Toon posts:

Datarecovery na uitvallen SATA-stekker

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In februari 2009 heb ik een medion PC bij de ALDI gekocht. Hier zat een WD 650GB HDD in, en een AMD moederbord. Tevens was deze computer uitgerust/besmet met windows vista. Hier wilde ik direct vanaf. Het heeft mij 2 maanden gekost om windows XP te installeren, na bellen met de Medion helpdesk wist een medewerker mij te vertellen dat ik de RAID-controller (die AHCI moest ondersteunen) moest slipstreamen in mn WinXP-setup. Prima.

10 maanden later. Door het heen-en weergeschuif van de computerkast (omdat ik de netwerkstekker steeds uit de kast moest halen, aangezien microsoft nu eenmaal geen WLAN op een X360 zet) is een SATA-stekker van de samsung spinpoint 1TB interne (2e,naast de WD dus) HDD los komen te zitten terwijl de PC aanstaat. Dom van mij, 2 euro voor een goed stekkertje had het probleem voorkomen. Resultaat: Windows start niet op (blijft hangen op het scherm met het blauwe, bewegende balkje). Geen van beide harde schijven laten hun inhoud ook meer zien wanneer ze in een externe USB HDD behuizing worden gestoken. BIOS en apparaatbeheer zien de schijven nog wel. Maar geen partities meer dus. 1,7 TB aan data verdwenen.

Ik bel met het medion helpdesk. ''...meneer, wij kunnen u geen support leveren, aangezien u uw systeem gedowngrade heeft''. N.B. dit heb ik gedaan m.b.v./dankzij een medion-medewerker :/ (en de drivers op de recovery-disc, die zowel in vista- als in xp-formaat op de disc staan :/ ). Maargoed, medion kon mij dus niet verder helpen. Nice.

Vervolgens ben ik naar dit forum gegaan (had ik in eerste instantie al moeten doen,maar dat terzijde), GetDataBack gedownload op een andere PC en gedraaid op de Samsung HDD in een USB externe HDD behuizing. Werkte traag maar gestaag, echter tijdens de schijfanalyse heb ik per ongeluk heel zachtjes tegen de schijf aan gestoten, waardoor het direct gedaan was met het schijfanalyse-proces. De schijf wordt sindsdien ook niet meer door GDB herkent...

Mijn vraag is nu: is het veilig om mn samsung drive in een andere PC op een SATA-aansluiting te koppelen (Aangezien deze drive zijn buurman ook naar de klote heeft geholpen toen de SATA-kabel eruit schoot)? Moet ik dan iets speciaals veranderen in BIOS?

Ik ben bang dat als ik de drive nu terugstuur naar samsung, ik een nieuwe, maar lege drive terugkrijg. De data is echter onbetaalbaar, de drive niet.

Wie o wie kan mij verder helpen? :'(

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:22

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Opstarten in veilige modus, of herstel modus en dan chkdsk /f /r :?

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wel grappig, je geeft eerst Medion, dan Microsoft en dan weer Medion de schuld van een aantal problemen terwijl je zelf gewoon aan het kutten bent. Een simpele switch had je problemen opgelost. Ook stom om geen backup te maken he.

De schijf in een andere pc hangen zou prima moeten werken, daar zou niks stuk door kunnen gaan.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 10 januari 2010 @ 23:17:
Ik ben bang dat als ik de drive nu terugstuur naar samsung, ik een nieuwe, maar lege drive terugkrijg. De data is echter onbetaalbaar, de drive niet.

Wie o wie kan mij verder helpen? :'(
Als die data zo belangrijk was dan had je toch wel een backup gemaakt neem ik aan zo niet niet zou ik zeggen al doende leert men. Er zijn wel bedrijven die deze data terug kunnen halen alleen zitten hier aanzienlijke kosten aan verbonden.

Het punt waarop je nu bent is zoals hierboven ook al aangegeven je eigen schuld.

Probeer eens met een Linux Live cd of je de HDD kunt benaderen. Onder linux zijn ook gratis data recovery tools beschikbaar deze helpen aanzienlijk beter dan dan Windows varianten.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:10

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Als ik dit zo lees en het feit dat je aangeeft dat de data onbetaalbaar is, stop je NU met het zelf proberen om data te recoveren. Als ik namelijk het hele verhaal nu zo terug lees heb jij gewoon (nog) niet de kennis en kunde om dit tot een goed einde te brengen of je moet je werkwijze drastisch veranderen.

