Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Concurrentie op de kabel

Pagina: 1
Acties:

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-11 11:53
Hoi,

Ik heb even zitten zoeken op GoT, maar vond hier nog geen onderwerp over. Ik vraag me af hoe het zit met concurrentie op de kabel. Op verschillende plekken (zoals NU) lees ik, dat dat dit jaar mogelijk moet gaan worden. Er is voor de rest echter weinig over te vinden. Ik zou graag Ziggo nemen in Amsterdam, omdat enkele UPC-dingen mij niet aanstaan, zoals het niet los kunnen gebruiken van de Smartcard.

Wie heeft hier meer informatie over?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De OPTa heeft hier meer info over.

Het gaat alleen maar over analoge televisie, en twee dingen die niet gaan gebeuren zijn KPN op de kabel (mag niet van de OPTa ivm nog veel grotere machtspositie KPN) en Ziggo en UPC op elkaars kabel (omdat ze elkaar niet als concurrenten zien).

Enige wat gaat gebeuren is dat andere bedrijven (denk aan "Youca" maar ook Tele2 enzo) het analoge kabeltelevisieproduct wat al op de kabel zit onder eigen naam en factuur mogen doorverkopen tegen zelf te bepalen tarieven (maar waarbij een flink bedrag voor netwerk aan de netwerkbeheerder UPC, Ziggo, CAIWAY of wie dan ook betaald moet worden).

Evt digitale dienten over de kabel blijven vooralsnog buiten deze regeling omdat de OPTa van mening is dat daar geen sprake is van koppeling van dienst en medium - DTV kun je via satelliet (Canaal Digitaal), antenne (Digitenne), G3 mobiel (DVB-H), glasvezel en daarnaast kabel krijgen, internet via koperpaar (DSL), glasvezel, G3 mobiel, WIMAX en satelliet krijgen, naast via de kabel. Daarom vond de OPTa het niet nodig om daar verder te reguleren voor het tijdvak 2009-2012. In 2012 kunnen ze die keuze herzien, tot dan gebeurt het zeker niet.

Oslik blyat! Oslik!

• Paquito
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Al met al een wassen neus. Want wie neemt er dezer dagen nou nog analoge tv?

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als je de vraag veranderd in "Wie gebruikt er dezer dagen nog analoge tv?" denk ik dat dit meer dan 50 procent is in Nederland. Al zal dat misschien niet zo lang meer duren.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-11 11:53
Hè, wat jammer, dan is het inderdaad een wassen neus ja.

@Marzman. Het is nog wel een groot percentage, maar het percentage dat daadwerkelijk op zoek gaat naar een nieuwe aanbieder en dan nog maar een keer voor analoog gaat, is heel, heel erg klein. Het grootste gedeelte van de analoge TV-kijkers vindt het prima zoals het is nu, en hoeft niet per se iets anders. Wat dat betreft is deze openstelling dus wel een wassen neus.

• ArChie
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
--Christiaan-- schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 11:16:
Het is nog wel een groot percentage, maar het percentage dat daadwerkelijk op zoek gaat naar een nieuwe aanbieder en dan nog maar een keer voor analoog gaat, is heel, heel erg klein. Het grootste gedeelte van de analoge TV-kijkers vindt het prima zoals het is nu, en hoeft niet per se iets anders.
Op basis van welk onderzoek kom je tot de conclusie dat het percentage dat op zoek gaat naar een andere aanbieder klein is en dat het grootste deel van de analoge TV kijkers niet anders zouden willen dan dat het nu is? Stel dat er straks nog een aantal administratieve wederverkopers van het analoge RTV pakket op de kabel komen en al die nieuwe aanbieders sturen naar alle bewoners van het kabelgebied een foldertje waarin ze uitleggen dat mensen kunnen overstappen op de nieuwe aanbieder zonder dat er iets aan het analoge RTV pakket en de aansluiting veranderd, maar dat daarvoor alleen een lager bedrag in rekening wordt gebracht dan dat men tot nu toe gewend is van het oude kabelbedrijf. En het enige dat men daarvoor moet doen is even een antwoordkaartje insturen. Wat zullen de huidige klanten met alleen het analoge RTV pakket en geen interesse in digitale diensten dan doen? En vergeeet niet dat het naar ik meen nog steeds om de meerderheid van de aansluitingen op de kabel gaat die alleen het analoge RTV pakket gebruiken.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als ze het goed advertisen met leuke all-in-one pakketten dan kan het best wel werken. Er zijn best wel wat mensen die daar voor gaan (ik heb het zelf liever gescheiden, is meestal nog goedkoper ook).

Ik vraag me alleen af of ze niet toch digitale tv kunnen aanbieden. Dit hebben de kabelproviders namelijk liever, ze doen heel veel moeite iedereen over te krijgen op digitaal en dan moeten ze van de Opta een analoog basispakket in leven houden voor andere partijen. Het zou me niet verbazen als ze daar samen uit gaan komen voor digitale pakketten als het zo ver komt dat er meerdere aanbieders komen.

[ Voor 50% gewijzigd door Marzman op 16-01-2010 13:27 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• fractus
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-09-2024
Wat ik mij afvraag is hoe CAIWAY/Rekam via zijn netwerk analoge signalen wil laten (door)verkopen, als ze zelf hebben gezegd compleet te stoppen met analoge tv. Per 10/10/10 is er dus geen analoge tv meer, hoe kun je dan analoge tv gaan doorverkopen aan de klant? Of verkoopt CAIWAY/Rekam zelf geen analoge tv meer, maar gaan andere bedrijven dat wel verkopen over hun netwerk? lijkt me een beetje vreemd...

Iemand enig idee hoe ze dat voor elkaar gaan krijgen?

