fractus schreef op maandag 18 januari 2010 @ 19:03:
[...]
Nou lijkt het mij dat als ze hier 32Mbps kunnen leveren, ze ook (weliswaar met wat moeite, maar toch) meer snelheid kunnen leveren, zeker omdat het administratief er niet moeilijker op wordt, en alle technische problemen die jij noemt, correct me if i'm wrong, meer te maken hebben met het aanbieden van de internetverbinding zelf, en niet met de snelheid van die verbinding.
En de problemen die jij noemt, gelden lijkt mij voor elke kabelboer, dus niet alleen voor Caiway. Waarom kunnen andere kabelboeren dan wél die 120Mbps leveren en Caiway niet? en waarom is het bij andere kabelboeren veel goedkoper dan bij Caiway? Is de enige reden daarvoor omdat ze in een minder dichtbevolkt gebied zitten, of is het simpelweg omdat Caiway meer interesse heeft voor televisie ipv internet? Want eerlijk gezegd kijk ik nooit tv, op het journaal na, en doe ik heel veel met internet, dus dan lijkt het mij dat ik dan toch voor een bedrijf kan kiezen dat de nadruk legt op internet, wat kan als er een open netwerk is, in plaats van dat het bedrijf kiest voor televisie en dat ik moet slikken of stikken?
Wil niet veel zeggen, maar heb je dit gelezen?
[CAIWAY] Ultra abonnement haalt snelheid niet
Het is nog onduidelijk wat er precies mis is, maar CAIWAY heeft nu al problemen zat met leveren van die 32Mb over EuroDOCSIS 3.0. Mogelijk komt het doordat ze de technieken niet goed beheersen, maar kabelinternet is geen
rocket science, waarschijnlijker is dat er gewoon capaciteitsproblemen zijn. Die ga je niet verhelpen door nog een andere partij dezelfde bandbreedte te laten delen.
En dan zeg je dat ik in een gat woon, en dus een lagere internetsnelheid heb, maar sinds wanneer heeft de snelheid van kabelinternet ook maar iets te maken met of je in een gat woont of niet? Volgensmij kan iedereen die in het gebied van Ziggo woont, gewoon een 50Mbps verbinding krijgen, of ze nou in the middle of nowhere wonen, of in een grote stad. Het heeft dus niet zoveel te maken met dat ik in een gat woon, maar dat Caiway gewoon niets beters/snellers aanbied.
De snelheid van een individuele verbinding niet (het is idd geen ADSL), maar de kosten die je moet maken per gebruiker om het netwerk overeind te houden zijn hoger bij lagere bevolkingsdichtheid. Dat is niet iets unieks voor kabel, het geldt voor alle infra: als je een sleuf van 100m per huis of van 5m per huis moet graven scheelt nogal, en zo zijn er zat andere dichtheids-afhankelijke kosten. Die kosten moet een bedrijf weer halen uit z'n abonnees.
Alle ISPs in NL kiezen ervoor om een uniform tarief te hanteren binnen hun dekkingsgebied, dus je betaalt middenin de dichtstbevolkte stad evenveel als iemand op de meest afgelegen boerderij wat nog bediend wordt. Maar het moge duidelijk zijn dat de gemiddelde kosten per ISP afhangen van de gemiddelde dichtheid van het dekkingsgebied. Als die gemiddelde hoger ligt, is er voor hetzelfde abonnementsgeld meer over om in capaciteit te investeren, en kunnen dus hogere snelheden aangeboden worden.
Daar komt trouwens bij dat bij dit soort ding schaalvoordelen spelen - als je gelijk voor honderdduizenden aansluitingen dingen inkoopt kan dat goedkoper dan voor tienduizenden, en relatief gezien heb je minder overhead. Maar goed, je zit juist bij een kleinere partij omdat de NMa en OPTa niet wilden dat de gehele kabelmarkt in handen van één speler kwamen. Het is ook nooit goed he?

[...]
Dit is dus waarom ik een open markt zou willen: zodat iedereen zelf kan kiezen wat hij wil (en wat hij niet wil).
Jij wil een groot tv zender aanbod, ik wil een snelle internetverbinden. Normaal gesproken zou jij dan voor Caiway kiezen, en ik voor UPC/Ziggo, maar nu zit je vast aan precies het omgekeerde...
Dat is, los van het feit of het technisch haalbaar is of niet, toch gewoon een monopolie werking, en heeft helemaal niets te maken met marktwerking?
Los van de feit of het technisch haalbaar is of niet?
Wat schiet je in vredesnaam op met het recht iets te doen wat je niet kunt
Sowieso, er is (volgens de OPTa) keuze zat. Zelfs jij kunt kiezen uit kabel, ADSL en GSM internet. Ik kan kiezen uit kabel, glasvezel, 2 ADSL2+ providers, WIMAX en UMTS. Dat verschil komt puur door waar we wonen, en gebrek aan concurrentie in buitengebieden ligt niet aan de providers die wel aanwezig zijn, maar aan providers die
niet aanwezig zijn. Ipv tegen CAIWAY te ranten zou je er beter aan doen om KPN te porren om VDSL of glas bij jullie uit te rollen. Maar goed, dan ga je onvermijdelijk horen dat het niet rendabel is.
Misschien kun je zelf verantwoordelijkheid accepteren voor je situatie. De locatie waar je woont biedt altijd voor- en nadelen. Daar hoort ook de aanwezige infrastructuur bij. Als je niet kunt leven met de keuzes die je op deze plek hebt, kun je zelf kiezen om elders te gaan wonen. Vind je dat niet de moeite waard, gun jezelf wat rust en accepteer gewoon de gevolgen van de afgewegen keuze die je zo maakt.