Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel ben ik aan het zoeken naar een kleine upgrade (geld groeit niet op mijn rug) voor onze audio/video-installatie. Ik heb een oudere 80cm lcd-tv (1 HDMI-poort / HD Ready) met een homecinema-setje (Panasonic SA-PT560), een Humax 9200C (SCART), een Wii en een PS3 voor mijn blurays.

Helaas, kom ik nu blurays tegen met de bekende betere geluidsporen (DTS HD, etc.). Deze kunnen niet afgespeeld worden via de versterker in mijn homecinema-setje (optisch aangesloten op de ps3). Om dit op te lossen met beperkte financiele middelen wil ik een nieuwe AV-receiver + boxenset aan gaan schaffen.

Mijn oog is gevallen op de Onkyo TX-SR607 en een nog te bepalen speakerset (vond zelf de Harman Kardon HKTS 11 wel mooi) van rond de 300/400 euro.
Om deze omslag geleidelijk te laten verlopen wil ik eerst de receiver aanschaffen en vervolgens de speakerset. Maar.....

Kan het kwaad om mijn satellietspeakers (3Ohm) tijdelijk aan te sluiten op de 6Ohm versterker van Onkyo. Ik weet dat je door het verschil in impedantie voorzichtig moet zijn met je volume. Maar, kan dit schade opleveren aan mijn receiver?

Ik hoop dat men genoeg info heeft om hierin te adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atze
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-03-2023
Het hangt ook een beetje af hoe de impedantie is aangegeven. Vaak word impedantie aangeven als 8 of 4 Ohm nominaal.
Als je een satelliet hebt waar 3 ohm op aangegeven staat ga ik er uit dat het om de laagste waarde gaat in het impedantie verloop van de luidspreker ( impedantie veranderd per freq).
Een minimum impedantie van is iets waar je je niet heel druk om moet maken. Die 6 ohm waar de onkyo over spreekt gaat waarschijnlijk over nominale impedantie.
Echter zoals ik al aangaf hangt impedantie af van de freq en kan een 8ohm luidspreker een dip hebben van 1 ohm, maar vaak gaat dit dan om grote luidsprekers.
Dus ik zou niet te veel zorgen maken en een beetje versterker heeft wel een beveiliging voor een te lage impedantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:57

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Verwijderd schreef op maandag 11 januari 2010 @ 19:20:

Mijn oog is gevallen op de Onkyo TX-SR607 en een nog te bepalen speakerset
[...]

Kan het kwaad om mijn satellietspeakers (3Ohm) tijdelijk aan te sluiten op de 6Ohm versterker van Onkyo. Ik weet dat je door het verschil in impedantie voorzichtig moet zijn met je volume. Maar, kan dit schade opleveren aan mijn receiver?
Wat zegt de manual van de Onkyo daarover? Is de onkyo echt 6 ohm, of 4 - 8 ?

Als je een te lage impedantie aansluit kan de versterker "meer" vermogen kwijt, maar de dempingsfactor heeft daaronder te lijden, evenals de temperatuur / voeding / stabiliteit. Een moderne versterker zal in protect schieten, een oude gaat gewoon stuk :+

Kortom, lees de manual, beslis of je het tijdelijk wil doen en wees daarna erg voorzichtig met de volumeknop.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:11
In praktijk is dit geen enkel probleem.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zodra de centen gespaard zijn, ga ik het toch proberen. Dan maar even rustig met het volume tot ook de boxenset aanwezig is. Bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shaiwa887
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:14
Zit toevallig in zo'n zelfde situatie.
4 Ohm Speakers maar m'n receiver begint bij 6 Ohm tot 16 Ohm
Bij deze speakers schiet receiver regelmatig in de beveiliging dus het was niet zo'n heel goed idee.
Dacht als ik nu eens een passieve sub aanschaf, meestal kan je daarmee weer je front speakers doorlussen.
Heel simpel dacht ik 8 Ohm sub en 4 Ohm speakers is 12 Ohm bij elkaar.
Nu heb ik rond zitten kijken op internet maar heb nu niet echt een antwoord hierop gevonden of ik nu zo simpel mag denken.
Zou een mooie oplossing zijn als het zou werken, iemand die het weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XpanD
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:00
Topic is al even dood, maar toch.

Weerstand bij speakers is een geval apart. Je kan niet speakers van 4Ω en 8Ω bij elkaar tellen om 12Ω te krijgen. In feite zal de daadwerkelijke impedantie rond de 3Ω zijn bij zo'n configuratie. Hier zijn een paar mooie voorbeelden:
16Ω + 16Ω = 8Ω
8Ω + 8Ω = 4Ω
4Ω + 4Ω = 2Ω
En zo gaat dat dan door.

Overigens heb je voor die doeleinden een actieve subwoofer (met high-level inputs) nodig i.p.v. een passieve. Je kan dan de actieve subwoofer d.m.v. de high level inputs aansluiten op het signaal van de front speakers, en dan vervolgens de front speakers daar weer aan zetten.

Ik ben zelf nog maar net begonnen met dit hele audio-gebeuren, maar ik hoop dat het helpt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:57

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Overigens ligt het er maar aan of je speakers parralel zet of in serie...

En, die weerstand wisselt enorm per frequentie, dus daar kan je bijna ook niets zinnigs op zeggen.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XpanD
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:00
Inderdaad, maar ik wou het nog even simpel houden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-08 12:36
3Ω is wel laag, maar ik dacht dat je Onkyo receivers wel in kunt stellen voor speakers van 4-6Ω of 6-16Ω. Maar goed, daar zit je dus zelfs nog onder.

Misschien toch eerst voor nieuwe speakers gaan, of nog even door sparen.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:44
Toch wel apart dat het lang niet altijd goed blijkt te gaan met speakers van "minder" weerstand op een receiver. In het Denon topic hebben veel mensen Focal speakers aan hun Denon hangen. Die speakers hebben een weerstand van nominaal 8 Ohm, maar minimaal ergens rond de 3 Ohm. Nog nooit klachten gehoord van receivers die in de beveiliging springen...

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shaiwa887
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:14
XpanD schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 07:33:
...

16Ω + 16Ω = 8Ω
8Ω + 8Ω = 4Ω
4Ω + 4Ω = 2Ω

...
Klopt niet wat je hier schrijft, je schrijft de serie berekening op en rekent het parallel uit.
Dit is beter :
16 // 16 = 8 Ohm , 16 +16 = 32 Ohm
8 // 8 = 4 Ohm , 8 +8 = 16 Ohm
enz ...

Heb het in de praktijk uitgevoerd door 8 en 4 Ohm speakers in serie te schakelen.
idd schiet de receiver nu niet meer in protectie maar het geluid werd behoorlijk verstoord.
Waarschijnlijk door de onbalans van de impedanties.
Maar een andere receiver aangeschaft, is eigenlijk de enige goede oplossing.
Pagina: 1