Toon posts:

MyBook data recover

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Uitdaging: data recovery.

Situatie:
- MyBook 2 van Western Digital.
- 2 schijven van 500 GB die in een RAID 1 configuratie in dat kastje zaten.

Crash:
De MyPOEP 2 is mogelijk oververhit geraakt en daarbij is de situatie dat de schijven wel opspinnen als je de Mybook aan doet, maar hij slaat in storing. Dat uit zich door 2 blauwe ring leds die om en om aan/uit gaan.

Inmiddels geprobeerd:
Na veel zoekwerk op tweakers en google kom ik steeds een stuk verder maar ik heb nog geen data terug.
Je kan een progje downloaden om data te recoveren. Daarmee haal je wel bestanden terug maar dat is allemaal gerenamed en omdat er veel op staat (foto's, tekst en andere files) en ik maar een klein beetje kwijt ben, is het handiger om volgens de "verkenner" methode de directories te kunnen zien en de bestanden naar een stick of iets anders te verhuizen.

Eerst heb ik een extern behuizing gekocht voor SATA schijven. Aangesloten op windows vista (..... tja..) machine en zag wel de schijven maar daar werd geen driveletter aan gekoppeld. Ext2 IFS for windows is een klein tooltje waarmee je dat wel kan. Met die tool bleek dat ik de schijven moest formateren om te gebruiken dus daar kon ik niets mee.

Knoppix (adriana) snap ik niet. Ubuntu ziet die hele schijf niet. Als iemand nog een suggestie heeft?

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-02 08:10

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op maandag 11 januari 2010 @ 14:05:
Als iemand nog een suggestie heeft?
Het in een ander forum proberen? Want zo veel heeft een MyBook nu ook weer niet te maken met Audio en HiFi, denk dat het beter past in Opslagmedia & I/O Controllers.

AUD --> OM

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem sowieso Thematopic: Datarecovery eens door :)

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Partities met ext2/ext3 filesystems moeten gewoon zichtbaar worden in ubuntu of knoppix. Ook zouden ze m.b.v. een extra driver in windows benaderbaar moeten zijn. Maar aangezien het een RAID 1 config is, kan het zijn dat het type van de partitie op "linux RAID" staat ipv linux ext2/3.
Wat je kunt proberen is mbv fdisk of gparted de partitie-type op ext2 te zetten, en dan kijken of de filesystems te zien zijn.
Ook zou je een mount commando kunnen proberen waarbij je zelf het filesystem-type opgeeft. (mount -t ext2 /dev/sd<whateverjediskis> /mount/point/) of iets van die strekking.
Ubuntu ziet de hele schijf niet
"ziet hem niet" is een vaag begrip. Waarschijnlijk wordt het filesystem niet herkend wegens het partitie-type. Bij Ubuntu kun je dmv het commando "dmesg" in ieder geval zien of er uberhaupt iets gezien wordt wanneer de schijf ingeplugt wordt.

[ Voor 36% gewijzigd door u_nix_we_all op 11-01-2010 15:41 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Verwijderd

Topicstarter
Hoi en bedankt voor je reactie.

Als ik TESTDISK draai op een windows vista systeem, dan geeft hij inderdaad aan dat het een "linux raid" schijf is.

Nu krijg ik een beetje angst:
u_nix_we_all schreef op maandag 11 januari 2010 @ 15:36:
Wat je kunt proberen is mbv fdisk of gparted de partitie-type op ext2 te zetten, en dan kijken of de filesystems te zien zijn.
Ook zou je een mount commando kunnen proberen waarbij je zelf het filesystem-type opgeeft. (mount -t ext2 /dev/sd<whateverjediskis> /mount/point/) of iets van die strekking.
Ik wil natuurlijk voorkomen dat ik die schijf helemaal nooit meer kan lezen. FDISK is eng, daarmee doe ik direct instellingen op de schijf, dan is er dus geen weg meer terug. Helaas ben ik geen LINUX goeroe en meer een LINUX leek.

Ik vind dit op het GoT forum. Hij heeft zoiets als ik gehad maar dan anders. Hier wordt aangegeven dat je de boel weer in een linux raid zet, een 3de schijf toevoegd en dan de boel overzet. Dit moet echt makkelijker kunnen volgens mij. Kan ik maar op de een of andere manier die linux RAID lezem en dan verplaatsen.
"ziet hem niet" is een vaag begrip. Waarschijnlijk wordt het filesystem niet herkend wegens het partitie-type. Bij Ubuntu kun je dmv het commando "dmesg" in ieder geval zien of er uberhaupt iets gezien wordt wanneer de schijf ingeplugt wordt.
Heb je gelijk in, ik heb ook te weinig kennis en ben echt een domme windows gebruiker. Ik snap dat linux gewoon niet. Als ik de boot cd opstart van Ubuntu krijg ik wel de HDD van die laptop, een USB stick en een DVD station te zien. Echt mega ga shit is dat verder hoor maar die aan een externe USB SATA cover geinstalleerde schijf herkend hij dus niet. Hij ziet dan geen schijf/partities zoals ik die wel in windows zie.

