2 ~ 49.
Dit alles met 255.255.255.0 als subnet-masker.

Je Netgear moet DHCP relayen van de Sweex in jouw geval.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-02 14:05
Exorcist schreef op zondag 17 januari 2010 @ 14:49:
Om het voor jezelf makkelijk te maken zou ik beginnen e.e.a. wat meer in dezelfde range te zetten.

Dus, Sweex = 192.168.201.1, Netgear = 192.168.201.50 en je DHCP scope instellen op 192.168.201.2 ~ 49.
Dit alles met 255.255.255.0 als subnet-masker.

Je Netgear moet DHCP relayen van de Sweex in jouw geval.
Gewoon dhcp uitzetten op je netgear en 'm direct met 1 vd lanpoortjes aansluiten.

Je hebt nu 2 verschillende subnets, en dat geeft dus dit soort problemen. Tenzij je een goede reden hiervoor hebt zou ik dat niet aanraden, geeft alleen maar extra configuratie en kans op problemen.

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

DJSmiley schreef op zondag 17 januari 2010 @ 16:39:
[...]

Gewoon dhcp uitzetten op je netgear en 'm direct met 1 vd lanpoortjes aansluiten.

Je hebt nu 2 verschillende subnets, en dat geeft dus dit soort problemen. Tenzij je een goede reden hiervoor hebt zou ik dat niet aanraden, geeft alleen maar extra configuratie en kans op problemen.
Ja, Netgears kunnen niet relayen inderdaad.
Pagina: 1