Wat is er zo speciaal aan de groep 'Users'?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
In Ubuntu's user- and group management heb ik een groep aangemaakt en alle users aangevinkt. Maar mappen met deze groep kunnen ondanks mod 775 niet beschreven worden door Wine apps.

Als ik de al bestaande groep Users toeken, dan heeft wine geen probleem. Als ik vervolgens in user- and group management kijk staan ook die zelfde users aangevinkt.

Wat is er nu zo speciaal aan (de groep) users waardoor dit wel werkt, en waar kan je diezelfde magie aan andere groepen toekennen (want met user- and group management kom je er obviously niet.)

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Opnieuw ingelogd na het toekennen van nieuwe groepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De enige groep die "speciaal" is, is groep 0 oftewel wheel.
Als een applicatie anders reageert op de manier zoals jij beschrijft dan mismatched de groep.
Als je map van red/users is, dan moet een applicatie gestart als pietje, die lid is van users in deze map kunnen schrijven. Let er wel op dat de files erin niet perse diezelfde rechten hebben. Als red dus een bestand in die map plaatst met 755 dan zal pietje er niets aan kunnen wijzigen.
Wat ook kan is dat de set-user-on-execute of set-group-on-execute bit geset is op je wine binary. In dat geval zal wine uitgevoerd worden onder een andere user of group. Zorg er in dat geval voor dat de owner van wine ook lid is van de group die de map gemaakt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01:37
Sando schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 07:19:
In Ubuntu's user- and group management heb ik een groep aangemaakt en alle users aangevinkt. Maar mappen met deze groep kunnen ondanks mod 775 niet beschreven worden door Wine apps.
Zijn die mappen verder wel te bereiken via je drive mappings? (Via winecfg)
Anders kan niks in wine daarbij omdat dat onderdeel van je filesysteem niet te bereiken is voor apps in wine.

Je hebt geen rare symlinken om op die plaatsen te komen met rare rechten?

[ Voor 8% gewijzigd door Semyon op 14-01-2010 03:16 ]

Only when it is dark enough, can you see the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
blaataaps schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 08:04:
Opnieuw ingelogd na het toekennen van nieuwe groepen?
Moet dat? Ik log bijna nooit opnieuw in. Als dat nodig was dan zal ik het nog eens moeten proberen..
Semyon schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 03:09:
Zijn die mappen verder wel te bereiken via je drive mappings? (Via winecfg)
(..)
Je hebt geen rare symlinken om op die plaatsen te komen met rare rechten?
Ja prima te bereiken, alleen read-only. Zodra ik de groep veranderde in users (0, zoals RoadRunner84 zei, users is bij mij groep 0) kon wine opeens ook weer schrijven. Geen rare links ook.

*zucht* en nu kan ik er niet verder mee klooien. Nadat de computer 3 weken aan stond ging ik toch maar eens rebooten omdat de automatische updates daarom vroegen... en nu komt ie niet verder dan 10 milliseconden na grub. Als ik de bootopties edit en splash quiet weghaal dan zie ik dat ie stopt bij:
[0.019671] ACPI: Core revision 20090521

Compleet irrelevant ik weet het.. ik heb liever groepproblemen dan bootproblemen. :(
Ik had al eens precies hetzelfde maar ik weet niet meer wat ik deed om het te fixen.

-edit-
Ubuntu Karmik boot niet meer na update

[ Voor 6% gewijzigd door Sando op 14-01-2010 17:50 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Ah, doet het weer. Raaaar.

Maar ik heb alles nu op de groep users staan en dan werkt het goed. In feite deed ik toch precies het zelfde door een groep te maken en iedereen lid te maken (lijkt me verstandiger dan 777 hoewel ik niet eens precies weet waarom als toch iedereen lid is) dus waarom ook niet die groep gebruiken.

Ik was alleen benieuwd waarom aanvankelijk een groep met precies de zelfde eigenschappen behalve de group_id toch niet hetzelfde functioneerde.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10 18:14
Als je een nieuwe groep aanmaakt, en iedereen daarvan lid maakt, geldt dat alleen voor nieuw ingelogde gebruikers. Voor de gebruikers/sessies die al ingelogd zijn veranderen de groepen niet.

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Dat wist ik niet! Dat verklaart een hoop. Bedankt.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Pagina: 1