Router vervangen door switch + ?

Pagina: 1
Acties:

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-03 09:20
Ik heb op het moment een 120mbp/s verbinding van ziggo, mijn dgl-4300 router gaat echter maar tot 100mbp/s, ik heb ook een HP1810G switch die heel erg goed zou moeten zijn.

Bestaat er een apparaat dat ik kan gebruiken ipv de router om te zorgen dat ik zo snel mogelijk internet via mijn switch heb? dus eigenlijk een apparaatje dat niks anders doet dan het router gedeelte van de router? Met gigabit snelheid.

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06-2025
Vraag verkeerd begrepen :+.

[ Voor 126% gewijzigd door battler op 15-01-2010 19:04 ]

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 20:33
Ja, een switch :P

Een (goedkope) switch kan zelf vrij weinig. Heb je nu daar al een switch staan? Dan kan je daar gewoon je PC aan hangen, heb je alleen waarschijnlijk geen DHCP, of dat kan je nog gewoon door die DGL-4300 laten doen.

Er bestaan ook gewoon GB routers.

[ Voor 7% gewijzigd door Megamind op 15-01-2010 19:03 ]

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-02 16:18

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

Ja, je zou er een PC met twee gigabit netwerk kaarten als router tussen kunnen zetten.

Of er betaalbare routers zijn met een gigabit WAN poort weet ik zo niet.

edit:

Doe eens een voorbeeldje dan Megamind, voor zo ver ik weet zijn dat alleen CISCO of andere high end routers, en dat is niet leuk voor je beurs.

[ Voor 33% gewijzigd door Kluk-Kluk op 15-01-2010 19:05 ]

Powered By C8H10N4O2

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06-2025
Levert Ziggo geen modem dat ook > 100 Mb aankan?

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Je zal nog steeds een device nodig hebben wat een nat functie voor je verricht en die switch doet dat niet. Je hebt dus nog steeds een router nodig. Verder zijn er op het forum massa's topics over routers die ook echt >100 mbit/seconde halen.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-03 14:07

heuveltje

KoelkastFilosoof

Voor ik me druk zou maken over die router zou ik eerst eens kijken of je die 120Mbps ook daadwerkelijk haalt :0
Bij veruit de meeste clienten gaat dat namelijk niet.

En anders iets met een atom proc gaan maken ofzo ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 20:33
Kluk-Kluk schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 19:04:
edit:

Doe eens een voorbeeldje dan Megamind, voor zo ver ik weet zijn dat alleen CISCO of andere high end routers, en dat is niet leuk voor je beurs.
Zijn er genoeg te vinden, zoals deze:
pricewatch: Linksys WRT320N Dual-Band Wireless-N Gigabit Router

Verwijderd

Heeft je PC wel een Gigabit netwerk kaart?

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-02 16:18

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

Je hebt idd gelijk, ik loop blijkbaar een beetje achter..... Ik ga me weer even inlezen over de nieuwste routers...

Powered By C8H10N4O2

• K0L3N
Mijn PC heeft gewoon een gigabit netwerk kaart, en ik hoopte geen gedoe te hebben met een router die nogal wat onnodige functies heeft (firewall etc.)

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-01 13:45
Watvoor gedoe verwacht je hier dan mee? Normaalgesproken is het met een router een kwestie van aanzetten en klaar.

En zo heel onnodig lijkt een firewall me nou ook weer niet, maar dat is een andere discussie...

• K0L3N
tja, ik weet inderdaad niet of het geheel terecht is, maar er zijn nogal wat horrorverhalen over mijn ubee modem, en ik ben bang dat een volgende router ook een soortgelijk probleem zal veroorzaken, waardoor ik dus weer niet mijn internet optimaal kan gebruiken.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-02 22:20

PcDealer

HP ftw \o/

K0L3N schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 18:59:
Gebruikmaken van 120Mb wan2lan
Kijk eens op Smallnetbuilder.com voor een vergelijking.

LinkedIn WoT Cash Converter

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-03 13:26

Equator

Crew Council

#whisky #barista

heuveltje schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 19:06:

En anders iets met een atom proc gaan maken ofzo ?
Dat kan je wel vergeten. Een atom ding kan echt niet @120Mbit routeren + natten. Daarvoor mist het echt de kracht.

Gigabit routers zijn er wel verkrijgbaar, maar dan heb je een router die zowel op de WAN poort als op de LAN poort Gigabit aan kan. Of hij die snelheid ook maar kan routeren is nog de vraag. De vergelijkingen die ze op smalnetbuilder hebben zijn daarvoor wel leuk om te zien.

Maar ga uit van: Hoe goedkoper de router, hoe lager de snelheid die hij kan routeren+natten

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Equator schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 22:39:
[...]
Maar ga uit van: Hoe goedkoper de router, hoe lager de snelheid die hij kan routeren+natten
En: hoe nieuwer, hoe sneller.

• Rye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-01 01:46

Rye

[...]

Dat kan je wel vergeten. Een atom ding kan echt niet @120Mbit routeren + natten. Daarvoor mist het echt de kracht.
Denk dat jij je daar nog lelijk in kan vergissen. Vergeet niet dat die routers zelf ook maar op een maar honderd mhz draaien en met beperkt aantal RAM. Kan me niet voorstellen dat die routers meer power dan een Atom hebben.
Volgens mij als je een systeempje met rekenkracht van een atom hebt, twee of meer pci-e gigabit kaartjes hebt en een linux OS dat er voor bedoeld is; IPCop onderandere, dat je erg goed uit de voeten kunt.
Maar dan ben je wel duurder uit dan die WRT320N

Zelf zit ik ook met die probleem, de WRT320 is 70€ en voor een arme student als mezelf is dat een aardig bedrag. Nu heb ik een Server/HTPC staan en wilde die dan ook gelijk wel gebruiken als een router. Maar hier gaat toch meer werk inzitten dan verwacht en de kosten kunnen ook nog wel aardig oplopen. Niet te vergeten de extra kabelzooi die het met zich meebrengt.

www.ping-win.nl

• JaWSnl
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 27-02 17:21
En om dan nog een keer smallnetbuilder.com aan te halen (zoals PcDealer al deed). De volgende pagina bevat de router-charts met de WAN-to-LAN throughput:
http://www.smallnetbuilde...ion,com_chart/Itemid,189/

Hierin zie je bijvoorbeeld de D-Link dir 655 die naar mijn weten een goede prijs/kwaliteit verhouding heeft. (pricewatch)
[...]

Is dat zo? Ik zou verwachten dat een router veel minder rekenkracht heeft dan een atom-processor van 1+ Ghz.

[ Voor 27% gewijzigd door JaWSnl op 15-01-2010 22:56 ]

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary and those who don't.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-03 13:26

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Nou, het grote probleem ligt bij het feit dat bij de betere routers de netwerkkaarten voorzien zijn van een DSP. Oftewel een dedicated chip die de NIC aanstuurt. Zodat de processor zich daar geen zorgen meer over hoeft te maken. Bij de goedkopere routers heb je dat niet.

Een op Atom gebasseerde router kan prima die snelheid verwerken, mits hij zich niet ook nog eens druk moet maken met het aansturen van de netwerkkaarten. En meestal zijn de onbaord netwerkkaarten in een op Atom gebasseerd mainboard niet voorzien van een dsp. (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk)

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

kortom, een atom bordje met een intel dualport gbit adapter zou het kunnen doen. een atom bordje met 2 realtek chipjes niet, die crapt em al op een enkele 100 mbit verbinding, laat staan 1 in en 1 uit tegelijk..

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:03
Realtek gigabit is best OK en haalt prima veel meer dan 100 mbit/s. Mijn Realtek op een atom 330 bordje haalt probleemloos 950+ mbit/s.
Als ik jou was zou ik gewoon n snellere gigabit router halen.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03:39

lier

MikroTik nerd

K0L3N schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 22:09:
Mijn PC heeft gewoon een gigabit netwerk kaart, en ik hoopte geen gedoe te hebben met een router die nogal wat onnodige functies heeft (firewall etc.)
8)7

Energiezuinig: gigabit router (zoals al regelmatig genoemd is), wil je alles zelf in de hand hebben dan kan je ook prima iets zelf gaan bouwen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-02 22:08

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Ik zag v/d week de DrayTek Vigor 2130n langskomen op de IPv6 Mailinglist, deze router heeft IPv6 ondersteuning, een 1Gbps WAN+LAN aansluiting en heeft ook nog eens een Access Point (802.11b/g/n).. dus dat lijkt me zeker een kandidaat.

Oh, er schijnt volgens http://www.routershop.nl/...rste-op-routershop-nl.htm ook nog een versie te zijn zónder Access Point.

[ Voor 36% gewijzigd door webfreakz.nl op 22-01-2010 16:02 ]

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Verwijderd

webfreakz.nl schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 15:55:
Ik zag v/d week de DrayTek Vigor 2130n langskomen op de IPv6 Mailinglist, deze router heeft IPv6 ondersteuning, een 1Gbps WAN+LAN aansluiting en heeft ook nog eens een Access Point (802.11b/g/n).. dus dat lijkt me zeker een kandidaat.

Oh, er schijnt volgens http://www.routershop.nl/...rste-op-routershop-nl.htm ook nog een versie te zijn zónder Access Point.
Ik kwam laatst hier op Tweakers een topic tegen van mensen die de 2130n hadden maar er niet echt tevreden over waren. Zorg dus dat als je deze kiest dat je je research goed doet van tevoren...

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Verwijderd schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 16:07:
Ik kwam laatst hier op Tweakers een topic tegen van mensen die de 2130n hadden maar er niet echt tevreden over waren. Zorg dus dat als je deze kiest dat je je research goed doet van tevoren...
Ik durf te wedden dat ze gelukkiger zijn dan de doorsnee Linksys/D-Link/Sitecom eigenaren ;)
Daarnaast is de Draytek support vele malen beter wat betreft firmware en dergelijke : Daar betaal je ook voor !!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:02
Ik heb een D-Link DIR-655 en ben zeer tevreden. Haal gewoon volle snelheden met mijn UPC fiber power.....

Vette shit!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

webfreakz.nl schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 15:55:
[...] deze router heeft IPv6 ondersteuning, een 1Gbps WAN+LAN aansluiting en [...]
Wat op zich nog niet wil zeggen dat ie ook wan2lan 1Gbps routeert

• K0L3N
ik ga denk ik toch maar een DIR-655 kopen, die schijnt 260 Mbit WAN te hebben, dat is voorlopig genoeg, en hij schijnt redelijk goed te zijn. Enig idee of ik mijn huidige DGL-4300 goed als switch kan gebruiken, of dat ik beter een andere switch bij kan kopen? (wordt dan gebruikt om xbox 360 + PC met gigabit switch te verbinden.)
Pagina: 1