Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r1kk0
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-11-2022
Hallo,

Een tijdje terug heb ik een LANparty gehad, en toen ik weer thuis was, en mijn computer weer aansloot kreeg ik tijdens het opstarten de error: DISK BOOT FAILURE INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER

Toen ik de installatiedisk erin propte kreeg ik de optie om de computer op opstartproblemen te scannen, en ze te verhelpen. Dit deed ik, en er werd gemeld dat er problemen gevonden waren, maar deze niet automatisch konden worden opgelost.

Als ik vervolgens voor geheugenproblemen scande vond hij weer niks, maar startte de computer wel op :s
Echter, als de computer weer uit is geweest en weer aan moet, krijg ik dezelfde error, en moet ik dezelfde procedure doorlopen om de PC op te starten

Ik denk dat het systeem mijn HDD niet kan vinden. normaalgesproken zou er tijdens het opstarten in port 00 mijn HDD moeten staan, maar dat is niet het geval. slechts een knipperende underscore...

Ik heb tijdens het opstarten met de installatiedisk in cmd geprobeerd mijn mbr te fixen middels: "bootrec /fixmbr" en "bootrec /fixboot" bij beide geen resultaat.

Verder geeft hij deze error:
file: \boot\BCD
status: 0xc000000f
info: an error occurred while attempting to read boot configuration data

EN:

Port 00 reset port error

EN:

Als ik memtest wil runnen, zou ik proberen om de .bin file in Daemon tools te openen. maar daemon tools opent niet en geeft deze error: "Dit programma heeft minstens Windows 2000 met SPTD 1.60 of hoger nodig.
Kernel debugger moet gedeactiveerd zijn."

specs: Intel(R) Core(TM) 2 Duo CPU E7400 @2.8 GHz
NVIDIA GeForce GT 230
Realtek HD audio
HDD-> WDC WD6400AACS 640 Gb
DVD-> LG GH22NS40

Enig idee wat er mis kan zijn?

[ Voor 8% gewijzigd door r1kk0 op 15-01-2010 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-10 23:45

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Ik denk dat je hdd is overleden. Vervangen en opnieuw proberen.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r1kk0
het vreemde is dan, dat hij het wel doet als ik via de installatiedisk wat scans doe en dat hij dan gewoon opstart... als hij opstart is er niks aan t handje

Rik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okki5
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09-10 15:21
Dit is wel duidelijk, de fout wordt al aangegeven:
file: \boot\BCD
status: 0xc000000f
info: an error occurred while attempting to read boot configuration data

Met andere woorden: je bcd (boot configuration data) is beschadigt, er is geen toegang toe of deze ontbreekt.

Edit:Je kan even in windows kijken wat de instellingen van je BCD zijn, start hiervoor cmd.exe en typ "bcdedit", dit geeft een overzicht van je bootinstellingen.Deze gegevens gaarne even hier posten

Dit kan te maken hebben met een verkeerd geinstalleerde 7 loader bij illegale versies van windows 7, of iets anders wat de boot configuration overhoop helpt... beschadigde hd kan uiteraard ook, maar laten we daar even niet vanuit gaan.

Gelukkig kan je je BCD wel aanpassen repareren, maar daarom moeten we wel weten wat er fout is.
In het ergste geval moet je windows opnieuw installeren, want ik denk eigenlijk neit dat je hdd beschadigt is.
Je kan altijd even je harde schijf controleren met chkdsk.exe

[ Voor 47% gewijzigd door Okki5 op 15-01-2010 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r1kk0
Oke ik zal de gegevens volgende week vrijdag posten, ik heb nu geen tijd, want ik heb maandag toetsweek.

Alvast hartstikke bedankt voor wat er nog komen gaat/gekomen is,

Edit: mijn versie is volledig legaal, dus door illegale troep kan het niet komen.

Rik

[ Voor 21% gewijzigd door r1kk0 op 16-01-2010 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Je zou het volgende commando kunnen proberen:

Bootrec /RebuildBcd

[ Voor 94% gewijzigd door Turdie op 16-01-2010 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r1kk0
bcdedit geeft het volgende weer:
(is het normaal dat ik niks uit cmd kan kopiëren?)