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
fractus schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 15:26:
Iemand enig idee hoe ze dat voor elkaar gaan krijgen?
Niet. De verplichting van de OPTA geldt alleen voor Ziggo en UPC.
Zie bijvoorbeeld http://www.opta.nl/nl/actueel/tv-kabel/.

• ArChie
  • Niet online
Marzman schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 13:25:
Ik vraag me alleen af of ze niet toch digitale tv kunnen aanbieden.
De eerste stap is het toelaten van wederverkopers van de kabel aansluiting inclusief het analoge pakket zoals dat door de huidige kabelbedrijven wordt aangeboden via die kabel aansluiting. Dat is namelijk nodig zodat er niet gewerkt hoeft te worden met filters e.d. om er voor te zorgen dat een klant van bedrijf A niet bij het analoge pakket van bedrijf B kan. Door alle aanbieders wederverkoper te maken van het analoge pakket dat toch al wordt doorgegeven wordt die problematiek voorkomen. De volgende stap is ook het aanbieden van digitale diensten door die wederverkopers. Ook daarvoor moeten UPC en Ziggo de kabel openstellen.

Verwijderd

Volgens mij zijn die (verplichte)settopboxen het grootste bezwaar waarom veel mensen bij analoog blijven. Bij Digitale TV veranderd er gewoon teveel. Een nieuw kastje waar je mee moet werken, 2 AB's. Allemaal zeer onhandig. Ik denk dat dat het grootste bezwaar is dat mensen nog steeds analoog blijven kijken. Vooral in het UPC gebied zal dit aantal hoog zijn want UPC is zo arrogant als wat omdat ze het vertikken om mensen de keuzevrijheid te geven om een eigen (ingebouwde)ontvanger te gebruiken. Dit terwijl hier steen en been over geklaagd wordt. Ziggo en Caiway bieden die mogelijkheid wel. Ik denk dat bij die 2 aanbieders een VEEEEL hoger percentage Digitale TV heeft. Nu met de ingebouwde DVB-C ontvangers in nieuwe TV's zal dat percentage bij die aanbieders nog eens een flinke boost krijgen. Dit omdat men op dezelfde manier tv kan kijken als men gewent is bij analoog. Als je in het UPC gebied woont ben je gewoon echt zwaar de sjaak. Stukken duurder dan Ziggo/Caiway (vooral als je HD zenders wil) en totaal geen keuzevrijheid in ontvanger. Een zeer slecht business model bij UPC (door hun monopolie) wat allang aangepakt had moeten worden door de OPTA.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2010 17:38 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
ArChie schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 16:33:
[...]

De eerste stap is het toelaten van wederverkopers van de kabel aansluiting inclusief het analoge pakket zoals dat door de huidige kabelbedrijven wordt aangeboden via die kabel aansluiting. Dat is namelijk nodig zodat er niet gewerkt hoeft te worden met filters e.d. om er voor te zorgen dat een klant van bedrijf A niet bij het analoge pakket van bedrijf B kan. Door alle aanbieders wederverkoper te maken van het analoge pakket dat toch al wordt doorgegeven wordt die problematiek voorkomen. De volgende stap is ook het aanbieden van digitale diensten door die wederverkopers. Ook daarvoor moeten UPC en Ziggo de kabel openstellen.
En dan is de vraag in hoeverre dat open gaat. Er staat bij mijn weten nl niet dat UPC (bv) verplicht is het digitale signaal volledig open te zetten, misschien 'verhuren' ze gewoon een paar extra kanalen aan de geinteresseerde partij en blijf je verplicht aan een mediabox.. (al hoop ik dat niet)
Extra pakketten kan prima via een andere partij, alleen in beperkte mate, immers, als het analoge signaal ook behouden moet blijven is er niet voldoende capaciteit om ook nog eens enorm veel kanalen digitaal aan te bieden.

Maar goed, het is een eerste stap naar een volledig open netwerk. Helaas ben ik bang dat het UPC blijft, dus zo dicht mogelijk, behalve wat dan perse moet. Ik heb bv wel interesse in alleen internet, zonder bijkomende kosten als analoge tv enz.

Dat gaat ook gebeuren in een aantal gebieden, dan kun je bv alleen internet zonder tv nemen over de kabel, bij een provider naar je eigen keuze, maar helaas woon ik zelf in het UPC gebied...

[ Voor 6% gewijzigd door DJSmiley op 16-01-2010 19:59 ]

• ArChie
  • Niet online
DJSmiley schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 19:58:
En dan is de vraag in hoeverre dat open gaat. Er staat bij mijn weten nl niet dat UPC (bv) verplicht is het digitale signaal volledig open te zetten, misschien 'verhuren' ze gewoon een paar extra kanalen aan de geinteresseerde partij en blijf je verplicht aan een mediabox.. (al hoop ik dat niet)
Extra pakketten kan prima via een andere partij, alleen in beperkte mate, immers, als het analoge signaal ook behouden moet blijven is er niet voldoende capaciteit om ook nog eens enorm veel kanalen digitaal aan te bieden.

Maar goed, het is een eerste stap naar een volledig open netwerk. Helaas ben ik bang dat het UPC blijft, dus zo dicht mogelijk, behalve wat dan perse moet. Ik heb bv wel interesse in alleen internet, zonder bijkomende kosten als analoge tv enz.
Uiteraard zal een UPC er alles aan doen om te voorkomen dat een andere aanbieder een eigen Conditional Access System (CAS) naast het Nagravision CAS van UPC komt op de digitale kanalen waarmee de weg vrij is voor eventueel eigen hardware als die andere aanbieder wel een bijbehorende CI(+) CAM uitbrengt voor het eigen CAS. De vraag is echter of de OPTA gaat toestaan dat UPC probeert om de UPC Mediaboxen ook te gaan slijten via die andere aanbieders. Die Mediaboxen zijn immers één groot UPC reclame gebeuren en het is maar de vraag of een alternatieve aanbieder daar op zit te wachten. Een wederverkoper zal dus ook voldoende technisch onderlegt moeten zijn op de mogelijkheden en onmogelijkheden van DVB technieken om zich niet in een hoekje te laten praten door UPC en zal bij de OPTA om steun moeten vragen om oneerlijke concurrentie van UPC als wederverkoper te voorkomen. Dat alles zal niet zonder slag of stoot gaan en er zal vermoedelijk ook nog wel enige tijd overheen gaan totdat zaken gerealiseerd zullen worden.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het probleem met een echt open netwerk is juist analoge televisie. Bij digitale diensten kun je vrij simpel met conditional access en dingen als BPI zorgen dat alleen mensen die op dienst X gebruik kunnen maken van die dienst. Daarmee kun je theoretisch tientallen aanbieders van die diensten hebben. Bij analoge televisie gaat het gewoon om een simpel, ongecodeerd signaal dat "aan" of "uit" staat, en bovendien zoveel bandbreedte per kanaal opslokt dat je niet meerdere pakketten naast elkaar kunt hebben.

Er zijn manieren om delen van het frequentiespectrum af te schermen (high/low-pass filters etc), maar dat vergt iemand die filters plaatst, beveiliging dat iemand anders de filters niet ongeoorloofd weghaalt en lost het probleem van bandbreedte niet op. Dergelijke middelen zijn in het verleden gebruikt (met name in de Bible belt om goddeloze commerciele zenders te weren - vandaar dat in veel gebieden publieke omroepen onderin het frequentiespectrum zitten en commerciele omroepen bovenin), maar wegens hoge kosten en geen flexibiliteit is voorzover ik weet daar overal vanaf gestapt.

Uitschakelen van analoog en alles digitaal doen is een optie (IMHO overigens verreweg de beste), maar standpunt van OPTa is dat dat ook weer niet mag :X

Verder valt me op hoe mensen met slechte ervaringen met $provider graag dezelfde dienst van een ander over hetzelfde netwerk zouden willen afnemen. Bezint eer ge begint!

Je hebt dan namelijk sowieso nog te maken met de netwerkeigenaar (met wie het blijkbaar niet soepel loopt), maar krijgt er vervolgens nog een andere partij bij die de content factureert, en in geval van storingen namens jou met diezelfde netwerkeigenaar contact op moet nemen. Dat betekent dat je er een handover-moment (en dus een potentiele point of failure) bijkrijgt. Als de wederverkoper alles perfect op orde heeft zal de situatie dus gelijk blijven met de huidige, alles wat hij evt fout doet moet je optellen bij de fouten van je netwerkeigenaar. Dan heb je pas feest :z

Oslik blyat! Oslik!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07:34

strandbal

Was het maar zo'n feest.

dion_b schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 20:23:

Je hebt dan namelijk sowieso nog te maken met de netwerkeigenaar (met wie het blijkbaar niet soepel loopt), maar krijgt er vervolgens nog een andere partij bij die de content factureert, en in geval van storingen namens jou met diezelfde netwerkeigenaar contact op moet nemen. Dat betekent dat je er een handover-moment (en dus een potentiele point of failure) bijkrijgt. Als de wederverkoper alles perfect op orde heeft zal de situatie dus gelijk blijven met de huidige, alles wat hij evt fout doet moet je optellen bij de fouten van je netwerkeigenaar. Dan heb je pas feest :z
Mee eens. Er zijn trouwens genoeg alternatieven voor televisie voor als je je kabelboer haat. Je kan altijd nog een schotel op je dak zetten, heb je ook HDTV voor niet al teveel geld.

Openstelling van de kabel maakt de lijntje alleen maar langer ben ik bang, en zal de kwaliteit niet echt ten goede gaan komen.

Hier stond een dode link.

Verwijderd

strandbal schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 20:37:
[...]

Mee eens. Er zijn trouwens genoeg alternatieven voor televisie voor als je je kabelboer haat. Je kan altijd nog een schotel op je dak zetten, heb je ook HDTV voor niet al teveel geld.
Ik vind de schotel niet echt een alternatief. De kwaliteit is stukken lager (3-4 mbit) dan de 8mbit mediagateway aanvoer van de kabelaars. Is een behoorlijk verschil. Het satelliet beeld heeft duidelijk minder expressie doordat de helderheid/scherpte gelimiteerd wordt. Voor mij geen alternatief iig.

• DJSmiley
Verwijderd schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 22:00:
[...]

Ik vind de schotel niet echt een alternatief. De kwaliteit is stukken lager (3-4 mbit) dan de 8mbit mediagateway aanvoer van de kabelaars. Is een behoorlijk verschil. Het satelliet beeld heeft duidelijk minder expressie doordat de helderheid/scherpte gelimiteerd wordt. Voor mij geen alternatief iig.
Bitrate verschilt behoorlijk, hier is niet 1:1 op te stellen dat schotel slechter is. NL1/2/3 is idd 8Mbit, RTL is nog iets hoger. Discovery is weer een stuk later, iets van 6Mbit, Discovery Science nog lager. (om maar een paar zenders te noemen). Die kanalen zijn dus op de kabelinvoer beter dan schotel

Ook bv SBS6 pakt, even vanuitgaand dat de lijst op http://www.digitalbitrate.com/dbr.php?sat=1&lang=en klopt, dan zit je op nog geen 3Mbit, terwijl ie bij de kabelproviders ongeveer 6 ofzo is.

