• Eargasm
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-10-2025
Hallo,

Een paar dagen geleden was ik mijn CPU aan het overclocken.
Ik had dit al een lange tijd niet gedaan.
Ik clockte mijn CPU van 3 naar 3.2 ghz. De temperatuur liep al snel boven de 60 graden en al snel kreeg ik een melding dat de temperatuur te hoog was.
Ik als (ik zal maar zeggen amateur overclocker :P) zag dit niet echt als een probleem. Dus ik ging op mijn gemakje even douchen, en toen ik terug kwam zag ik dat mijn pc uit was gegaan. Ik wist meteen dat het goed fout was, ik probeerde hem aan te doen maar dit lukte niet.
Ik heb de CMOS gecleared door op het clr CMOS knopje te drukken dat op mijn moederbord zit. Ook dit werkte niet. Toen heb ik het batterijtje van mijn bios er een paar minuten uit gehaald. Ook dit werkte niet.
Toen heb ik mijn CPU er uit gehaald om te kijken of er eventuele brand plekken op zaten, geen brandvlekken gezien. Toen heb ik mijn geheugen er uit gehaald, en geprobeerd mijn pc op te starten. Pc gaf geen kick (Behalve dan dat iedere keer als ik het stroom van mijn pc haal, en er weer stroom op doe dat t lichtje van mijn videokaart heel snel even brand en dat mijn koeler in mijn kast een tikje geeft). Het is dus net dat hij wilt maar dat het niet gaat.
Ik heb veel gezocht op het internet of mensen het zelfde probleem hadden, maar in de topics die ik heb gezien zeggen mensen dat er nog fans draaien of dat hun hd en videokaart het nog doen, en de meeste denken dan dat hun moederbord kapot is.
Ik wil ook even melden dat ik GEEN geluidjes hoor.

Ik weet dus niet wat er kapot is, ik denk mijn CPU maar ik weet het niet met zekerheid. Hopelijk kan iemand mij helpen die hier ervaring mee heeft gehad.

Mijn systeem:

AMD Phenom II X940 BE
MSI KA790GX AM2+
Be Quiet! 450W
Sapphire HD 4870 1GB
Samsung HD161 HJ SATA

Hij is nog niet zo oud.

Ik heb nog een vraagje, kan een AM3 processor op een AM2+ moederbord? Zo ja, gebruikt hij dan wel de maxium prestaties?

Bij voorbaat dank.

• Tim Hovius
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-12-2025
Boven de 60 graden moet geen problemen geven lijkt mij. Wat heb je met die PC gedaan tijdens het douchen?

• BAS80
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-05-2025
Ik gok op het moederboard (daar wil ik bijna wel een biertje om wedden), voeding lijkt me onwaarschijnlijk maar als je de kans krijgt zou ik die wel even testen met een andere. Dat zou wel heel toevallig zijn. :P

Als enkel je CPU gesloopt zou zijn zou je moederboard op zijn minst nog piepjes als foutmelding geven.

Gamertag XBL: AltScarfaceNL Steam: 'Alt Scarface NL'

• Eargasm
Ik heb de pc aangelaten toen ik ging douchen terwijl ik hem over had geclockt. De temperatuur bleef stijgen hij was al boven de 60 graden.
Ik dacht dat het geen problemen zou opleveren :P

Naast het clr CMOS knopje zit trouwens nog een reset en power on/off knopje. Het power on/off knopje geeft nog wel licht. Maakt dat wat uit?

Over de voeding, het probleem is dat ik geen 450W voedingen hier heb liggen, alleen maar van 300 watt afdankertjes hehe.

Thx voor jullie snelle reacties ;)

• BAS80
Volgens MSI mag je niet de batterij en de jumper switchen, maar moet je de knopjes gebruiken. Ik weet trouwens niet of de batterij eruit halen nog Hardware gevolgen heeft dat staat wel in je instructie boekje en de link hieronder
MSI KA790GX AM2+
Kijk ook even of de knopjes van de easy overclock of die goed staan. Dat het knopje nog licht geeft zegt niets, een moederboard bestaat uit vele componenten. Hij kan ook half kapot zijn. Je zou ook eens op de achterkant van het moederboard kunnen kijken of je zwarte plekken of onderdelen vind.

2 jaar geleden heb ik ook zoiets gehad, maar even ik ging boodschappen.
De bewuste CPU van toen werkt vandaag de dag nog in een andere PC. :)

Edit:
By the way, heb je dit lijntje al gelezen?
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

[ Voor 6% gewijzigd door BAS80 op 14-01-2010 19:00 ]

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Voor een snelle test zou je even je hdd af kunnen koppelen en andere randapparaten en dan met die 300 watt voeding even proberen. Als je dan in elk geval het scherm van het bios ziet weet je in elk geval dat het moederboard en processor nog oke zijn.

• Eargasm
BAS80 schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 18:58:
Volgens MSI mag je niet de batterij en de jumper switchen, maar moet je de knopjes gebruiken. Ik weet trouwens niet of de batterij eruit halen nog Hardware gevolgen heeft dat staat wel in je instructie boekje en de link hieronder
MSI KA790GX AM2+
Kijk ook even of de knopjes van de easy overclock of die goed staan. Dat het knopje nog licht geeft zegt niets, een moederboard bestaat uit vele componenten. Hij kan ook half kapot zijn. Je zou ook eens op de achterkant van het moederboard kunnen kijken of je zwarte plekken of onderdelen vind.