Afbeeldingslocatie: http://img5.imageshack.us/img5/2308/bcdedit.th.png

verder geeft "bootrec /rebuildbcd" aan dat dit niet wordt herkend als een interne, of externe opdracht, programma of batchbestand.

Rik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
r1kk0 schreef op zondag 17 januari 2010 @ 17:43:
bcdedit geeft het volgende weer:
(is het normaal dat ik niks uit cmd kan kopiëren?)

[afbeelding]

verder geeft "bootrec /rebuildbcd" aan dat dit niet wordt herkend als een interne, of externe opdracht, programma of batchbestand.

Rik
Weet je zeker dat je het op de volgende manier hebt gedaan (vanuit de Windows RE):
How to use the Bootrec.exe tool in the Windows Recovery Environment to troubleshoot and repair startup issues in Windows

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r1kk0
ahh dat zal t zijn ja, die bootrec moet je vanaf de installatiedisk runnen, anders doet ie t niet

mijn fout...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okki5
Hm dat is vreemd, je BCD lijkt te kloppen. Alles wat er in moet staan staat goed...

Als je Boot Configuration Data correct is, zou je nog de volgende dingen kunnen proberen:
1) "bootsect /nt60 c:" vanaf de installatiedisk.
2) De tip van shadowman, hoewel de correctie informatie in je bcd staat (je weet maar nooit)
het is immers wel een fout die aan de bcd ligt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r1kk0
ik heb geprobeerd mijn bcd te repareren, bootrec /rebuildbcd vroeg of ik mijn (enige) installatie van win7 wou herstellen. (J/N) toen ik "J" intypte kreeg ik alleen een melfing dat het bestandssysteem niet kon worden gevonden.

''bootsect /nt60 c:'' werkte wel, maar toen ik opnieuw opstartte deed het probleem zich weer voor.

Rik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
r1kk0 schreef op maandag 18 januari 2010 @ 11:39:
ik heb geprobeerd mijn bcd te repareren, bootrec /rebuildbcd vroeg of ik mijn (enige) installatie van win7 wou herstellen. (J/N) toen ik "J" intypte kreeg ik alleen een melfing dat het bestandssysteem niet kon worden gevonden.

''bootsect /nt60 c:'' werkte wel, maar toen ik opnieuw opstartte deed het probleem zich weer voor.

Rik
En met
bootsec /scanos
?
Heb je het trouwens volgens deze stappen gedaan:
* bcdedit /export C:\BCD_Backup
* c:
* cd boot
* attrib bcd -s -h -r
* ren c:\boot\bcd bcd.old
* bootrec /RebuildBcd
Hiermee verwijder je, je vermoedelijk corrupte bcd.

Doe meteen ook even een
chkdsk C:\ 

[ Voor 22% gewijzigd door Turdie op 18-01-2010 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r1kk0
neen, heb het niet volgens die stappen gedaan. deze moet ik ook weer vanaf de installatiedisk intypen?

bootsect /scanos gaf wel iets aan, ik kon er verder niks mee...

ik ga er van uit, dat er met die stappen ook weer en nieuw bcd wordt aangemaakt?

[ Voor 6% gewijzigd door r1kk0 op 18-01-2010 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okki5
Dat klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r1kk0
* bcdedit /export c:\bcd_Backup --> bewerking voltooid
* c: --> c:\>
* cd boot --> c:\boot>
* attrib bcd -s -h -r --> geeft niks visueels aan (melding van voltooid o.i.d.)
* ren c:\boot\bcd bcd.old --> geeft ook niks visueels aan
* bootrec / rebuildBcd --> "wilt u aan opstartlijst toevoegen? ja(J), Nee(Nee), Allemaal(A)"
* J --> bewerking voltooid

chkdsk c:

volume is NTFS
volumenaam is boot
waarschuwing: parameter voor F is niet opgegeven
chkdsk is in alleen lezen uitgevoerd
géén problemen vastgesteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r1kk0
Het vreemde is dat de computer niet opstart als hij uit is geweest, en alleen nadat hij eerst met de installatiedisk is opgestart na een herstart wel normaal opstart

ook valt hierbij op, dat de HDD niet word gezien (port 00_) als de computer uit is geweest, maar na een herstart met de installatiedisk wel wordt gezien

[ Voor 29% gewijzigd door r1kk0 op 18-01-2010 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
Heb je al een andere disk geprobeerd. Heb je ook gecontroleerd of alle kabels en dergelijke wel goed vast zitten.

