Toon posts:

DDR PC-3200. Twee merken, halvering snelheid

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Anoniem: 173487

Topicstarter
Beste Tweakers,

allereerst wil ik zeggen dat ik geen idee heb of het al ergens gepost is, maar met mijn eigen zoekacties kon ik niks vergelijkbaars vinden. Eerst even de eigenschappen van m'n systeem weergeven:

Socket 939 - Asus A8N-E
Athlon 64 X2 4400+
Bus Speed: 200 MHz (default)
Multiplier: 11x
Memory: Corsair CMX1024-3200C - 2 x 1GB dual channel
SPD: 3-3-3-8
Besturingssysteem: Windows 7 32 Bit

Normaal heb ik m'n pc stabiel overgeclockt op 2600 MHz (260x10 met een divider op het geheugen --> ~217 MHz) en draai ik Windows XP 32 Bit. Nu had ik echter nog 2 x 512MB TwinMOS (PC-3200 2,5-3-3-8) geheugen liggen en omdat ik ging upgraden naar w7 leek het mij wel handig om deze erbij in te prikken. Ik prik dus het geheugen erbij in en start de bios in default config op.
Wat er nu gebeurt vind ik vreemd: de timings van het geheugen worden op 2,5-4-4-5 gezet en de snelheid wordt gehalveerd van 200 MHz naar 100 MHz!!!
Als ik de snelheid in de bios terug zet naar 200 MHz en de timings instel op 3-3-3-8 start de pc helemaal niet eens meer op en moet ik de bios resetten op het mobo. Alleen bij een snelheid van 100 MHz boot hij normaal. Afzonderlijk werken de geheugenreepjes prima van elkaar, maar als ik ze combineer wil het helemaal niet. Hoe kan dit???

Met mijn Corsair geheugen kan het niet te maken hebben want dat is rete snel zoals de kenners wel weten. Mijn TwinMOS geheugen haalt met oc'en de 240 MHz met de timings 2,5-3-3-6 (stabiel Memtest86).

Mocht je nog extra info nodig hebben zeg het maar! Ik hoop dat jullie eruit komen of weten wat het is. Ik heb er niet veel verstand van eerlijk gezegd. Bij voorbaat dank!

Met vriendelijke groet,

Hans

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:50
Oudere Athlon 64'ers hadden nogal eens moeite om 4 dubbelzijdige dimmen op volle snleheid te laten lopen, maar zo heel oud is je cpu ook niet. 'k Zou even kijken of je de meest recente bios hebt, eventueel het geheugen ietsje meer prik geven en bv eerst 166MHz en pas daarna 200 proberen, kijken of het boot en daarna eventueel memtest draaien.

[Voor 65% gewijzigd door Nielson op 14-01-2010 23:37]

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-11 20:53
Dit heeft vrijwel zeker (ook) te maken met het hieronder gelinkte stuk van de FAQ.

PMG FAQ

Gezien we het over een socket 939 4400+ hebben, hebben we het over een Toledo. Dat is stepping E6.

Met viermaal doublesided DIMM's kom je dan uit op PC3200 met 2T of PC2700 met 1T commandrate. Verder kan het nog zijn dat de snelheid verder zakt door het fenomeen zoals iets hoger beschreven in de FAQ.

PMG FAQ

Tot slot kan het nog zijn dat je BIOS gewoon verkeerd ingesteld staat of dat het voltage te laag is.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Anoniem: 173487

Topicstarter
Nielson schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 23:28:
Oudere Athlon 64'ers hadden nogal eens moeite om 4 dubbelzijdige dimmen op volle snleheid te laten lopen, maar zo heel oud is je cpu ook niet. 'k Zou even kijken of je de meest recente bios hebt, eventueel het geheugen ietsje meer prik geven en bv eerst 166MHz en pas daarna 200 proberen, kijken of het boot en daarna eventueel memtest draaien.
Meest recente bios heb ik, meer prik op de reepjes gooien heeft ook geen nut. op 2,70 of 2,75V lopen ze nog niet. Eerst naar 166 en daarna 200 MHz heb ik ook geprobeerd maar ook dat wil niet. Wat kalizec zegt zou daarentegen een goede reden kunnen zijn. Na het weekend ga ik hier verder mee aan de slag en dan horen jullie nog van me :)

Hartelijk dank voor de moeite in ieder geval!

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee