Videokaart upgrade waardig systeem: occasionele gamer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik beschik over heel wat minder computer kennis dan de meeste mensen op dit forum zoals ik in enkele posts heb gezien. Ik heb netjes de forumregels gelezen en gezien mijn extra vereisten voor mijn video kaart zou ik toch graag een advies van jullie willen krijgen.

Ik heb een Asus p5k moederboard met 2 x PCIe 16X aansluitingen met intel 6750 core 2 duo processor 2 keer 2,66 ghz (en 6 gig RAM DDR2). Als stroomvoorziening heb ik een coolermaster van 520 W. Mijn huidige grafische kaart is een GeForce 8600GT (256 MB).

Ik mag nog weleens een gametje spelen in de avonduren en aangezien mijn kaart toch wel iets verouderd is vroeg ik mij af of het zinvol is om deze te vervangen voor een meer recent exemplaar. Ik speel dan vooral RTS en FPS en vind het dan ook leuk om ook de nieuwere games te kunnen draaien. Mijn budget ligt rond de €150 -€175,- maar als de rest van mijn systeem een belemmering is hou ik het geld graag in mijn zak (zal de komende 2 jaar (tenzij hij helemaal in de soep loopt natuurlijk, afkloppen) niet het gehele systeem vernieuwen).

Aangezien ik mijn computer voornamelijk (ga) gebruik(en) voor het produceren van muziek (ableton, cubase met externe prof. firewire geluidskaart) vroeg ik mij af of de keuze voor een nieuwe videokaart ook mijn prestaties in deze audio programma's kan beïnvloeden/verbeteren.

Hoop dat jullie iets zinnigs kunnen zeggen op mijn vragen en mij een goed advies kunnen geven (de update best buy is al weer van een tijdje geleden en de videokaart was bv al niet meer te verkrijgen)

Groet nijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Kijk eens naar de Graphics Charts van tomshardware:
http://www.tomshardware.c...ality/Far-Cry-2,1611.html

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hieruit blijkt dat de Radeon HD 4890 1GB 256-bit GDDR5 PCI Express 2.0 x16 het beste uit de bus komt binnen mijn prijsklasse, dit vereist echter een PCIe 2.0 16x , ik heb alleen PCIe 16 x volgens de specs van mijn asus P5K, maakt dit uit?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2010 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-09 11:40

Format-C

Tracing Rays

Nee, die is PCI-E 1.1 (als het goed is) en PCI-E 2.0 is backwards compatible met eerdere standaarden, dus dat gaat geen enkel probleem opleveren. :)

Die kaart zou trouwens een goede keuze zijn. :) Of misschien een GTX275, of nog even wachten totdat de HD5850 naar iets lagere prijsniveaus zakt. :)

[ Voor 48% gewijzigd door Format-C op 12-01-2010 20:07 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Blonde
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:38
Dat moet geen probleem zijn!

linkje:
http://www.tomshardware.co.uk/forum/247242-15-card-slot

ff een stukje copy&paste gedaan:
**LET OP** Welke videokaart moet ik kopen?

Sinds enige tijd zijn er PCIe 2.0 kaarten op de markt. PCIe 2.0 belooft hogere bandbreedtes voor de PCIe bus (al wordt de bandbreedte van 1.x nog lang niet volledig benut in de meeste gevallen). Helaas zijn PCIe 2.0 kaarten niet compatibel met alle PCIe 1.0a moederborden. Met name moederborden met een Via chipset en PCIe 1.0a sloten kunnen niet overweg met PCIe 2.0 kaarten. Andere PCIe 1.0a chipsets kunnen in de regel wel met PCIe 2.0 kaarten overweg. PCIe 1.1 kaarten en borden zijn universeel en kunnen alles. Een lijst met PCIe versies van moederbordchipsets kun je hier vinden. PCIe versie van videokaarten zou als het goed is in de specs van de fabrikant moeten staan. Staat het daar niet, kijk dan bij de site van de GPU-bakker, of in een goede review van de kaart of chip.

[ Voor 82% gewijzigd door Mr. Blonde op 12-01-2010 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thnx!

Ik ga dat kreng maar even aanschaffen!

greetz nijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iceman1987
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21-03 19:01
Je kan ook aan de 5770 denken. Die is welliswaar minder krachtig dan de 4890 op dit moment (drivers?), maar is zuiniger, stiller en produceert minder warmte. Daarnaast beschikt hij over DX11. Het is een nieuwe generatie kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordMocro
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-07-2022
Iceman1987 schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 21:34:
Je kan ook aan de 5770 denken. Die is welliswaar minder krachtig dan de 4890 op dit moment (drivers?), maar is zuiniger, stiller en produceert minder warmte. Daarnaast beschikt hij over DX11. Het is een nieuwe generatie kaart.
+1

Als je geen "hardcore" gamer bent dan neem je wel genoegen met wat mindere framerates.
Met de voordelen die iceman genoemd heeft. De 4890 slupt relatief gezien echt veel energie.

Dus nu gewoon ff afwegen, en kopen die handel. :)
Pagina: 1