Ik had een kleine optie vergeten in het chkdsk commando.

Het moet eigenlijk zijn:
 chkdsk /f /r

Heb je trouwens geen backup of systeemherstelpunt van voor de lan party?

[ Voor 33% gewijzigd door Turdie op 18-01-2010 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-10 17:45
scan je schijf is met de tool van de fabrikant, ik zou dat ding toch niet helemaal vertrouwen. En een memtest cd moet je van booten, die kan je niet starten met daemon tools (net zoals de fabrikant tool trouwens, zoek is op ubcd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r1kk0
welke tool van de fabrikant bedoel je? die op de installatiedisk? diegene heb ik al meerdere malen laten lopen zonder enig resultaat...

of is er nog een andere tool die ik niet ken?

Rik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Elke HDD bakker heeft wel een stuk software of een bootable CD waar ze hun eigen HDDs mee kunnen laten testen.
dus als je bijvoorbeeld een Seagate hebt, seatools gebruiken. Als er een probleem is met de disk, dan geeft zo'n tool dat ook aan inclusief code die je dan door kan geven voor eventuele garantie.
Maar dat staat onder andere ook in de OM FAQ uitgelegd.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r1kk0
Tjah,

Ik heb dus een WD6400AACS. Maar als ik bij western digital die tool download (http://support.wdc.com/pr...groupid=608&sid=3&lang=en)

ook staat daaronder niet het serienummer van mijn disk (onder het tabblad installation), en staat mijn OS er ook niet bij. Ik heb hem toch gedownload, maar nu vindt hij geen physical drive...

Rik

[ Voor 5% gewijzigd door r1kk0 op 21-01-2010 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r1kk0
ook snap ik dat ubcd niet helemaal... kan iemand me uitleggen wat ik daar in moet typen?

Rik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jediah
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-10 09:26

jediah

Wat vind je er nou zelf van?

Dit heb ik dus midden op een lanparty gehad 's nachts.. na een simpele reboot en geen rare fratsen.

Mijn enigste optie was een reinstall, omdat hirens er ook niets meer aan kon doen.
Daarna een poos later thuis, kon ik alleen nog maar met de dvd booten, omdat BOOTMGR weg was..
En die opstartproblemen reparatie heeft het 9/10 bij mij niet gedaan.

JediAh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r1kk0
dus een reinstall zou moeten werken? dan regel ik een HD en pomp ik eerst mijn data over.

kan je niet een nieuwe BOOTMGR krijgen dan?

Rik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r1kk0
zo.

Ik heb een externe HD aangeschaft. een samsung story 1.5 TB

Ik dus m'n data overhevelen naar de schijf, en m'n systeem middels een clean install herinstalleren.

Guess what!

Het probleem is nog steeds niet verholpen!!!

What should I do?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-10 01:52

Wiethoofd

Broadcast TOM

Weet je heel zeker dat je harde schijf goed is aangesloten, en ook de datakabel in goede staat verkeert, vervang anders deze eens.

Hoe heb je trouwens een reïnstall gedaan, puur de partitie verwijderen en een nieuwe aan laten maken of een 'low-level format' gedaan en toen pas de install gedaan?

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r1kk0
ik heb via de installatie disk de optie gekozen om windows opnieuw te installeren.

hierbij vraagt hij of ik en update wil doen, of een clean install waarbij al mijn data wordt gewist. (deze wordt niet echt gewist, maar komt in de map windows.old)

Ik heb toen de clean install gekozen maar heb geen idee of dit nu een low-level format is of niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Nee, dit is geen low level format.