Ik durf dus niet te FDISK-en, zou ik er geen software zijn die linux RAID leest?

Thanks
Wim

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-02 14:07
Maak eerst een image van de hardeschijf op een andere schijf en ga daar mee aan de slag.

Je kunt ook eens proberen wat er gebeurt als je beide schijven aan het moederbord van je pc hangt en dan eens ubuntu opstart.

[ Voor 42% gewijzigd door jbhc op 11-01-2010 20:17 ]

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08-2025
De ext2/3 schijven worden niet goed geunmount door het mybook OS als je een crash krijgt. Ubuntu en windows via ext2-tool kunnen hem dan niet mounten of vinden. Heeft iets met flags te maken ofzo...

Je moet proberen de schijven aan te zetten en vervolgens direct op de normale manier uitzetten (dus power ff inhouden) (als dat nog lukt) dan overhangen in een externe casing en dan ziet ubuntu hem wel. (door schade en schande geleerd, heb ook een mybook binnen een jaar overwerkt gekregen).

Windows ziet hem dan overigens ook gewoon, via dat ext2 tooltje. Volgens mij draait de mybook op ext3 niet 2, dus die commandline van unix_we_all moet je dan ff aanpassen.

[ Voor 35% gewijzigd door Mar2zz op 11-01-2010 20:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Status MyBook:
Die MyBook start op, de blauwe ring blijft branden en na ongeveer 5 minuten (zonder dat ik het ding kan benaderen en/of pingen en anderszins) gaat hij weer in de modus knipperlicht om en om van de ringen.

Als ik de schijf via een USB SATA case aan windows hang, dan zie je in het schijfbeheer van windows die 4 partities maar als je dan het ext2 tooltje gebruikt, kan hij niet van de schijf lezen. Hij geeft dan aan, formateer deze partitie om hem te kunnen gebruiken.

Image trekken van schijf
Omdat ik best veel films (die hoef ik niet meer terug) en foto's erop heb staan, wordt een dergelijke image van je schijf erg groot.

Er moet toch een oplossing zijn?
Ik vraag me af hoe die RAID wordt opgebouwd. Is het zo dat als ik beide schijven op een SATA1 en SATA2 connector op een DELL workstation hang, dan Ubuntu opstart vanaf de CD-rom opstart, ik kans maak om iets terug te halen? Zal Ubuntu dan zien dat het een raid formatie is en de schijven weer beschikbaar maken?

Of ga ik gewoon geen kans meer maken zonder dat ik bit en byte of zelf linux goeroe zal moeten worden...

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Als je de schijven aansluit, en dan start van een Linux CD, zou je de schijven moeten kunnen terugvinden in /proc/partitions.
Open een console en type 'cat /proc/partitions'. Als je geen +/-500GB partitie ziet, zijn de schijven dood, of is in ieder geval de partitie tabel niet leesbaar.

Vind je de twee partities, dan kun je ze assembleren (de raid array bouwen):
code:
1
sudo mdadm --assemble /dev/md0 /dev/sdxn /dev/sdyn
waarbij sdxn en sdyn de twee gevonden partities zijn.
Nadat ze geassembleerd zijn, moet je ze mounten:
code:
1
2
sudo mkdir /mnt/md0
sudo mount /dev/md0 /mnt/md0
Als dit goed gaat kun je vervolgens de GUI gebruiken om de data weg te kopieren uit /mnt/md0

Vind je maar 1 partitie, dan is de andere schijf dood. Geeft niet, bij raid1 heb je aan 1 partitie voldoende:
code:
1
sudo mdadm --assemble --run /dev/md0 /dev/sdxn

Draai je een Ubuntu live CD dan moet je voor je begint even mdadm installeren:
code:
1
2
sudo apt-get update
sudo apt-get install mdadm

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Mijzelf!

Bedankt voor zover met deze info ben ik het weekend weer even zoet.
Mijn LINUX maatje Tom belde me net om te vertellen dat hij het een goed idee vond en daarom ga ik er 100% zeker mee aan de gang.

Met windows kan ik dus wel de partities zien alleen geeft hij dan aan dat je de partitie moet formateren om ze beschikbaar te maken. Ik heb dus goede hoop dat mijn schijven gewoon goed zijn.

Bedankt dus en ik koppel even terug of het gelukt is of niet.

Groet Wim
Pagina: 1