Aan de andere kant heb je het dan over de invoer. De bitrate van schotel is ook de bitrate die jouw decodertje krijgt. Als je kabelprovider besluit om 10 streams in 1 transponder te proppen dan gaat het uiteindelijk toch op een lagere bitrate naar de eindklant.

Als je het eventuele limiteren en van de kabelaars buiten beschouwing laat, dan is kabelTV idd superieur.

• fractus
Waar ik vooral meer aanbieders op de kabel wil zien, is op het gebied van internet. Ik zal even een voorbeeldje geven om te laten zien waarom:

Ik woon hier vlakbij allemaal steden, maar zelf zit ik in een dorp. Wij hebben hier Caiway, die toch wel 32 megabit aanbiedt voor een prijsje van 50 euro. Dat is dus ongeveer 1,65 per megabit.
Verder hebben wij hier een telefooncentrale die nog draait op ADSL1, dus maximaal 8 megabit hier, en dan zit je op ongeveer 20 euro voor 8 megabit, dus dat is zelfs 2,50 euro per megabit.
Je kunt wel raden dat er hier misschien glasvezel komt, over 10-20 jaar, maar eerder niet.

Nu is het zo dat nog geen 10 kilometer hiervandaan het Ziggo gebied begint. Daar heb je voor 25 euro (Ai1, het verschil tussen 1 megabit en 50 megabit) 50 megabit, wat het komende jaar kosteloos (!) wordt verhoogd naar 80-120 megabit. Als we dus van die 50 megabit uitgaan, is dat 0,50 euro per megabit.

Als er nou verschillende aanbieders op de kabel zaten, had ik eieren voor m'n geld gekozen en bij Ziggo een abbo genomen. Dan zou Caiway ook gedwongen zijn om óf hun prijs gigantisch te verlagen, óf veel meer snelheid voor hetzelfde geld aan te bieden. Nu heeft Caiway een monopolie, omdat zij de énige zijn die een snelheid kunnen leveren van meer dan 8 megabit. Dus iedereen die een beetje flinke internetverbinding wilt, zit verplicht aan Caiway vast, die belachelijk hoge prijzen vraagt, als je het vergelijkt met andere kabelinternet-aanbieders.

Hoe kan de OPTA nou zeggen dat er genoeg concurrentie is op het vlak van internet, door te zeggen dat er 'geen sprake is van koppeling van dienst en medium'?
Het enige wat ik kan bedenken is dat ze dan alleen maar kijken naar het aanbieden van een internetverbinding. Maar de kabel is in (heel) veel gevallen het énige medium dat een hoge intersnelheid aan kan bieden, en daar zou je ook naar moeten kijken. Internet is niet alleen het aanwezig zijn van een verbinding, maar ook de kwaliteit/snelheid van die verbinding, en dat is toch echt aan het medium gekoppelt.

Dus waarom kan de kabel niet net als de telefoonkabel gewoon opengesteld worden? en dan niet alleen het netwerk van Ziggo en UPC, maar gewoon het hele netwerk, zodat iedereen gewoon kabel-internet aan kan bieden? Dan pas is het een open markt, daar is nu imho totaal geen sprake van...

[ Voor 0% gewijzigd door fractus op 17-01-2010 14:50 . Reden: typos ]

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hou even rekening methet feit dat de kosten om een product te leveren ook kunnen verschillen tussen leveranciers. Het is een stuk makkelijker om in R'dam of A'dam een product tegen een bepaalde snelheid te leveren dan in buitengebied. Daarom is het hoogstwaarschijnlijk geen toeval dat UPC (heeft meeste grote steden) goedkoper is dan Ziggo (middelgrote steden maar meer buitengebied) en die weer goedkoper is dan CAIWAY (weinig steden, veel platteland).

Als het netwerk van CAIWAY duurder is per abonnee, dan zullen de kosten ook voor een andere aanbieder hoger liggen. Dat is ook de reden dat jullie maar ASDL1 hebben en niet 2+ (laat staan VDSL)

Je kiest zelf voor buitengebied, dat heeft voordelen maar ook nadelen. Denk niet dat die opeens verdwijnen als je andere providers krijgt :o

Oslik blyat! Oslik!

• DJSmiley
dion_b schreef op zondag 17 januari 2010 @ 18:21:
Hou even rekening methet feit dat de kosten om een product te leveren ook kunnen verschillen tussen leveranciers. Het is een stuk makkelijker om in R'dam of A'dam een product tegen een bepaalde snelheid te leveren dan in buitengebied. Daarom is het hoogstwaarschijnlijk geen toeval dat UPC (heeft meeste grote steden) goedkoper is dan Ziggo (middelgrote steden maar meer buitengebied) en die weer goedkoper is dan CAIWAY (weinig steden, veel platteland).

Als het netwerk van CAIWAY duurder is per abonnee, dan zullen de kosten ook voor een andere aanbieder hoger liggen. Dat is ook de reden dat jullie maar ASDL1 hebben en niet 2+ (laat staan VDSL)

Je kiest zelf voor buitengebied, dat heeft voordelen maar ook nadelen. Denk niet dat die opeens verdwijnen als je andere providers krijgt :o
Kosten voor de providers zullen verschillen ja, maar zoveel buitengebied heeft Caiway niet. UPC heeft veel meer kleinere kernen verdeeld over het hele land.

De prijzen zullen wel omlaag gaan. Caiway is inderdaad gewoon een relatief dure partij. Er zijn ook genoeg lokaties waar Caiway levert, maar KPN ook VDSL gaat uitrollen. En gezien de prijsstructuur van VDSL is het te verwachten dat Caiway mee moet gaan, of een hoop klanten zal verliezen. Verder ligt er redelijk veel glas in NL, waardoor een partij best diensten kan aanbieden in <insert plaats> voor lagere tarieven dan Caiway. En dat zal dit jaar ook gaan gebeuren in een aantal gebieden, zodat Caiway slechts 1 van de aanbieders op kabelinternet is.