Zoals je zelf al zegt heb je nu ook nog een map windows.old met je vorige install, aangezien je toch al je data al hebt weten te redden zou je tijdens de install de geavanceerde setup kunnen kiezen, de partitie met de huidige windows install aanklikken en verwijderen en vervolgens echt schoon je windows installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r1kk0
ahh...

uit voorzorg ben ik toch nog die hele windows.old aan het overhevelen naar mijn externe HDD in case ik iets was vergeten (eigenlijk heel kansloos, want de helft waarvan die map uit bestaat heb ik al gebackupt, en de andere helft is troep van windows, en PerfLogs (wat dat ook maar mag wezen))

maar bij een geavanceerde install zou ik dus alles kunnen verwijderen, en puur het systeem er opzetten?

[ Voor 26% gewijzigd door r1kk0 op 29-01-2010 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Die windows.old bevat windows bestanden, geen (persoonlijke) documenten. Inderdaad, gewoon de geavanceerde install kiezen en schoon beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r1kk0
dat van die persoonlijke documneten ben ik niet helemaal met je eens, want deze windows.old map is 275GB en hier zitten ook mijn "user files" tussen en mijn program files.

echter: ik zit nu in het installeren menu, en hij vraagt waar ik mijn windows wil installeren.
hier krijg ik twee opties: optie 1 is op mijn C schijf (waar hij al op stond) en optie 2 is op mijn D schijf (ingesteld als recover schijf).

als ik optie 1 doe krijg ik een melding dat mijn gegevens verplaatst worden naar windows.old, en ik mijn oude versie van windows niet meer kan gebruiken.

als ik op "ok" klik gaat hij bezig met installeren, wat ik zojuist ook al heb gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Dan moet je dus alleen je user files redden als je dat nog niet gedaan had.

Verder moet je dan kiezen om de boel te verwijderen of voor 'eigenschappen' van C gaan om daar vervolgens alles er vanaf te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09-10 19:04

mvh

State Governor

Het zou heel goed een slechte aansluiting kunnen zijn, volgens mij was dat ook de reden dat ik deze
foutmelding vandaag bij een computer zag: Windows liep vast, en bij een herstart riep hij om een boot disk. Na wat prusten met de SATA-kabel startte hij gewoon weer op.

Ik heb niks gezegd, hij geeft alweer de foutmelding... zou het gerelateerd kunnen zijn aan dit firmware-probleem?

[ Voor 26% gewijzigd door mvh op 29-01-2010 21:44 ]

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r1kk0
deblaauwn schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 19:18:
Het zou heel goed een slechte aansluiting kunnen zijn, volgens mij was dat ook de reden dat ik deze foutmelding vandaag bij een computer zag: Windows liep vast, en bij een herstart riep hij om een boot disk. Na wat prusten met de SATA-kabel startte hij gewoon weer op.
Ik ga er niet vanuit dat het een slechte aansluiting is, sinds het probleem zich alleen voordoet als de computer uit heeft gestaan en hij na de installatiedisk wel "normaal" opstart. hiermee bedoel ik dat de HDD wel wordt gezien i.p.v. een knipperende _ als hij uit heeft gestaan.

@ Wiethoofd

Ik klikte per ongeluk te vaak op "ok" en nu installeerd hij windows weer. *zucht*

Ik zal straks kijken of ik de C schijf kan deleten.

[ Voor 10% gewijzigd door r1kk0 op 29-01-2010 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r1kk0
hmm...
very strange.

na een exact dezelfde reinstall startte de pc *eindelijk* weer eens op de normale manier op.

het enige wat ik anders heb gedaan, is géén updates installeren na de install...

ik weet niet of dit enig effect heeft op de verdere install, maar het zou kunnen

Ik denk dat het probleem verholpen is, maar je weet maar nooit! het kan zomaar terugkomen

Ik wil in ieder geval iedereen bedanken die mij geholpen heeft!

God bless you all!!!

Rik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r1kk0
OKee

Ik juich je te vroeg...

Toen ik mijn pc vanmorgen opstartte ging het dus weer *zucht* fout!

Ik heb nog niet mijn C schijf verwijderd, maar...

er werd mij gezegd dat het misschien aan een batterijtje op mijn moederbord zou kunnen liggen.

wat denken jullie hiervan?

[ Voor 10% gewijzigd door r1kk0 op 30-01-2010 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Controleer eerst eens zoals voorgesteld de satakabel of deze goed aangesloten is, je schijnt het probleem namelijk alleen te hebben na een zogenaamde koude start.

Start eens als volgt op:
- Voeding uitschakelen
- Paar minuten wachten
- Voeding inschakelen
- Computer aandrukken

Sluit eventueel je harde schijf eens op een andere sata-poort aan, misschien dat je moederbord toevallig 2 sata-controllers heeft en hij net op de 'verkeerde' zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r1kk0
de stekker uit het stopcontact halen kan ook toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

r1kk0 schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 10:44:
de stekker uit het stopcontact halen kan ook toch?
Is wat omslachtiger dan de schakelaar op de voeding even omklikken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r1kk0
klopt, maar de stekker is in beter handbereik dan de schakelaer

verder ga ik dit morgen pas proberen (ouders gescheiden, computer staat bij ma)

Rik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r1kk0
Heb zonet een koude start uitgevoerd, en het apparaat startte normaal op.

Ik zal de komende week nog een aantal koude starts uitvoeren, omdat ik graag van mijn computer gebruik wil maken als hij wel aanstaat.

[ Voor 4% gewijzigd door r1kk0 op 01-02-2010 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r1kk0
hmm bad luck,
ik startte hem net opnieuw op, nadat hij een nacht had uit gestaan.
ik heb een screenshot gemaakt van het "apparaatbeheer" en denk dat ik maar 1 s-ata poort heb
zie afbeelding:
Afbeeldingslocatie: http://img692.imageshack.us/img692/6214/moederbord.png

ik wil nog wel proberen om mjin systeem er helemaal handmatig af te donderen, zodat ik geen file meer over houdt, en dan nog wel een herinstallatie proberen, maar ik weet niet of dat werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dit klinkt meer en meer naar een hardware probleem met het moederbord als je de disk al kwijtraakt bij een koude start.

>> PMG

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r1kk0
wat bedoel je met >>PMG?
als je de disk al kwijtraakt bij een koude start.
sterker nog, bij een koude start is het juist het probleem dat mijn disk niet gezien wordt.
daarna wordt hij juist wel gezien

[ Voor 80% gewijzigd door r1kk0 op 02-02-2010 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Dat het topic naar Processors, Moederborden & Geheugen verhuisd is ;)
sterker nog, bij een koude start is het juist het probleem dat mijn disk niet gezien wordt.
daarna wordt hij juist wel gezien
BIOS-update doen en evt eens testen met een andere voeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r1kk0
BIOS-update doen en evt eens testen met een andere voeding
Ik heb dit moederbord, maar ik zou niet weten waar ik dan een BIOS update kan vinden.
msi ms-7502

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Niet bestaand moederbord noem je, maar op de MSI-site onder 'downloads' zou je met het juiste moederbordtype wel BIOS-updates etc. moeten kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r1kk0
ik heb een automatische check gedaan, en mijn BIOS was al de laatste versie.

kan je trouwens aan mijn screenshot zien of ik meerdere sata poorten heb?
dan hoef ik mijn computer niet voor niks uit te zetten, of uit elkaar te halen.

[ Voor 50% gewijzigd door r1kk0 op 02-02-2010 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r1kk0
toen ik mijn pc vanmorgen hervatte vanuit de slaapstand, kreeg ik een blauw scherm, en dacht ik een crashdump te zien
hierna startte hij weer op
???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

ahci aan/uit zetten in bios, waarschijnlijk is je bios batterijtje leeg en faalt ie daarom? (nadat de stroom dr af is geweest)

anders zap63 + freedos (hp usb boot utility gebruiken) usbstick maken en de disk 'zappen' en dan opnieuw formatteren, dan weet je zeker dat dr niets achterblijft van je oude install...
Pagina: 1