Je geeft Microsoft (Vista) en Medion de schuld van de nodige problemen, maar ik lees hier alleen maar ondoordachte handelingen. Soieso snap ik al niet wat het probleem met Vista zou zijn. Ik ken verschillende Medion systemen en die draaien zonder enige problemen onder Vista. Daarbij is het geklaag om Vista in het algemeen al niet geheel gegrond, zeker niet na SP1, maar dat is een ander verhaal.

Wat je nu het beste kunt doen is de FAQ's eens doornemen en een DataRecovery bedrijf in de armen nemen. Een bedrijf waar ik eens een hardeschijf naar toe gezonden heb is Palmer DataRecovery in Londen. Als het goed is werken zij op een "No Cure, No Pay" basis: http://www.palmerdata.com/index.php

Overigens zoals reeds eerder opgemerkt, zou er niets aan de hand moeten zijn als de data zo belangrijk is. Gewoon de hardeschijf op garantie claimen het systeem opnieuw installeren en je backup terug zetten, scheelt honderden euro's aan datarecovery, want reken daar wel op. Het is twee jaar geleden (ongeveer) dat ik een 40GB laptop schijf geheel heb laten recoveren. De platters moesten uiteindelijk overgezet worden in een donor schijf, dit geintje heeft uiteindelijk 600 pound/ zo'n 1000 euro gekost. (de data was het overigens waard, voor mijn opdrachtgever) Met een dergelijke transplantatie heb je natuurlijk wel gelijk de jackpot te pakken.

[ Voor 23% gewijzigd door _Dune_ op 11-01-2010 09:36 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• crack_en_hack
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-09-2025
Probeer eens andere software, GetDataBack is lang niet de beste op dat gebied.
Ik heb zelf hele goeie ervaringen met R-Undelete van R-Studio.

Mocht die schijf dan nog niet benaderbaar zijn kan ik je hem nog altijd formatteren (mocht dat lukken) en dan alsnog met R-Undelete proberen het weer terug te halen, misschien dat na een format die schijf wel benaderbaar is.
Zo als het er nu naar uitziet ben je die data toch kwijt dus een format doen maakt het niet erger.

Ik ben vrijgezel omdat mijn schoonouders geen kinderen konden krijgen!, Ook heb ik zovaak ergens schijt aan dat ik stront tekort kom!

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-02 22:52
heb zelf een keer alle data terug weten te halen van een schijf die in windows niet meer werd gezien met het programmatje testdisk, gewoon aangesloten aan een sata poort en testdisk zag 'm wel en kon gewoon kopieren/plakken.

Verwijderd

Een stekkertje dat losschiet of zachtjes tegen een HDD stoten zou volgens mij niet een kapotte schijf tot gevolg moeten hebben. SATA is notabene ontworpen om hot-swappable te zijn...en het feit dat je andere schijf het opeens ook niet meer doet vind ik ook erg vreemd.

Ik kan me volledig vergissen maar dat gedoe met die raid-driver geeft mij de indruk dat je op de een of andere manier 2 verschillende schijven toch in raid hebt weten te zetten. Ik gebruik zelf AHCI niet en weet het dus niet zo goed maar is dat een mogelijk zij-effect? Dat zou dan betekenen dat je opnieuw je raid-array moet opbouwen.

Verder heb ik goede ervaringen met Recuva van Piriform (en ook met hun andere software trouwens). Maar als ik het goed begrijp heb je eigenlijk nog geen idee of een datarecovery programma wel gaat werken?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Heb je je schijven in raid staan? Dus de 2 schijven worden die in windows gezien als 1 schijf.

Zie recovery gedeelte op het forum. Thematopic: Datarecovery
Nooit formateren.
Niks wijzigen/schrijven op de hd.
Het beste is direct aansluiten op de hoofd harde schijf aansluiting, dus niet extern, niet raid.
Alleen software gebruiken indien geen hardware defect is.
Meerdere software gebruiken om terug te halen.
Eerst een copie maken met myresque of ddresque, zodat je een copie hebt.

Van youtube: harddisk recovery, harddisk recovery advanced, Defcon 14 - Hard Drive Recovery Part 1.
Myrescue, DDrescue, Media Tools Pro, SpeedClone, HD Duplicator, CopyR DMA, ByteBack.
MHDD
Ultimate boot cd
Oude ata kontrollers heb je meer kans
pio mode heb je meer kans

Verwijderd

Topicstarter
Ongelovelijk wat een informatie..1000 maal dank _/-\o_

Ik heb mn PC wel n aantal weken op vista laten draaien, maar hij was gewoon super instabiel. Ik had toentertijd geen geduld om te wachten op verbetering (in de vorm van een SP), vandaar de downgrade. Overigens stond 'RAID' alleen in BOIS, maar heb ik mn harde schijven nooit daadwerkelijk in een RAID mode gezet. Ik ga eerst maar eens zorgen dat ik mn data terugkrijg, voordat ik me over de voor- en nadelen daarvan in ga lezen.