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-11 13:15
fractus schreef op zondag 17 januari 2010 @ 14:44:
Dus waarom kan de kabel niet net als de telefoonkabel gewoon opengesteld worden? en dan niet alleen het netwerk van Ziggo en UPC, maar gewoon het hele netwerk, zodat iedereen gewoon kabel-internet aan kan bieden? Dan pas is het een open markt, daar is nu imho totaal geen sprake van...
De reden? Omdat het te ingewikkeld is.

De CAI netwerken zijn één grote puinhoop, verschillen erg per gebied en zijn niet makkelijk remote te beheren. Die grijze kastjes in de straat of onderin je flat moeten een fysieke handeling ondergaan door een monteur om een aansluiting te activeren dan wel te deactiveren.

Daarnaast heeft de kabeltelevisie een aparte geschiedenis (Wikipedia: Kabeltelevisie), hierdoor hebben de 'kabelmaatschappijen van toen' aanzienlijke investeringen gemaakt. Anders dan de voormalige PTT is dat geloof ik nooit gebeurt met overheidsmiddelen. Geef me één reden waarom de kabelmaatschappijen moeten toezien dat hun investeringen worden 'weggeven' aan de concurrent?

Nee, ik ben ook niet blij met die gesloten markt, maar gewoon 'even openbreken' is gewoon te lastig. Een OPTA zal natuurlijk ook een afweging moeten maken tussen wat haalbaar is (in technische en financiële zin) en wat wenselijk is qua concurrentie. Blijkbaar is dit plan m.b.t. analoge aansluitingen relatief makkelijk te implementeren en biedt toch een stukje extra concurrentie.

En zeg zelf, voor wat betreft internet, televisie en/of telefonie hebben we met z'n allen meer dan genoeg keuze lijkt me.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DJSmiley schreef op zondag 17 januari 2010 @ 18:56:
[...]

Kosten voor de providers zullen verschillen ja, maar zoveel buitengebied heeft Caiway niet. UPC heeft veel meer kleinere kernen verdeeld over het hele land.

De prijzen zullen wel omlaag gaan. Caiway is inderdaad gewoon een relatief dure partij. Er zijn ook genoeg lokaties waar Caiway levert, maar KPN ook VDSL gaat uitrollen. En gezien de prijsstructuur van VDSL is het te verwachten dat Caiway mee moet gaan, of een hoop klanten zal verliezen. Verder ligt er redelijk veel glas in NL, waardoor een partij best diensten kan aanbieden in <insert plaats> voor lagere tarieven dan Caiway. En dat zal dit jaar ook gaan gebeuren in een aantal gebieden, zodat Caiway slechts 1 van de aanbieders op kabelinternet is.
Als ze het over glas leveren gaat het geen kabelinternet worden :z

Overigen, muv A'dam en Almere worden de glasvezelnetwerken net zo min "open" als de huidige kabelnetwerken. Opvallend daarbij is dat in die "open" netwerken de prijs/kwaliteitsverhouding van glasvezel stukken slechter is dan in de gesloten netwerken elders, en het aantal mensen wat ervoor kiest dientengevolge ook lager is. Ook niet gek als je bedenkt dat de investeringen voor die netwerken over jaren zo niet decennia afgeschreven moeten worden, en de bijbehorende inkomsten onzeker zijn als alleenrecht over de periode van afschrijving niet gegarandeerd is.

Persoonlijk ben ik trouwens een groot voorstander van één volledig publieke glasvezelnetwerk, wat door de overheid beheerd wordt en daadwerkelijk open staat voor alle providers die alle IP-producten (data, voice, video etc) erover kunnen leveren. Probleem is dat zoiets een miljardenproject is en qua filosofie niet past bij het NL beleid van de laatste 30 jaar. Dat gaat er kortgezegd niet komen.

Het verplicht openstellen van commercieel aangelegde netwerken op verschillende voorwaarden per infrastructuur, met twee of in steeds meer gevallen drie aansluitingen per huis (koperpaar, coax en glas) is hopeloos inefficient, nagenoeg altijd zijn de voorwaarden voor toegang onredelijk bezwarend voor een of andere partij (wat per dienst over de infra kan verschillen), en doet niets anders dan het genereren van een forse laag bureaucratie in de bedrijven die onze abonnementsgelden opslokt en niets anders doet dan formaliteiten.

IMHO is het alles of niets: ofwel een openbare weg voor IP zaken aanleggen onder verantwoordelijkheid van een rijkswaterstaat-achtige orgaan, danwel gewoon ieder bedrijf vrij laten om zelf de schop in de grond te zetten en niemand z'n infra met een ander te verplichten te delen.

Oslik blyat! Oslik!

• DJSmiley
dion_b schreef op zondag 17 januari 2010 @ 22:52:
[...]

Als ze het over glas leveren gaat het geen kabelinternet worden :z
Ik bedoelde eigenlijk glas tot-in de headend (of groepsverdeler), en de last-mile via coax. Caiway zal daar ook hun diensten via glas laten binnenkomen. Een andere partij kan dat uiteraard ook, en hoeft niet perse meteen een paar ton aan graafkosten kwijt te zijn, omdat er al relatief veel glascapaciteit ligt. Dus dan kan een andere partij prima met lagere prijzen kabelinternet aanbieden dan Caiway momenteel doet.

