Een maand of drie geleden ben ik op zoek gegaan naar nieuwe speakers: mijn B&W 601's zijn een jaar of 13 oud en ze hebben inmiddels de nodige beschadigingen (tweeters ingedrukt, kast beschadigd door vallen, etc.). Na wat zoeken op internet en wat bezoekjes aan de lokale hifi-winkel (Musifoon in Emmen) is het er voor mij niet duidelijker op geworden.
Ik heb naar de B&W CM1, CM5 en CM7 geluisterd. Speakers van verschillend formaat en prijsklasse. Ik kreeg al snel het advies om over een andere versterker en cd-speler na te denken, anders zou de aanschaf van bv. een CM5 of een CM7 weinig meerwaarde bieden.
Op dit moment bestaat mijn setup uit:
- Pioneer A/V receiver (VSX-511)
- 2 B&W 601 (S1) speakers
- Panasonic BD-35 blu-ray speler (aangesloten via optical naar receiever en via HDMI naar tv)
- HTPC (aangesloten via coax naar receiever en via DVI naar tv)
Mijn wensen zijn:
- Behoud van huidige blu-ray speler en htpc, dus geen aparte cd-speler.
- Goede stereo kwaliteit (surround speakers e.d. zullen er naar verwachting niet komen) -> 50% muziek gebruik en 50% films en tv-series.
- Budget van ongeveer 1500 euro voor speakers, versterkers en kabels.
Mijn vraag is:
Is een A/V receiver de juiste oplossing of kan ik beter voor stereo versterker gaan uit oogpunt van kwaliteit en budget?
Aangezien ik niet van de mogelijkheden van een A/V receiver gebruik maak, behalve de digitale ingangen (!), is een stereo versterker wat mij betreft een optie. Het enige punt is echter de aansluiting van de blu-ray en de htpc die beide digitaal zijn. Het gebruik van een aparte DAC-converter kan een oplossing zijn, bv. de (DAC Magic).
De set waar ik nu naar kijk (sta open voor suggesties):
- B&W 685 (600 euro totaal)
- Cambridge Audio 550A (500 euro)
- Cambridge Audio DAC Magic (400 euro)
- QED kabels (100 / 150 euro)
Ik heb naar de B&W CM1, CM5 en CM7 geluisterd. Speakers van verschillend formaat en prijsklasse. Ik kreeg al snel het advies om over een andere versterker en cd-speler na te denken, anders zou de aanschaf van bv. een CM5 of een CM7 weinig meerwaarde bieden.
Op dit moment bestaat mijn setup uit:
- Pioneer A/V receiver (VSX-511)
- 2 B&W 601 (S1) speakers
- Panasonic BD-35 blu-ray speler (aangesloten via optical naar receiever en via HDMI naar tv)
- HTPC (aangesloten via coax naar receiever en via DVI naar tv)
Mijn wensen zijn:
- Behoud van huidige blu-ray speler en htpc, dus geen aparte cd-speler.
- Goede stereo kwaliteit (surround speakers e.d. zullen er naar verwachting niet komen) -> 50% muziek gebruik en 50% films en tv-series.
- Budget van ongeveer 1500 euro voor speakers, versterkers en kabels.
Mijn vraag is:
Is een A/V receiver de juiste oplossing of kan ik beter voor stereo versterker gaan uit oogpunt van kwaliteit en budget?
Aangezien ik niet van de mogelijkheden van een A/V receiver gebruik maak, behalve de digitale ingangen (!), is een stereo versterker wat mij betreft een optie. Het enige punt is echter de aansluiting van de blu-ray en de htpc die beide digitaal zijn. Het gebruik van een aparte DAC-converter kan een oplossing zijn, bv. de (DAC Magic).
De set waar ik nu naar kijk (sta open voor suggesties):
- B&W 685 (600 euro totaal)
- Cambridge Audio 550A (500 euro)
- Cambridge Audio DAC Magic (400 euro)
- QED kabels (100 / 150 euro)
[ Voor 2% gewijzigd door JC op 12-01-2010 23:48 . Reden: Toevoeging gebruik set (muziek vs. films en tv-series) ]