Systeem start niet of pas na 10 keer proberen.

Pagina: 1
Acties:

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-02 09:22
Zit al een tijdje met het probleem dat mijn pc zeer lastig opstart.
Power aan > lampjes, fans, etc gaan aan > alles uit > 1 seconde pauze > lampjes, fans etc weer aan > alles uit > etc.

Hij probeert dus constant op te starten maar vliegt ook meteen weer uit. Automatisch gaat hij het dan weer proberen en pas na 10 keer (soms wat minder) start hij op.
De bios geeft dan meteen aan dat "overclocking" failed is. Wat onzin is, want ik heb mijn systeem niet overclocked. Voltages van de voeding zijn prima, en heb voor de rest geen gekke spullen eraan hangen.

Wat heb ik geprobeerd :

- andere voeding
- ram modules eruit
- videokaart eruit
- harde schijf ontkoppelt
- usb randspullen ontkoppelt

Allemaal geen succes, de computer blijft moeite hebben met opstarten.
Heb geen idee wat er precies mis mee is. Soms wil de computer ook helemaal niet opstarten dan blijft hij het verhaaltje wat hierboven beschreven is herhalen. Pas nadat de voeding compleet van het stroomnet af is, 10 minuten wachten en weer proberen, wil hij met een beetje geluk weer doorstarten.

Specs:

Nexus Value 430watt voeding
Asus P5B moederbord
Intel Core2Duo E6600
XFX 7300GT passieve vidkaart
SBLive 5.1
Corsair 2x1gb dual channel geheugen

edit : volgens mij heb ik het in het verkeerde subforum geplaatst, excuses

[ Voor 10% gewijzigd door kaos001 op 12-01-2010 17:46 ]

Soundcloud

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Post eens specs van je systeem. Doorlinken naar je signature is niet handig, gezien lang niet iedereen die aan heeft staan.

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:30
Power aan > lampjes, fans, etc gaan aan > alles uit > 1 seconde pauze > lampjes, fans etc weer aan > alles uit > etc.
Hij probeert dus constant op te starten maar vliegt ook meteen weer uit. Automatisch gaat hij het dan weer proberen en pas na 10 keer (soms wat minder) start hij op.
De bios geeft dan meteen aan dat "overclocking" failed is.
Dat doet mijn moederbord ook als mijn overclock te onstabiel is. Je moet dus toch richting het bios denken. Dingen zoals reset, update, CPU en memory settings handmatig juist zetten.

Verder, uit je sig:
Intel Core2Duo // 2,4Ghz @ 3,2Ghz
Uit je start post:
Wat onzin is, want ik heb mijn systeem niet overclocked.
:z

[ Voor 12% gewijzigd door Malantur op 12-01-2010 17:35 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• HerrJasper
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-09-2025
Zat er een significant verschil tussen de verschillende voedingen in de zin van wattage? Heb het zelf ook gehad. Een voeding met meer watts vermogen is waarschijnlijk de oplossing

• kaos001
Malantur schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 17:32:

Dat doet mijn moederbord ook als mijn overclock te onstabiel is. Je moet dus toch richting het bios denken. Dingen zoals reset, update, CPU en memory settings handmatig juist zetten.
Mijn bios is inderdaad wel raar, want de tijd loopt altijd verkeerd (te langzaam) en hij heeft inderdaad vaak het "overklock failed" probleem.

Ben bang dat als ik nu mijn bios ga flashen, de hele zooi misschien niet meer opstart, maargoed als het zo langer door blijft gaan zal ik wel moeten.
Malantur schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 17:32:
[...]

Verder, uit je sig:

[...]

Uit je start post:

[...]
Sig moet inderdaad even een update hebben, heb hem dus niet overclocked :)
anaal_schaapje schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 17:33:
Zat er een significant verschil tussen de verschillende voedingen in de zin van wattage? Heb het zelf ook gehad. Een voeding met meer watts vermogen is waarschijnlijk de oplossing
Had eerst een Zalman600 en nu een Nexus430 (die echt meeeer dan genoeg is voor dit systeem)
De Zalman had hetzelfde probleem, alleen die wilde na een tijd gewoonweg helemaal niet meer starten.
Ben dus bang dat dat ook gaat gebeuren met de Nexus.