[ Voor 9% gewijzigd door DJSmiley op 17-01-2010 23:05 ]

• kalizec
  • Laatst online: 17-07 01:45
dion_b schreef op zondag 17 januari 2010 @ 22:52:
Het verplicht openstellen van commercieel aangelegde netwerken op verschillende voorwaarden per infrastructuur, met twee of in steeds meer gevallen drie aansluitingen per huis (koperpaar, coax en glas) is hopeloos inefficient, nagenoeg altijd zijn de voorwaarden voor toegang onredelijk bezwarend voor een of andere partij (wat per dienst over de infra kan verschillen), en doet niets anders dan het genereren van een forse laag bureaucratie in de bedrijven die onze abonnementsgelden opslokt en niets anders doet dan formaliteiten.
Punt is echter dat het vaak niet om commercieel aangelegde netwerken gaat. Het koper in Nederland is nooit commercieel aangelegd op een enkele nieuwbouw wijk van het afgelopen decennium na.

Een groot deel van de Coax is ook eerst regionaal aangelegd en later opgeslokt.

Kortom, hoewel ik het met je inefficientie argument eens ben, ben ik het niet eens met de wens om concurrentie te voorkomen. Als je kijkt naar wat het openstellen van linesharing gedaan heeft voor de gebruikers op de DSL markt is dat enorm. Kijk voor de gein eens naar de prijzen van internetabonnementen in België. En je zult zien dat je daar vaak niet eens kunt kopen waar we hier maximaal 25 euro per maand voor betalen.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DJSmiley schreef op zondag 17 januari 2010 @ 23:05:
[...]

Ik bedoelde eigenlijk glas tot-in de headend (of groepsverdeler), en de last-mile via coax. Caiway zal daar ook hun diensten via glas laten binnenkomen. Een andere partij kan dat uiteraard ook, en hoeft niet perse meteen een paar ton aan graafkosten kwijt te zijn, omdat er al relatief veel glascapaciteit ligt. Dus dan kan een andere partij prima met lagere prijzen kabelinternet aanbieden dan Caiway momenteel doet.
Er zit nogal wat tussen headend en groepsverdeler in ((super)hubs, nodes dat soort spul) :o

De headends zijn sowieso niet voor IP maar voor TV, IP wordt bij EuroDOCSIS met CMTSsen erop en eraf gedaan. Precies waar die dingen staan hangt af van het netwerk, maar je wilt ze zeker niet bij headend hebben staan en zelfs in de superhubs wordt lastig met capaciteit, dus zit je waarschijnlijk op hubniveau te praten, en in de toekomst verschuiven ze naar de nodes. Dan heb je het over duizenden locaties per provider.

Maar... HFC is een shared medium, geen point-to-point verbinding zoals de koperdraad. Bij koper kun je gewoon een dradenpaar pakken en van DSLAM1 in DSLAM2 prikken. Bij HFC deel je de kabel met honderden anderen. Zomaar op centrale omprikken is daar dus niet mogelijk. Dan moet je ofwel frequenties toewijzen aan een ander, die niet zomaar beschikbaar zijn, daarnaast krijg je met een extra raster onvermijdelijk extra ruis op het signaal voor iedereen, dus daar word je niet vrolijk van. Danwel moet je puur IP delen, maar dan zit je in wespennest van security, aansprakelijkheid en billing.

Bottom line is gewoon dat het technisch lastig is en administratief een nachtmerrie, waardoor je de prijzen voor iedereen omhoog drijft zonder dat je er ook maar iets aan meerwaarde terugkrijgt. Daar komt bij dat er wel degelijk alternatieven zijn, maar die zijn -omdat je in een gat woont- nog trager. Het probleem ligt echt aan waar jij woont, niet aan je provider.

Oslik blyat! Oslik!

• funrider
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 11:40
fractus schreef op zondag 17 januari 2010 @ 14:44:
Als er nou verschillende aanbieders op de kabel zaten, had ik eieren voor m'n geld gekozen en bij Ziggo een abbo genomen. Dan zou Caiway ook gedwongen zijn om óf hun prijs gigantisch te verlagen, óf veel meer snelheid voor hetzelfde geld aan te bieden. Nu heeft Caiway een monopolie, omdat zij de énige zijn die een snelheid kunnen leveren van meer dan 8 megabit. Dus iedereen die een beetje flinke internetverbinding wilt, zit verplicht aan Caiway vast, die belachelijk hoge prijzen vraagt, als je het vergelijkt met andere kabelinternet-aanbieders.
Ik zit in UPC gebied en zou juist dolgraag Caiway nemen vanwege het gigantische tv zender aanbod in het basis pakket inclusief HD en de vrijheid van CI+ in je tv ipv mediabox dan maar geen on demand maar wel heerlijk de meeste HD zenders gratis in je basis tv pakket en nog leuke zenders erbij ook zoals VH1 Classic :)

Qua telefonie en internet op dit moment met een 20MB abo (Alice) waarvan ik 10MB haal prima tevreden voor 30 euro inclusief onbeperkt bellen en starttarief dat lukt je niet op kabel met die telefoon prijzen. Daar betaal je standaard een starttarief en belminuten in de instap bel abo's en/of 3-1 abo.

• fractus
dion_b schreef op maandag 18 januari 2010 @ 00:18:
[...]