2 jaar geleden heb ik ook zoiets gehad, maar even ik ging boodschappen.
De bewuste CPU van toen werkt vandaag de dag nog in een andere PC. :)

Edit:
By the way, heb je dit lijntje al gelezen?
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
Ja ik had het gezien, erg handig voor als je weet wat er aan de hand is en aangezien ik dat niet echt weet is het lastig voor mij. Maar ik zal me er eens een beetje in gaan verdiepen.
Bedankt voor de tips, ik ga op onderzoek uit.

• BAS80
Eargasm schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 19:04:
[...]

Ja ik had het gezien, erg handig voor als je weet wat er aan de hand is en aangezien ik dat niet echt weet is het lastig voor mij. Maar ik zal me er eens een beetje in gaan verdiepen.
Bedankt voor de tips, ik ga op onderzoek uit.
Daar is die juist voor, als je niet weet wat er aan de hand is. :P
Hier kan je ook nog op checken, kapotte condesatoren e.d.
Je moet dan letten op dit soort zaken.
MSI K7T kapot door lekkende condensatoren *pics*
(Dit is niet jouw mobotype)

[ Voor 18% gewijzigd door BAS80 op 14-01-2010 19:10 ]

• Eargasm
Het zijn geen lekkende condensatoren, heb ik net gecheckt :P
Ik heb ben nooit aan de knopjes van de easyoverclock aangekomen zo ver ik weet, maar ik heb ze naar beneden gedaan dus geen snellere FSB nu.

Ik ga nu even het idee van Roel proberen, dan kijk ik verder naar het Hangen en Opstarten guide.
Dan zal ik gelijk even kijken naar de achterkant van m'n mobo!
(Edit: In de manual staat niks over geluiden die het mobo eventueel zou kunnen maken, dus ik neem aan dat hij dat niet doet?)

[ Voor 14% gewijzigd door Eargasm op 14-01-2010 19:32 ]

• Eargasm
Ik heb net m'n pc proberen aan te doen met een ander voeding, het werkte niet dus dat betekent dat m'n voeding het gewoon goed doet :P

[ Voor 4% gewijzigd door Eargasm op 14-01-2010 20:07 ]

• Patriek
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-01 18:03

Patriek

edit koning

Probeer het eens met een enkele geheugen module?
Maar volgens mij is je moederbord defect. Check of je nog garantie hebt en retourneer het naar de winkel. Zij zullen het vervolgens testen (of niet en gelijk een nieuwe geven).

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

kan je niet de grafische kaar eruit halen, deze gebruikt best wel wat stroom, en dan die 300 watt voeding aansluiten. Misschien is je voeding overbelast geweest oid. Moderne processors horen automatisch uit te gaan als ze te warm worden

• Eargasm
Heb het geprobeerd met enkel geheugen dat werkt ook niet.
En dat van de voeding had ik net geprobeerd, dat werkte ook niet. :P
Ik ga er maar van uit dat mijn moederbord kapot is, ik zal morgen even mijn garantie briefje opzoeken.
Bedankt allemaal voor de feedback, jullie horen nog wel hoe het gaat :)
Prettige avond verder.

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-02 12:17

ricardo246

Life's what you make it!

Eargasm schreef op donderdag 14 januari 2010 18:11: Ik clockte mijn CPU van 3 naar 3.2 ghz. De temperatuur liep al snel boven de 60 graden en al snel kreeg ik een melding dat de temperatuur te hoog was.

Eargasm schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 20:55

Ik ga er maar van uit dat mijn moederbord kapot is, ik zal morgen even mijn garantie briefje opzoeken.
Bedankt allemaal voor de feedback, jullie horen nog wel hoe het gaat :)
Prettige avond verder.
Volgens mijn bescheiden mening valt OC'en niet onder garantie.
Als je van je systeem de melding krijgt dat een temp te hoog is, en dan gaat douchen zonder in te grijpen...... 8)7

Welk onderdeel van je PC was verantwoordelijk voor het alarm? Je CPU, de cores, Software (MSI, coretemp, etc etc), NB, SB etc etc???

I have no special talent. I am only passionately curious.

• Eargasm
Ja het was dom van me, maar zoals ik al zei ben ik geen ervaren overclocker dus ik dacht dat het niet veel kwaad kon :P
Ik gebruikte software van MSI, Overclocking center.
Maar ik was mijn cpu aan het overclocken, kan daar de mobo ook kapot van gaan dan?

Ps, kan iemand nog even mijn vraag beantwoorden?
Kan een AM3 processor op een AM2+ moederbord? Zo ja, gebruikt hij dan wel de max prestaties?

[ Voor 22% gewijzigd door Eargasm op 15-01-2010 08:42 ]

• Eargasm
Ben vandaag even langs de plaatselijke pc shop gegaan en heb daar mijn CPU laten testen.
Mijn CPU is overleden :'(, heb al een nieuwe besteld. Iedereen bedankt voor de hulp.

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 18:37
Mmm, AMD had vroeger nogal wat problemen met automatisch terugklokken van de cpu wanneer deze te heet wordt. Is dat nu nog steeds het geval?

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Eargasm schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 23:09:
Ps, kan iemand nog even mijn vraag beantwoorden?
Kan een AM3 processor op een AM2+ moederbord? Zo ja, gebruikt hij dan wel de max prestaties?
Geen probleem, ook niet qua prestaties want dat is meer chipset en geheugen gebonden.. ;)

Wear Sunscreen!

Pagina: 1