[ Voor 27% gewijzigd door kaos001 op 12-01-2010 17:49 ]

Soundcloud

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-02 23:21

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:30
Gaat over een AMD systeem, maar toch:
Klok loopt achter bij nieuwe PhenomII sys

=> bios updaten :)
Dat kan trouwens ook in Windows, in jou geval waarschijnlijk minder gevaarlijk (en vooral handiger) dan bij het booten.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• YVG
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-03-2020

YVG

Ik weet niet of je instellingen in je Bios hebt veranderd ?

Zo ja,..defaults laden ,
......anders Bios update-n, en anders je Mobo RMA-en.

PS; Ik zie dat je Corsair geheugen hebt. Wat zijn de specs hiervan ?
Is dat overclock geheugen ?

[ Voor 26% gewijzigd door YVG op 12-01-2010 19:39 ]

• jan99999
  • Laatst online: 11-02 08:55
In je asus bios bevinden zich instellingen die je snelheden aanpassen, dus proberen om sneller te zetten tijdens booten.
Dus dit uitzetten dan is je overclocking failt voorbij.
Lees dus je bios boekje eens goed door.
E rstaat iets van turbo normal of zo, de turbo is dat probeerd sneller te zetten, en als je hardware dit niet leuk vind dan krijg je je foutmelding.

• kaos001
Alle settings voor mijn geheugen+cpu staan op standaard (auto).
Heb gister even in windows een biosupdate gedaan door middel van AsusUpdate.
Deze is goed verlopen maar op het moment dat de computer moest rebooten kreeg ik meteen weer de melding "overlock fail". Weer alle settings op standaard gezet (zoals ik standaard elke dag moet doen :( )

Ga de settings maar eens vastzetten voor het geheugen en de cpu, kijken of dat werkt. Begin er zo langzamerhand een punthoofd van te krijgen, aangezien ik dit dus nooit gehad heb in de 3 jaar dat deze machine draait.

Corsair geheugen specs : Corsair // 2048MB (2x1GB) DDR2 PC6400 CL4 4-4-4-12

Maar mijn grootste probleem is meer dat de computer niet wil doorstarten, dat de bios dan even een gare hickup heeft vind ik nog niet zo héél erg.

Soundcloud

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-02 21:54

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Dit klinkt in mijn oren als een condensator probleem. Heb je recent een custom koeler op je cpu gedaan? Zoja hoe is die bevestigd? Ik heb zelf een keer gehad dat iemand vergeten was de isolerende plaklaag op een metalen houder te doen, zodat een aantal contacten sluiting maakten, met dezelfde symptomen als jij.

Controleer ook even of er caps of elco's bol staan. Het is onwaarschijnlijk, maar het gebeurt wel eens dat ze de geest geven zonder dat daar aanleiding toe is.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• kaos001
Custom cooler zit erop, maar is 3 jaar geleden erop gezet, 3 jaar zonder problemen.
Caps en/of elco's allemaal gecontroleerd, maar die zien er prima uit.
Het is een vreemd probleem in ieder geval.

Soundcloud

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-02 21:06
Is je bios batterij slecht?

Deze heb je neem ik aan doorgenomen? Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

edit@hieronder: dan had je deze toch ook gezien?
BIOS batterij vervangen (zeker als de BIOS de instellingen 'vergeet' en/of als de tijd en datum niet helemaal lekker loopt).

[ Voor 41% gewijzigd door Jesse op 14-01-2010 08:49 ]

• kaos001
Jesse schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 15:32:
Is je bios batterij slecht?

Deze heb je neem ik aan doorgenomen? Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
Heb ik doorgenomen inderdaad, maar zal eens kijken of ik de batterij kan vervangen.
Wat raar is, als de computer doorstart en ik wederom de error krijg, zet ik in de bios alles weer goed, restart ik het systeem en werkt het meteen zonder problemen.

Het zit em dus echt in de bios, maar dan wel direct vanaf het begin.
CPU freq. probleem lijkt me dus. De enige mogelijkheid zal dan de batterij zijn (aangezien de tijd dus ook scheef loopt)

Soundcloud

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-02 06:22
Het klinkt mij enigszins bekend. Bij mij was het toch een gare voeding. Heb daarom daarna ook gelijk wat meer uitgegeven voor een topmerk met overkill aan wattage (Seasonic 500W). Probleem opgelost.

De batterij op het mobo zou dit probleem overigens niet mogen veroorzaken, die zorgt alleen dat de bios-settings onthouden worden, maar dan moet hij nog wel gewoon aan gaan en opstarten als die waardes vergeten/gereset zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Knightwolf op 14-01-2010 19:41 ]

• kaos001
Volgens mij is het probleem opgelost.
Heb even zitten knoeien met de batterij, en hij zat voor mijn gevoel niet helemaal lekker erin, althans de behuizing ervan sloot niet mooi aan met het moederbord.
Nu dit verholpen is start de pc in 1 keer en lijkt het klokje van windows ook weer goed te lopen.

Dat de pc niet in 1 keer opstartte kwam blijkbaar omdat hij dus geen directe toegang tot het bios had en daardoor weigerde door de booten.

Soundcloud

• kaos001
Helaas, vandaag was het wederom raak.
Weet het echt niet meer :(

Soundcloud

Verwijderd

nieuwe batterij proberen..

• Rollo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-01 15:50
probeer die nieuwe batterij idd eens een keer, het is al meerdere keren gezegd en 1,50 euro is de gok wel waard toch?

• kaos001
Heb dus een nieuw batterijtje gekocht, maar krijg de oude er niet uit (heeft me zelf al een stukje plastic van de bracket gekost). Krijg het gewoonweg niet voor elkaar.

Heb op youtube/google al gezocht naar hoe het werkt, maar ik snap er niets van.
Ben best een handige jongen, maar even een batterijtje uit een moederbord halen is er niet bij :( help.

Soundcloud

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-02 15:29
Er zit een klein metalen lipje bij de batt die druk je naar buiten van de batterij af met bijv je vinger of een schroevendraaier. Ondertussen met je andere vinger batterijtje eruit halen.

Computer says no

• kaos001
Het leuke is, bij mij zit er helemaal geen metalen lipje.
Hier op werk heb ik even op een ander Asus bordje gekeken, en daar zit het inderdaad wel op.
Heb ook even online gekeken naar een P5B bordje, en daar zit het dus ook op.
Begin gek te worden 8)7

Soundcloud

• neliz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-02-2025

neliz

GIGABYTE Man

Heb ook dit soort issues gehad met een Asus bordje en zijn te relateren aan een te laag voltage op de NB/verkeerd gedetecteerd RAM.

probeer eens met 1 reepje te draaien met een stap lager qua snelheid, RAS/CAS timings +1, read/write disabled en de stability enhancer op +4.

Tevens reset de BIOS zich ongeveer elke twee weken dus noteer de uiteindelijke settings waarmee je stabiel op komt.

[ Voor 17% gewijzigd door neliz op 25-01-2010 09:58 ]

Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen

• kaos001
Thanx voor de info, maar dat heb ik al reeds geprobeerd.
Het punt is dat de computer op dit moment al helemaal niet meer wil booten. Hij probeerd het om de 2 seconde, maar boot niet door.

Probeer dus nu het batterrijtje eruit te halen, maar dat is blijkbaar een onmogelijke taak. Krijg em er echt niet uit. Mocht het toch lukken, stop ik er een nieuwe in, mocht hij dan nog steeds problemen hebben met booten, dan ben ik er klaar mee en koop ik gewoon een nieuw bord. (wat is de opvolger van de P5B ?)

Soundcloud

• neliz

neliz

GIGABYTE Man

kaos- schreef op maandag 25 januari 2010 @ 10:08:
Thanx voor de info, maar dat heb ik al reeds geprobeerd.
Het punt is dat de computer op dit moment al helemaal niet meer wil booten. Hij probeerd het om de 2 seconde, maar boot niet door.
dat heb ik ook als het verkeerde memory wordt gedetecteerd. Als ik uiteindelijk kan booten (na kweet niet hoeveel minuten) is het snel settings veranderen en hopen dat ik niet in een "overclocking failed" scherm terecht kom.

gezien de matige support bij ASUS komt er bij mij nooit meer een bord van hun in.

[ Voor 7% gewijzigd door neliz op 25-01-2010 10:27 ]

• kaos001
Het vreemde is dat dit systeem dus al 3 jaar draait zonder enkel probleem. Dus het kan gewoonweg niet aan de hardware zelf liggen. Heb ook al met 1 reepje ram gedraaid, elk 1 keer. Zelfde probleem.
Ik zal vanavond nog maar eens een poging wagen om de batterij eruit te halen zonder dat ik het hele bracket sloop.

Soundcloud

• neliz

neliz

GIGABYTE Man

kaos- schreef op maandag 25 januari 2010 @ 10:32:
Het vreemde is dat dit systeem dus al 3 jaar draait zonder enkel probleem. Dus het kan gewoonweg niet aan de hardware zelf liggen. Heb ook al met 1 reepje ram gedraaid, elk 1 keer. Zelfde probleem.
Ik zal vanavond nog maar eens een poging wagen om de batterij eruit te halen zonder dat ik het hele bracket sloop.
ook met lagere memory timings of zelfs snelheid? (1066 ipv 1333Mhz)

• kaos001
Heb ik ook al geprobeerd inderdaad. Het punt is nu dat het systeem dus helemaal niet meer wil booten, en dat ik het niet voor elkaar krijg om de batterij te verwisselen. Het bracketsysteem is gewoonweg niet goed, baal er goed van.

Soundcloud

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
kaos- schreef op maandag 25 januari 2010 @ 10:32:
Het vreemde is dat dit systeem dus al 3 jaar draait zonder enkel probleem. Dus het kan gewoonweg niet aan de hardware zelf liggen.
Hardware 'slijt' ook hoor, dus dat kan zeker wel. Ik heb laatst zelfs een UTPkabel die al 3 jaar hetzelfde aangesloten zat moeten vervangen omdat ik ineens last kreeg van disconnects.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• Cruz
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17-10-2025
Ik heb toevallig een paar dagen terug iets vergelijkbaars gehad. PC's (zowel server als werkpc) wilden pas na veel pogingen doorstarten. Ik dacht eerst dat het aan het stopcontact lag, deze was net nieuw aangelegd met aarde, de oude was niet geaard. PC stekker in het oude stopcontact gedaan en toen startte de werkpc de 1e (en 2e) keer goed door. Toen weer in nieuwe stopcontact, maar zonder de verlengsnoer die er eerst tussen zat, en dan start ie ook goed op.

Dus bij mij lijkt het aan de verlengsnoer te liggen; probeer eens om direct de PC op het stopcontact aan te sluiten?

• kaos001
Update.

Vandaag kwam een vriend van me langs en die zei : "hey zo heb ik mijn batterijtje ook in mijn moederbord zitten" en binnen 2 seconde plopte hij em er zo uit.

Nieuwe batterij erin, en hoppa systeem bootte zonder enkel probleem. :o

Nu is wel een stukje afgebroken van mijn bracket, maargoed het werkt wel.

edit: hopelijk blijft het systeem nu goed werken, zal morgen even posten of hij het meteen doet.

[ Voor 13% gewijzigd door kaos001 op 25-01-2010 22:48 ]

Soundcloud

• kaos001
Vanmorgen zette ik de pc weer aan, en jullie raden het al. Hij wilde weer eens niet booten.
Nu heb 1 reepje ram eruit gehaald en ineens werkte het weer. Dit probleem wordt steeds vreemder.

Soundcloud

Verwijderd

Met een nieuw batterijtje zal het op gelost zijn.
Ik(wij) draaien hier met 3 x Asus,en nooit geen problemen.
Zijn die er,gelijk oplossen.

• kaos001
Verwijderd schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 19:12:
Met een nieuw batterijtje zal het op gelost zijn.
Ik(wij) draaien hier met 3 x Asus,en nooit geen problemen.
Zijn die er,gelijk oplossen.
Batterij was dus vervangen, bleef het probleem houden.
Heb nu een Asus P5Q SE2 moederbord erin gehangen, en het werkt weer perfect.
Moederbordje was blijkbaar gewoon gaar.

Soundcloud

• Fullhouse
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-05-2025
Even dit topic omhoog krikken.

Met welk bios loopt je E6600 nu ?

Volgens de Asus website is een E6600 niet compatible met een P5Q SE2 mobo.

Maar bij jou loopt ie dus gewoon goed ?
Pagina: 1