Bottom line is gewoon dat het technisch lastig is en administratief een nachtmerrie, waardoor je de prijzen voor iedereen omhoog drijft zonder dat je er ook maar iets aan meerwaarde terugkrijgt. Daar komt bij dat er wel degelijk alternatieven zijn, maar die zijn -omdat je in een gat woont- nog trager. Het probleem ligt echt aan waar jij woont, niet aan je provider.
Nou lijkt het mij dat als ze hier 32Mbps kunnen leveren, ze ook (weliswaar met wat moeite, maar toch) meer snelheid kunnen leveren, zeker omdat het administratief er niet moeilijker op wordt, en alle technische problemen die jij noemt, correct me if i'm wrong, meer te maken hebben met het aanbieden van de internetverbinding zelf, en niet met de snelheid van die verbinding.
En de problemen die jij noemt, gelden lijkt mij voor elke kabelboer, dus niet alleen voor Caiway. Waarom kunnen andere kabelboeren dan wél die 120Mbps leveren en Caiway niet? en waarom is het bij andere kabelboeren veel goedkoper dan bij Caiway? Is de enige reden daarvoor omdat ze in een minder dichtbevolkt gebied zitten, of is het simpelweg omdat Caiway meer interesse heeft voor televisie ipv internet? Want eerlijk gezegd kijk ik nooit tv, op het journaal na, en doe ik heel veel met internet, dus dan lijkt het mij dat ik dan toch voor een bedrijf kan kiezen dat de nadruk legt op internet, wat kan als er een open netwerk is, in plaats van dat het bedrijf kiest voor televisie en dat ik moet slikken of stikken?

En dan zeg je dat ik in een gat woon, en dus een lagere internetsnelheid heb, maar sinds wanneer heeft de snelheid van kabelinternet ook maar iets te maken met of je in een gat woont of niet? Volgensmij kan iedereen die in het gebied van Ziggo woont, gewoon een 50Mbps verbinding krijgen, of ze nou in the middle of nowhere wonen, of in een grote stad. Het heeft dus niet zoveel te maken met dat ik in een gat woon, maar dat Caiway gewoon niets beters/snellers aanbied.
funrider schreef op maandag 18 januari 2010 @ 16:39:
[...]

Ik zit in UPC gebied en zou juist dolgraag Caiway nemen vanwege het gigantische tv zender aanbod in het basis pakket inclusief HD en de vrijheid van CI+ in je tv ipv mediabox dan maar geen on demand maar wel heerlijk de meeste HD zenders gratis in je basis tv pakket en nog leuke zenders erbij ook zoals VH1 Classic :)

Qua telefonie en internet op dit moment met een 20MB abo (Alice) waarvan ik 10MB haal prima tevreden voor 30 euro inclusief onbeperkt bellen en starttarief dat lukt je niet op kabel met die telefoon prijzen. Daar betaal je standaard een starttarief en belminuten in de instap bel abo's en/of 3-1 abo.
Dit is dus waarom ik een open markt zou willen: zodat iedereen zelf kan kiezen wat hij wil (en wat hij niet wil).
Jij wil een groot tv zender aanbod, ik wil een snelle internetverbinden. Normaal gesproken zou jij dan voor Caiway kiezen, en ik voor UPC/Ziggo, maar nu zit je vast aan precies het omgekeerde...
Dat is, los van het feit of het technisch haalbaar is of niet, toch gewoon een monopolie werking, en heeft helemaal niets te maken met marktwerking?

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

fractus schreef op maandag 18 januari 2010 @ 19:03:
[...]

Nou lijkt het mij dat als ze hier 32Mbps kunnen leveren, ze ook (weliswaar met wat moeite, maar toch) meer snelheid kunnen leveren, zeker omdat het administratief er niet moeilijker op wordt, en alle technische problemen die jij noemt, correct me if i'm wrong, meer te maken hebben met het aanbieden van de internetverbinding zelf, en niet met de snelheid van die verbinding.
En de problemen die jij noemt, gelden lijkt mij voor elke kabelboer, dus niet alleen voor Caiway. Waarom kunnen andere kabelboeren dan wél die 120Mbps leveren en Caiway niet? en waarom is het bij andere kabelboeren veel goedkoper dan bij Caiway? Is de enige reden daarvoor omdat ze in een minder dichtbevolkt gebied zitten, of is het simpelweg omdat Caiway meer interesse heeft voor televisie ipv internet? Want eerlijk gezegd kijk ik nooit tv, op het journaal na, en doe ik heel veel met internet, dus dan lijkt het mij dat ik dan toch voor een bedrijf kan kiezen dat de nadruk legt op internet, wat kan als er een open netwerk is, in plaats van dat het bedrijf kiest voor televisie en dat ik moet slikken of stikken?
Wil niet veel zeggen, maar heb je dit gelezen?

[CAIWAY] Ultra abonnement haalt snelheid niet

Het is nog onduidelijk wat er precies mis is, maar CAIWAY heeft nu al problemen zat met leveren van die 32Mb over EuroDOCSIS 3.0. Mogelijk komt het doordat ze de technieken niet goed beheersen, maar kabelinternet is geen rocket science, waarschijnlijker is dat er gewoon capaciteitsproblemen zijn. Die ga je niet verhelpen door nog een andere partij dezelfde bandbreedte te laten delen.
En dan zeg je dat ik in een gat woon, en dus een lagere internetsnelheid heb, maar sinds wanneer heeft de snelheid van kabelinternet ook maar iets te maken met of je in een gat woont of niet? Volgensmij kan iedereen die in het gebied van Ziggo woont, gewoon een 50Mbps verbinding krijgen, of ze nou in the middle of nowhere wonen, of in een grote stad. Het heeft dus niet zoveel te maken met dat ik in een gat woon, maar dat Caiway gewoon niets beters/snellers aanbied.
De snelheid van een individuele verbinding niet (het is idd geen ADSL), maar de kosten die je moet maken per gebruiker om het netwerk overeind te houden zijn hoger bij lagere bevolkingsdichtheid. Dat is niet iets unieks voor kabel, het geldt voor alle infra: als je een sleuf van 100m per huis of van 5m per huis moet graven scheelt nogal, en zo zijn er zat andere dichtheids-afhankelijke kosten. Die kosten moet een bedrijf weer halen uit z'n abonnees.
Alle ISPs in NL kiezen ervoor om een uniform tarief te hanteren binnen hun dekkingsgebied, dus je betaalt middenin de dichtstbevolkte stad evenveel als iemand op de meest afgelegen boerderij wat nog bediend wordt. Maar het moge duidelijk zijn dat de gemiddelde kosten per ISP afhangen van de gemiddelde dichtheid van het dekkingsgebied. Als die gemiddelde hoger ligt, is er voor hetzelfde abonnementsgeld meer over om in capaciteit te investeren, en kunnen dus hogere snelheden aangeboden worden.

Daar komt trouwens bij dat bij dit soort ding schaalvoordelen spelen - als je gelijk voor honderdduizenden aansluitingen dingen inkoopt kan dat goedkoper dan voor tienduizenden, en relatief gezien heb je minder overhead. Maar goed, je zit juist bij een kleinere partij omdat de NMa en OPTa niet wilden dat de gehele kabelmarkt in handen van één speler kwamen. Het is ook nooit goed he? :z
[...]

Dit is dus waarom ik een open markt zou willen: zodat iedereen zelf kan kiezen wat hij wil (en wat hij niet wil).
Jij wil een groot tv zender aanbod, ik wil een snelle internetverbinden. Normaal gesproken zou jij dan voor Caiway kiezen, en ik voor UPC/Ziggo, maar nu zit je vast aan precies het omgekeerde...
Dat is, los van het feit of het technisch haalbaar is of niet, toch gewoon een monopolie werking, en heeft helemaal niets te maken met marktwerking?
Los van de feit of het technisch haalbaar is of niet? 8)7

Wat schiet je in vredesnaam op met het recht iets te doen wat je niet kunt :?

Sowieso, er is (volgens de OPTa) keuze zat. Zelfs jij kunt kiezen uit kabel, ADSL en GSM internet. Ik kan kiezen uit kabel, glasvezel, 2 ADSL2+ providers, WIMAX en UMTS. Dat verschil komt puur door waar we wonen, en gebrek aan concurrentie in buitengebieden ligt niet aan de providers die wel aanwezig zijn, maar aan providers die niet aanwezig zijn. Ipv tegen CAIWAY te ranten zou je er beter aan doen om KPN te porren om VDSL of glas bij jullie uit te rollen. Maar goed, dan ga je onvermijdelijk horen dat het niet rendabel is.

Misschien kun je zelf verantwoordelijkheid accepteren voor je situatie. De locatie waar je woont biedt altijd voor- en nadelen. Daar hoort ook de aanwezige infrastructuur bij. Als je niet kunt leven met de keuzes die je op deze plek hebt, kun je zelf kiezen om elders te gaan wonen. Vind je dat niet de moeite waard, gun jezelf wat rust en accepteer gewoon de gevolgen van de afgewegen keuze die je zo maakt.

Oslik blyat! Oslik!

• DJSmiley
dion_b schreef op maandag 18 januari 2010 @ 00:18:
[...]

In hoeverre de prijzen omhoog gaan betwijfel ik. Er zijn medio dit jaar gebieden waar je uit een sloot internetproviders kunt kiezen via de kabel. De kabelaar levert gewoon de last-mile, dus net als bij DSL. De provider 'koopt' hierop bandbreedte en faktureerd dit naar z'n klanten. Zelfde manier als een DSL provider die het bij BBNed of KPN inkoopt.

Daarnaast zullen er meerdere partijen zijn die ook hogere upload zullen gaan aanbieden, dus het aanbod zal aanzienlijk stijgen. (en daarnaast concurrerend zijn met Caiway, die nu relatief duur is)

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Want? Die uploadcapaciteit kun je niet uit het niets toveren :o

Door de gebruikte techniek is kabelinternet inherent asymmetrisch- het is een gedeeld medium, waarbij in de downstream het signaal alleen maar gesplitst wordt, waardoor signaal en ruis dezelfde verhouding hebben bij binnenkomst op de modem als bij zenden vanuit de CMTS. Daar kun je dus sterk moduleren (256QAM).
In de upstream wordt juist het signaal van honderden modems samengevoegd. Het signaal blijft daarbij even sterk, maar iedere keer dat je samenvoegt moet je de ruis optellen. Dat betekent dat er vaak 10dB of meer extra ruis op het signaal staat dan in de downstream waardoor je met een even breed (PAL) kanaal minder kunt moduleren (16QAM of minder).

Concreet betekent dat je per DS kanaal 50Mb/s kunt vervoeren, maar in de upstream in het beste geval 20Mb/s. En dat moet dan weer gedeeld worden over alle aangesloten modems. Daar komt bij dat door de manier waarop TCP werkt een verzadigde upstream veel hinderlijker is dan een verzadigde downstream, dus moet je ook conservatiever zijn in het toekennen van die bandbreedte.

Kijk voor de grap eens naar andere kabelinternetproviders - meer dan een 10:1 verhouding kom je niet tegen, en om goede redenen.

Als je meer upload wilt, moet je andere technieken gaan gebruiken EttH was veelbelovend, maar Ziggo is daar juist net mee gestopt. Dan kom je simpelweg uit op glasvezel, waar symmetrische verbindingen eerder de norm zijn en geen technische belemmering hebben zoals bij coax.

Tenzij de concurrenten daadwerkelijk netwerkcapaciteit bijbouwen zouden ze toch allemaal in dezelfde vijver zitten te vissen bij kabel. Wederom, kabel is in tegenstelling tot DSL een gedeelde medium, geen point-to-point verbinding.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1