Edit: Overigens heb ik wel een backup gemaakt...in feb '09 |:(

Nogmaals ontzettend bedankt voor alle hulp! :)

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2010 11:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
KAdrifter schreef op maandag 11 januari 2010 @ 01:02:
heb zelf een keer alle data terug weten te halen van een schijf die in windows niet meer werd gezien met het programmatje testdisk, gewoon aangesloten aan een sata poort en testdisk zag 'm wel en kon gewoon kopieren/plakken.
Zonet heb ik geprobeerd de schijf op een SATA-poort aan te sluiten op een andere PC. Als ik dat echter doe, start windows niet meer op. Hij blijft -net als in de oude setup- hangen bij het scherm met het XP-logo en het blauwe, bewegende balkje. Lijkt mij dat dit komt omdat windows de schijf wel ziet, maar de partities niet.

Anngesloten op een USB-poort, herkent geen van de bovengenoemde programma's (testdisk,GDB,R-Undelete,Recuva) de schijf (inclusief GDB, die dat dus eerst wel deed :? )

Ik heb niet van 2 schijven 1 schijf gemaakt...

Is er iets dat ik in BIOS moet veranderen, waadoor windows de schijf wel ziet maar niet blijft hangen bij het opstarten?

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

We kunnen je verder nog wel pointers geven, maar ..
_Dune_ schreef op zondag 10 januari 2010 @ 23:55:
Als ik dit zo lees en het feit dat je aangeeft dat de data onbetaalbaar is, stop je NU met het zelf proberen om data te recoveren. Als ik namelijk het hele verhaal nu zo terug lees heb jij gewoon (nog) niet de kennis en kunde om dit tot een goed einde te brengen.
^ 100% met hem :/

Met hetgeen wat hierboven gezegd is, zou je toch zeker nu een idee moeten hebben, of een aanknoping waarom je geen resultaten krijgt. Dergelijke zaken zijn heel lastig, als je er zelf mee te maken hebt, maar zeker zo 'vanaf afstand'.

Aan de ene kant klinkt het alsof hebben beide disks weldegelijk samengewerkt in RAID hetgeen verklaart waarom je op een andere PC geen data ziet staan. Alleen de juiste RAID controller herkent een RAID-member disk.

Aan de andere kant lijkt het er op dat je OS zo geïnstalleerd is, dat de bootloader op de ene disk verwijst naar de andere disk .. en als je die eruit haalt dus niet zijn ding kan doen. Mogelijk omdat er een deel van de data op staat, maar mogelijk ook omdat het schijf-ID dan de mist in is.

Hoe dan ook, met chkdsk /f /r of met fixmbr, fixboot zou je normaliter een eind moeten kunnen komen.

Echter, als jouw data voor jou onbetaalbaar is, breng je pc dan liever weg naar een pc-bedrijf waar ze een kundige technische dienst hebben. Ik denk dat het niet eens zozeer op data recovery aankomt, maar meer op iets meer ervaring met dergelijke situaties om hier zonder kleerscheuren uit te komen. Een beetje TD-techneut moet hier nog wel wat van kunnen maken imho. Stop iig voordat het te laat is .. dit zijn geen kinderachtige tools. 1 dingetje fout en het is te laat. Je kunt het ook niet meer ongedaan maken. Er is geen re-do of un-do -O-

AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Verwijderd

Topicstarter
Hmm..ok. Ik weet wel een en ander van computers, zo dramatisch als ik het blijkbaar heb doen voorkomen is het met mijn kennis niet gesteld. Misschien druk ik me niet uit in IT-jargon ;)

De schijf waar de windows-sessie nu op staat heeft niets te maken met de schijven die stuk zijn. De schijf waar windows nu op draait zat eerst in een externe behuizing, en hierop heb ik in IDE mode (dus geen RAID, windows boot nu ook niet als ik in BIOS mn systeem in RAID mode zet) windows geinstalleerd. Steek ik een van de twee niet-werkende HDD's naast de werkende schijf (in dezelfde computer) dan start windows niet, haal ik de niet-werkende HDD weg, dan werkt windows naar behoren...nogmaals: ik heb mn PC voorheen altijd in RAID mode gehad, maar nooit echt een RAID mode 'aangemaakt'. De 2 harde schijven zijn altijd apart gebleven.

Het lijkt me een probleem van chkdsk, die geen partities kan vinden op de 2e schijf (dus de schijf naast die waar windows nu vanaf draait). Ik kan achter geen uitzondering toevoegen, omdat ik niet weet welke drive letters worden toegewezen aan de partities op de defecte schijven..

Ik zal morgen eens langsgaan bij Microfix, een PC-bedrijf hier in Leiden, al weet ik niet of ze een echt kundige TD hebben, of gewoon mn harddisk willen vervangen.. :/

Toch...snap ik niet waarom GDB in eerste instantie gewoon een schijf zat (via USB weliswaar), het zoeken naar bestanden na 1 tikje tegen de schijf gestaakt werd, en vervolgens er niet meer in slaagde de schijf te zien... :?

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2010 22:15 ]

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:56

Q

Au Contraire Mon Capitan!

De doorsnee computerzaak heeft NUL verstand van datarecovery. Als je de verkeerde treft dan gaan ze zelf lopen prutsen en kun je je data 100% zeker gedag zeggen.

Hoeveel geld is je data waard? Als dat richting de 1000 euro gaat dan kun je beter stoppen met zelf lopen prutsen en een professioneel recovery bedrijf inzetten, zoals eerder hier al wordt aangedragen.

Als je data niet zoveel geld waard is, dan moet je het verder zelf maar weten. In de sticky over data recovery is genoeg info te vinden.

Mij is nu niet duidelijk of de drive nu echt stuk is, of dat alleen maar de partitie tabel / FS kapot is. Maar met wat Linux tooling in genoemde topic kun je daar zelf snel achter komen.

Ik heb echter de indruk, op basis van het feit dat je als eerste contact op nam met een helpdesk, dat je beter hulp kunt inroepen als die data je nog echt iets waard is.

[ Voor 26% gewijzigd door Q op 11-01-2010 22:31 ]

• wasted247
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-12-2025
Klinkt wat mij betreft als een corrupte partitie tabel...

Voor de rest overigins absoluut met de eerdere opmerkingen eens, is het je wat waard, pas dan absoluut op... Redenen zijn er al genoeg gegeven.

Verwijderd

Topicstarter
Q schreef op maandag 11 januari 2010 @ 22:28:
De doorsnee computerzaak heeft NUL verstand van datarecovery. Als je de verkeerde treft dan gaan ze zelf lopen prutsen en kun je je data 100% zeker gedag zeggen.

Hoeveel geld is je data waard? Als dat richting de 1000 euro gaat dan kun je beter stoppen met zelf lopen prutsen en een professioneel recovery bedrijf inzetten, zoals eerder hier al wordt aangedragen.

Als je data niet zoveel geld waard is, dan moet je het verder zelf maar weten. In de sticky over data recovery is genoeg info te vinden.

Mij is nu niet duidelijk of de drive nu echt stuk is, of dat alleen maar de partitie tabel / FS kapot is. Maar met wat Linux tooling in genoemde topic kun je daar zelf snel achter komen.

Ik heb echter de indruk, op basis van het feit dat je als eerste contact op nam met een helpdesk, dat je beter hulp kunt inroepen als die data je nog echt iets waard is.
Eigenlijk is de term 'onbetaalbaar' bedoeld als dat ik er emotionele waarde aan hecht, en staan een boel foto's doen die ik niet graag kwijt raak. Maargoed voor 1000 euro moet ik heel wat uurtjes werken, dus of dat het nu echt waard is.. :|

Ik weet bijna zeker dat de partitietabel kapot is,alles wijst daar tot nu toe op. De drive maakt geen vreemde geluiden, en wordt als schijfstation gewoon weergegeven in apparaatbeheer. Overigens heb ik inmiddels winXP geherinstalleerd op de werkende oude schijf, en nu vindt GDB -en waarschijnlijk andere data recovery apps ook- de schijf weer wél :) ...het programma is nu bestanden aan het zoeken (dus nog niet aan het terughalen), duurt nog 10 uur. Ik hoop dat GDB de partitietabel kan 'heropbouwen' ofzo..

EDIT/FYI: GDB bleek de schijven alleen (als USB-schijf) te herkennen als het de eerste keer was (het verwijderen van de driver na herkenning verandere hier vreemd genoeg niets aan). Hiertoe heb ik WinXP (en GDB) geherinstalleerd, waarna de schijven wél te zien waren. Ben nu alle data aan het terughalen. :*)

Ben er dus toch zelf uitgekomen, bedankt voor de tips! _/-\o_

P.S. Deze site heeft ook goed geholpen met uitleg.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2010 09:54 ]

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

feli d:)b

complimenten voor je vastberadenheid :P

[ Voor 70% gewijzigd door Alfa Novanta op 18-01-2010 23:58 ]

Pagina: 1